muscles

Waar wil jij dat er een CNG-tankstation komt?

Recommended Posts

Ik moet toegeven dat ik dit topic van onze Duitse collega's heb opgepikt ;) maar ik denk dat het ook een goed idee is voor België.

Waar wil jij dat er een CNG-installatie met CNG-pompen in een bestaand tankstation komt, en waar wil jij dat er een splinternieuw CNG-tankstation komt, eventueel ook voorzien van een tankinstallatie voor waterstofauto's en laadpalen?

Ik zal zelf beginnen:

• Bruno. Die aanvraag is door Group Bruno reeds ingediend. Ik vermoed dat de CNG-installatie komt in het tankstation op de Naamsesteenweg (want Bruno heeft 2 tankstations in Sint-Truiden).
  • Lukoil, Hasseltsesteenweg 65, Sint-Truiden (Melveren)

Als ik inzoom op de kaart van België op m'n eigen website CNG Muscleboykanan dan zie ik dat mensen van Lommel, Hamont-Achel, Hechtel-Eksel, Opglabbeek, Maaseik, Dilsen-Stokkem ook redelijk ver moeten rijden voor ze een CNG-station tegenkomen.

Misschien weet je waar tankstations te koop staan, of die buiten gebruik zijn. Zo staat o.a. het enigste Oeral-tankstation, dat nog overblijft, al even te koop: http://www.oeral.be/

Het is ook altijd goed om zulke tankstations op te zoeken met je favoriete zoekmachine. In mijn geval is dat DuckDuckGo. Zo heb ik zonet vernomen waarom Petrol SB in Borgloon plots gesloten was: Benzinestation verzegeld voor brandstoffraude met rode mazout (14 januari 2017).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik woon vlak tegen Opglabbeek, maar vind dat het nogal meevalt qua afstand. Maar er is daar net een tankstation vernieuwd, (dacht Total) en vind het een beetje jammer dat deze geen CNG of eender welke 'nieuwe' brandstof aanbieden. Gemiste kans.

Heb zelf ook al gedacht om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn om zoiets op te starten, maar de bedragen waar we over spreken zijn fenomenaal, dus niet voor beginners denk ik.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minuten geleden, Dr Nick zei:

Ik woon vlak tegen Opglabbeek, maar vind dat het nogal meevalt qua afstand. Maar er is daar net een tankstation vernieuwd, (dacht Total) en vind het een beetje jammer dat deze geen CNG of eender welke 'nieuwe' brandstof aanbieden. Gemiste kans.

Heb zelf ook al gedacht om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn om zoiets op te starten, maar de bedragen waar we over spreken zijn fenomenaal, dus niet voor beginners denk ik.

Daarvoor moet je al een coöperatieve vennootschap oprichten. Allee, ik ken er niet zo veel van. Maar een voorbeeld is Green Point Supplies.

Ik heb zonet gebeld met een verantwoordelijke van Green Point Supplies en hij zei dat ze geen plannen hebben voor een CNG-tankstation in de provincie Limburg. Zo'n tankstation kost €350.000, zei ie. Hij raadde mij aan om contact op te nemen met Dats24 want die mannen hebben geld :D

Maar spijtig genoeg heeft Dats24 geen plannen om hier in Limburg nog meer CNG-installaties te plaatsen. Waarom niet? Groot vraagteken.

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Naast de autostrades. Er zijn naast onze autowegen veel stations, sommige met lpg, maar bij mijn weten geen enkel met cng.

waterstof hoeft voor mij niet, ik geloof nooit in een doorbraak va, waterstofauto's. Laadpalen mogen wel.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

de lang verwachte pomp van PitPoint-Maes op de Krijgsbaan in Mortsel, dit project staat bijna 2 jaar on hold!

Ik hoop dat de andere CNG-rijders van Mortsel dit ok gaan vinden.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, EricG zei:

Laadpalen mogen wel.

Ondanks het gepush richting elektrische wagens zit hier ook nog wel een probleem.

Velen denken dat een snelle laadpaal gevoed wordt door een gewoon 10A lijntje maar laat dat nu net niet genoeg zijn. Lees maar: veel te weinig.

Indien men een station met 15 supersnelle laadpalen wil moet er al direct een capaciteit van een 0.5 MW aan elektriciteit voorzien worden. Een gewoon kabeltje zal dus niet genoeg zijn. En dan nog hangen de wagens daar minstens 20 minuten aan te slurpen. En dan spreken we nog maar van 1 station met 15 plaatsen. Minder vermogen kan ook maar dan moeten de auto's er langer aanhangen.

Is voorlopig OK voor hetgeen nu rondrijdt aan elektrische wagens maar als ze allemaal aan den elentriek moeten zal men met iets geheel anders moeten komen.

Voor zij dien denken dat de batterijtechnologie ervoor zal zorgen dat het sneller kan... misschien wel maar dan nog kan je geen batterij van 100KW/h opladen tot 10KW/h om dan te hopen dat je er 100KW/h zal kunnen uitpuren. Je zal er dus minstens zonder verliezen nog altijd 100KW/h moeten insteken. "Verniet gaat de zon op" zoals men zegt.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In de regio Dendermonde zou wel mogen vind ik. Er is een DATS24 op de Mechelsesteenweg, maar geen CNG-pomp. Gelukkig op 2 km van mijn deur in Opwijk wel, Er is een CNG-pomp in Aalst, bij ons in Opwijk, maar richting E17 uit ,van bij ons is er een leemte ... De dealer in Dendermonde, waar wij onze auto kochten, zei ook dat ze geen CNG-auto's verkocht krijgen aan mensen van Dendermonde of deelgemeenten. Logisch als je 15 km moet rijden om te tanken. Bij ons in Opwijk en ook wel Merchtem zie je het aantal CNG-auto's wel toenemen sinds de DATS24-pomp in Opwijk er gekomen is.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, Bert P zei:

In de regio Dendermonde zou wel mogen vind ik. Er is een DATS24 op de Mechelsesteenweg, maar geen CNG-pomp. Gelukkig op 2 km van mijn deur in Opwijk wel, Er is een CNG-pomp in Aalst, bij ons in Opwijk, maar richting E17 uit ,van bij ons is er een leemte ... De dealer in Dendermonde, waar wij onze auto kochten, zei ook dat ze geen CNG-auto's verkocht krijgen aan mensen van Dendermonde of deelgemeenten. Logisch als je 15 km moet rijden om te tanken. Bij ons in Opwijk en ook wel Merchtem zie je het aantal CNG-auto's wel toenemen sinds de DATS24-pomp in Opwijk er gekomen is.

Op zondag 10 december 2017 heb ik bij de Dats24 in Opwijk CNG getankt: 16,52 kg. Ik moest daar in de omgeving zijn, in Sint-Gillis-bij-Dendermonde.

Maar 15 km, dat valt nog goed mee vergeleken met mij en nog enkele hier op het forum die in Sint-Truiden wonen. Wij moeten minstens 25 km in enkele richting afleggen voordat we CNG kunnen tanken. Zowel het Dats24-station van Hasselt, Bilzen als dat van Tongeren liggen allemaal op 25 km afstand !!!

Ik heb ingezoomd op de kaart op mijn eigen CNG-site. Ik heb 'Belgium' gekozen omdat je hier met twee provincies zit (Ik had ook Vlaanderen kunnen gepakt hebben).

CNG-omgeving-Dendermonde-2018-01-31ste.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, muscles zei:

Wij moeten minstens 25 km in enkele richting afleggen voordat we CNG kunnen tanken.

Fout !

JIJ tankt over héél België :D : je hebt geen CNG station in je buurt nodig !

Even op je kaart gekeken : er zijn nog blinde vlekken.

Zoals :

- Poperinge / Heuvelland

- Aalter / Wingene

- Herentals / Herenthout / Hulshout

- Dessel / Lommel / Hamont

- en dus ook Tienen / St Truiden / Alken

Telkens toch al een redelijke stad die geen CNG station heeft.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Koen C zei:

Fout !

JIJ tankt over héél België :D : je hebt geen CNG station in je buurt nodig !

Ik heb deze hele maand januari 2018 slechts op één en dezelfde plaats CNG getankt.

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, EricG zei:

Misschien in Tessenderlo, de groep Bruno plant daar een mega tankstation.

Zal hen eens een mailtje sturen om te polsen of er geen interesse is in cng.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180130_03330687/bruno-bouwt-nieuwe-megashop-van-6-5-miljoen

Het Bruno-tankstation van Genk-Noord verkoopt CNG sinds 15 december 2015. Hint, hint: af en toe eens kijken op mijn site CNG Tankstations.

Ik heb dat van Bruno Genk-Noord geplaatst als Winterslag (als je gaat via Belgium - Vlaanderen - Limburg):

https://cng.muscleboykanan.com/vlaanderen/limburg/genk/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aalter zou straks zijn cng-station hebben (nabij de hubo), maar laten ze er maar een  plaatsen in Maldegem, tussen Brugge en Knokke en richting Antwerpen, hoewel, Knokke, rijden ze daar met cng? Heeft cng rijden genoeg 'stijl', het bewijst wel de bezorgdheid van cng-rijders tegenover de medemens en toekomstige generaties. Als straks de E34 een volwaardige autostrade wordt dan hebben we meteen een cng-station dicht bij de autostrade ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, julius zei:

Als straks de E34 een volwaardige autostrade

Oh ?  tegen wanneer zijn alle kruispunten ondertunneld ? 

1 uur geleden, julius zei:

hoewel, Knokke, rijden ze daar met cng? Heeft cng rijden genoeg 'stijl'

Ja : een aftermarket installatie van 1 kg in een Bentley, Aston Martin, etc 

Domicilie in Knokke = 0% gemeentebelasting

CNG in de 12 cilinder Bentley = 0€ wegentaks

Tegenwoordig lukt dit enkel nog indien onder 12 fiscaal vermogen.

Daarboven is het beperkter : zie https://www.aardgasrijder.be/blog/misbruik-cng-vrijstelling-biv-en-wegentaks-aangepakt-sportwagens/ 

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 31-1-2018 om 15:10, Bert P zei:

Klopt. Aalst, Opwijk of Lokeren zijn allemaal ± 15 kilometer rijden vanuit Dendermonde, waar ik woon.

Afvalverwerkingsdienst Verko in Appels/Dendermonde heeft een eigen CNG station voor de vuilkarren op CNG, maar is (nog) niet particulier toegankelijk.

En DATS24 reageert ontwijkend als ik vraag of er in de toekomst plannen zijn voor een CNG station...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Merelbeke

Dat is nog verder van Dendermonde vandaan dan Aalst, Opwijk of Lokeren  ! :S

Rond Gent heb je er dan drie : Destelbergen, Melle en binnenkort Merelbeke.

Goed zo !

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 1/31/2018 om 15:10, Bert P zei:

Hallo

Volledig akkoord dat er een station mag bijkomen in de regio Dendermonde, waarom niet bv bij DATS te Baasrode, dit zou een haast hemels geschenk zijn.

Ik woon in Moerzeke (Hamme) en tank noodgedwongen meestal te Sint-Niklaas, Opwijk, Destelbergen en Lokeren. 

Gelukkig is het wel H-Gas in OVL.

Ik weet dat in sommige minder dichtbevolkte regio' s - zoals hier ook aangehaald - er nog minder aardgastations zijn.

Ik rij nu een half jaar met CNG en ben best tevreden, meer nog. ik wil zelf niets anders meer maar ... ja, het is een nadeel dat we vaker moeten tanken en dat we hiervoor wat moeten omrijden.   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen