Ga naar inhoud
muscles

Tanken in Hongarije

Recommended Posts

Een zeer originele cng-installatie in Keszthély, made in Argentina (Blue Green Way).

2017-12-27ste_15u56m01.jpg

2017-12-27ste_15u56m11.jpg

2017-12-27ste_15u56m41.jpg

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, niko zei:

is russisch gas? en wat kost daar een kilo?

Ja, ik ben er zeker van dat dit Russisch gas is. De details van dit tankstation kan je terugvinden op deze URL van Gibgas.

345 Hongaarse Forint. Die prijs is in elk Hongaars CNG-tankstation hetzelfde en die blijft ook hetzelfde het ganse jaar door. Maar als ik en gij met onze Belgische Maestro-kaart betalen, dan wordt de dagkoers van de HUF t.o.v. de Euro gekozen plus daarbovenop nog eens transactiekosten.

1 Euro is ongeveer gelijk aan 300 Hongaarse Forint. Het schommelt altijd rond de 300 Hongaarse Forint. Maar het gebeurt dat 1 Euro gelijk is aan 311 Hongaarse Forint (de gemiddelde koers van woensdag 27 december 2017, dat is de dag dat ik daar getankt heb). Dan was dat aan €1,108/kg + transactiekosten (omwisselkosten) voor de bank.

Je zou eventueel in plaats daarvan met cash kunnen betalen door bij je eigen bank Hongaarse Forinten te bestellen. Stel dat je twee keer zal tanken in Hongarije. Ik reken dan tweemaal 17 kg is 34 kg maal 345 Hongaarse Forint is 11730 HUF. Rond dat af naar 12000 of 15000 HUF. Uiteraard zit je dan ook weer met een omwisselkoers. Maar je kan die koers online in de gaten houden op https://www.oanda.com/currency/converter/

Zet EURO links en Hongaarse Forint rechts om het gemakkelijk te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, muscles zei:

Zet EURO links en Hongaarse Forint rechts om het gemakkelijk te maken.

Dus vandaag, volgens de omrekeningstabel (inbegrepen wisselkoers + kosten ?) : 1 kg CNG in Hongarije = 345 HUF = 1.12 € (afgerond) = cash.

Indien + 2% ATM rate toegevoegd : 1.14 € = met maestro kaart.

Met Visa (+ 3% rate) = 1.15 € .

En dan is Hongarije goedkoop ? :D

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen C zei:

Dus vandaag, volgens de omrekeningstabel (inbegrepen wisselkoers + kosten ?) : 1 kg CNG in Hongarije = 345 HUF = 1.12 € (afgerond) = cash.

Indien + 2% ATM rate toegevoegd : 1.14 € = met maestro kaart.

Met Visa (+ 3% rate) = 1.15 € .

En dan is Hongarije goedkoop ? :D

Heb ik hier ooit beweerd dat alles in Hongarije goedkoop is? Nee, want er zijn verschillende zaken die even duur zijn als hier. Maar je moet altijd het totale plaatje bekijken. Ginder moet je niet elk jaar kadastraal inkomen betalen, slechts één keer. Autokeuring gebeurt daar bij de garage waar je je onderhoud laat doen. We hebben ginder gratis water (we hebben water van onszelf). De elektriciteit is er goedkoper. Het is ginder veel goedkoper om een huis te kopen. Enzovoort.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
33 minuten geleden, Koen C zei:

Je bent het volgende vergeten te lezen :       :D

Dan gebruik ik een knipoog: ;)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is wat duur inderdaad, maar aardgas uit Rusland is zeker H gas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die van ons staat er ook op, ergens in Nederland. 

Net voor Zutphen.  Eigenlijk na Arnhem ?

http://www.gibgas.de/Tankstellen/Detail_NL_6825 LE_Arnheim_Ijsseloordweg_42

Ze zijn blij als je een foto opstuurt van het tankstation.

Maar is er nog niemand op gekomen om een foto van een Belgisch CNG station te nemen ? 

Stom hé !

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden, Koen C zei:

Maar is er nog niemand op gekomen om een foto van een Belgisch CNG station te nemen ? 

Stom hé !

Dat is altijd een gedoe, hè. Want in ons dichtbevolkt landje moet je voor een goede overzichtsfoto van het CNG-station dikwijls al aan de overkant van de straat gaan staan. Maar misschien zijn hier forumleden die een drone hebben. Daar gelden sinds kort ook bepaalde regels voor die je moet volgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 minuten geleden, muscles zei:

Dat is altijd een gedoe, hè. Want in ons dichtbevolkt landje moet je voor een goede overzichtsfoto van het CNG-station dikwijls al aan de overkant van de straat gaan staan.

Bwah, niet noodzakelijk.  Een foto van de pomp + eventueel auto is ook al goed.

Kijk maar naar jouw Hongaarse en mijn Nederlandse foto : dat is toch OK ?

Liever een foto van een deel dan geen.

Voor de aardigheid moet je eens de foto van de Q8 in Turnhout opzoeken ☺️  (zit verstopt achter die van de Esso).

Zo moet het niet, vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ondertussen zijn er weer enkele CNG-tankstations bijgekomen in Hongarije.

Voor degenen die zoals ik via Graz - Gleisdorf - Fürstenfeld zo Hongarije binnenrijden heb je de grote stad Zalaegerszeg (groen onderstreept op de kaart) waar je sinds einde oktober dit jaar CNG kan tanken:

ÉNYKK CNG Erdgastankstelle
H 8900 Zalaegerszeg
Zrínyi Miklós u. 34 (open van 6 tot 22 uur)

(de CNG is hier 5 Hongaarse Forint duurder dan op een andere plaats, maar dat is zo erg niet).

Dan zuidelijker (rechtsonder op de kaart, rood onderstreept) ligt Pécs. Dat is een tankstation van MOL. Daar kan je ook al CNG tanken.

MOL CNG Erdgastankstelle
H 7622 Pécs
Verseny u. 1 (open van 6 tot 22 uur)

Het CNG-tankstation van BGW dat gepland is in Siófok (geel onderstreept op de kaart, rechtsboven), is nog niet open.

De volgende, geplande CNG-tankstations zijn ook nog niet open:

- Pannon Fuel M0 LNG & LCNG, M0 Highway exit 310, Szigetszentmiklós (termijn niet bekend): dit wordt dan het tweede CNG-station in deze stad.
- Pannon Fuel M1 LNG & LCNG, M1 Highway exit 9086, Töltéstava (termijn niet bekend): ter vervanging van het station in Győr. Töltéstava is een deelgemeente van Győr zo te zien op de tweede kaart.
- Shell / BGW, Könyves Kálmán krt. 24, 1097 Budapest (eventueel eind dit jaar)

Nieuwe-CNG-tankstations-in-Hongarije-december-2018.png

Töltéstava-op-de-kaart.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 5/4/2018 om 20:05, Koen C zei:

Bwah, niet noodzakelijk.  Een foto van de pomp + eventueel auto is ook al goed.

Kijk maar naar jouw Hongaarse en mijn Nederlandse foto : dat is toch OK ?

Liever een foto van een deel dan geen.

Voor de aardigheid moet je eens de foto van de Q8 in Turnhout opzoeken ☺️  (zit verstopt achter die van de Esso).

Zo moet het niet, vind ik.

Klopt, die van Turnhout is niet zichtbaar van Gierlestw. Enkel het bord. eens gevonden sta je bjna buiten op straat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb in dit topic geschreven dat ik dacht dat het BGW-tankstation in Nagykanizsa, Kalmár u. 5, gesloten was, maar in een antwoord van het Gibgas-team lees ik nu dat dit station tijdens de weekdagen pas opent om 8 uur 's morgens. Maar 's zondags gaat het wel open om 7 uur. Het is de omgekeerde wereld daar !!! Maar dat wil zeggen dat je dus niet 100% kan vertrouwen op de Gibgas-site en de Gibgas-app.

De officiële site van BGW is http://www.bgw.hu/en/

Voor wat betreft Zalaegerszeg: Momenteel kunnen er enkel bussen CNG tanken, de toelatingspapieren ontbreken nog voor de commerciële verkoop aan particulieren. Einde januari? Mogelijk.

Kortbij Budapest in de gemeente Vecsés zijn er twee nieuwe CNG-tankstations bijgekomen.

• MOL, Fő út (4-es út), 2220 Vecsés : 24 uren open, MasterCard, Visa Electron, Maestro aanvaard. Gelegen vlakbij de luchthaven van Liszt Ferenc. Slechts 305 HUF/kg.
  • CNG Port, Üllői út 812, Vecsés (AVIA-tankstation) : 24 uren open, MasterCard en Visa aanvaard. Eveneens vlakbij de luchthaven van Liszt Ferenc. Slechts 305 HUF/kg.

CNG Port: Our open-air filling station

01/10/2018.

The CNG well of CNG Töltőállomás Kft

Vecsés station

Our Vecsés filling station is located at Üllői út 812, on the AVIA well, in the immediate vicinity of Liszt Ferenc Airport. This AVIA well has been popular with motorists for a long time: low prices, courteous service and a combination of good coffee attract drivers.

From now on, motorists can also refuel CNG along with petrol, diesel and LPG .

The CNG is available at a price of 305 Ft / kg at the filling station, but you can refill your AVIA taxi card at a price of 299 Ft / kg ! AVIA taxi cards are available on site.

The well column is located under the rainshield closer to the entrance to the AVIA gas station, next to the LPG well. At the same time, two vehicles can refuel CNG through NGV1 guns. Refueling is fast and trouble-free thanks to:

• Always at the right pressure in the 2800 liter container
  • The drying technology guarantees that the CNG systems do not freeze
  • The maximum capacity of the well column (commercial vehicles and suitable valves) can be up to 50 kg / min

The technology is primarily based on German and New Zealand components. Our remote monitoring system was developed by our Czech partner and we can say that it is technologically outstanding on the market. From the web and mobile application, you can keep track of all the important parameters of the charging station, ensuring continuous operation, avoiding any technical errors that may arise.

MOL-Vecsés-CNG.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 minuten geleden, muscles zei:

Maar dat wil zeggen dat je dus niet 100% kan vertrouwen op de Gibgas-site en de Gibgas-app.

Kan ook niet. Zulke apps zijn maar betrouwbaar naar de data die ze ontvangen (of ontfrutselen) en hun update rate.

Ik denk dat GibGas nog één van de betere is. Zelfs de stationsdata van ene Muscles zijn al eens oud en achterhaald. Wil nog niet zeggen dat het een onbetrouwbaar persoon is...:P

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen