Nunca17 Geplaatst: 20 januari 2018 Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Hebben pas een Peugeot Partner gekocht. Cng-tank ingebouwd. Nu start hij op de benzine en schakelt automatisch over op gas. Sinds kort brandt het lampje van de katalysator/roetfilter. Auto valt automatisch stil. Weet iemand hoe dit komt? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 20 januari 2018 Delen Geplaatst: 20 januari 2018 @Nunca17 betreft het een nieuwe wagen die jij op CNG hebt laten zetten of een ouder model dat werd ingevoerd? Peugeot heeft ooit de PEUGEOT PARTNER XT 1.4 CNG uitgebracht, maar dat was voor 2010. Graag even meer info, misschien dat we dan meer info kunnen geven. Is het een affabriek installatie of gaat het over een na-plaatsing? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nunca17 Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Peugeot Partner 1.6 bouwjaar 2014. Plaatsing tanks achteraf, op plaats reservewiel. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 21 januari 2018 Delen Geplaatst: 21 januari 2018 @Nunca17 Moeilijk te zeggen, zonder foutmelding of verdere info. De foutmelding zou uitgelezen moeten worden via de boordcomputer, dan is het vaak makkelijker om een verdere diagnose te stellen. De katalysator is een belangrijk element van de motor en ik denk dat deze niet correct werd afgesteld. Een CNG-wagen affabriek heeft een aangepast katalysator, aangezien dat aardgas heter verbrand dan benzine Enkele mogelijke defecten opgesomd, het kan ook gewoon een kleine storing zijn in een sensor. Aanbevelingen Als u een probleem heeft met een Katalysator is er mogelijks iets fout met uw auto. Vervangt u alleen de Katalysator dan lost u het probleem daarmee niet op. Kontroleer het volgende voordat u de Katalysator vervangt: - De motor moet getuned worden - Onverbrande benzine in de Katalysator - Olie of koelvloeistof in de Katalysator - Bougies of bougie-kabels zijn beschadigd - Lambda-sensor is beschadigd - De Katalysator is niet juist gemonteerd Afstellen van de motor Een onjuist brandstofmengsel of een onjuiste afstelling van de ontsteking zorgt ervoor dat de werking van de Katalysator snel vermindert. De edelmetalen in de Katalysator zijn erg gevoelig voor hoge temperaturen en onjuiste of onvolledige verbranding van het mengsel. Loodhoudende benzine Door loodhoudende benzine, maar ook door toevoegingen aan de brandstof of de olie die lood kunnen bevatten, wordt de werking van de Katalysator aangetast. Vermijdt deze producten. Onverbrande benzine in het uitlaatsysteem De brandstof verbrandt normaal gesproken alleen in de cilinders. Onverbrande brandstofresten die terecht komen in de uitlaat, kunnen uiteindelijk verbanden in de Katalysator. Dit kan leiden tot oververhitting van de Katalysator en daardoor deze beschadigen. Mogelijke oorzaken zijn een onjuiste afstelling van het brandstofmengsel, onjuiste timing van de ontsteking, gecorrodeerde bougies, valse lucht, een beschadigde lambdasensor, lekkende injectoren, enz. Olie of koelvloeistof in de uitlaat Olie of koelvloeistof in het uitlaatsysteem kan een koollaagje achterlaten op de honingraatstructuur van de Katalysator. De luchtcirculatie wordt hierdoor belemmerd en de werking zal verminderen. Uiteindelijk kan de Katalysator zelfs geheel verstopt raken (wat weer gevolgen voor de motor kan hebben). Mogelijke oorzaken zijn versleten zuigerveren, kleppen of beschadigde pakkingen. Beschadigde bougies of bougiekabels Vonkoverslag (misfire of crossfire) veroorzaakt onverbrande benzine in het uitlaatsysteem. Door de hitte in de Katalysator kan de onverbrande benzine daar spontaan ontsteken. Hierdoor smelt het keramisch blok geheel of gedeeltelijk. Bougies en kabels moeten regelmatig worden gecontroleerd. Lambdasonde (zuurstofsensor) fungeert niet naar behoren Een beschadigde lambdasonde kan verkeerde informatie geven aan de ECU over de samenstelling van de uitlaatgassen. Een te rijk of juist te arm mengsel is het gevolg. Dit kan de Katalysator beschadigen. Rijschade of beschadigde ophang Het keramische gedeelte in de Katalysator is gemaakt van gevoelig materiaal. Dit materiaal wordt beschermd door een isolerende en schokdempende laag, maar komt de Katalysator in contact met bijv. het wegdek of verkeersdrempels onder het rijden, dan kan de Katalysator beschadigen. Is het keramische gedeelte eenmaal beschadigd dan komen er kleine deeltjes los die uiteindelijk de doorvoer van uitlaatgassen kunnen belemmeren. Controleer ook de ophanging van het uitlaatsysteem en het uitlaatspruitstuk. Lekkage of valse lucht vóór de lambdasonde zal de Katalysator onherroepelijk beschadigen. https://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/electronica/kat-aanbevelingen.htm LPG Techniek Van Meenen bvba | Peperstraat 1 | 9900 Eeklo | Belgium Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DeNbEiRe_84 Geplaatst: 27 maart 2018 Delen Geplaatst: 27 maart 2018 Op 21-1-2018 om 13:16, Nunca17 zei: Peugeot Partner 1.6 bouwjaar 2014. Plaatsing tanks achteraf, op plaats reservewiel. Al meer info over dit topic? Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen