Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Gaslek tijdens tanken?

Stevenvdg

Aanbevolen berichten

Nog een laatste update:

Ze hebben mij nogmaals gebeld en bevestigd dat de zogenaamde gasgeur tijdens het tanken volstrekt  normaal is en ook geen gevaar met zich mee brengt. Het is dus inderdaad omdat de veiligheidskleppen geen tegendruk hebben bij een lege tank. Op dit moment kan er een minimale hoeveelheid gas ontsnappen die een sterke geur met zich mee brengt. Dus eigenlijk niets om u zorgen over te maken.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stevenvdg

Deze ochtend ben ik gestopt bij DATS Bree om eens te snuffelen bij de tanks…

Mijn tanks had ik heel leeggereden, de motor is 2 keer omgeschakeld van CNG naar benzine tijdens mijn rit naar het tankstation, ik reed ongeveer 3 km op benzine, mijn tanks waren compleet leeg toen ik aankwam.

Ik heb de pomp gestart en ben aan beide kanten gaan snuffelen ter hoogte van de achterwielen. Ik heb geen gas geroken, er ging 17.53 kg in mijn tanks.

Bij het tankstation waren er ’s ochtends nog 5 andere bestuurders aan het tanken, ik heb bewust niet naar hen gekeken… ik denk dat ze vreemde gedachten zullen gehad hebben toen ze me daar zagen zitten :$

Dit is echter dus maar een ervaring van  1 tankbeurt en zegt niets over het feit dat ik ditzelfde 'probleem' als jij wel of niet zou hebben.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Enkele dagen geleden ook eens aan de achterkant van de auto door de knieën gegaan bij het tanken van een volledig lege CNG tank.  Geen gasgeur gemerkt.

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 jaar later...
Op 5/1/2018 om 21:29, Stevenvdg zei:

Dit lijkt mij een mogelijke verklaring! Dit ademventiel dan... Is dit er zeker? En indien dit niet goed afsluit zou dit dan een slecht ventiel zijn of toch normaal? Ik zal dit eens navragen in de garage ook bij gelegenheid.

Er is zeker geen beluchting van de tank nodig. Het gas moet er niet worden uitgepompt maar komt er vanzelf onder druk uit. Dus: beluchting = zever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een gasgeur waarneemt dan is er iets aan de hand, ik heb het nog niet opgemerkt bij CNG, wel bij een LPG wagen die voor mij reed en stonk naar gas..

afstand houden is dan de boodschap want LPG dat gaat ruiken heeft niet veel nodig om boem te zeggen.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een overdruk ventiel is er uit veiligheid (overdruk na vol tanken en dan bv de wagen in de zon zetten), maar die zou niet mogen in werking treden bij volledig vullen van de cng tanks.Ik zou dit toch aankaarten bij de garage en eisen dat er een nieuw overdrukventiel wordt geplaatst. Het moet bij normale omstandigheden een gesloten systeem zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 jaren later...

Hallo iedereen 

Wij rijden sinds een tweetal jaar met een tweedehands VW caddy cng uit 2016. De laatste tijd ondervinden we af en toe problemen tijdens het tanken dat er gas ontsnapt. Als we merken dat dit gebeurt, zetten we telkens de pomp meteen stop. 

Het probleem doet zich niet altijd voor, meestal na een aantal keer opnieuw aankoppelen lukte het dan wel, of soms de dag nadien eens opnieuw proberen. 

Omdat het de laatste week toch maar niet bleek te lukken om zonder ‘sissen’ te tanken toch maar beslist om naar de garage te gaan met het probleem. Na een grondige controle bleek echter alles in orde. Nadat ik terugkwam opnieuw proberen tanken, maar nog steeds met hetzelfde probleem. 

In de garage zeiden ze me dat een lek tijdens het tanken normaal niet kan, omdat de pomp dat detecteert en meteen zou stilvallen. 

Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet vangen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ThijsH mijn eerste gedacht is ook dat het bij het rubbertje foutloopt. Is het rubbertje zuiver?

Ofwel bij het pistool zelf... maar dat lijkt me onwaarschijnlijker. Dan zouden er eerder meldingen van zijn verschenen.

Heb je het probleem altijd bij dezelfde pomp, of ook bij een andere pomp voor?  Waar tank je?

Het is niet de terugslagklep (denk ik), want dan zou je het probleem eerder hebben na het tanken.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/10/2023 om 10:16, Aardgasrijder zei:

@ThijsH mijn eerste gedacht is ook dat het bij het rubbertje foutloopt. Is het rubbertje zuiver?

Ofwel bij het pistool zelf... maar dat lijkt me onwaarschijnlijker. Dan zouden er eerder meldingen van zijn verschenen.

Heb je het probleem altijd bij dezelfde pomp, of ook bij een andere pomp voor?  Waar tank je?

Het is niet de terugslagklep (denk ik), want dan zou je het probleem eerder hebben na het tanken.

Het rubbertje ziet er zuiver uit. ik zal nog eens navragen bij de garage.

Ik heb het probleem al op meerdere plaatsen voorgehad. Maar soms lukt het dus wel goed, maandag terug volledig kunnen volgooien zonder probleem. 

In de garage zeiden ze dat bij een lek de pomp normaal automatisch stilvalt. Dat is hier duidelijk niet het geval. Zijn daar verklaringen voor? 

aangepast door ThijsH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...