Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Korri

Romac Veurne

Recommended Posts

Al twee keer getankt bij Romac te Veurne. Ligt een handvol minuten van de afrit van de E40, dus best wel goed en snel bereikbaar. De CNG pompen liggen op een gedeelte van het tankstation gelegen achter de overige pompen. Helemaal vooraan is een doorgang naar een achtergelegen terrein waar je CNG kan tanken. Dit staat ook aangeduid met een pijl.

Het tanken zelf is anders dan ik gewoon was: met een pistool met draaihendel. Het tanken start automatisch als het pistool goed vastgeklikt zit, dus geen startknop.  Goeie prijs, 0,985€ per kg voor H-gas.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tof ! 

Daar zat ik op te wachten. In de regio Veurne- Diksmuide was er enkel in Ieper een pomp.

En nu in het Dubai van de Westkust CNG.

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb bij Romac willen tanken in oktober, maar toen ging ze net een weekje later open.

Reisje naar Plopsa gemaakt met de caravan. Ik had dat tankstation toen kunnen gebruiken.

Heb je eventueel een foto ? Dan is altijd handig voor de andere bezoekers.

Prijs is inderdaad goed en de ligging is ook in orde!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Korri zei:

Al twee keer getankt bij Romac te Veurne. Ligt een handvol minuten van de afrit van de E40, dus best wel goed en snel bereikbaar. De CNG pompen liggen op een gedeelte van het tankstation gelegen achter de overige pompen. Helemaal vooraan is een doorgang naar een achtergelegen terrein waar je CNG kan tanken. Dit staat ook aangeduid met een pijl.

Het tanken zelf is anders dan ik gewoon was: met een pistool met draaihendel. Het tanken start automatisch als het pistool goed vastgeklikt zit, dus geen startknop.  Goeie prijs, 0,985€ per kg voor H-gas.

Op de website van Romac staat nog altijd die onnozele zin "Vergeet niet dat u ons moet informeren dat u graag CNG wilt tanken alsook dat u van uw autoverdeler de correcte informatie hebt gekregen omtrent het CNG tanken. ". Heb je inderdaad moeten verwittigen voordat je kon gaan tanken of is de tankinstallatie toch vrij toegankelijk?

Het zou daar CNG uit LNG zijn en zou dus zogenaamd H+ gas moeten zijn. Heb je kunnen vergelijken of je effectief meer kilometers kan doen met dit gas dan met 'gewoon' gas van de anderre CNG stations? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het tankstation is vrij toegankelijk. Ik ben twee keer gaan tanken op een zondag en je kan het gewoon oprijden en tanken. Als ik mij goed herinner hangt er wel iets op de bancontactautomaat dat je ze moet verwittigen om CNG te activeren op de Romac fuel Card (soort tankkaart), maar je kan er gewoon tanken met bancontact. Mogelijks komt de verwarring daarvan.

Qua aantal kilometers merkte ik weinig verschil. Ik gebruik pas sinds kort spritmonitor, en zal er de volgende keer op letten. De boordcomputer gaf een kwaliteit van 100% aan en ik dacht dat H+ 110% zou tonen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, JoBé zei:

Tiens, ik las eerder deze post ... Wel een groot verschil met de prijs die ik hier lees!? o.O

Al hun pompprijzen staan hier, ook die van CNG.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, muscles zei:

Al hun pompprijzen staan hier, ook die van CNG.

Dan was de prijs die ChristianBoodts opgaf mss wel die zonder BTW :o

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, JoBé zei:

Dan was de prijs die ChristianBoodts opgaf mss wel die zonder BTW :o

Tja, dat zou kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben vanavond ook eens langs geweest bij Romac. Wat een gedoe...

Aan tankplaats 62 stond een Fiat te tanken, ik dus naar plaats 63. Dit is inderdaad de meest exotische tankaansluiting ooit! Gelukkig hangt er een handleiding met foto's bij. Jammer genoeg is er zo weinig verlichting dat die in het donker nauwelijks te ontcijferen valt. Je hebt dus een rechte koppeling met een hendeltje. Dat hendeltje moet je eerst een kwarttoer tegen de klok in draaien, dan kan je de koppeling op de nippel van de wagen steken. Dan moet je het hendeltje 3/4 toer met de klok meedraaien om te vergrendelen. Alleen moet je opletten in welke positie je de koppeling steekt want anders botst het hendeltje tegen de carrosserie voor het in de juiste positie staat (bij een Octavia toch...). Dan zou het tanken automatisch moeten starten. Alleen gebeurde dat niet, in plaats kwam er een foutmelding (Exxx) op de onderste display van de tankplaats...

De Fiat was ondertussen weg, ik dus naar tankplaats 62. Daar lukte het wel, het tanken startte vrij normaal maar veel trager dan bij een doorsnee DATS station. Na een tijdje begon het echter echt tergend traag te gaan, zoiets als 0,01kg per seconde of zo. Plots sprong er dan echter een compressor aan, aan de klank te horen een klassiek zuigermodel, je zag de slang van de vulleiding ook op en neer wippen op het ritme van de compressor. Het ging dan wel weer wat sneller. Uiteindelijk stopte de teller, ik wist niet goed of het tanken afgelopen was en aarzelde om de slang af te koppelen. Na een tijdje ging er dan een groen lampje aan waarna ik afgekoppeld heb.

Ik denk dat de vulling al bij al vrij goed was, maar ik kan het niet exact beoordelen omdat mijn tanks niet leeg waren. 

De prijs was effectief 0,985€/kg.

De rit naar huis heb ik afgelegd met een voor mij zeer laag verbruik, maar dat had vooral te maken met de 25km aan 70km/h van Veurne naar Ieper... De komende dagen zal ik beter kunnen vergelijken tijdens mijn reguliere woon-werk verkeer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, Gastanker zei:

Dit is inderdaad de meest exotische tankaansluiting ooit!

Zo'n koppeling heb ik ook al eens 1x meegemaakt.

Dat is inderdaad opletten met die hendel :(

aangepast door Koen C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minuten geleden, Gastanker zei:

Dit is inderdaad de meest exotische tankaansluiting ooit!

Die exotische tankaansluiting kom je wel vaker tegen in Duitsland en Oostenrijk, vooral bij Aral, OMV en soms bij Shell. Het is een kwestie van gewoon worden, en inderdaad opletten met de carrosserie van je wagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ter info, een filmpje, de eerste keer is inderdaad spannend.
Vroeger had Bruno in Winterslag ook zo'n hendel, nu is het een pistool zoals DATS.

Ter info, je kan dat pistool draaien :)

tk16cng-250bar_z-64333_pic01_1.jpg

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee nee, deze ken ik ook wel, die hebben ze bij Devagro en bij Lubolux ook, het is nog anders bij Romac. In rust wijst de hendel richting slang. Om aan te koppelen moet je de hendel naar rechts duwen en zo vasthouden want hij veert terug naar de rustpositie. Als de koppeling in positie is moet je de hendel laten terugkomen richting slang en dan verder naar links duwen tot hij helemaal weg van de slang richting wagen wijst. En eenmaal hij begint aan te grijpen kan je de hendel niet meer ronddraaien zoals bij deze hierboven.

Enfin, eenmaal je het doorhebt lukt het ook wel natuurlijk, maar zo de eerste keer, in het halfduister...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bedoelde ook het pistool dat aardgasrijder liet zien.

De beschrijving van dat in Veurne ken ik dus niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En er nu ook 2 maal gaan tanken. Tof dat ik daar terecht kan als ik van de kust kom! En daarbij komt nog eens dat men hier CNG+ tankt, dus kan men nog langer rijden dan met de gewone CNG-H

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik tank daar regelmatig en betaal met een Romac fuel pass. Men geeft "tijdelijk" een korting van 15 cent (pomp prijs 1.04€) met deze kaart wat neerkomt op 0.89€/kg. Niet mis voor H-gas!

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Dante zei:

Ter info: hierbij in bijlage de meest recente lijst waar men met de Romac fuel kaart CNG kan tanken.

Waar kunt u CNG tanken met onze kaart.pdf

Da's wel interessant, kan je als particulier zo een kaart krijgen? Daarmee kan je dan in Frankrijk tanken bij een aantal van die stations die geen gewone bankkaarten aanvaarden!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen