Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Caravan trekken met CNG wagen

tineproo

Aanbevolen berichten

Beste,

Ik ben op zoek naar een milieuvriendelijke wagen om mijn caravan/food truck te trekken. De maximaal toegelaten massa van de caravan is 750kg. Ik hoorde en las verhalen van verminderde trekkracht en vroeg mij af of iemand hier zijn ervaringen kan delen. Ik zoek een bestelwagen/busje. Op tweedehandssites ben ik al een opel Vivaro tegengekomen of een Volkswagen Transporter die me wel interesseerden. Maar ik moet dus weten hoe het zit met de trekkracht van CNG-wagens. Meestal ga ik rijden op vlakke wegen, maar misschien komen er wel eens enkele heuvels aan te pas of ga ik toch ooit naar de bergen. Kan iemand mij hier raad in geven?

Mvg, Tine

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tineproo Met mijn Octavia combi cng trek ik een dubbelasser van meer dan 750 kg geladen met een paar zware kasten heel gemakkelijk van aan de kust tot in Limburg. En het verbruik bedraagt dan 7 kg/100km. Ik ben er zelfs mee tot in Hongarije gereden. Ik dacht dat ik met een volle aanhangwagen om de 200 km zou moeten tanken maar dat was niet het geval. Eerder om de 250 km.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik rijd met een golf tgi en trek een caravan van 1250 kg, dit verloopt vlot en aangenaam en van verminderde trekkracht merk ik toch niet veel hoor, rijd hiermee liever dan met mijn vorige touran 1.6tdi. Het verbruik schommelt rond de 8,5kg bij normaal weer (regen en wind hebben een grote invloed) en h-gas. Mijn reizen gaan over Frankrijk, Duitsland, Nederland waar toch regelmatig een pittig klimmetje voorkomt, en moet ik wel zeggen dat het klimmen veelal gebeurt op benzine wegens gebrek aan gas (vnl. Frankrijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk als je richting zo'n bestelwagen gaat, dat je je sowieso geen zorgen moet maken. De meesten hier rijden met een 1.4, zo'n bestelwagen zal al snel richting 2.0 of meer gaan denk ik.

Met zo'n 1.4 is 750 kg zeker geen probleem, ik rijd ook met eenzelfde gewicht rond in de bergen, vlakke wegen, .... Mag zeker niet klagen van de kracht van de motor.

Mijn ouders rijden met een 1.6 HDi en een caravan van 1500 kg, en zij hebben meer problemen als mij om overal op snelheid te blijven.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua bestelwagens/busjes is er nog niet heel veel keuze op dit moment (helaas).

In het buitenland kijken kan je meer keuze geven.

ik kijk regelmatig op www.mobile.de en daar zie je regelmatig omgebouwde CNG-wagens passeren.

Qua trekkracht zou ik me nooit zorgen maken met een 750 kg caravan.

Zelf rij ik met 1300 kg achter mijn Octavia. Goedgevulde wagen en 1300 kg aan de trekhaak is doenbaar.

Een caravan vangt natuurlijk aardig wat wind en dat merk je ook in het rijgedrag, maar dat is bij iedere wagen zo.

Er staan wat ervaringen op het forum als je zoekt met het trefwoord 'caravan', Kris is bijvoorbeeld naar Frankrijk gereden door berg en land, hij was tevreden over de prestaties met een 1300 kg caravan achter zijn Caddy.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie snelle antwoorden! Jullie stellen me gerust ;-). Nu alleen nog een geschikte wagen vinden... Ik zoek inderdaad vooral in Nederland en Duitsland op dit moment. Maar de tweedehands bestelwagens zijn dun gezaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎29‎/‎12‎/‎2017 om 15:01, tineproo zei:

om mijn caravan/food truck te trekken. De maximaal toegelaten massa van de caravan is 750kg

Indien het een oudje is van het merk Constructam, Lander of Bourgeois : die hebben een goede stroomlijn.

Daar haal je dus met gemak de 90 km/uur op de snelweg met een benzinewagen.

Ik doe dit al jaren met mijn 1245 cc benzine (uit 2001) (geen CNG) en een Bourgeois van 750 kg achter.

Indien het een oudje is met een minder goede stroomlijn (De Reu, Adria) : dan zal het een beetje langer duren voordat je die snelheid haalt op de snelweg.

Indien het zo'n nieuwe aanhanger is - model "huifkar' - die pakt nog meer wind.

Optrekken (na rond punt, rood licht, oprit snelweg) doe je met alle modellen goed die maximum 750 kg wegen.

las verhalen van verminderde trekkracht

De huidige benzinemotoren, die een kleinere cilinderinhoud hebben dan vroeger, hebben wel evenveel of meer kracht dan de "grotere" van enkele jaren terug.

Voorbeeld : de Skoda Roomster 1.6 benzine uit 2007 is ongeveer even sterk als zijn (tot voor kort te koop) huidige 1.2 TSI (ofzoiets :))

Laat je dus niet blindstaren op de cilinderinhoud.

'Vroeger' en nu is niet meer te vergelijken.

Je kan altijd een trekkrachtberekening doen op  https://www.caravantrekker.nl/   en je toekomstige / gewenste auto's vergelijken met je foodtruck / aanhanger.

Ik zoek een bestelwagen/busje

De Transporter is in België (nog) niet verkrijgbaar in CNG uitvoering.

Mogelijk de T6 binnenkort ?

Tweedehands-import uit Duitsland is een optie.

De Vivaro (de Renault Traffic en de Fiat Talento zijn "hetzelfde") zijn niet af-fabriek leverbaar op CNG.

Dat wordt dus inbouw nadien - indien mogelijk - door een installateur. 

Kostprijs... ?

Overweeg anders eens Fiat Doblo - Opel Combo - VW Caddy Maxi : laadvolume is ook grooooot.

Wel eerst checken welke uitvoering met trekhaak mogelijk is.

Bij de Lichte Vracht versies (2 zitplaatsen) is een trekhaak mogelijk (dacht ik).

(de Fiat Qubo valt af, want die mag geen 750 kg trekken)

Meestal ga ik rijden op vlakke wegen, maar misschien komen er wel eens enkele heuvels aan te pas of ga ik toch ooit naar de bergen

Vlakke wegen en heuvels (Ardeense snelwegen en N-wegen) heb ik al gedaan zonder problemen met mijn 1245 cc + 750 kg caravan.

De bergen (= Alpenpassen) : nee, want hier speelt niet of je de "berg" / "Alpenpas" opgeraakt (dat gaat altijd in 1e tot zelfs 20 % stijging), maar of je nog kan vertrekken op die helling indien je hebt moeten stoppen.

Met mijn 1245 cc + 750 kg caravan kan ik maar vertrekken op een helling van 11 % op zeeniveau. 

Dit zakt tot 6%  :ph34r:  op 2000 meter hoogte....

Met goed je weg te plannen, geraak je de Alpen ook door - via de tunnels en de snelwegen - tot in Italië.

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...
40 minuten geleden, Kris81 zei:

1000 kg geremd daar kan je al geen caravan mee trekken

Niet alle caravans wegen meer dan 1000 kg...

Oudere caravans kan je vinden van minder dan 1000 kg maximum gewicht. 

Mijn caravan mag maximum 750 kg wegen.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Koen C zei:

Niet alle caravans wegen meer dan 1000 kg...

Oudere caravans kan je vinden van minder dan 1000 kg maximum gewicht. 

Mijn caravan mag maximum 750 kg wegen.

Dat klopt Koen, ik weet ook dat er caravans bestaan van minder dan 750 kg waar je dan niet mee naar de keuring moet, waar je gewoon een duplicaat van de autonummerplaat mag ophangen enz..

Maar dit zijn dan ook eerder de kleine 2 persoonsmodellen met een minimum aan gewicht en comfort. Ik zat met de gemiddelde gezinscaravan in mijn achterhoofd en dan zit je snel over die 1000 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kris81 zei:

en dan zit je snel over die 1000 kg.

Dat klopt. 

Spijtig vind ik dat je amper nog nieuw geproduceerde caravans van minder dan 1000 kg MTM vindt.

(ik zou eens in mijn documentatie van Mobicar '17 moeten kijken.  Eriba, Adria Activa, Rubis, T@B en dat was het zowat die mogelijk in aanmerking komen)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Dr Nick zei:

Van die druppelvormige caravans zijn toch weer hip

Bedoel je die "Teardrops" ?

Die zijn wel heel klein :( : daar kan je niet in rechtop staan, moet je "in"kruipen, keuken is achteraan buiten, geen tafel en zitplaatsen binnen.

Dat is alleen een slaaphok :), vind ik.  OK : een goed-weer caravannetje :)

• Hahaha 2

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Koen C zei:

Bedoel je die "Teardrops" ?

Die zijn wel heel klein :( : daar kan je niet in rechtop staan, moet je "in"kruipen, keuken is achteraan buiten, geen tafel en zitplaatsen binnen.

Dat is alleen een slaaphok :), vind ik.  OK : een goed-weer caravannetje :)

Maar wel licht B|

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bedoel ik met : niet in kunnen staan, enkel liggen of half rechtop zitten :

Gerelateerde afbeelding

Sommigen zijn echt een luxe-versie (dubbele keuken ? Of tafel ?)

Gerelateerde afbeelding

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, EricG zei:

Die van mij blijft ook onder de 750 kg, maar dat is een "Rapido"

Maar dat is een (bijna) echte caravan !  :)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...