Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Ruby

Opel Astra 1.4 CNG

Recommended Posts

57 minuten geleden, Steff zei:

Klinkt goed inderdaad! En dat verbruik gaat alleen nog maar dalen. Ik heb gisteren een nieuw record gehaald, net geen 4kg en een bereik van rond de 500km. Lekker wel ?. Fotootje tijdens het tanken gisteren.

Snapchat-1451068797~2.jpg

Dat is blijkbaar bij de Dats 24 in Aalst.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

50 minuten geleden, muscles zei:

Dat is blijkbaar bij de Dats 24 in Aalst.

Klopt! Knap herkend wel ?

8 minuten geleden, Steff zei:

Klopt! Knap herkend wel ?

Tja, ik ben er zelf al gaan tanken. Dus.

Twee keer al getankt, denk ik.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Wss heeft Muscles al elk cng tankstation uitgetest. Behalve diegene met L-gas. Grapje he @muscles anders moeten we je aan een quiz onderwerpen... ??

• Hahaha 2

7 uren geleden, Steven DL zei:

Wss heeft Muscles al elk cng tankstation uitgetest. Behalve diegene met L-gas. Grapje he @muscles anders moeten we je aan een quiz onderwerpen... ??

Ik heb idd al op veel plaatsen cng getankt en het klopt dat ik de stations met L-gas zoveel mogelijk probeer te vermijden omdat mijn auto daarmee slechts 240 km kan afleggen. Maar ik heb toch één keer L-gas getankt in Kampenhout. Ook blijven er nog cng-stations over waar ik nog geen H-gas (of H+ gas) getankt heb: Anzegem, Beernem, Blankenberge, Brugge, Desselgem, Harelbeke, Ieper, Izegem, Knokke, Kortrijk, Menen, Middelkerke, Oostende, Torhout, Veurne, Wevelgem, Beveren (Esso), Deinze, Destelbergen, Eeklo, Gent, Lokeren, Lochristi, Melle, Ninove, Overboelare, Sint-Niklaas, en al de Waalse CNG-stations.

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Dan weet ge wat u te doen staat. Prospektie doen.

• Hahaha 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

2 uren geleden, pluxy zei:

Dan weet ge wat u te doen staat. Prospektie doen.

Met foto's! Altijd handig ?

• Hahaha 1

4 uren geleden, pluxy zei:

Dan weet ge wat u te doen staat. Prospectie doen.

En wat betaalt da? ?

Op 18/4/2019 om 11:28, Steff zei:

Klinkt goed inderdaad! En dat verbruik gaat alleen nog maar dalen. Ik heb gisteren een nieuw record gehaald, net geen 4kg en een bereik van rond de 500km. Lekker wel ?. Fotootje tijdens het tanken gisteren.

Snapchat-1451068797~2.jpg

Als ik je verbruikscijfer zie dan heb ik absoluut niet te klagen.

Mijn 7-persoons Caddy Maxi geeft momenteel een gemiddeld verbruik van 4,4 kg weer op de boordcomputer.In werkelijkheid verbruikt hij iets meer maar jouw cijfer komt ongetwijfeld ook van de boordcomputer en dan vergelijken we appelen met appelen.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

@Lage Emissie Zone Ik houd mijn verbruik bij via Spritmonitor en die gaf na de laatste tankbeurt een gemiddelde van 3.96 aan, wat voor mij een nieuw record was. Een gemiddelde van 4.4 is inderdaad toch knap voor een 7-persoons?! Het verbruik van de astra ligt misschien iets hoger ivg andere CNG modellen, dat weet ik niet. Maar in ieder geval: als je van een zware diesel met een gemiddelde van bijna 7l komt, gaat er met die 4kg een wereld voor je open ?

• Vind ik leuk 1

18 uren geleden, Steff zei:

@Lage Emissie Zone Ik houd mijn verbruik bij via Spritmonitor en die gaf na de laatste tankbeurt een gemiddelde van 3.96 aan, wat voor mij een nieuw record was. Een gemiddelde van 4.4 is inderdaad toch knap voor een 7-persoons?! Het verbruik van de astra ligt misschien iets hoger ivg andere CNG modellen, dat weet ik niet. Maar in ieder geval: als je van een zware diesel met een gemiddelde van bijna 7l komt, gaat er met die 4kg een wereld voor je open ?

Ik ben er vergeten bij te schrijven dat mijn verbruik is gebaseerd op het H+ gas, met gewoon H-gas lag mijn verbruik wellicht tegen de 5 kg of hoger.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Inderdaad +5kg bij mij.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Op 18/4/2019 om 11:28, Steff zei:

En dat verbruik gaat alleen nog maar dalen. Ik heb gisteren een nieuw record gehaald, net geen 4kg en een bereik van rond de 500km.

Kan ik geloven. Momenteel 418 km gereden sinds laatste tankbeurt (h+gas) en nog 102 km rijbereik op boordcomputer ?.

• Vind ik leuk 2

Hallo,

Ook ik ben in het bezit van een Astra CNG maar heb een klein probleempje waar ik jullie ervaring misschien bij kan gebruiken.

Wanneer schakelt jullie Astra over naar CNG?

Het omschakelpunt van benzine naar CNG gebeurt bij mij dusdanig varierend, dat ik twijfel of dit normaal is.

De omschakelmomneten zijn bijvoorbeeld

• de temperatuurmeter 80 graden aan geeft, bij een buitentemperatuur van 7 graden

• de temperatuurmeter 80 graden aan geeft, bij een buitentemperatuur van 2 graden
  • de temperatuurmeter 90 graden aan geeft, bij een buitentemperatuur van 8 graden

• al na 19 seconden bij een buitentemperatuur van 4 graden

Kunnen jullie je ervaring delen?

@Johnny_247 : ik zou daar niet van wakker liggen.

Zolang dat de auto vlot overschakelt naar CNG, is het toch in orde ?

Bij mijn auto kan ik de temperatuurmeter niet zo correct aflezen (eerder "ongeveer").

Soms gaat die na minder dan 30 seconden stationair over op CNG, soms na bijna 2 kilometer (als het koud is), soms na 500 meter.  Telkens bij koude motor van de voorbije nacht.

Ik laat de "computer" dat maar zelf beslissen en vind het allemaal OK.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

@Johnny_247 ik zou me geen zorgen hierover maken hoor. Ik rijd bijna een jaar met mijn Astra en afhankelijk van de buitentemperatuur of hoelang hij stil heeft gestaan schakelt hij al dan niet vlugger over op CNG (koud=iets trager, warm=iets sneller). Zoals  Koen C aanhaalde, de boordcomputer zal zijn werk wel doen en zolang hij vlekkeloos overschakelt... 😉

@Johnny_247 Mijn Astra schakelt ook zeer snel over naar CNG.  Nog nooit op de autotemperatuur gelet, maar 's morgens nog maar net de garage uit of 's avonds amper de parking van mijn werk afgereden en hij is al overgeschakeld. 

Ik weet niet hoe hij reageert op zeer koude temperaturen want ik rij er nog maar mee sedert half mei vorig jaar en we hebben nog geen winter gehad 😉 .

Spritmonitor Opel Astra Innovation 1.4 Turbo CNG Ecotec:   1039945_5.png