Autosalon 2020 – CNG-netwerk

Terug naar Berichten

Autosalon 2020 – CNG-netwerk

Steeds groter wordend netwerk van CNG-stations en
nieuwe CNG-modellen goed nieuws voor de autobestuurder.

Halle, 07/01/2020 – Het Autosalon 2020 staat voor de deur. Dit jaar is een zogenaamd ‘particulier salon’. Focus dus op de particuliere autobestuurder. Deze kijkt steeds nadrukkelijker richting alternatieven. Uiteraard spreekt men dan van een elektrische of hybride wagen. Maar steeds meer komt ook CNG of aardgas als brandstof naar voor. Zeker nu er een aantal nieuwe modellen de markt betreden en ook het netwerk zowel in België als in de omliggende landen fors blijft uitbreiden. Een stand van zaken dringt zich op. Hoe zit het nu eigenlijk met de CNG-wagen?

Aantal CNG-wagens stijgt stilaan richting 20.000 ingeschreven wagens
Als er één type wagen veel impact mocht ondervinden van WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) dan is het de CNG-wagen. Volgens Bolero, het online beleggingsplatform van KBC, zorgde deze nieuwe normering voor lange wachttijden door zogeheten ‘bottlenecks’ in de homologatiecentra. Daardoor waren bij vele constructeurs een aantal modellen tijdelijk niet beschikbaar voor verkoop. Verschillende wagens op aardgas waren hierdoor tussen september 2018 en april 2019 niet bestelbaar. En toch is het aantal inschrijvingen van CNG-wagens in 2019 tot op het niveau van 2018 geklommen.

De verwachting is dat deze stijgende trend in 2020 opnieuw een versnelling zal laten optekenen. Specialisten spreken zelfs van een verdubbeling van het aantal inschrijvingen. Maarten Van Houdenhove, Pr-verantwoordelijke van DATS 24: “Er zit terug beweging in de markt, en daar ben ik blij om. In 2020 doen verschillende nieuwe modellen hun intrede in de markt. Skoda komt begin 2020 met een CNG-versie van z’n recent geïntroduceerde Scala. Daarnaast lanceren ze ook de Skoda Kamiq op CNG. Dit wordt na de Seat Arona de 2e compacte SUV die beschikbaar is op aardgas.”

Autoconstructeurs blijven inzetten op CNG
Tegelijkertijd bevestigen andere constructeurs hun vertrouwen in CNG als brandstof. “Audi brengt de A5-sportsback opnieuw uit in een g-tron motorisatie, naast hun model A3 en A4 die reeds eerder als CNG-variant terug werden geïntroduceerd na de WLTP-perikelen. En ook VW die de Golf 8 op de markt lanceert, bevestigt dat er een CNG-motorisatie beschikbaar zal zijn. Hetzelfde geluid klinkt bij SsangYong. De nieuwe Tivoli blijft beschikbaar met CNG-motor. Zij verwachten ook heel veel van de SsangYong Korando op aardgas”, aldus Van Houdenhove. Algemeen Directeur van Seat Import Gert Van Leeuw vult aan: “We zagen de CNG-verkoop de voorbije jaren sterk toenemen: in 2018 verdubbelde het aantal CNG-verkopen ten opzichte van 2016. In 2019 nam onze CNG-verkoop al met 24% toe in vergelijking met vorig jaar. Onze populairste TGI-modellen zijn Arona en Leon, die samen goed zijn voor ruim 76% van onze Belgische CNG-verkoop. 2020 wordt een belangrijk jaar. Ons CNG-aanbod zal een integraal en belangrijk deel blijven uitmaken van onze strategie voor de toekomst.”

CNG-netwerk blijft sterk uitbreiden in België én in Europa
DATS  24 heeft de markt stevig in beweging gezet. Het baat intussen 75 van de 135 CNG-stations uit in België. De brandstoffenleverancier van Colruyt Group gaat in 2020 gewoon door op hetzelfde elan. Zo voorzien ze het komende half jaar de opening van 11 nieuwe CNG-stations in Brakel, Mechelen, Wommelgem, Pecq, Frameries, Halle, Herstal, Wilrijk, Boutersem, Ben Ahin en Doornik. Total België springt ook op die kar en kondigt aan dat het elke maand van 2020 een nieuw CNG-station zal openen. Zowat alle andere brandstofleveranciers starten met de bouw van CNG-installaties op hun tankstations. Ook in Europa is CNG aan een steile opmars bezig, met ambitieuze uitbreidingsplannen in onder meer Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italie. CNG speelt dus ook in de ons omliggende landen een steeds grotere rol in de vergroening van het wegverkeer.

Rijden op aardgas vergroent onze mobiliteit aanzienlijk
Een recente studie van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG), dicht rijden op aardgas een belangrijke rol toe in de vergroening van onze mobiliteit. Volgens deze studie stoot rijden op CNG tot 31% minder CO2 uit en vermindert de uitstoot van fijnstof en NOx met zo’n 75%. Na Batterij-elektrische wagens en waterstofwagens, haalt de CNG-wagen dan ook de hoogste ecoscore, voor de hybrides. Deze grootorde van klimaat- en milieuvoordelen van CNG worden nu ook bevestigd door het Franse studiebureau IFP Energie Nouvelles. De auteurs stellen dat in een WTW-benadering (Well to wheel, dus inclusief ontginning en productie van de brandstof of energie) CNG een pak beter scoort dan diesel en benzine. Bio-CNG of groengas scoort zelfs minstens even goed – zoniet beter – op vlak van CO2-uitstoot dan elektrisch rijden.

De wil tot groene mobiliteit is oprecht
Wie op zoek gaat naar een nieuwe wagen stelt zich terecht vragen bij de keuze voor een diesel- of benzinewagen. De wil tot vergroenen is steeds nadrukkelijker aanwezig. Een absolute voorwaarde daarbij is niet te hoeven inboeten aan comfort en gebruiksgemak. Bovendien zijn weinigen bereid meer te betalen voor een propere wagen. “Net daar zit de kracht van rijden op aardgas of CNG”, aldus Raf Flebus, Business Unit Manager van DATS 24. “De luchtkwaliteit baart ons zorgen, en dan vooral in Vlaanderen. De automobilist wil wel vergroenen, maar met behoud van z’n gekende comfort en zonder meerkost. Zeker CNG-wagens bieden het grote voordeel van én goedkoper én overal inzetbaar te zijn én een wezenlijke bijdrage te leveren aan een gezondere leefomgeving”, vertelt Raf Flebus. “Wij pleiten er wel voor om op beide alternatieven in te zetten, dus zowel CNG als elektrisch”, vervolledigt Flebus. “We raden elektrisch rijden ten zeerste, op voorwaarde dat je thuis kan laden en dat de aankoopprijs haalbaar is. Alle andere autobestuurders kunnen met een gerust gemoed de switch maken naar een CNG-wagen. Het enige wat je daarbij nodig hebt, is een station in de buurt van je thuis, je werk of op een traject dat je veel rijdt. En die stations zijn er intussen”

 

Over DATS 24
DATS 24 is de brandstofspecialist van Colruyt Group en heeft een netwerk van 132 tankstations in heel België. Klanten kunnen er terecht voor alle traditionele en alternatieve brandstoffen: benzine en diesel, maar ook CNG (compressed natural gas of aardgas), elektriciteit en waterstof. 75% van de tankstations ligt op een locatie van een of meerdere winkelformules van Colruyt Group.

DATS 24 is in België de belangrijkste leverancier van aardgas voor voertuigen en pioniert met groene waterstof. Vijfenzeventig tankstations zijn uitgerust met een CNG-pomp, in één station kunnen particulieren ook waterstof tanken en snelladen. Daarnaast heeft het elektrische laadpalen op 100 locaties. De brandstofspecialist voldoet dankzij zijn rigoureuze milieubeleid al jaren aan de strenge ISO 14001-norm. DATS 24 realiseerde in boekjaar 2017/18 een omzet van 638 miljoen euro.

DATS 24 lanceert tanken met smartphone in België
In januari 2019 tot slot lanceert DATS 24 als eerste in België mobiel tanken, met de XTRA-app. Daarmee doet het haar geschiedenis van pionier terug alle eer aan. De focus van deze app ligt op een vlotte en aangename beleving voor de klant.

Deel dit bericht

Comments (2)

  • Van Godtsenhoven Marc Antwoord

    Wie reageert op tendentieuze berichtgeving van VRT? Wat hebben wij te maken met Amerikaans aardgas?
    Werden de schadelijke effecten van ontginning en vervoer van miljoenen liters olie ook in de studie meegenomen?

    Zie reacties
    12/01/2020 bij 09:57
  • Anita Langers Antwoord

    Wordt er dan ook rekening gehouden met de aanmaak en vernietiging van electrische batterijen voor electrische wagens. De aanmaak van die batterijen creeert en veel grotere CO2 uitstoot dan een heel vervuilende dieselwagen zonder filters. Ik ga gewoon naar m’n eigen portemonee kijken. want de overheid maakt er een zooitje van. Ben trouwens een CNG rijder en super content, wil voorlopig met niks anders meer rijden

    Zie reacties
    16/01/2020 bij 07:03

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar Berichten