niko Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 12 uren geleden, marki zei: Ik heb een thuisinstallatie omdat er indertijd nog geen mogelijkheid was om in de buurt te tanken. De kostprijs was toen rond de €5400, maar had een premie van rond de € 1800. Op zich wel gemakkelijk, in de nacht tanken en altijd iets meer dan 200 bar. De kostprijs van 1 kg gas thuis is rond de 0,62 + 1,5 kw uur .......en hij draait ongeveer 8 uur per laadbeurt. Voor 20 kg komt dit ongeveer op € 14. Op 10000 km is dit ongeveer een € 200 goedkoper. Ook rekening houden dat bij ongeveer 2000 uur draaien de compressor stuk gaat en er een nieuwe moet worden geplaatst, is € 1000. Dus na 100 tankbeurten ........dus 100 tankbeurten aan 6€ goedkoper is €600 en een compressor €1000 ....dus €400 verlies. Maar het is makkelijk en heb wel het geluk dat ik aan een ander tarief kan tanken, waardoor het wel interessant is. Gr Marc Marc, ik had graag geweten hoe jij komt aan de prijs van 0,62 per kg, is het H of L gas ? De aardgasleveranciers (engie, luminus etc.) gebruiken de formule: gas verbruik in m3 (meterstand gasmeter) x calor. waarde = gas kwhs en dan doen ze die gas kwh x prijs/kwh = de kost van gasverbruik Uiteraard komen nog extra kosten op onze factuur btw, netbeheerders etc. VW GOLF VARIANT 1.4 TGI HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
marki Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 100 % weet ik dat niet zeker, als ik mijn totaalkost op jaarbasis deel door het aantal m3 dan zou dit ongeveer de kostprijs zijn. Moet je zelf maar eens nakijken, want zoals ik al zei heb ik een ander tarief waardoor ik de echte huidige prijs niet ken. Maar ik meen dat het rond de 0,62 zal zijn. Ik zelf heb H gas ...... 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wimdc Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 Is de FMQ 2.5 van BRC: http://www.brcfuelmaker.com/fmq-2-5-aziendale-prodotto-brc-fuel-maker.aspx Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gastanker Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 Ik was altijd al van plan om me eens te verdiepen in de kostprijs van thuis tanken en ter gelegenheid van deze discussie heb ik het effectief gedaan. En het blijkt verrassend complex... Laat me beginnen met het bepalen van de gasprijs van de thuisaansluiting. Ik ga uit van het Engie-Electrabel tarief "Direct" en het distributietarief "EANDIS Assets (ex. GASELWEST)". https://www.engie-electrabel.be/api/public/pricesAndConditionsPDF?document=G_DIRECT_R_GREY_C_I_12_V-W_N_&segment=R&language=N Ik heb enkel de proportionele (verbruiksgebonden) kosten gerekend omdat ik ervan uitga dat je al een gasaansluiting had en de vaste kosten toch al betaalde. Voor het distributietarief heb ik het tarief vanaf 5000kWh genomen omdat je daar normaal toch boven zit als je al met gas verwarmt. We komen dus aan 4,47 Cent/kWh. Om te vergelijken met tanken aan een tankstation willen we echter de prijs per kg weten. Als je nu dacht, da's simpel want we kennen de calorische waarde van het gas, nl 11,4687 kWh (voor DATS Wevelgem bv.), dan ben je gezien, want dat is per m³, niet per kg! We hebben dus de omrekenfactor van een m³ gas naar een kg gas nodig. Maar de hoeveelheid gasmoleculen in een m³ is afhankelijk van druk en temperatuur, daarom wordt er gewerkt het begrip "genormaliseerde m³", nm³ of m³(n). Oppassen hier, want sommige waarden die je online vindt zijn genormaliseerd naar 0°C, andere naar 15°C. De druk lijkt altijd genormaliseerd te zijn naar 1,01325 bar. Bovendien verschilt de omrekenfactor volgens de samenstelling van het gas. Bottom line, we weten niet welke omrekenfactor de tankstations gebruiken... We gaan dus een berekende gok moeten doen. In Nederland gebruikt men een factor van 0,833 kg/m³ voor hun laagcalorisch gas. Een interessant overzicht van diverse gassoorten vind je verder op pag. 23 van het "Natural Gas Conversion Pocketbook" van de "International Gas Union (IGU)" (kolom Gas density): http://agnatural.pt/documentos/ver/natural-gas-conversion-pocketbook_fec0aeed1d2e6a84b27445ef096963a7eebab0a2.pdf Neem je een omrekenfactor van 0,8 kg/m³, dan kom je aan: 0,64€/kg! Marki zat er dus niet zover naast met 0,62€... De excel heb ik bijgevoegd voor degenen die zelf eens willen spelen met de verschillende parameters. P.S. de bovenstaande tabel leert ons nog iets interessants: Als je extra hoogcalorisch gas (laatste kolom) wil heb je vooral een hoog Ethaan gehalte nodig! Het zuiverste methaangas (USA Alaska, 99,7%) is niet bijzonder calorierijk. Omrekening gasprijs.xlsx 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht C-Sharp Geplaatst: 28 januari 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 28 januari 2018 (aangepast) 2 uren geleden, Gastanker zei: 0,64€/kg! Ik heb het voor mezelf enige tijd geleden uitgerekend; volgens de V-test verbruikt een gemiddeld gezin met een vrijstaande woning dat verwarmt met aardgas 35000 kWh/jaar en betaalt hiervoor (nu, eind januari 2018) € 1512 met het goedkoopste regulier tariefsysteem (geen "sociaal tarief"). Dat is dus 4,32 c€/kWh. Volgens de brochures van Audi/VW is 1 kg CNG = 13 KWh. Huidige prijs (laagcalorisch gas) aan de pomp: € 0,92 €/kg dus 7,08 c€/kWh. Als we aardgas voor verwarming/sanitair zouden afrekenen per kg in plaats van per kWh, komt 4,32 c€/kWh overeen met 0,562 €/kg. Bijgevolg is CNG dus 63% duurder dan aardgas. Je moet er wel rekening mee houden dat CNG = 200 bar en aardgas = 0,050 bar; er kruipt best wat elektriciteit in het comprimeren met een factor 4000. 28 januari 2018 aangepast door C-Sharp toevoegingen prijs aardgas in €/kg 2 1 VW Golf Variant 1.4 TGI DSG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 6 uren geleden, Gastanker zei: 0,64€/kg! Hier moet dus nog de prijs van de verbruikte elektriciteit bij, nodig om het gas te comprimeren naar 200 bar... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 6 uren geleden, Gastanker zei: Een interessant overzicht van diverse gassoorten vind je verder op pag. 23 van het "Natural Gas Conversion Pocketbook" van de "International Gas Union (IGU)" (kolom Gas density): P.S. de bovenstaande tabel leert ons nog iets interessants: Als je extra hoogcalorisch gas (laatste kolom) wil heb je vooral een hoog Ethaan gehalte nodig! Het zuiverste methaangas (USA Alaska, 99,7%) is niet bijzonder calorierijk. Omrekening gasprijs.xlsx Het is toch heel opvallend dat er voor Russia-Sakhalin geen getallen te zien zijn in de kolommen Gas Density en Gas GCV. Hoe kunnen we dan een deftige vergelijking maken voor het hoogcalorische CNG? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 32 minuten geleden, muscles zei: Russia-Sakhalin Denk je dat we hier in België gas uit Sakhalin krjgen ? Ook het Nederlands (Groningen) aardgas staat er niet bij. In België hebben we Gronings aardgas, LNG uit Algerije, gas uit Noorwegen en UK (Noordzee), waarschijnlijk nog wat uit een Midden-Oosten land en Russisch gas. Maar dat Russisch gas komt echt niet helemaal vanuit Sakhalin naar hier. Geloof ik echt niet. Zelfs geen mengeling. 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gastanker Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 3 uren geleden, Lange_666 zei: Hier moet dus nog de prijs van de verbruikte elektriciteit bij, nodig om het gas te comprimeren naar 200 bar... Uiteraard, da's voor een volgende rekensessie. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je voordeliger kan uitkomen dan tanken bij een tankstation. Al helemaal niet als je de aankoop en onderhoud van de compressor meerekent... 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gastanker Geplaatst: 28 januari 2018 Delen Geplaatst: 28 januari 2018 2 uren geleden, Koen C zei: Ook het Nederlands (Groningen) aardgas staat er niet bij. Het is een lijst van LNG gas, gas dat in vloeibare vorm per schip vervoerd wordt. Het Nederlandse gas komt er dus uiteraard niet in voor. Het Russisch gas dat (nu) in België terechtkomt komt aan per pijpleiding in gasvormige toestand en staat dus ook niet in lijst. Overigens zal er in de (nabije) toekomst wel degelijk LNG uit Siberië aankomen in Zeebrugge: "Eind 2018 wordt dan de eerste levering vloeibaar aardgas vanuit Siberië in Zeebrugge verwacht." (http://www.focus-wtv.be/nieuws/siberische-aardgasinstallatie-vertrekt-vanuit-zeebrugge) 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
niko Geplaatst: 29 januari 2018 Delen Geplaatst: 29 januari 2018 17 uren geleden, C-Sharp zei: Ik heb het voor mezelf enige tijd geleden uitgerekend; volgens de V-test verbruikt een gemiddeld gezin met een vrijstaande woning dat verwarmt met aardgas 35000 kWh/jaar en betaalt hiervoor (nu, eind januari 2018) € 1512 met het goedkoopste regulier tariefsysteem (geen "sociaal tarief"). Dat is dus 4,32 c€/kWh. Volgens de brochures van Audi/VW is 1 kg CNG = 13 KWh. Huidige prijs (laagcalorisch gas) aan de pomp: € 0,92 €/kg dus 7,08 c€/kWh. Als we aardgas voor verwarming/sanitair zouden afrekenen per kg in plaats van per kWh, komt 4,32 c€/kWh overeen met 0,562 €/kg. Bijgevolg is CNG dus 63% duurder dan aardgas. Je moet er wel rekening mee houden dat CNG = 200 bar en aardgas = 0,050 bar; er kruipt best wat elektriciteit in het comprimeren met een factor een klein detail: aardgasdruk bij een thuisaansluiting is 25 of 21 mbar niet 50 mbar, dus ja de compressor moet veel energie gebruiken om dit te verhogen naar 200 bar. VW GOLF VARIANT 1.4 TGI HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 29 januari 2018 Delen Geplaatst: 29 januari 2018 12 uren geleden, Gastanker zei: Eind 2018 wordt dan de eerste levering vloeibaar aardgas vanuit Siberië in Zeebrugge verwacht." (http://www.focus-wtv.be/nieuws/siberische-aardgasinstallatie-vertrekt-vanuit-zeebrugge) Dit is toch gewoon overdreven ? Diversificatie van landen waarvan je afneemt : OK. Maar LNG helemaal vanuit Noord-Siberië naar hier brengen ? Is er echt geen enkel land meer dat dichterbij ligt om aardgas van te betrekken (vloeibaar of in gasvorm) ? Volgens de tekst van het artikel zou het niet enkel voor België zijn : Zeebrugge wordt straks een belangrijke schakel in de distributie van het uit Siberië aangevoerde Yamal gas. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 29 januari 2018 Delen Geplaatst: 29 januari 2018 @Koen C Jij denkt toch niet dat jij en een paar mensen de wereldhandel kunnen veranderen? Een ander voorbeeld zijn bananen. Eet jij bananen? Vanwaar komen de bananen, denk je? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht JoBé Geplaatst: 29 januari 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 29 januari 2018 12 minuten geleden, muscles zei: Vanwaar komen de bananen, denk je? Van de Proxi-Delhaize hier 600m verder ? 1 3 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 29 januari 2018 Delen Geplaatst: 29 januari 2018 1 uur geleden, muscles zei: Jij denkt toch niet dat jij en een paar mensen de wereldhandel kunnen veranderen? Nee, beweer ik ook niet. Maar ik vind het gewoon absurd. Bananen komen van die landen waar ze gekweekt worden en dat zijn landen die ongeveer allemaal even ver liggen. Aardgas kan uit de Noordzee komen of via een pijpleiding uit Rusland (als het mag van de Pool en de Amerikaan...) of via LNG uit Algerije / Noord-Afrika. Maar moet het helemaal uit Siberië ? Misschien dat het via de Noordpool route al heel wat korter wordt.... Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
marki Geplaatst: 3 maart 2022 Delen Geplaatst: 3 maart 2022 Op 28/1/2018 om 07:51, marki zei: Ik heb een thuisinstallatie omdat er indertijd nog geen mogelijkheid was om in de buurt te tanken. De kostprijs was toen rond de €5400, maar had een premie van rond de € 1800. Op zich wel gemakkelijk, in de nacht tanken en altijd iets meer dan 200 bar. De kostprijs van 1 kg gas thuis is rond de 0,62 + 1,5 kw uur .......en hij draait ongeveer 8 uur per laadbeurt. Voor 20 kg komt dit ongeveer op € 14. Op 10000 km is dit ongeveer een € 200 goedkoper. Ook rekening houden dat bij ongeveer 2000 uur draaien de compressor stuk gaat en er een nieuwe moet worden geplaatst, is € 1000. Dus na 100 tankbeurten ........dus 100 tankbeurten aan 6€ goedkoper is €600 en een compressor €1000 ....dus €400 verlies. Maar het is makkelijk en heb wel het geluk dat ik aan een ander tarief kan tanken, waardoor het wel interessant is. Gr Marc als er iemand interesse zou hebben , ik heb deze nog staan en wordt niet meer gebreukt .......compressor moet wel worden vernieuwd . Grts Marc Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tobo Geplaatst: 3 maart 2022 Delen Geplaatst: 3 maart 2022 Beste, wat heeft u in gedachten wat deze installatie voor u nog van waarde heeft. Ik heb eventueel wel interesse. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
marki Geplaatst: 3 maart 2022 Delen Geplaatst: 3 maart 2022 1 uur geleden, tobo zei: Beste, wat heeft u in gedachten wat deze installatie voor u nog van waarde heeft. Ik heb eventueel wel interesse. 1 uur geleden, tobo zei: Beste, wat heeft u in gedachten wat deze installatie voor u nog van waarde heeft. Ik heb eventueel wel interesse. Ik zou deze voor een zacht prijsje wel laten gaan , aangezien de compressor moet worden vernieuwd ...denk dat de kosten voor compressor ongeveer € 1300 zal zijn . Hij staat hier in ieder geval maar te staan ....... Gr Marc Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kris81 Geplaatst: 3 maart 2022 Delen Geplaatst: 3 maart 2022 Welk merk ? Een Phill slow fill ? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
marki Geplaatst: 4 maart 2022 Delen Geplaatst: 4 maart 2022 10 uren geleden, Kris81 zei: Welk merk ? Een Phill slow fill ? BRC Feulmaker FMQ 25 P30 ( slow phill) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen