bernard Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Ik begrijp dat een CNG wagen kan rijden op benzine en op aardgas. Met een CNG wagen lijkt het me zaak zoveel mogelijk op CNG te rijden en benzine als buffervoorraad te zien. Ik las en hoorde over benzine die te lang in de tank zit en daardoor kan 'versterven' of het metaal van de tank aantasten, of gewoon zijn werking kan verliezen of op een andere manier schadelijk kan worden als het in de motor raakt. Hoe wordt dit probleem gezien? Is het een reëel probleem? Zo ja, zijn er ervaringen en hoe wordt het aangepakt? Is het echt nodig om een schema bij te houden en af en toe gewoon de benzinetank leeg te rijden? Met welke regelmaat is zoïets dan nodig?
Stevenvdg Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Mijn garage heeft mij aangeraden om mijn tank om de 6 maand leeg te rijden, en zo staat het in mijn boekje ook.Wat ik mij ook af vraag: wat als je geen benzine mee vult maar gewoon CNG... Kan je dan rijden met een lege benzine tank?
Lange_666 Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 (aangepast) Benzine te lang laten staan zou leiden tot vlokvorming (heb ik eens ergens gelezen) wat dan zou kunnen leiden tot verstopte sproeiers. Met zekerheid weet ik dat echter niet, geen ervaring mee. Of het de tank aantast weet ik niet maar benzinetanks zijn van kunststof. E10 zou er meer last van hebben dan 98. Om die reden tank ik steeds maar benzine (98) voor 10 euro. Hiermee doe ik makkelijk 4 maand (en meer). Eens bijna helemaal leeg gaat er dan weer voor 10 euro "verse" naft bij. Om niet steeds het waarschuwingslichtje van een lege benzinetank op mijn dashboard te hebben heb ik de triggerwaarde voor die waarschuwing verlaagd van 9L naar 4L. 11 januari 2018 aangepast door Lange_666 1
Aardgasrijder Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Er zijn al enkele onderwerpen hierover verschenen op het forum. Ik kan niet exact terugvinden waar ik het ooit het geplaatst, maar volgens DATS is benzine 1 jaar houdbaar in de wagen. Wat betreft een schema bij te houden en dergelijke maatregelen, dat hoef je niet te doen. Iedere CNG-wagen rijdt even op benzine, dit is bij de VW-groep net na het tanken van CNG (+/- 2 km vaak). Bij de Fiats start de wagen steeds op benzine (zeker tot MY 2015, erna ben ik niet zeker). Opel heeft ook een mechanisme dat de kleppen hierdoor even gesmeerd worden. Je zal sowieso even af en toe op benzine gaan rijden, je kan al eens zonder CNG vallen of een onvoorziene trip maken waar er geen CNG-pomp in de buurt is. Je moet je er niet te druk over maken. Tank een kleine hoeveelheid benzine en rij deze af en toe op. Ik ben in de beginperiode altijd op pad geweest met een voorraad van 300km benzine, dit was helemaal niet nodig, want ik plande mijn trips altijd goed. Nu rij ik met een voorraadje van 90-120 km rond en tank af en toe eens 5-7 liter bij. Dit doe ik ongeveer 2-maandelijks 2 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Lange_666 Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 9 minuten geleden, Aardgasrijder zei: Iedere CNG-wagen rijdt even op benzine, dit is bij de VW-groep net na het tanken van CNG (+/- 2 km vaak). Bij de VW groep wordt er enkel op benzine gereden na het tanken van CNG "als de tanks niet volledig leeg" waren bij aanvang van het tanken. Bij volledig lege tanks wordt na het starten (op benzine) direct op CNG overgeschakeld (maar dan heb je meestal voordien al op benzine gereden om tot aan het tankstation te geraken). 2
Aardgasrijder Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Dat is inderdaad completer 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Koen C Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Ik rij iedere 10.000 km 1 benzinetank leeg (dat is bijna ieder half jaar). Nodig ? Geen idee. Maar wat maakt 1 tank (40 liter) uit op zoveel kilometers. De CNG tank is op dat moment al leeg. Benzine tanken = Euro 98 (daar zit ook wat ethanol in, maximaal 5 %). Prijsverschil : tja, maar die rommel, E10 tank ik niet. (zogenaamde "bio"brandstoffen : nee, bedankt om verschillende redenen) Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
Danny268 Geplaatst: 14 januari 2018 Geplaatst: 14 januari 2018 Ik tank enkel euro 98 , en dan maar 10 liter Ik probeer een keer in de maand even op benzine te rijden, ander gaat dat nooit op zijn bij mij ! De fiat start wél altijd op benzine , maar ik rijd gewoonweg veel te weinig kms met de wagen 1 Fiat 500L =>
Lage Emissie Zone Geplaatst: 14 januari 2018 Geplaatst: 14 januari 2018 Op 1/11/2018 om 12:47, Stevenvdg zei: Mijn garage heeft mij aangeraden om mijn tank om de 6 maand leeg te rijden, en zo staat het in mijn boekje ook. Hoe ga je de benzinetank leegrijden wanneer de aardgastank leeg is? Tot je stilvalt? In het boekje staat nergens beschreven hoe je oude benzine kan oprijden terwijl de aardgastanks gevuld zijn.. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Koen C Geplaatst: 14 januari 2018 Geplaatst: 14 januari 2018 1 minuut geleden, Lage Emissie Zone zei: Hoe ga je de benzinetank leegrijden wanneer de aardgastank leeg is? Ik denk niet dat je dat zo letterlijk moet nemen. Maar wel bijvoorbeeld de benzine oprijden totdat het lampje brandt. Dan terug benzine tanken. Dat is dan een mengeling van "oude" en "nieuwe" benzine die er weer een tijd tegen kan. Bij een Fiat kan je wel enkel op benzine rijden terwijl de gastank nog gevuld is (keuze drukknop). Maar "volledig" leeg gaat ook niet, want starten gebeurt altijd op benzine. Daarbij : "volledig" leeg rijden is eigenlijk niet zo goed vanwege mogelijke "vervuiling" die onderin de tank zit. Die vervuiling komt dan in je injectiesysteem. Tegenwoordig minder erg met de plastic benzinetanks dan bij een oldtimer met metalen (roest) benzinetanks en carburator(s). (Maar die carburators kon je nog zelf schoon krijgen indien nodig) 2 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
ChristianBoodts Geplaatst: 15 januari 2018 Geplaatst: 15 januari 2018 Volgens het Audi-boekje start de auto altijd op benzine. Wat me wel opvalt, is dat als ik bij Dats24 tank dat hij direct op CNG overschakelt en als ik bij Romac Fuels tank, dat hij de eerste kilometer of zo op benzine rijdt, steeds bij niet-lege CNG-tank.
muscles Geplaatst: 15 januari 2018 Geplaatst: 15 januari 2018 3 uren geleden, ChristianBoodts zei: Volgens het Audi-boekje start de auto altijd op benzine. Wat me wel opvalt, is dat als ik bij Dats24 tank dat hij direct op CNG overschakelt en als ik bij Romac Fuels tank, dat hij de eerste kilometer of zo op benzine rijdt, steeds bij niet-lege CNG-tank. Dat was bij mij toch het geval niet. Ik had altijd een 25-tal kilometer afgelegd voordat ik bij Dats24 in Tongeren tankte. Als ik dan getankt had en opnieuw vertrok, reed ie steeds eerst op benzine gedurende twee kilometer en dan op CNG. En dat maakt geen verschil of mijn CNG-tanks volledig leeggereden waren of niet. Exact hetzelfde gebeurt als bij Q8 in Houthalen getankt heb. Hij schakelt wel sneller op CNG over als ik een lange rit van 300 km aan een stuk gedaan heb, en CNG getankt heb. Ik weet niet of het daar mee te maken heeft. Maar meestal nadat ik dan getankt heb, rij ik mijn auto naar een parkeerplaats, en leg 'm voor een tijdje stil om te pauzeren en om naar het toilet te gaan. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Koen C Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 Bij onze Ypsilon heeft de tijd van overschakelen van benzine naar CNG te maken met al dan niet warme(re) motor. Na een nacht stilstaan + koud : dan duurt het langer eer die van benzine naar CNG gaat. Na het tanken (na een korte of lange rit, maakt niet uit) : als die al op CNG reed, schakelt hij snel over van benzine naar CNG. Ook als het CNG tanken gebeurde met lege tanks (en dus op benzine naar de pomp), gebeurt de omschakeling snel. Maar : geen "meting" van de kwaliteit van de CNG. Toch niet zichtbaar op een scherm zoals bij jullie Skoda's. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
muscles Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 1 uur terug, Koen C zei: Maar : geen "meting" van de kwaliteit van de CNG. Toch niet zichtbaar op een scherm zoals bij jullie Skoda's. Dat gebeurt heel zelden dat ik dat bekijk. (de modellen van VW, SEAT en Audi hebben dat trouwens ook). Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
JoBé Geplaatst: 18 januari 2018 Geplaatst: 18 januari 2018 Bij mijn A3 gebeurt omschakeling na het tanken bij ± 2 km, de opgave kwaliteit na pakweg 5 km. 1 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter )
الميثان Geplaatst: 9 oktober 2018 Geplaatst: 9 oktober 2018 Op 11/1/2018 om 13:35, Lange_666 zei: Bij volledig lege tanks wordt na het starten (op benzine) direct op CNG overgeschakeld (maar dan heb je meestal voordien al op benzine gereden om tot aan het tankstation te geraken). Dit begrijp ik niet zo goed. Na het tanken van CNG moet de computer met behulp van sensoren de kwaliteit van het gas controleren om de motor erop af te stellen. Maar als de CNG-tank al leeg was moet dat plots niet meer? Of hoe moet ik dat begrijpen?
الميثان Geplaatst: 9 oktober 2018 Geplaatst: 9 oktober 2018 Op 11/1/2018 om 12:54, Lange_666 zei: Om niet steeds het waarschuwingslichtje van een lege benzinetank op mijn dashboard te hebben heb ik de triggerwaarde voor die waarschuwing verlaagd van 9L naar 4L. Kan dit met elke wagen? Ik heb hier nog nooit van gehoord. Als het bij mij kan doe ik het zeker.
Lange_666 Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 (aangepast) Vermoedelijk wel. Ofwel via de software van de fabrikant, zelf doen (dikwijls dure aankoop software), laten doen door iemand die over de software beschikt (voor een klein prijsje) of via de garage (die dit niet altijd willen doen en soms niet weten waar ze moeten zoeken in de software). Ofwel via een app voor uw smartphone/tablet, OBDEleven ( https://obdeleven.com/en ) en een bijbehorende hardware stekker, deze laatste is enkel voor VAG wagens. Ook is het via de app niet altijd mogelijk, niet ieder VAG heeft dezelfde mogelijkheden, afhankelijk van wat er voor "bereikbare" modules in de wagen zijn ingebouwd. 10 oktober 2018 aangepast door Lange_666
Lange_666 Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 10 uren geleden, الميثان zei: Dit begrijp ik niet zo goed. Na het tanken van CNG moet de computer met behulp van sensoren de kwaliteit van het gas controleren om de motor erop af te stellen. Maar als de CNG-tank al leeg was moet dat plots niet meer? Of hoe moet ik dat begrijpen? Snap ik ook niet. Procedure VAG wagens: Starten na het tanken van CNG is altijd op benzine, bij niet lege CNG tanks +/- 2km benzine en dan overschakelen op CNG. Bij lege CNG tanks (als er dus al op benzine gereden is alvorens je de tanks weer opvult) schakelt de motor quasi direct na het starten (op benzine) over op CNG. Na +/- 5km wordt komt dan pas de gaskwaliteit op de BC. Waarom dit onderscheid... who knows?
Populair bericht MrFingers Geplaatst: 10 oktober 2018 Populair bericht Geplaatst: 10 oktober 2018 11 uren geleden, الميثان zei: Na het tanken van CNG moet de computer met behulp van sensoren de kwaliteit van het gas controleren om de motor erop af te stellen. Maar als de CNG-tank al leeg was moet dat plots niet meer? Of hoe moet ik dat begrijpen? De analyse van de gaskwaliteit duurt niet zo lang hoor, hoop en al een tiental seconden. Het periodiek overschakelen op benzine dient om de inwendige onderdelen van de motor te smeren (die niet door de motorolie bediend worden, bvb de klepzittingen). Benzine heeft smerende eigenschappen, die bij aardgas ontbreken. Dus om de zoveel tijd moet de motor even op benzine draaien om alles weer even van wat smering te voorzien. Dit is zo geprogrammeerd dat dit samenvalt met wanneer er nieuw gas in de tanks gepompt wordt, om zo de gas-analyse te laten samenvallen met de smeertijd. Maar heb je vlak voor het gas-tanken al een tijdje met benzine gereden, zijn de onderdelen al gesmeerd, en is dus die korte proeftijd op benzine na het tanken niet nodig. De auto zal dan van zodra de gas-analyse afgerond is direct op CNG overschakelen. 1 2
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen