Ruby

Opel Astra 1.4 CNG: kopen of laten?

Recommended Posts

Gegroet Allen,

Mijn naam is Ruby en ik overweeg om een CNG wagen te kopen 9_9.

Het gaat om de Opel Astra 1.4 CNG (110pk). Sinds het autosalon ben ik verliefd op de nieuwe astra :x  en wil ik dus eentje om in te rijden. Mijn citroen C4 benzine van 2007 heeft goed zijn dienst bewezen en ik vind het stilletjes aan tijd dat ie op pensioen mag.

Ik volg al langer het hele CNG gebeuren, en door het uitblijven van de doorbraak van elektrisch rijden en/of hybride, denk ik bij mezelf dat CNG zeker een toekomst heeft in onze samenleving. Niet enkel in de portemonnee maar ook voor het milieu! xD

Doch twijfel ik heel erg tussen de CNG of benzine Astra,  doordat het rijbereik relatief klein, en verbruik relatief hoger is dan oorspronkelijk gehoopt: rijbereik +- 500 km (300km CNG en 200km benzine) en verbruik (+- 6.5 of 1:15).

Daarom hoop ik dat iemand hier al ervaring heeft met deze wagen en me hopelijk kan vertellen dat de reële waarde onder deze door opel gecatalogiseerde waarden zitten.  Ook heb ik nog enkele algemene vragen:

• Is de rij ervaring met een CNG-wagen hetzelfde?
  • Is het rijden op de verschillende brandstoffen merkbaar
  • Ik lees regelmatig dat er problemen zijn tijdens het keuren door het vele papierwerk?
  • Is het verschil tussen hoog energetisch CNG en laag energetisch CNG groot?
  • Eventuele opmerkingen en/of praktische tips??

Voor diegene onder jullie die de specificaties niet vanbuiten weten:

• 1.4, 4 cilinder turbo, 110 PK, 81 KW
  • Manuele 6-bak
  • Euro 6
  • Inhoud CNG tanks: 19 kg,  inhoud benzinetank: 13.5 liter

PS: 

Deze site is superhandig voor iemand zoals mij die overweegt een CNG wagen te kopen, BEDANKT hiervoor! B|

Groetjes

Ruby

aangepast door Ruby

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Is de rij ervaring met een CNG-wagen hetzelfde?  Ja
  • Is het rijden op de verschillende brandstoffen merkbaar  Niet echt, voor  98% gelijk, mijn ervaring (Skoda Octavia) is iets vinniger op benzine maar ik rij 99% op gas dus dat maakt niks uit.
  • Ik lees regelmatig dat er problemen zijn tijdens het keuren door het vele papierwerk?  Tanks moeten elke 4 jaar gekeurd worden door externe keuringsfirma, dan moet je met dit bewijs binnen de maand naar de normale keuring met officiële sticker op de auto.
  • Is het verschil tussen hoog energetisch CNG en laag energetisch CNG groot?  +/- 16% tussen L en H gas, +/- 12% tussen H en H+ gas, je kan deze waarden gebruiken om je rijbereik op de verschillende soorten te bepalen.
  • Eventuele opmerkingen en/of praktische tips??  gewoon gas geven... :-)

Met 19 kg CNG aan boord zou je toch wel op wat meer mogen rekenen dan 300 km...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
51 minuten geleden, Ruby zei:

Eventuele opmerkingen en/of praktische tips??

Hallo Ruby,

Welkom op het Aardgasrijderforum.

Als wij weten in welke omgeving jij woont, dan kunnen we je ook tips geven i.v.m. het CNG-tankstation in je buurt. En ook de CNG-tankstations waar je passeert tijdens je woon-werkverkeer. Er zijn namelijk CNG-tankstations waar de gasdruk beter is dan bij andere. En @Lange_666 kan je bijvoorbeeld vertellen op welk tijdstip je best NIET kan gaan tanken bij Total in Hoboken omdat die mannen met hun voituren van 't stad daar CNG staan te tanken ;) :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vul ook even aan (net zoals Lange_666) :

• Is de rij ervaring met een CNG-wagen hetzelfde?  Ja
  • Is het rijden op de verschillende brandstoffen merkbaar? Nee, overgang gaat vlekkeloos.  Je hoort alleen een "tik" als je verwisselt van brandstof.  Stoort helemaal niet.  Ook de "power" is hetzelfde (bij mijn 2 cilinder torretje van 900 cc met turbootje :) )
  • Ik lees regelmatig dat er problemen zijn tijdens het keuren door het vele papierwerk? Nog geen ervaring mee.  Duurt bij sommige stations blijkbaar 45 minuten :(  Maar dat zal bij jouw Astra pas binnen 4 jaar zijn :)  Daartegen kennen ze het wel, hoop ik ? :D  Tenzij je een trekhaak laat zetten... dan moet je na plaatsing al 1 keer naar de keuring >:(
  • Is het verschil tussen hoog energetisch CNG en laag energetisch CNG groot? Daar heeft Lange al op geantwoord.  Zelf kan ik meestal maar L-gas tanken.  Dus ik weet niet beter...
  • Eventuele opmerkingen en/of praktische tips?? Gewoonte van maken om zoveel mogelijk / altijd op CNG te rijden.  Plan je tankbeurten op CNG in als je "op reis" gaat (weekend naar Noord Nederland of de Belgische kust (als je van Limburg bent) is ook "op reis".  Zo haal je het "meest profijt" van je aankoop.  Je gewoonte van tanken zal je moeten aanpassen : zoals je zelf zegt is het bereik op CNG beperkter en zal het noodzakelijk zijn om mogelijk 2x per week te gaan CNG tanken.  Maar dat wordt je gewoon en als je het station goed kiest (gecombineerd met woon-werk verkeer of winkelen, etc), kost het weinig extra tijd en kilometers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn rijbereik met L-gas zit voor de enkele keren dat ik er op gereden heb op 300-320 km met een volle tank van 15-16 kg.

Met H- en H+gas zit ik gemiddeld tussen 380-450 km

500-550 Km is dus makkelijk haalbaar voor een Astra op CNG als je op H-gas rijdt. L-gas zal dan tussen 370-440 km hangen B|

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Lange_666 zei:

Met 19 kg CNG aan boord zou je toch wel op wat meer mogen rekenen dan 300 km...

Dat zou ik ook verwachten, maar ik baseer me gewoon op de specificaties van Opel zelf. Zij verwachten een verbruik van 6.5/100km. Is dit gecombineerd? Ik weet het niet...

Ik weet wel dat het verbruik van 1.4 benzinemotor 5 is, wat ik wel een degelijk verbruik vind want dan is mijn bereik met volle tanks ongeveer 600 km.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, muscles zei:

Hallo Ruby,

Welkom op het Aardgasrijderforum.

Als wij weten in welke omgeving jij woont, dan kunnen we je ook tips geven i.v.m. het CNG-tankstation in je buurt. En ook de CNG-tankstations waar je passeert tijdens je woon-werkverkeer. Er zijn namelijk CNG-tankstations waar de gasdruk beter is dan bij andere. En @Lange_666 kan je bijvoorbeeld vertellen op welk tijdstip je best NIET kan gaan tanken bij Total in Hoboken omdat die mannen met hun voituren van 't stad daar CNG staan te tanken ;) :D

Hallo Muscles,

Ik ben van de omgeving Schaffen. Ik heb mijn research gedaan en ik weet dat ik een tankstation kan vinden in Diest en Beringen, wel beide laag energetisch. Het meest nabije station hoog energetisch is Hasselt maar dat is toch serieus wat omweg. Momenteel maak ik vooral verkeer naar Alken en Beringen, dus in principe valt het nog wel mee :) 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Koen C zei:
  • Eventuele opmerkingen en/of praktische tips?? Gewoonte van maken om zoveel mogelijk / altijd op CNG te rijden.  Plan je tankbeurten op CNG in als je "op reis" gaat (weekend naar Noord Nederland of de Belgische kust (als je van Limburg bent) is ook "op reis".  Zo haal je het "meest profijt" van je aankoop.  Je gewoonte van tanken zal je moeten aanpassen : zoals je zelf zegt is het bereik op CNG beperkter en zal het noodzakelijk zijn om mogelijk 2x per week te gaan CNG tanken.  Maar dat wordt je gewoon en als je het station goed kiest (gecombineerd met woon-werk verkeer of winkelen, etc), kost het weinig extra tijd en kilometers.

Hey Koen, 

Inderdaad klopt, momenteel ben ik gewend om 1x om de 2 weken te tanken. Mijn Citroen kan ongeveer 80 liter slikken.. Dit is een heel gemak maar je moet er idd iets voor over hebben :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
58 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Mijn rijbereik met L-gas zit voor de enkele keren dat ik er op gereden heb op 300-320 km met een volle tank van 15-16 kg.

Met H- en H+gas zit ik gemiddeld tussen 380-450 km

500-550 Km is dus makkelijk haalbaar voor een Astra op CNG als je op H-gas rijdt. L-gas zal dan tussen 370-440 km hangen B|

Afhankelijk van het verbruik van de auto.. Ik hoop echt dat je gelijk hebt, dat zou dan weer een argument meer zijn om voor de CNG te kiezen :P 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden, Lange_666 zei:

Een fluwelen voet wil ook al wel eens helpen om je rijbereik te vergroten.

Dat geldt natuurlijk voor zowel cng als benzine.  Misschien eens op spiritmonitor.de kijken naar reële verbruikcijfers van mensen met die Astra?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
28 minuten geleden, Lange_666 zei:

Een fluwelen voet wil ook al wel eens helpen om je rijbereik te vergroten.

13 minuten geleden, stefanmiler zei:

Dat geldt natuurlijk voor zowel cng als benzine.  Misschien eens op spiritmonitor.de kijken naar reële verbruikcijfers van mensen met die Astra?

Gelukkig voor mezelf dan dat ik een vrij zuinige voet heb :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minuten geleden, stefanmiler zei:

Dat geldt natuurlijk voor zowel cng als benzine.

Inderdaad maar met maar 15-16kg aan boord wil je toch al snel dat rijbereik wat vergroten.

Als je 50-60 L benzine/diesel kan tanken kan er al eens extra spurtje vanaf...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Ruby zei:

Dat zou ik ook verwachten, maar ik baseer me gewoon op de specificaties van Opel zelf. Zij verwachten een verbruik van 6.5/100km. Is dit gecombineerd? Ik weet het niet...

Ik weet wel dat het verbruik van 1.4 benzinemotor 5 is, wat ik wel een degelijk verbruik vind want dan is mijn bereik met volle tanks ongeveer 600 km.

Met hoogcalorisch CNG ga je die 5 kg/100 km wel halen.

3 uren geleden, Ruby zei:

Afhankelijk van het verbruik van de auto.. Ik hoop echt dat je gelijk hebt, dat zou dan weer een argument meer zijn om voor de CNG te kiezen :P 

Ja, het rijbereik met L-gas zit inderdaad tussen de 300-320 km met een volle tank van 15-16 kg. Er zijn hier nog andere forumleden die datzelfde verbruik met laagcalorisch CNG hebben met een Skoda Octavia 1.4 G-Tec van 110 pk.

Ikzelf heb tot nu toe nog nooit op laagcalorisch CNG gereden want hier in Limburg zijn er CNG-tankstations met H-gas, uitgezonderd dan in mijn eigen gemeente Sint-Truiden. Dus er mogen er gerust nog een tiental bijkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Ruby hier staat een artikel over het verbruik:

Die 4.1-4.3 kg / 100 km is zeker haalbaar met H-gas, dit komt overeen met het verbruik van mijn Skoda, dus dit verbruik lijkt me aannemelijk.

---------------------------

http://media.gm.com/media/be/nl/opel/news.detail.html/content/Pages/news/be/nl/2017/opel/08-30-astra-alternative.html

De nieuwe Opel Astra CNG – de meest recente versie van de “Europese Auto van het Jaar 2016” – kan nu in België worden besteld. De variant op gecomprimeerd aardgas van deze bestseller viert dit jaar zijn wereldpremière op het Autosalon van Frankfurt (van 14 tot 24 september). De basisprijs voor de vijfdeurs Opel Astra 1.4 Turbo ECOTEC CNG met het uitrustingsniveau Edition bedraagt in België 23.400 euro. Voor de ruime Sports Tourer is dat 24.275 euro.

De 1,4-liter turbomotor met 81 kW/110 pk van de Astra CNG is gebaseerd op de volledig in aluminium uitgevoerde benzinemotor die Opel in de Astra en de Mokka X gebuikt. Deze viercilinder werd geoptimaliseerd voor gebruik met aardgas, biogas of een mengeling van beide (NEDC-brandstofverbruik voor vijfdeurs-Sports Tourer in kg/100 km: in de stad 5,6‑5,7 kg/100 km, buiten de stad 3,3-3,4 kg/100 km, gecombineerd 4,1-4,3 kg/100 km, 113-116 g/km CO2; verbruik in m3/100 km: in de stad 8,5-8,8 m3/100 km, buiten de stad 5,0-5,2 m3/100 km, gecombineerd 6,3-6,5 m3/100 km). Als de gasvoorraad van 19 kg (117,5 liter) – opgeslagen in twee tanks van ‘Type 4’ gemaakt uit composietmateriaal met koolstofvezel – opgeraakt, houdt de reservebenzinetank van 13,7 liter de Astra CNG mobiel tot de gastanks bijgevuld kunnen worden. De motor produceert een maximum­koppel van 200 Nm van 2.000 tot 3.600 t/min en is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.

De voordelen van gecomprimeerd aardgas spreken voor zich. Deze brandstof is aanzienlijk goedkoper dan benzine. Ook stoten voertuigen die op CNG rijden minder CO2 uit dan auto’s met vergelijkbare benzinemotoren. De Vlaamse overheid ondersteunt de aankoop van CNG-voertuigen door een vrijstelling voor de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting tot 2020. In alle regio's is het aantal CNG-stations constant aan het groeien.

“Dankzij hun onmiddellijke beschikbaarheid, lage CO2-uitstoot en matige kosten kunnen CNG en biogas een snelle bijdrage leveren aan het klimaatvriendelijker maken van auto’s”, aldus Christian Müller, Opel Vice President Engineering. “Door de voordelen van deze brandstoffen te combineren met de dynamische Astra hebben we een uiterst aantrekkelijke auto ontwikkeld voor milieubewuste klanten.”

Opel heeft een sterke reputatie opgebouwd in het beschikbaar maken van innovatieve technologieën uit de hogere voertuigklassen voor een brede klantenbasis. De Astra CNG zet deze lange traditie voort met een uitgebreid aanbod aan uitrusting waaronder adaptieve IntelliLux LED Matrix koplampen die niet verblinden en waarmee de Astra buiten de stad permanent met grootlicht aan kan rijden. Hierdoor verhoogt de actieve veiligheid voor zowel alle weggebruikers als voor de bestuurder van de Astra. De persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar en de infotainmentsystemen die compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto bieden niet alleen connectiviteit van hoog niveau. De myOpel OnStar-app en Radio Navi 900 IntelliLink met geïntegreerde navigatie zorgen ook voor extra gemak en gemoedsrust voor de bestuurder van de Astra CNG door tankstations met CNG op te nemen als nuttige plaatsen (POI, Points of Interest).

Tal van andere rijhulpsystemen zijn eveneens beschikbaar: van verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition) en automatische stuurcorrectie bij het ongewild verlaten van de rijstrook (Lane Keep Assist) tot een aanrijdingswaarschuwing vooraan (Forward Collision Alert) met automatische noodrem (Automatic Emergency Braking). Wie met de Astra CNG Sports Tourer rijdt, bespaart bovendien moeite en wint aan gebruiksgemak vermits een afstandsbediening of bediening via de sleutel niet nodig zijn om toegang te krijgen tot de koffer met volledig vlakke laadvloer, want een eenvoudige schopbeweging onder de achterbumper volstaat om de achterklep te openen.

Die 4.1-4.3 kg is zeker haalbaar met H-gas, dit komt overeen met het verbruik van mijn Skoda, dus dit verbruik lijkt me aannemelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Ruby zei:

Straf zou dat zijn :o ... Ik stel mij gewoon de vraag: is er hier op 't forum iemand die méér (kg) verbruikt op gas dan (liters) op benzine? o.O
Ik anders niet hoor: Gas = bij mij 5 kg, benzine = 7 à 8l. 
En als ik hier net boven lees: 6.5 , da zijn geen kg's hé B|
Mijn gedacht is dat je wellicht tussen 4.5 en 5 kg zal zitten op gas, en een 6l op benzine. En dat vind ik goede cijfers voor een 1400cc ...

aangepast door JoBé
correctie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

klopt, die m³ is zo verwarrend. In de tijd dat ik 2.5 jaar terug op de website van Skoda keek, praatten ze daar ook opeens van m³ ipv kg. Ik was helemaal de kluts kwijt toen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb hier ergens eens iets gepost over een reis naar Kroatie met de Zafira tourer, en ik had (met 37-40 graden + airco} een gemiddelde van 5kg/100km H gas (autosnelweg), dus de Astra moet dat zeker kunnen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen