Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Rob Groeseneken

Aanbevolen berichten

Ik heb pas 12 dagen ook zo'n Fiat 500L twinair 875 cc en doe ook veel korte stadsritten: verbruik 5 kg/100 km (H-gas); Maar pas heb ik het instructieboekje bovengehaald voor de bandendruk na te zien na verwittiging op dashboard. Daar heb ik ontdekt dat er speciale ECO-banden werden ondergezet (Goodyear 205/55R16 91V) die ik gerust op 2,6 bar mag zetten (ipv 2,2 bar)voor minder verbruik. De bandendruk bedroeg maar 1,9 bar bij de controle! Ik verwacht dus dat ik die 5 kg nog kan omlaag krijgen. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Rob Groeseneken zei:

Maar pas heb ik het instructieboekje bovengehaald voor de bandendruk na te zien na verwittiging op dashboard. Daar heb ik ontdekt dat er speciale ECO-banden werden ondergezet (Goodyear 205/55R16 91V) die ik gerust op 2,6 bar mag zetten (ipv 2,2 bar)voor minder verbruik. De bandendruk bedroeg maar 1,9 bar bij de controle! Ik verwacht dus dat ik die 5kg nog kan omlaag krijgen. 

Dan heb je geluk dat je bandenmaat in het instructieboekje staat.

Bij de Ypsilon zijn ze de maat vergeten... :(  Dus neem ik de "dichtstbij" liggende bandendruk.

Tussen 1.9 en 2.6 is wel een groot verschil.  Zeer waarschijnlijk zal je inderdaad wat minder gaan verbruiken.

10 % ? :) 

Indien je lange afstanden tegen hogere snelheid zou afleggen (snelweg dus), mag je zelfs nog 0.1 à 0.2 extra erbij doen.

Maar met je vele stadsverkeer zou ik het niet doen.  Het zou misschien iets oncomfortabeler zijn (op het goed onderhouden wegdek van een stad... :()

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...
  • 1 maand later...
Op 14-2-2018 om 17:40, Danny268 zei:

ben dus direkt naar de garage gelopen om te zien welke banden ik heb ..

heb ze allemaal van 1.9 naar 2.5 bar gezet .. :ph34r:

En Danny, heeft dit bij jou veel geholpen? Heb hier niet op gelet bij het afhalen van de Qubo twee weken geleden... misschien moet ik dit ook eens nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...