[TEST] Suzuki Vitara 1.6 CNG

Terug naar Berichten

[TEST] Suzuki Vitara 1.6 CNG

Met zijn Vitara op CNG (aardgas) wil Suzuki een ernstig alternatief aanbieden voor de diesel. Hij richt zich op mensen die bewuster met hun omgeving willen omgaan, en die kunnen rekenen.

De Suzuki Vitara CNG beschikt over een dubbele autonomie, een niet te versmaden bonus wanneer je dagelijks flink wat kilometers maalt. Of wanneer je over een auto beschikt die niet zo zuinig omspringt met zijn brandstof.

Gallerij: Test Suzuki Vitara 1.6 CNGOver het algemeen gesproken vind je deze dubbele autonomie – twee tanks eigenlijk – in auto’s met een LPG gasinstallatie of CNG aardgas. CNG zit eindelijk in de lift in ons land, en het tanknetwerk breidt nog elke maand uit. Waardoor de automerken met hernieuwde aandacht naar CNG kijken. De jongste in het rijtje is Suzuki. De Belgische invoerder biedt zijn Vitara aan met CNG-tanks, een best interessante combinatie.

Ernstig partnerschap

Gallerij: Test Suzuki Vitara 1.6 CNGIn concreto klopte Suzuki aan bij het Antwerpse bedrijf AGS in Olen, in de Kempen. Een specialist inzake CNG-installaties. Dat verkoos om aan de slag te gaan met de 1.6 viercilinder benzineversie met 120 pk. Die krijgt zijn aardgas gevoed uit twee tanks die onder de koffervloer de plaats hebben ingenomen van het reservewiel. Deze tanks uit composietmateriaal hebben elk een inhoud van 46 liter. Daarmee kan je goed 15 kilogram samengedrukt aardgas opslaan, wat je theoretisch in staat stelt om 420 kilometer ver te rijden. De ophanging achteraan hoefde geen wijzingen, met gevulde tanks komt er slechts 30 kilogram bij in totaal.

Beperkt compromis

Gallerij: Test Suzuki Vitara 1.6 CNGJe moet dus geen genie zijn om te begrijpen dat de meeste pluspunten van de Suzuki Vitara overeind blijven in de CNG-versie: ruimte, een handige koffer en vierwielaandrijving voorop. Zelfs nu de tanks een beperkt compromis vereisen in de koffer, blijft het volume nog steeds ruim voldoende. Zeker wanneer je de achterbank neervouwt. Een klein detail: omwille van de tanks beschik je niet langer over een volledig vlakke laadvloer. Maar dat is snel vergeten wanneer je de rekening maakt van deze CNG Vitara.

Een centenkwestie

Gallerij: Test Suzuki Vitara 1.6 CNGOp het moment van onze test kostte een kilogram L-CNG 0,79 euro. Over een gemengd parcours bracht ons dat op een kostprijs van 0,034 euro per kilometer, wanneer je uitsluitend op CNG rijdt natuurlijk. Interessant toch? Zeker wanneer je weet dat er aankooppremies zijn en taksvoordelen voor wie zich een CNG-auto aanschaft. Voor de Vitara komt de meerprijs van de CNG-versie neer op 4.750 euro, BTW, installatie en technische controle inbegrepen. Suzuki heeft besloten om de standaardgarantie van 5 jaar ook toe te passen op de CNG-installatie. Aangenaam nieuws, niet?

Zelfde gevoel achter het stuur

Wat de dynamiek betreft, zal je niet snel iemand horen klagen. Je voelt hetzelfde achter het stuur als in de klassieke benzineversie van de Vitara. Een krachtig motorblok dus, dat de Suzuki Vitara in staat stelt om er lang een goed ritme op na te houden. Wanneer je geen acht slaat op het display dat aangeeft welke brandstof je net gebruikt, is het zelfs onmogelijk om te weten of je nu op benzine dan wel op CNG rijdt. Dat lijkt nog de belangrijkste troef van een moderne CNG.

© Copyright 2016 AutoScout24 GmbH. Alle rechten voorbehouden.
Auteur: Laurent Norro

Deel dit bericht

Comments (4)

  • Yves Antwoord

    Ik heb vroeger een 1.6 benzinewgaen gehad op LPG.
    Na iets minder dan 3 jaar had ik problemen met de motor gezien LPG een drogere brandstof zou zijn dan benzine (en een 1.6 teveel toeren zou maken. Een 2.0 benzine zou daarom beter zijn).
    Iemand ervaring met een 1.6 Vitara en CNG ?

    Zie reacties
    09/07/2017 bij 18:53
    • Aardgasrijder Antwoord

      Beste Yves

      Vermoedelijk werd in bij jouw installatie geen of onvoldoende smering aangebracht of waren de kleppen niet 100% voorzien voor een ombouw op LPG (is moeilijk in te schatten). Over welk bouwjaar spreken we?
      Volkswagen heeft binnenkort de 1.0 benzine op CNG, het merendeel van de VW-vloot heeft een 1.4 TSI motor (6 versnellingen) , er bestaan ook varianten met een een 2.0 TSI, echter is dit voor bw. de Touran en VW Caddy.
      Opel heeft de 1.6 benzine motor als aandrijving voor zijn CNG-gamma.

      Zelf heb ik geen ervaring met de 1.6 in de vitara als CNG-motor.

      Mvg Jurgen

      Zie reacties
      15/07/2017 bij 22:50
  • Pascal Vervoort Antwoord

    Beste,

    Wij overwegen de aankoop van een CNG wagen om onze oude dieselketel te vervangen. Met enig enthousiasme zijn we vorige week naar een Suzuki garage gegaan na oa dit bericht gelezen te hebben omdat een Vitara ons een zeer mooie oplossing leek. Bleek dat de CNG installatie maar liefst meer dan 7.000 euro kost ipv de hierboven vermeldde 4.700 euro.

    gr
    Pascal

    Zie reacties
    29/05/2018 bij 12:42
    • Aardgasrijder Antwoord

      Beste Pascal

      De opgegeven prijs is de prijs die ons werd meegedeeld door zowel Susuki als AGS te Olen, zij plaatsen de installatie bij een Suzuki Vitara.
      Ik raad je aan om AGS rechtstreeks te contacteren of Drive Systems uit Tienen, zij hebben beiden een ijzersterke reputatie als het aankomt op naplaatsing van CNG.

      Mvg Jurgen
      Beheerder aardgasrijder.be

      Zie reacties
      29/05/2018 bij 20:41

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar Berichten

Aardgasrijder.be heeft sinds kort een online winkel. Bestel online je CNG Sticker
Sluiten