Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
LucG

FIAT 500 L Lounge 0.9 80 PK

Recommended Posts

welkom hier ;-)

ik hoop mijn fiat 500L over 2 weken te ontvangen ..

foto's zijn hier ook altijd welkom ;)

Fiat 500L => 755818_5.png

@LucG hoe is je reis naar Duitsland bevallen?

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

verbruik 4.2 op L gas ???

ik begrijp dus niet dat ik zo'n groot verbruik heb ..

ik haal amper 4.5 bij H gas met mn 500L

Reis naar Duitsland was prima. Plaatsen genoeg gevonden om CNG te tanken. Volgende week naar Nederland en ik verwacht daar ook geen problemen

• Vind ik leuk 1

Terug van Nederland. Zoals verwacht geen probleem om CNG te tanken. Wat ik goed vond is dat men de druk kon aflezen waarmee het gas in de tank werd gepusht. Dat heb ik persoonlijk nog niet gezien bij DATS (ik kan me natuurlijk vergissen).

De auto heeft ondertussen 16500 op de teller, heeft zijn eerste onderhoud gehad en draait nog steeds soepel als de eerste dag. Verbruik is wel wat gestegen, ligt nu tussen de 4,5 en 5 Kg per 100 Km.

• Vind ik leuk 1

Richting Tsjechie ga je ook geen problemen krijgen met tanken , is daar ook vrij goed ingeburgerd ! , zelfs al politiewagens gezien met de CNG stikker ^^

ik heb er zelfs geen 5000 km opzitten sinds maart .. heb intussentijd een camionette ter beschikking gekregen , waardoor het woonwerk verkeer afvalt :|

Ik blijf je verbruik wel verbazend laag vinden tov mijne 500l

Hallo Luc G,

Mijn vorige cng wagen was een VW up Eco met een 3 Cyl 998 cc 51 KW motor. Kleine maar zeer fijn wagentje om met te rijden. Al zeg ik het zelf maar ik heb geen moeite met iedere wagen die ik gewend ben ongeveer het verbruik van de constructeur te kunnen behalen.

Over ongeveer 80.000 km had ik een doorsnee verbruik van 3 tot 3.3 kg. Heb een nieuwe wagen moeten kopen (ongeval) en het enige dat ik voor directe levering kon vinden was een Fiat 500 L. Deze is veel hoger en logger dan de Up en heeft slechts 875 cc/58KW.  Mijn aanvankelijk verbruik was tussen 3.7 en 4kg en nu met winterbanden 3.9 / 4.2 Kg.  Bij ons tanken wij echter H gas. Als we dus vergelijken verbruiken wij ongeveer hetzelfde en zijn we allebij zuinige rijders. In het verleden ben ik op een VW cng forum mensen tegen gekomen die beweerden meer dan 6kg te verbruikenmet de up, en anderzijds kom ik mensen tegen die zeggen dat ik lieg als ik zeg dat ik met de 500L slechts ongeveer 4 kg verbruik.

Het feit blijft echter dat ik rijden met cng veel leuker vind dan LPG of diesel.

11 minuten geleden, haerts zei:

Hallo Luc G,

Mijn vorige cng wagen was een VW up Eco met een 3 Cyl 998 cc 51 KW motor. Kleine maar zeer fijn wagentje om met te rijden. Al zeg ik het zelf maar ik heb geen moeite met iedere wagen die ik gewend ben ongeveer het verbruik van de constructeur te kunnen behalen.

Over ongeveer 80.000 km had ik een doorsnee verbruik van 3 tot 3.3 kg. Heb een nieuwe wagen moeten kopen (ongeval) en het enige dat ik voor directe levering kon vinden was een Fiat 500 L. Deze is veel hoger en logger dan de Up en heeft slechts 875 cc/58KW.  Mijn aanvankelijk verbruik was tussen 3.7 en 4kg en nu met winterbanden 3.9 / 4.2 Kg.  Bij ons tanken wij echter H gas. Als we dus vergelijken verbruiken wij ongeveer hetzelfde en zijn we allebij zuinige rijders. In het verleden ben ik op een VW cng forum mensen tegen gekomen die beweerden meer dan 6kg te verbruikenmet de up, en anderzijds kom ik mensen tegen die zeggen dat ik lieg als ik zeg dat ik met de 500L slechts ongeveer 4 kg verbruik.

Het feit blijft echter dat ik rijden met cng veel leuker vind dan LPG of diesel.

Vw Up op H-gas verbruikt inderdaad weinig. Als je spreekt over het Up forum zal dit waarschijnlijk een NL-forum zijn waar ze op L-gas rijden. Een heel groot verschil.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

We hebben ondertussen 22000 km op de teller en tot op heden nog geen enkel probleem gekend met de wagen. Ik sta dan ook versteld van de vele problemen die ik lees met Fiat CNG wagens, vooral met het tanken. Maar zoals met zovele zaken is de ene wagen de andere niet. Misschien heb ik gewoon geluk ?

Eerste onderhoud is ook gebeurd en ook geen verrassingen hier.

• Vind ik leuk 2

De wagen gaat nu naar zijn 100000 Km en nog steeds geen enkel noemenswaardig probleem gekend. Enige minpunt en ook terecht aangehaald door andere personen op dit forum is de kleine cilinderinhoud.

Omdat mijn nieuwe werkplaats een redelijk verre dagelijkse verplaatsing vereist en ik toch nog een mooie prijs wou bekomen ben ik op zoek gegaan naar een andere wagen, ook op CNG. Indien Fiat zou verder gegaan met CNG in dit model had ik zeker overwogen om een nieuwe aan te schaffen maar dit is jammer genoeg niet het geval.

Daarom heb ik een nieuwe wagen besteld een SEAT Leon ST 1.5 TGI. Volgende afspraak met de eerste rijervaringen in het VAG forum vanaf December 2019.

• Vind ik leuk 1

En zo geraakt Fiat (FCA) zijn klanten telkens weer kwijt  :(

Geen opvolging van een bestaand model, geen volledige "range" van een model (sedan, break, hatchback).

Voor wanneer de verkoop van wat nog rest van FCA ?

Ze zijn al goed bezig door Ferrari, Iveco en Magneti Marelli te verzelfstandigen / verkopen.

Brengt cash geld op.... voor de aandeelhouders (familie Agnelli via Exxor).

Investeringen ?  Wa-bedoeld-u ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)