Ga naar inhoud
Bramvda

Aankoop Skoda Octavia G-tec

Recommended Posts

Dag iedereen,

Enkele dagen geleden was ik naar de Skoda garage gegaan om mij een Octavia 1.4 tsi 150 pk aan te kopen. Op aanraden van de garage ben ik een testrit gaan rijden met een Octavia 1.4 tgi 110 pk dsg (automaat). Tot mijn verbazing reed de wagen zeer soepel en had ik nooit het gevoel van te weinig vermogen te hebben. De testrit was in Kortenberg waar het toch al heuvelachtig is. 

Na de testrit is de twijfel toegeslagen en overweeg ik sterk de aankoop van een cng wagen, zijnde de Octavia.

Skoda geeft momenteel grote kortingen op de Octavia g-tec, waardoor hij goedkoper uitkomt dan de 150 pk. Tel daar nog eens de fiscale voordelen en het goedkoop tanken bij en elk gezond verstand zou zeggen om de g-tec aan te kopen.

Jammer genoeg woon ik op de as Brussel-Antwerpen. Hier zijn amper cng tankstation en als er toch al zijn kan ik er alleen maar L-gas tanken. Hierdoor zou ik op cng 10% minder ver kunnen rijden, klopt dit? 

Hoe zit het met de prestaties van de motor wanneer er 2 volwassenen en 2 kinderen meerijden?

Is de lelijke groene cng sticker op de wagen verplicht? :-P

Groeten,

Bram

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je op de as Antwerpen-Brussel woont hang je vast aan L-gas en dit nog voor een tijdje alhoewel men wel eens sneller zou kunnen omswitchen naar H-gas gezien de groeiende commotie rond de exploitatie van het Noord-Hollandse aardgas.

Zolang het L-gas is is een extra bezoekje aan de pomp nodig. H-gas levert ongeveer 15 à 16% meer energie op dan L-gas en dus overeenkomstig 15 à 16% meer kms/kg.

Lelijke groene sticker op de wagen is verplicht (Belg zijnde doe je ermee wat je wil "tot" je naar de controle moet).

Prestaties kan ik moeilijk beoordelen, ik rij max met 2 personen aan boord... langs de andere kant... wat voor belang hebben prestaties als het toch 30, 50 of 70km/u is? En wat maakt het uit of je er nu 15 sec over doet om van 70 naar 120km/u te gaan op de autostrade of 16 sec? Vermogen is relatief...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom Bram. Zelf heb ik ook de Octavia 1.4 en met L-gas kan ik 330 km afleggen. De prestaties met twee volwassenen en kinderen kan ik niet beoordelen vermist ik alleenstaande ben. Die lelijke sticker is verplicht ja.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Bram,

Welkom op het aardgasrijderforum!

Ik moet de dealer van je garage komen feliciteren dat hij je een testrit liet maken met de Octavia G-Tec.

Als je heel goed nadenkt dan weet je dat je vandaag de dag zeer veel geld moet neertellen voor zowel de Euro 95 als de Super 98-benzine. In vergelijking met de prijs van CNG is dat een zeer groot verschil.

Forumleden hier, die eveneens met een Octavia G-Tec rijden, melden een ietsje hoger verbruik met L-gas. Dat is gemiddeld 4,5 kg/100 km. Dus dat is nog altijd minder dan het verbruik van een Octavia op diesel. En dat verbruik haal je al zeker niet met een 1.4 tsi 150 pk. Vermits je toch het traject Brussel-Antwerpen doet en je wilt H-gas tanken, dan is er in Hoboken een Total-station waar je H+ gas kan gaan tanken, dat is CNG gemaakt van LNG, en met dat H+ gas verbruik je gemiddeld 3,8 kg/100 km.

De groene CNG-sticker is normaal gezien verplicht maar je kan even goed een mooiere CNG-sticker kopen via deze site, en wachten met de lelijke CNG-sticker te plakken tot op het moment dat je naar de autokeuring moet. Na de autokeuring zou je die lelijke sticker er weer af kunnen doen door een haardroger te gebruiken, en dan gaat ie er zo af :D

Ik heb al met een stampvolle Octavia G-Tec gereden en ik heb geen meerverbruik vastgesteld. Ik moet zeggen dat ik toen wel constant op de autosnelweg reed in Duitsland en Oostenrijk.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Bramvda welkom op het forum.
Tof dat je CNG overweegt voor de aanschaf van je nieuwe wagen.

De 1.4 TSI 110 Pk heeft voldoende vermogen hoor, ook met 2 of 3 personen op de achterbank B|.
Mocht je wat vermogen tekort komen, dan kan je altijd tuning overwegen of zoals mezelf een powerbox. Het vermogen komt dan uit tussen 130-140 Pk. Ik heb dit genomen omdat ik al eens met een caravan rondrij.

Zelf heb ik al een trip gedaan Slovenië met 2 volwassenen en 2 kinderen op de achterbank, +/- 30 kg in het dakkoffer op de wagen en een volgeladen kofferbak. Ik heb doorheen de steile heuvels nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekortkwam. Qua verbruik merkte ik ook niet een meerverbruik op ten opzichte van mijn gemengde ritten, zelfs niet met het dakkoffer op het dak.

Mijn gemiddelde verbruik ligt voor de 2.5 jaar dat ik rij op CNG, op 4.05 kg/100 km, dit voor 95% op H-gas. Met L-gas, zou ik uitkomen op 4.5-4.7 kg/ 100 km. Je zou dus met L-gas rond de 300 km kunnen rijden, vergeet echter niet dat je altijd benzine als reservebrandstof aan boord hebt, maar je zal zo veel als mogelijk op CNG willen rijden, dit omwille van de kostprijs.

Als je rationeel nadenkt, dan ga je snel tot de conclusie komen dat rijden op CNG de voordeligste manier van rijden is, vergeleken met benzine of diesel. Je krijg nu de 1.4 TSI voor een supervoordelige prijs ! Aangevuld met een tankkaart van > 300 euro van DATS, daar kan je zo’n 10.000 km mee rijden.

De lelijke sticker is ook hier te koop, maar op aardgasrijder.be bieden we ook een ruitje aan, dit is minder opvallend :P

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Bramvda zei:

Jammer genoeg woon ik op de as Brussel-Antwerpen. Hier zijn amper cng tankstation en als er toch al zijn kan ik er alleen maar L-gas tanken.

Op de site van Pitpoint en van gibgas kan je zien waar er  CNG wordt aangeboden.

https://www.pitpoint.be/cng-tanken/

http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche - Routenplaner

Je gewoontes van brandstof tanken zal je best aanpassen.

Met een benzine of diesel kan je eender waar tanken en je tankt (soms) pas als het waarschuwingslampje brandt.

Bij een CNG voertuig verander je de dagelijkse route een beetje : je gaat onderweg (naar of van het werk) CNG tanken indien een station op je route ligt.

Ook bij uitstappen (week-end, familiebezoek, reis) plan je de route met een CNG tankstop inbegrepen (indien nodig). 

Voorbeeld :

- week-end aan zee naar De Panne

- (stel je woont in) Duffel naar De Panne : 165 km x 2 = 330 km

- met de 300 km die je kan afleggen (met L-gas), geraak je niet over en weer op een CNG

-> onderweg van de zee naar huis, zijn er zomaar even 7 CNG stations die op minder dan 2 km van een autostrade afrit (op je route) liggen.  En nog altijd 4 op minder dan 1 km.

Keuze te over, lijkt me.

En zul je zelf ook gaan merken :)

Uiteraard kan je er voor kiezen om die laatste 30 km op benzine te rijden.

Maar dan moet je toch de dag erna gaan CNG tanken. 

Of verder rijden op benzine (maar dat doen we hier niet graag meer xD )

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@Bramvda welkom op het forum.
Tof dat je CNG overweegt voor de aanschaf van je nieuwe wagen.

De 1.4 TSI 110 Pk heeft voldoende vermogen hoor, ook met 2 of 3 personen op de achterbank B|.
Mocht je wat vermogen tekort komen, dan kan je altijd tuning overwegen of zoals mezelf een powerbox. Het vermogen komt dan uit tussen 130-140 Pk. Ik heb dit genomen omdat ik al eens met een caravan rondrij.

Zelf heb ik al een trip gedaan Slovenië met 2 volwassenen en 2 kinderen op de achterbank, +/- 30 kg in het dakkoffer op de wagen en een volgeladen kofferbak. Ik heb doorheen de steile heuvels nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekortkwam. Qua verbruik merkte ik ook niet een meerverbruik op ten opzichte van mijn gemengde ritten, zelfs niet met het dakkoffer op het dak.

Mijn gemiddelde verbruik ligt voor de 2.5 jaar dat ik rij op CNG, op 4.05 kg/100 km, dit voor 95% op H-gas. Met L-gas, zou ik uitkomen op 4.5-4.7 kg/ 100 km. Je zou dus met L-gas rond de 300 km kunnen rijden, vergeet echter niet dat je altijd benzine als reservebrandstof aan boord hebt, maar je zal zo veel als mogelijk op CNG willen rijden, dit omwille van de kostprijs.

Als je rationeel nadenkt, dan ga je snel tot de conclusie komen dat rijden op CNG de voordeligste manier van rijden is, vergeleken met benzine of diesel. Je krijg nu de 1.4 TSI voor een supervoordelige prijs ! Aangevuld met een tankkaart van > 300 euro van DATS, daar kan je zo’n 10.000 km mee rijden.

De lelijke sticker is ook hier te koop, maar op aardgasrijder.be bieden we ook een ruitje aan, dit is minder opvallend :P

Alvast bedankt voor de info. Vermogen in België is inderdaad relatief. Ik rij een 20.000 km per jaar, privé en werk, waarvan een groot deel in de file. Het vermogen is voor mij  "belangrijk" omdat ik al eens graag op vakantie ga met de wagen. Ik wil dan comfortabel rijden en een inhaalmaneuver zonder problemen kunnen uitvoeren. 

Ik woon in Londerzeel, het dichtstbijzijnde cng-tankstation is Opwijk (ik denk H gas) of Boom (L gas). Zondagochtend ga ik mijn wagen bestellen en momenteel ben ik meer geneigd om de cng te kopen. De dealer waar ik de wagen ga kopen betreft ACP Puurs, het is ook deze garage die mij de testrit aanraadde.

Hehe over die sticker ga ik nog eens moeten nadenken :D

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gaat chiptunen en een  cng-motor goed samen? Ik heb al geïnformeerd bij BR-performance in Willebroek en volgens hen kan de motor naar een 135 pk en 250 Nm gebracht worden. Bij een traditionele motor stel ik mij hier geen vragen bij, maar is het bij cng veilig?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het meerverbruik met L-gas is bij mij wel veel meer dan 10-15 % tov. H-gas. Gemiddeld rijd ik met L gas slechts 2/3 van de afstand die ik met H-gas haal (250-270 km tov. 375-400 km).....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

L-gas varieert ook in kwaliteit (net als H-gas), ik heb al 9.80 voor L-gas op de DATS website zien staan maar ook al L-gas aan 10,40. En het zal in ieder geval een verschil in kms geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 1/26/2018 om 16:48, Bramvda zei:

Hoe zit het met de prestaties van de motor wanneer er 2 volwassenen en 2 kinderen meerijden?

Wij gaan op vakantie met 2 volwassenen en 2 kinderen, een hond en nog 750 kg aan de trekhaak. In Luik de bergop was direct de grote test, en ik moet eerlijk zijn....

Je merkt zeker geen tekort aan vermogen hoor. Al die fabeltjes dat CNG zorgt voor vermogensverlies zijn niet waar. De motor is idd een beetje teruggeschroefd van de fabriek uit (110 pk op CNG, 135 op benzine) Maar dit kan, zoals aardgasrijder zelf al aanhaalt, opgelost worden mits tuning moest je dat interesseren.

Ikzelf vind het niet nodig, de wagen rijdt onder alle omstandigheden vlot. Ik heb nu pas in Veurne nog eens H+gas getankt, en dan merk ik wel dat de prestaties meer op die van benzine lijken dan die van CNG. Ook al eerder aangehaald, in Hoboken kan je dit ook tanken, en ik rij dan vlot meer dan 400 km per tankbeurt.

Met de huidige promoties zou ik helemaal niet meer twijfelen voor de aankoop.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 26-1-2018 om 18:31, Bramvda zei:

Zondagochtend ga ik mijn wagen bestellen en momenteel ben ik meer geneigd om de cng te kopen.

Nen ollander zou zeggen: "je bent een oen, als je het niet zou doen!" B|

Op 26-1-2018 om 18:31, Bramvda zei:

Hehe over die sticker ga ik nog eens moeten nadenken :D

Ook dat hoeft niet: gewoon beide bestellen bij Jurgen, de mooie ruit nu kleven (aardgas-positief!) en dag van keuring de lelijke er zachtjes over. En na het buiten rijden er dadelijk terug af natuurlijk, kan je weer 2 jaar verder :P

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, Bramvda zei:

En hopelijk kom ik nog in aanmerking voor de promotie van Dats24 (365 euro gratis tanken)...

Ik zal DUIMEN! 9_9

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden, wakodream zei:

Hallootjes,

Besteld… dus in blijde verwachting  van een Velvet red  Octavia… met Dats 24 promotie!

Proficiat met je beslissing om de Skoda Octavia op aardgas te kopen, en eveneens welkom op het aardgasrijderforum!

Heb je de Combi besteld? Manueel of DSG?

Ik zie dat Velvet Red het echte rood is. Dat is heel goed gekozen ;) :D

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Groetjes aan al de aardgasrijders,  Neen, geen Combi meer.  Wel nog  DSG.  Eenmaal automaat, altijd automaat zei ooit  een verkoper,  en ja hij had groot gelijk.

Het is gewoon zalig om niet in de olie te moeten roeren:P.   Waarom dit rood... keuze van 't vrouwke :  de autowereld is grijs/wit genoeg. 

Vrij gedurfd: want wij hebben deze 2018 kleur bekend via zo'n "bol"  bij de dealer. Heeft iemand deze autokleur al  in echt gezien? zo ja  waar?

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
47 minuten geleden, wakodream zei:

Vrij gedurfd: want wij hebben deze 2018 kleur bekend via zo'n "bol"  bij de dealer. Heeft iemand deze autokleur al  in echt gezien? zo ja  waar?

Ik heb gisteren op de Skoda Car Configurator twee screenshots gemaakt van de Combi in Velvet Red. Ik weet echter niet welke velgen jij gekozen hebt.

2018-Skoda-Octavia-Combi_Velvet-Red.png

2018-Skoda-Octavia-Facelift-Combi-Rood-2.png

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen