Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Karl

Condenswater in olie

Recommended Posts

Heb aanzienlijke hoeveelheid water (condens) op de olievuldop en emulsie op peilstok.

De motor is nagekeken en extra getest op kopppakking lekkage, maar is in orde. ik controleer zelf reeds enkele maanden het koelvloeistofpeil, en het blijft onveranderd.

Noch de garage of de CNG-installateur weet waar het vandaan komt en of het tgv, de CNG is.

Heb de indruk dat het mindert als 'k langer op benzine rij...

Iemand idee of suggesties...

IMG_3920.JPG

IMG_3928.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn ervaring....

Veel rijden op korte afstand geeft dit probleem. Motor komt wel op temperatuur maar niet lang genoeg. Water kan dan niet genoeg verdampen, en verdwijnen via de carter ontluchting. Vroeger ook een R5 gehad. Gekocht met hetzelfde probleem. Maar ik deed toen nogal wat lange afstand en veel op de snelweg. Na een paar maanden was er nikske meer van te zien.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het betreft een VW T5 LWB (1984 cc / 85 kW) Bj. 2013 met 165K km.

Hoofdzakelijk autostrade km's, meestal meer dan 45 km per traject.

Rijstijl heel rustig, zelfde tempo als vrachtwagens wat resulteert in 6,5 kg/100 km.

Het condenswater verwijder ik om de paar honderd km en plan om de oliewissel iets sneller te doen dan origineel aangegeven.

Ik probeer ook es wat langer op benzine te rijden, momenteel rij ik bijna uitsluitend op CNG.

Alvast bedankt voor de feedback.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij onze Lancia Ypsilon heb ik dat ook een tijd gemerkt.

Ik vreesde ook voor het ergste... 

Maar, net zoals jij, verwijderde ik ook de emulsie (druppels condens waren er niet) : nu al een hele tijd geen last meer mee.

Het "verdwijnt" blijkbaar als je genoeg en regelmatig die emulsie verwijdert.  

Ik heb niet speciaal enkel op benzine gereden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb vele jaren terug dit ook voorgehad .( met VW golf benzine korte afstanden)

Men raadde  mij aan eens een andere motorolie te nemen

Het probleem was opgelost.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Probeer is een periode wat sneller te rijden zodat de motor meer belast wordt, en dus ook warmer wordt, waardoor het water meer de kans heeft te verdampen via carterverluchting?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij zou 90 km/u gedurende 45 km (dus ongeveer 30 minuten) genoeg moeten zijn om de olie volledig op temperatuur te krijgen en water de kans te geven om te verdampen uit de olie.

Je mag niet vergeten dat het een benzinemotor is met een beperkt vermogen. Ik ken deze motor totaal niet maar ik veronderstel dat 90 km/u wel richting 2500/3000 tpm zal zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

fyi,

Heb  momenteel geen condens meer op de olievuldop...mss wegens droog weer en langere ritten +100 km.. nu ook volsynthetische olie.

We tanken nu bij Total, daar is't 0,99€ ipv 0,93 bij Esso maar ik rij ong 30% langer...heb de indruk dat Dats 24 ertussenin zitten qua rendement.

Net onder 6 kg/100km met n VW T5. (∆V 90 km/h- 2800 rpm)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Karl zei:

We tanken nu bij Total, daar is't 0,99€ ipv 0,93 bij Esso maar ik rij ong 30% langer...

Ge moet goed zot zijn om te tanken bij den Esso daar...

Aan den overkant ligt den Total en die leveren H+ gas tov den Esso met hun L-gas.

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen