Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Ruby

Opel Astra 1.4 CNG: kopen of laten?

Recommended Posts

3 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Zelf geen ervaring, maar via Spritmonitor heb ik wel enkele wagens teruggevonden.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/322-Astra.html?fueltype=4&constyear_s=2017&constyear_e=2018&powerunit=2

Een verbruik van 5kg op H-gas is zeker mogelijk.
Het gemiddelde verbruik van de Astra komt overeen met dat van een Skoda Octavia, dus 5 kg op L-gas zou ook mogelijk moeten zijn.

Bedankt, ik ga zeker eens horen in de garage!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
50 minuten geleden, Steff zei:

Bedankt, ik ga zeker eens horen in de garage!

Ik wens je succes, je zal vooral zelf de beslissing moeten nemen, want garages zijn nog steeds niet CNG-minded.
De meesten zullen je nog steeds diesel aanraden ?

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi!

Ik pik ook even in op dit topic. Wij twijfelen zelf ook tussen de Skoda Octavia Combi en de Astra Sports Tourer op CNG. Sowieso gaan we op het autosalon even info vragen, maar: zijn er goeie redenen om wel of niet voor Opel of Skoda te kiezen? Het feit dat de Skoda enkel als DSG verkrijgbaar is vind ik niet meteen een probleem.

De enige ervaring die ik heb is dat we destijds een (oude) opel corsa op diesel hebben gehad, dus heel representatief zal dat niet zijn...

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, NickVG zei:

Wij twijfelen zelf ook tussen de Skoda Octavia Combi en de Astra Sports Tourer op CNG. 

Geen van beide mij bekend, maar ik zou sowieso voor de Skoda gaan. Veel mooier en wellicht ook ruimer, goedkoper? 

En, Opel Antwerpen zit nog in 't geheugen... ? 

aangepast door JoBé
  • Vind ik leuk 1

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, NickVG zei:

Wij twijfelen zelf ook tussen de Skoda Octavia Combi en de Astra Sports Tourer op CNG.

Geen van beide mij bekend, maar ik zou sowieso voor de Opel gaan. Veel mooier en praktisch gezien wellicht even ruim, goedkoper ? 

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
55 minuten geleden, Koen C zei:

Geen van beide mij bekend, maar ik zou sowieso voor de Opel gaan. Veel mooier en praktisch gezien wellicht even ruim, goedkoper ? 

De gustibus et coloribus non est disputandum.

En Skoda staat bekend voor het ruim zijn. Goedkoper.... Voor een "echte" Duitser (volgens de reclame toch) dan nog wel. 

Ik ben zelf geen fan van Opel, vooral omdat het merk de laatste jaren nogal vaak van eigenaar is veranderd.

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, JoBé zei:

En, Opel Antwerpen zit nog in 't geheugen...

Ja maar, dat was GM !  Niet PSA.?

@Dr Nick : natuurlijk weet ik dat van die kleuren en geuren.

Maar JoBé reageerde en ik daarom net tegenovergesteld.

Ik weet niks zinnigs te zeggen over :

7 uren geleden, NickVG zei:

zijn er goeie redenen om wel of niet voor Opel of Skoda te kiezen?

geen van beiden gereden of getest, smaken verschillen : beide uitproberen dus !

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@NickVG Het zou wel es een keer kunnen zijn dat je bij de Skoda Octavia nu in de maand januari meer opties gratis erbij krijgt dan bij de Opel Astra.

De Skoda Octavia (motor) is betrouwbaar. Hij start altijd (als het moet). En met bijna 217.000 km op de teller denk ik toch dat ik hierover kan meespreken. Mijn Octavia wordt begin september vier jaar oud.

Als ik op dit ogenblik een nieuwe auto zou moeten kopen, dan zou ik de huidige Skoda Octavia Combi 1.5 G-Tec (130 pk) met standaard DSG kiezen (en met LED-lichten vooraan, Cruise Control,... je kan kiezen uit verschillende packs waar dit in zit).

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Koen C zei:

Hoe ? Toch maar 1 keer ?

1899 : eerste Opel auto (Opel was zelfstandig)

1929 : Opel wordt voor 80 % eigendom van GM

1931 : Opel is 100 % eigendom van GM

:

1939 : Begin WO 2

:

1959 : The day the music died (Buddy Holly, Ritchie Valens, The Big Bopper)

:

1969 : Landing op de maan

:

1977 : Elvis Presley sterft

:

1989 : Val Berlijnse Muur

:

2003 : Inval in Irak (met drogredenen en leugens)

:

2014 : Vrouw van Koen koopt auto op CNG (Lancia Ypsilon)

:

2017 : Opel wordt eigendom van PSA

Hoezo "laatste jaren nogal vaak van eigenaar is veranderd" ?  ?

ah, had begrepen dat de overname door GM recenter was. Mijn fout. Maar het punt blijft dat het eigenlijk al heel lang geen Duits merk meer is. Terwijl ze daar toch mee uitpakken

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, stefanmiler zei:

Gewoon bij beide eens langsgaan, offerte laten maken, ritje doen...  En de beslissing ligt niet hier, maar bij u ;)

Kan je die ergens testen dan? Ik ben precies nog geen opel garage tegengekomen waar je de CNG versie kan uitproberen ?. Bij skoda weet ik niet maar vermoed dat dat makkelijker zal gaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Skoda (of andere VAG wagens) zijn te testen bij d'Ieteren (Kortenberg/Erps-Kwerps) na afspraak voor een testrit via uw garage.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, Steff zei:

Kan je die ergens testen dan? Ik ben precies nog geen opel garage tegengekomen waar je de CNG versie kan uitproberen ?. Bij skoda weet ik niet maar vermoed dat dat makkelijker zal gaan

Tja, daar heb je me.  Misschien eens een benzine astra testen, qua rijervaringen zit er niet veel verschil op volgens mij, cng is misschien wat stiller door efficiëntere verbranding?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op onderstaande links maken ze een vergelijking met de 1.0 benzine (105pk). Ik denk inderdaad ook dat de aardgasversie iets rustiger en zachter loopt, maar ze blijkt wat "pit" te missen. 

https://www.meinauto.de/testberichte/opel-astra-sports-tourer-cng-im-test-2017-wie-der-kompaktkombi-mit-gas-geht#Zum Testbericht

https://m.heise.de/autos/artikel/Test-Opel-Astra-CNG-4111109.html

Ik heb een tijdje terug zelf ook eens contact opgenomen met een Astra rijder, via een Italiaans forum. De meneer was heel vriendelijk en overigens heel tevreden van zijn auto. Een sprintwagen moet je niet verwachten maar met wat schakelwerk (en toerental boven de 2000 houden) geraak je er wel op een vlotte manier ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Steff zei:

maar met wat schakelwerk (en toerental boven de 2000 houden) geraak je er wel op een vlotte manier ?

Hoe? Geen automatic in te krijgen dan?

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
47 minuten geleden, muscles zei:

Hoe? Geen automatic in te krijgen dan?

Enkel manueel dacht ik te zien in de configurator

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11/1/2019 om 07:56, Dr Nick zei:

had begrepen dat de overname door GM recenter was.

Vooral GM maakt er een zooitje van :

- Saab gekocht (in 1990 voor 50% en in 2000 voor 100%) en mismeesterd, dan verkocht aan een gekke Hollander en 1 jaar later failliet.

- Lotus gekocht in 1986 en in 1993 verkocht.

- Opel :

-> In 2009 het hele gehakketak met Magna en de Russische staatsbank Sberbank versus o.a. Fiat groep (die ook interesse had).  Uiteindelijk gaat de verkoop niet door.

-> Begin 2012 : alliantie met PSA waarbij GM een belang neemt van 7% in PSA.

-> Eind 2013 : GM verkoopt zijn 7% aandeel aan.... PSA.

-> In de jaren '90 was Opel de "cashcow" voor GM : het was Opel dat mooie cijfers voorlegde en zorgde dat GM geld had om o.a. de verliezen van GM in Noord-Amerika op te lossen.

-> Nadien kreeg Opel wel de lasten (onwikkelingskosten) maar niet de lusten van bijvoorbeeld de Insigna die als Buick in de VS en China werd verkocht.

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12/1/2019 om 21:00, Steff zei:

Enkel manueel dacht ik te zien in de configurator

Ja, ik zie ook enkel een manuele in de configurator.

Wat betreft testrijden: ik heb voor de Octavia een testrit gevraagd, daar zeggen ze me dat ze nog geen wagens hebben op CNG. We gaan dus een testrit doen met een Octavia combi Ambition 1.0TSI 115pk DSG7.

Ook een interessante optie is Seat, blijkbaar. De Seat Leon ST kan je ook op CNG krijgen en de Move! variant heeft een erg mooie standaarduitrusting op het eerste zicht en een aantal mooie saloncondities (500 euro extra korting en 490 euro korting voor de metaalkleur, dus gratis metaalkleur) bovenop de "gewone" seat saloncondities.

Dusseh. Ja, nu zijn we aan het twijfelen tussen de Astra, de Leon ST en de Octavia. Het wordt er niet makkelijker op. :D

EDIT: Bij Seat is de meerprijs voor een DSG7 wel een goeie 1800 euro. Motivatie om toch nog een manuele te pakken, denk ik. :)

aangepast door NickVG
Kleine toevoeging.
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, NickVG zei:

Bij Seat is de meerprijs voor een DSG7 wel een goeie 1800 euro. Motivatie om toch nog een manuele te pakken, denk ik. :)

Dat dacht ik ook. Maar nu wel dik spijt dat ik een manuele genomen heb.

Knipsel.JPG.5f00e32586493e9e88e16a99c5d1bee0.JPG

Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018)

Volkswagen Polo 1.0 (2017)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...