Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

seat leon st tgi

GoJo

Aanbevolen berichten

Onze huidige wagen is een Seat Altea XL 1.9TDI van 2007. Dit is een heel leuke, ruime wagen geweest, maar de laatste tijd ergerde ik mij aan het lawaai dat hij produceerde (motor, rolgeluiden). Omdat het hier een Euro4-motor betreft was het nu aan gunstige waarden een cng te bestellen of volledig op te rijden.

Mijn oog viel al geruime tijd op de Seat Leon St, maar de twijfel omtrent beenruimte en kofferinhoud was bij de vrouw aanwezig.

Ik ben ook gaan kijken naar Skoda octavia en VW golf variant maar die modellen spraken mij niet zo aan. Seat heeft nog altijd een sportievere uitstraling, vind ik. Het gebrek aan 'ruimte' is ook enkel maar toepassing als we in de zomervakantie op reis gaan (en dat beperkt zich dan ook maar tot de heen- en terugreis). 

Na een testrit met de Seat Leon was ik uiteraard meteen verkocht (stil, soepel rijdend). Na één week is de vrouw mee gaan kijken en een week later na een gezamenlijke testrit hebben we de knoop doorgehakt.

Op 21 januari Seat Leon ST Move! in het wit besteld met 7-traps automaat, lederen alcantara sportievere zetels, DAB, trekhaak en achteruitkijkcamera als extra's. Levertijd is uiterlijk 13 april 2018. De verkoper was heel gemoedelijk en was totaal niet opdringerig wat extra opties betreft. We hebben een korting gekregen van dik 33% op de waarde van het voertuig, wat niet zo slecht is, denk ik (bovenop de gebruikelijke kortingen nog eens 2,5% extra (was max. op Move!-versie) en gratis trekhaak). Het is trouwens de eerste keer dat we een splinternieuwe wagen kopen.

Nu twijfel ik nog om het Seat weCare-pakket erbij te nemen. Dit omvat alle onderhoudskosten, mechanische en elektrische herstellingen, en slijtagekosten m.u.v. banden. In combinatie met de Service Mobility is het echt wel zorgeloos rijden dan. Ik zou dan €29.58 per maand betalen (ong.€360/jaar). Dit lijkt mij niet zo veel, en zeker niet als ik dit dan tot 12 jaren kan nemen (op elk moment stop te zetten). Kan iemand mij raad geven hieromtrent?

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n wecare-contract op mijn octavia voor 12 jaar of 300.000 km. Betaal daarvoor 75 euro per maand. Zo'n contract sluit je af voor je gemoedsrust, alle onderhoudskosten en mankementen banden uitgezonderd zijn gedekt. Of je daar veel winst uit haalt is de vraag. Zo'n contract is als een verzekering, handig als je het nodig hebt, maar niet bedoeld om er voor de klant profijt uit te halen. Wel is het zo dat als je te maken krijgt met kosten die hoog kunnen oplopen je blij bent dat je zo'n contract hebt. Om een voorbeeld te geven: Ik had een Citroën C4, 170.000km gereden zonder problemen, dan turbo kapot. Turbo word vervangen: 1500 euro kosten. 4000 km later: opnieuw turbo kapot, turbo wordt vervangen, egr klep word vervangen, heel het systeem roetvrij gemaakt, kosten: 3000 euro. Geloof mij, daar word je  niet vrolijk van. Daarom dat ik dat wecare contract afgesloten heb, om financiële ongenoegens te vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet genomen, net omdat het mij leek dat de kosten die je hebt nooit zo hoog gaan zijn als dit contract. 75x12 =900€/jaar. Dat leek me veel te veel. En nu 2 jaar later heb ik nog geen 900€ kosten gehad. Die gaan wel stilaan vermeerderen, maar in mijn ogen nooit zo snel als wat je betaalt voor dit contract

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even rekenen:

Turbo kapot: 1500

Turbo nog eens kapot + egr klep + roetvrij maken =3000 euro

Totaal: 4500 euro.

Onderhoudskosten: 350 euro/jaar  voor 10 jaar = 3500 euro

Totaal voor beide: 4500 + 3500 = 8000 euro.

2x turbo kapot is al buitensporig vind ik (waarbij ik niet zeg dat het niet kan).

We-care aan 75 euro/maand voor 10 jaar: 75x12x10 = 9000 euro.

Who's foolin' who?

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange, je vergeet ook nog: Schokdempers, batterij, ruitenwissers, remmen, remschijven, eventueel uitlaat, reinigen airco, distributieriem... Zoals ik al aanhaalde: Zo'n contract sluit je af voor je gemoedsrust, maar niet bedoeld om er voor de klant profijt uit te halen. Heb je buiten je normaal onderhoud geen kosten, dan kost het je meer dan je eruit haalt, krijg je wel met onkosten te maken, haal je het er wel uit. Ah ja, nog vergeten: onderhoud van de cng installatie (keuring nieuwe leidingen...) zit er ook in.

aangepast door EricG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder dat het een systeem van klantenbinding is. Er is volgens mij geen extra marge in gerekend t.o.v. het klassieke onderhoud en alle zaken die EricG heeft opgenoemd.  En daarnaast zal VW op basis van risico-analyses percentages hebben geplakt op elk onderdeel om tot de prijs van het WeCare-contract te komen.  Het duurste onderhoud bij een wagen is nl. op 120.000 km waar distributie en dergelijke moet vervangen worden. 

Ik had op mijn BMW destijds een onderhoudscontract en was heel blij dat ik dat had genomen. De hydraulische stabilisatiestangen en de hydraulische vering waren beginnen lekken en zijn onder dat contract zonder verpinken preventief vervangen. Ik moest alleen de werken ter aanvaarding ondertekenen (kostprijs : over de 10.000 € !) .... Dat was toen de duurste keer, maar er zijn nog genoeg keren geweest waar ik blij was dat ik dat onderhoudscontract had !

Ik heb de WeCare ook op de Caddy genomen (12 jaar / 300.000 km) en op de Golf (12 jaar/ 180.000 km). Heb je nooit niets voor dan heb je iets bijbetaald aan dat percentage risico, maar laten we eerlijk zijn, een probleemloze auto bestaat niet .... 

Ik heb zo ook al verhalen gehoord van mensen die na 10 jaar waterinsijpelijng hadden onder een WeCare-contract. Hierbij werd het hele interieur eruit gehaad en nieuw interieurtapijt gestoken en dergelijke.

Kortom, als je van plan bent je wagen na 4-5 jaar weg te doen, zou ik het niet nemen, ben je van plan hem langer te houden of er meer dan 120k mee te doen, dan zou ik zeker een WeCare nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Jo,

Ik denk dat ik zowat gelijk met jou dezelfde auto heb besteld bij dezelfde verkoper, weliswaar een andere kleur. :D

On topic:

Ik heb ook een dergelijk voorstel maar dan iets hogere maandbijdrage ivm hogere verwachting km/jaar. Ik neig er voorlopig naar om het niet te doen. En ik ga wel mee in de eerdere uiteenzetting, dat je gemoedsrust koopt. Mijn vertrouwen in een nieuwe wagen is hoog, dat mijn buikgevoel voorlopig zegt dat het niet nodig is. Eerlijk is eerlijk, helemaal 100% ben ik zelf ook nog niet uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een Wecare genomen, mijn simpele rekensom staat hier beschreven, net zoals reacties van anderen op het onderwerp:

Even alvast aanvullen. Ik heb er 15 keer klein onderhoud van gemaakt, maar in feite is dit 8 keer klein en 7 keer groot onderhoud.

De onderhoudsprijzen bij een dealer zijn ook niet 125 €, maar eerder 150 € voor een klein en meer dan 200 € voor een groot onderhoud tegenwoordig.

Dus de aanvankelijke rekensom zal hoger uitvallen dan ik daar neerschreef.

Het zijn richtprijzen, afhankelijk van waar je je onderhoud laat doen. Tussen garages zit soms veel prijsverschil.

Alle bovenstaande reacties zijn correct, ieder heeft zijn eigen mening en je beslist zelf als je een onderhoudscontact neemt of niet.

Ik heb er eentje afgesloten voor 12 jaar, 17.500 km per jaar en betaal dus 56-57 euro per maand.

Is inderdaad niet weinig, maar ik ben dan ook van plan mijn wagen 15 jaar te hebben :) Net zoals mijn vorige VW Golf.

D'ieteren biedt dit onderhoudscontact aan om er zelf iets aan te verdienen. Ik weet dit, maar ik heb gewoon gekozen voor het gemak :)
Tot op heden hebben we nog nooit een pechauto in ons gezin gehad, maar ik ken wel al enkele mensen die van de ene in de andere panne, storing of defecten zijn beland met hun wagen -_-

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/17/2018 om 23:51, sm4rty zei:

He Jo,

Ik denk dat ik zowat gelijk met jou dezelfde auto heb besteld bij dezelfde verkoper, weliswaar een andere kleur. :D

On topic:

Ik heb ook een dergelijk voorstel maar dan iets hogere maandbijdrage ivm hogere verwachting km/jaar. Ik neig er voorlopig naar om het niet te doen. En ik ga wel mee in de eerdere uiteenzetting, dat je gemoedsrust koopt. Mijn vertrouwen in een nieuwe wagen is hoog, dat mijn buikgevoel voorlopig zegt dat het niet nodig is. Eerlijk is eerlijk, helemaal 100% ben ik zelf ook nog niet uit...

Dag Martijn 

Dat hadden we idd eerder van elkaar moeten weten, dan hadden we nog meer uit de brand kunnen slepen. Ik ben hem 's woensdags gaan bestellen en jij 's zaterdags.

De prijs was volgens mij ook idem. Welke extra opties heb jij genomen? Elektrisch inklapbare zijspiegels zaten erop, zei de verkoper. Klopt dit? Want ik heb daar zo mijn twijfels over gekregen en staat ook niet expliciet op de bestelbon.

Ik had ook graag 17" velgen, maar heb niet echt doorgeduwd omdat ik tegen het poetswerk opzag van hun keuze velg. 

Dit bederft natuurlijk niet de pret als ik aan de pomp sta ?

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad daar hadden we beter samen iets gedaan... 9_9

Die inklapbare spiegels zijn volgens mij onderdeel van het winterpack/leder pack als je die optie hebt aangekruist. 

Wij zijn gegaan voor de volgende opties buiten de Move opties:

- DSG

- Leder pack + winter pack

- DAB

- 17" dynamic machined velgen

- Advanced comfort & driving pack II

Ik kan nu natuurlijk eigenlijk niet meer wachten...

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

En de CNG tanks schuren nu tegen de grond ?

Slecht voor de roestvorming... en dan beroep doen op garantie / productiefout.

• Hahaha 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

De SEAT Leon model 2019 (4de generatie) gaat er helemaal anders uitzien.

Een iets langere motorkap, die de voorkant nog aerodynamischer maakt en een sportiever uiterlijk geeft. De totale lengte neemt toe tot 4,3 meter. Voor de Leon ST wordt dat zelfs 4,6 meter. Hij krijgt ook de volledig digitale cockpit. In het artikel van Autozeitung zegt men dat er meer dan één CNG-motor beschikbaar zal zijn.

seat-leon2019-1.jpg

seat-leon-2019-2.jpg

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het artikel goed gelezen heb staat er:

Außerdem soll die Zahl der Erdgasvarianten beim Seat Leon (2019) von zur Zeit einer (1.4 TGI, 110 PS) ausgebaut werden.

Wat ongeveer betekent dat het aantal zal moeten uitgebreid worden, en dat kan ook bijna niet anders gezien de 1.4 uit de markt gaat...

En over het volledig digitale dashboard staat er dat dit op vraag beschikbaar zal zijn (net zoals bij de Golf zal dit een optie zijn, die echter voorlopig niet te krijgen is op de 1.4 TGI bij de Golf).

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, muscles zei:

De SEAT Leon model 2019 (4de generatie) gaat er helemaal anders uitzien.

Niet mis. Ben ook benieuwd naar de Golf 8 die volgend jaar moet uitkomen 

In april zijn er spy shots opgedoken van de Golf 8 op de Nürburgring, maar VW was zo slim om de "oude" body te gebruiken.

Wat wel opvalt is dat het chassis minstens breder en langer geworden is dan de huidige generatie.

Binnenin gebruiken ze voor de "mule" ook de meeste stukken uit de huidige generatie, maar let op de nieuwe active info display en de nieuwe DSG pook.

vw-golf-mule-002.jpg

604031-16x9-lg.jpg

2019-volkswagen-golf-ilk-kez-gorundu-4415-6.jpg

Golf-8-3.jpg

Golf-8-5.jpg

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Niet mis. Ben ook benieuwd naar de Golf 8 die volgend jaar moet uitkomen 

In april zijn er spy shots opgedoken van de Golf 8 op de Nürburgring, maar VW was zo slim om de "oude" body te gebruiken.

Wat wel opvalt is dat het chassis minstens breder en langer geworden is dan de huidige generatie.

Binnenin gebruiken ze voor de "mule" ook de meeste stukken uit de huidige generatie, maar let op de nieuwe active info display en de nieuwe DSG pook.

Volgens Autobild zou de Golf 8 er zo gaan uitzien:

2019-VW-Golf-8-a.png

2019-VW-Golf-8-b.png

2019-VW-Golf-8-c.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...