muscles Geplaatst: 3 maart 2018 Delen Geplaatst: 3 maart 2018 http://der-autotester.de/seat-ibiza-1-0-tgi-gas-die-loesung-aller-probleme/ Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 4 maart 2018 Delen Geplaatst: 4 maart 2018 kan iemand een samenvatting hiervan geven? ik begrijp er nog lang niet alles van. De ibiza op CNG is beschikbaar, en daar stopt het zowat voor mij autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 4 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2018 1 uur geleden, Dr Nick zei: kan iemand een samenvatting hiervan geven? ik begrijp er nog lang niet alles van. De ibiza op CNG is beschikbaar, en daar stopt het zowat voor mij Vandaag nemen we de Ibiza-CNG met zijn 1.0 TGI-motor onder de loep. De Seat Ibiza is al het derde TGI-model van de Spaanse fabrikant. De Leon en de Mii bestaan reeds met CNG-aandrijving. Deze Ibiza rijdt gelukkig niet alleen met CNG, de bivalente 1.0 TGI-driecilinder met zijn maximale vermogen van 90 PK kan evengoed met benzine gereden worden. Als je de "Style"-variant kiest dan is de benzineversie €1500 goedkoper dan de CNG-versie. Maar na berekening vervalt deze meerprijs door de lage onderhoudskosten reeds na 50.000 kilometers. Normaal gezien bekijk je deze berekening over een periode van vijf jaren. Als je al die kosten over die periode spreidt dan moet je dus minstens 10.000 kilometers per jaar rijden voordat de aardgasaandrijving voordeel oplevert. Er is praktisch geen verschil in rijplezier tussen beide versies. Een belangrijk kritiekpunt is echter het volume van de veel te kleine CNG-tank van 13 kg waardoor je slechts 300 kilometers kan afleggen. De benzinetank van 40 L lost dit probleem wel op maar als men op benzine rijdt reduceert men het financiële voordeel. CNG verbrandt beter dan diesel en benzine. We kennen ondertussen allemaal de voordelen van CNG, dat het veel minder schadelijke stoffen uitstoot. Men rijdt nog groener wanneer men biomethaan tankt aan één van de 130 tankstations in Duitsland. Een ander nadeel van de Ibiza-CNG is zijn kleinere kofferruimte. De oorspronkelijke ruimte van 355 - 1.165 is gekrompen tot 262 - 1.072 liter. We hebben aangetoond dat de Seat Ibiza 1.0 TGI een spannend alternatief voor de benzine- en dieselversie kan zijn. En dat zowel op economisch als op ecologisch vlak. Een kleine spelbreker is de geringe echte CNG-reikwijdte. Voor wat betreft de prijs: de Seat Ibiza 1.0 TGI in de "Reference"-uitvoering kost minstens 17.270 euro. Dat is weliswaar 2.000 euro meer dan de benzinevariant van 95 PK. Maar door de Duitse toekomstpremie van 2.000 euro geeft dat een heel ander beeld. In België moet je voor deze Ibiza geen inverkeersinstelling (BIV) en geen verkeersbelasting betalen tot en met het jaar 2020. Nog dit jaar (in 2018) krijgt de kleine SUV Seat Arona overigens ook een CNG-aandrijving. (Zelf vertaald ZONDER de hulp van Google Translate) 1 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 4 maart 2018 Delen Geplaatst: 4 maart 2018 hij spreekt van lage onderhoudskosten... elke 15000km ipv 30000km en duurdere olie zorgt toch voor hogere onderhoudskosten volgens mij... autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 4 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2018 6 minuten geleden, Dr Nick zei: hij spreekt van lage onderhoudskosten... elke 15000km ipv 30000km en duurdere olie zorgt toch voor hogere onderhoudskosten volgens mij... Wat is dat nu? Heb jij mij iets wijsgemaakt? Of heb je Google Translate gebruikt? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 4 maart 2018 Delen Geplaatst: 4 maart 2018 22 minuten geleden, muscles zei: Wat is dat nu? Heb jij mij iets wijsgemaakt? Of heb je Google Translate gebruikt? "Maar na berekening vervalt deze meerprijs door de lage onderhoudskosten reeds na 50.000 kilometers" staat in jouw vertaling.... autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 4 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2018 @Dr Nick Wie zegt er dan dat je om de 15.000 km dure longlife-olie moet gebruiken? Met 15.000 km-onderhoud ben ik akkoord maar met longlife-olie niet. In mijne Octavia G-TEC is nog nooit longlife-olie in gedaan, en toch rij ik probleemloos rond. En wie heeft hier al meer kilometers afgelegd met zijn aardgasauto dan ik? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 4 maart 2018 Delen Geplaatst: 4 maart 2018 31 minuten geleden, muscles zei: @Dr Nick Wie zegt er dan dat je om de 15.000 km dure longlife-olie moet gebruiken? Met 15.000 km-onderhoud ben ik akkoord maar met longlife-olie niet. In mijne Octavia G-TEC is nog nooit longlife-olie in gedaan, en toch rij ik probleemloos rond. En wie heeft hier al meer kilometers afgelegd met zijn aardgasauto dan ik? ik begrijp jouw standpunt 100%, maar van de garage uit wordt er duurdere olie opgelegd, en de meesten gaan hier niet van afwijken. Ik ben nu toevallig afgelopen week naar een niet-merkgarage geweest, en daar gebruikten ze een 5W30 (zonder de naam LongLife er op te plakken) maar kost natuurlijk ook meer. Zij zeiden: dit moet bij een CNG-wagen gebruikt worden wegens hogere verbrandingstemperaturen. En die redenering volg ik wel. 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 4 maart 2018 Delen Geplaatst: 4 maart 2018 De garage moet gewoon de olie gebruiken die opgegeven wordt in het instructieboekje (geen longlife dus). Indien nodig moet je hen daarop wijzen. Gebruik van longlife = de klant onnodig op kosten jagen en dus bedrog. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 4 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2018 1 uur terug, Dr Nick zei: ik begrijp jouw standpunt 100%, maar van de garage uit wordt er duurdere olie opgelegd, en de meesten gaan hier niet van afwijken. Ik ben nu toevallig afgelopen week naar een niet-merkgarage geweest, en daar gebruikten ze een 5W30 (zonder de naam LongLife er op te plakken) maar kost natuurlijk ook meer. Zij zeiden: dit moet bij een CNG-wagen gebruikt worden wegens hogere verbrandingstemperaturen. En die redenering volg ik wel. Bij de volgende onderhoudsbeurt ga ik toch es kijken welke olie de man van mijn niet-merkgarage erin doet. Ik dacht ook 5W30 maar ik ben niet 100% zeker. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen