Misbruik CNG-vrijstelling BIV en wegentaks aangepakt (sportwagens)

Terug naar Berichten

Misbruik CNG-vrijstelling BIV en wegentaks aangepakt (sportwagens)

De vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting voor CNG-voertuigen zal in Vlaanderen vanaf 1/7/2017 beperkt worden tot auto’s met een belastbaar vermogen van maximum 11 fiscale pk.
CNG-voertuigen met een fiscale pk van 12 of meer kunnen voortaan wel nog genieten van een vermindering van BIV.
Met deze maatregel wil men het oneigenlijke gebruik van personenwagens met hoge fiscale pk omgebouwd tot CNG-voertuigen tegen gaan.

I. Beperking van vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting tot maximaal 11 fiscale pk

Het doel van de vrijstelling voor CNG-voertuigen is het marktaandeel van deze voertuigen vergroten door de meerkost te compenseren. In de praktijk levert dit echter een probleem op. Het fiscaal voordeel van een CNG-voertuig t.o.v. een gelijkaardig niet-CNG-voertuig kan sterk oplopen en is voor voertuigen met een hoge fiscale pk snel hoger dan de meerkost van het (al dan niet omgebouwd) CNG-voertuig.

Een CNG-tank is beschikbaar in een aantal fabrieksoriginele voertuigen, maar kan ook achteraf worden ingebouwd. Het oneigenlijk gebruik situeert zich enkel bij personenwagens omgebouwd tot CNG- voertuigen met een hoge fiscale pk.

Door de vrijstelling in de jaarlijkse verkeersbelasting voor CNG-voertuigen te beperken tot personenwagens met een belastbaar vermogen van maximum 11 fiscale paardenkracht (fiscale pk), wordt misbruik tegengegaan.

De lichte vracht fabrieksmodellen op CNG hebben doorgaans een motor van 15 fiscale pk, maar gezien de lagere tarieven verkeerbelasting op lichte vracht en de afwezigheid van BIV, is oneigenlijk gebruik daar niet mogelijk.

Aangezien het oneigenlijk gebruik zich enkel situeert bij personenwagens met een hoge fiscale pk, worden de vrijstellingen voor deze CNG-voertuigen met een fiscale pk van 12 of meer opgeheven. Omwille van de indeling in voertuigcategorieën, gaat het technisch gezien om personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen.

II. Vermindering van BIV voor CNG-voertuigen van 12 fiscale pk of meer

CNG-voertuigen met een fiscale pk van 12 of meer kunnen voortaan wel nog genieten van een vermindering van BIV van maximaal 4000 €, ook al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aangedreven wordt met aardgas.

Op die manier kan men de meerkost van de ombouw naar een CNG-voertuig, geschat op vierduizend euro, recupereren, maar wordt tegelijk vermeden dat deze voertuigen louter om fiscale motieven worden omgebouwd.

De vermindering van BIV voor voertuigen met een CNG-tank wordt beperkt in de tijd nl. tot en met het aanslagjaar 2020.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Berichten

Aardgasrijder.be heeft sinds kort een online winkel. Bestel online je CNG Sticker
Sluiten