Hannelore Geplaatst: 17 januari 2018 Delen Geplaatst: 17 januari 2018 Wij hadden ons maanden geleden al voorgenomen om in januari 2018 een nieuwe auto te kopen, een Skoda Octavia Combi op CNG. Wat we nu merken is dat de hoeveelheid en de spreiding van tankstations waar je CNG kan tanken hopeloos te wensen overlaat. In de grote omgeving van Hasselt is er anno januari 2018 welgeteld één. Ofwel zijn er de laatste 12 maanden nauwelijks stations bijgekomen, ofwel zijn de websites waar ze in kaart worden gebracht, niet up to date. Je ziet van hier dat ik van de ene kant van Hasselt naar de compleet andere kant van de stad ga rijden (Genkersteenweg), zijnde zo'n 16 km, om te tanken. En dan is de actieradius nog zo beperkt dat ik méér dan eens per week moet gaan tanken... Wat is dat toch met CNG? Het is (een beetje) goedkoper dan benzine en het is ongetwijfeld properder, maar noch de regering noch de bestaande tankstations doen een serieuze inspanning om CNG écht te laten doorbreken. Deze laatste doen het om begrijpelijke redenen al zeker niet! Is er iemand die weet waar dat naartoe moet? Komen er op korte termijn een significant aantal stations bij? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 17 januari 2018 Delen Geplaatst: 17 januari 2018 Hoi Hannelore, welkom op het forum. De kaart met huidige en geplande tankstations kan je alvast hier terugvinden: https://www.aardgasrijder.be/cng-tankstation/cng-tankstations-belgie/ Geplande en dus ook bevestigde stations staan hier vermeld: https://www.aardgasrijder.be/geplande-cng-tankstations-belgie/ In Limburg zijn er inderdaad niet heel veel stations, de laatsten die zijn bijgekomen dateren toch al van begin 2017. Er werd in 2015 een belofte gedaan dat er tegen 2020 zo'n 300 tankstations voor CNG zouden zijn in België. Ik vond dit zeer ambitieus, maar ik vrees niet haalbaar... Er zijn momenteel een 100 operationele stations in België, deze situeren zich vooral in het Antwerpse. Ik verwacht persoonlijk veel van het komende autosalon, dit moet een 'boom' gaan geven voor auto's op alternatieve aandrijvingen. Zowel elektrische wagens als CNG hoop ik dat veel meer verkocht zullen worden ten opzichte van vorige jaren. De komst van de lage emissie zones, de verhoging van taksen op diesel, gratis BIV en wegentaks voor alternatieve rijders zoals CNG-rijders, stimuleren dit. Staar je echter niet blind op 1 station in je buurt. Zelf moet ik 10 km rijden tot aan het dichtsbijzijnde tankstation, zijnde Bree. Ik kan meestal mijn verplaatsingen zo plannen dat ik niet of nauwelijks op benzine dien te rijden. Ohja, ik zie dat je interesse hebt in een Octavia op CNG, zeer goede keuze (ik rij er zelf ook mee ). Vraag zeker ook een offerte bij VW, zij hebben nu een promotie waarbij de CNG-versie van 110Pk dezelfde prijs heeft als de benzineversie. Dit is een prachtactie, samen met een tankkaart van DATS ter waarde van 365 euro. De Octavia is door deze speciale actie van VW, duurder dan de Golf. De tankkaart van DATS geldt wel bij Seat, Audi, VW en Skoda. meer info: https://customer.dats24.be/wps/portal/datscustomer/content/campaigns/autosalon_2017/!ut/p/z1/hY9NDoIwFITPwgHMe5TGlmVDQFFK_ENrN6QbkARboujC00uiLsHZTfLNZAY0KNDWPJva9I2zph38Wc9L3IbUp0gyHucJimO8OexkiMWCwukDjEgg6On86h8wLCA3GckadGf6y6yxlQNlHr27m9bZkqDPhhV6qkcW7AtwjAjha8wxTxkKFiwTGpIAOfk1jD_pruqVVfu0Fp73Bl8-4AE!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 17 januari 2018 Delen Geplaatst: 17 januari 2018 @Hannelore In Hasselt is er inderdaad maar één CNG-tankstation. Maar dat je 16 km moet afleggen, dat wil zeggen dat je in één van de deelgemeenten woont. Woon je misschien kortbij Alken? Allee, je hoeft het niet te zeggen als je niet wil. Nu zit het wel zo dat er in dat Dats24-tankstation redelijk wat CNG-auto's CNG komen tanken en dat daardoor de druk van het aardgas niet optimaal, dus te laag is. Dit heeft een verantwoordelijke van Dats24 mij zelf geantwoord in een email. Ik vind dat dit niet kan. Dats24 maakt zeer veel reclame voor CNG. Dan moeten ze ook zorgen dat al hun CNG-installaties optimaal werken. Ikzelf woon in Sint-Truiden, en wanneer ik gedaan heb met fitnessen in Alken dan rij ik naar de Q8 in Houthalen om daar CNG te gaan tanken. Dat CNG is ook hoogcalorisch en van een veel betere kwaliteit dan dat van Dats24 in Hasselt omdat ik er nu in de winter zelfs 16 tot iets meer dan 17 kg kan tanken. En daar rij ik dan iets meer dan 400 km mee. 's Avonds is het iets minder druk op die baan naar Houthalen en terug. En als je dan toch op het autosalon bent, ga dan zeker ook es langs bij de stand van Dats24 om te vragen hoe het komt dat zij zo weinig CNG-tankstations hebben in Limburg en ook waarom de druk van hun CNG-installatie in Hasselt niet op 200 bar blijft als er meerdere wagens CNG getankt hebben. Ga zeker ook eens kijken en informeren bij de officiële Skoda-garage Peusens in Hasselt want die geeft deze maand januari een redelijke korting op zijn Skoda's en al zeker op de Octavia op CNG. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 18 januari 2018 Delen Geplaatst: 18 januari 2018 (aangepast) @Hannelore: mss ligt er wel een tankstation op je woon-werkverkeer? Of naast de weg naar je (schoon-)ouders waar je wekelijks komt? Of in de buurt van je sport-/hobbyclub? ... Blijkbaar gaan nog steeds veel mensen tanken : - pas als het lampje begint te branden. - "kortst" bij huis, vaak ook nog (te) duur. Bijv. op ± 1 km van mijn deur 3 stations over afstand van paar honderden meters. Lukoil & Esso hebben steeds dezelfde prijs, Texaco altijd een pàk hoger. Ik vraag me dan af: wie gaat in godsnaam dààr nog tanken??? ) Ik doe al jaren aan "rij-planning", d.w.z. overal op mijn frequente reiswegen [vanuit A'pen naar Brussel, Leuven, Gent, Hasselt ... (werk) & Lommel, Tongeren, St-Truiden ... (Privé)] wist ik waar de goedkope tankplaatsen waren (vooral Lukoil). Sinds ik CNG rijd ken ik op al deze routes de H en L stations, en bepaal bij elke rit (vooraf!) waar ik kan/zal tanken (zo veel mogelijk H). Simpele kwestie van GEWOONTE. Moest ik trouwens 30j geleden met LPG ook doen, gezien ik maar een ring-tankje had voor ± 300km. In het begin is dat wat wennen, maar loont zeker de moeite! Het kàn natuurlijk ook dat je nooit buiten Hasselt komt ... ? 18 januari 2018 aangepast door JoBé 1 1 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 22 januari 2018 Delen Geplaatst: 22 januari 2018 @Hannelore de prijs van de Octavia is ondertussen met 2000 euro gezakt Reden genoeg om toe te happen Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Bossie Geplaatst: 29 januari 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 29 januari 2018 Ik rij nu bijna een jaar met mijn caddy maxi. Ik had ook eerst schrik i.v.m. de tankstations (ik woon in sint-truiden). Maar ik heb zeer weinig problemen eigenlijk (al zouden meer tankstations handiger zijn). Ik moet voor mijn hobby ieder weekend in zonhoven zijn (dan passeer ik vlak bij die van hasselt) of in genk (waar ook een cng-tankstation is). Dus als ik zie dat ik niet meer genoeg heb om de week door te komen tot het volgende weekend, dan passeer ik en vul ik hem. Het is op het begin een beetje meer aandacht schenken aan het tanken (vroeger zocht ik gewoon een tankstation zodra lampje aanging ). Maar al bij al valt het voor mij wel mee. En ik heb de (gratis) app van pitpoint op mijn gsm staan. Daar zie je gemakkelijk alle tankstations van europa, voor als je al eens ergens bent waar je niet vaak komt. En dan vind ik meestal ook wel vrij dichtbij een tankstation... Ik moet wel zeggen dat ik grote tanks onder mijn caddy heb liggen. Ik kan tussen de 600-700 km rijden met een volle tank. En ik doe een 1000 km per maand. Dus heel veel moet ik niet gaan tanken. 2 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen