Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Gaslek tijdens tanken?

Stevenvdg

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, Stevenvdg zei:

Nu ik ben al blij dat ik niet de enige ben die gas ruik.... Alleen jammer dat vw eerst bij hoog en bij laag beweert dat dit een volledig gesloten circuit is en je absoluut niets mag ruiken.
Omdat ik wel iets rook en na een test de garagist ook, hebben ze mijn wagen bijna een maand in hun garage gehouden om alles te herstellen. Na het herstellen zou ik niets meer mogen ruiken, resultaat was dat ik net hetzelfde rook.
Hun antwoord was dan: ja als je het nu nog ruikt zal het wel normaal zijn...

Als klant klinkt het gewoon niet zo prettig om eerst onmiddellijk u wagen te moeten binnen doen voor een gaslek om bij datzelfde gaslek erna te moeten horen dat het wel normaal zal zijn en we niet meer kunnen spreken over een lek...

Lijkt mij inderdaad niet leuk en weinig vertrouwenswaardig om zo iets te horen van je garagist.

Het circuit zal idd volledig gesloten zijn maar de ventielen zijn noodzakelijk en de koppeling aan het tankstation blijft een punt waar er verlies kan optreden.

Nu, ik wil wel benadrukken dat wij, de enkele keren dat we het roken, het tot nu toe enkel voor hebben gehad bij het tanken zonder enige tussenpauze. (Was in Bilzen dacht ik)

Ik hoop in ieder geval dat je het vertrouwen terug vindt. Rijden met een wagen waarin je geen vertrouwen hebt is nooit leuk.

aangepast door Ekfad
spelling
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel en alleen wanneer ik het pistool na het tanken loskoppel, stel ik soms een gasgeur vast. Dat gebeurt soms bij de Q8 in Houthalen. Soms is dat is iets meer, een andere keer ruik ik bijna niets.

Over het algemeen heb je dat bij de Dats24-tankstations niet zo fel of helemaal niet behalve nu in de winterperiode kan dat iets feller zijn.

@Ekfad Ik veronderstel toch dat je altijd Super98 tankt? Zolang als je bij een groot merk zoals Q8, Shell, Total, Texaco, Gulf, Lukoil gaat tanken, moet je je geen zorgen over de benzine. Die vergaat pas na één jaar. Ikzelf moet zo ongeveer om de drie maanden Super98 tanken omdat die dan op is. Op de Nederlandse Brandstofprijzensite kan je dikwijls beter de Belgische tankstationprijzen vergelijken:

Bvb. Lukoil: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Lukoil&periode=e

Lukoil Express: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Lukoil-Express&periode=e

Q8: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Q8&periode=e

Shell: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Shell&periode=e

Shell-Express: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Shell-express&periode=e

enzovoort. Je kan ook per gemeente kiezen, per provincie, per eeuw, per jaar,...

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, muscles zei:

Enkel en alleen wanneer ik het pistool na het tanken loskoppel, stel ik soms een gasgeur vast. Dat gebeurt soms bij de Q8 in Houthalen. Soms is dat is iets meer, een andere keer ruik ik bijna niets.

Over het algemeen heb je dat bij de Dats24-tankstations niet zo fel of helemaal niet behalve nu in de winterperiode kan dat iets feller zijn.

@Ekfad Ik veronderstel toch dat je altijd Super98 tankt? Zolang als je bij een groot merk zoals Q8, Shell, Total, Texaco, Gulf, Lukoil gaat tanken, moet je je geen zorgen over de benzine. Die vergaat pas na één jaar. Ikzelf moet zo ongeveer om de drie maanden Super98 tanken omdat die dan op is. Op de Nederlandse Brandstofprijzensite kan je dikwijls beter de Belgische tankstationprijzen vergelijken:

Bvb. Lukoil: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Lukoil&periode=e

Lukoil Express: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Lukoil-Express&periode=e

Q8: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Q8&periode=e

Shell: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Shell&periode=e

Shell-Express: http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_plus98&merk=Shell-express&periode=e

enzovoort. Je kan ook per gemeente kiezen, per provincie, per eeuw, per jaar,...

Even Off Topic, bedankt om te melden. Wij tanken bij DATS, idd Super 98, ook al staat 95 aangegeven in de klep maar onze garage raadde aan om toch maar 98 te tanken.

Wat de gasgeur betreft, eigenlijk nooit bij stilgestaan of het bij het ontkoppelen van het pistool is. Zal er eens op letten komende tankbeurten.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Ekfad zei:
 Even Off Topic, bedankt om te melden. Wij tanken bij DATS, idd Super 98, ook al staat 95 aangegeven in de klep maar onze garage raadde aan om toch maar 98 te tanken.

Wat de gasgeur betreft, eigenlijk nooit bij stilgestaan of het bij het ontkoppelen van het pistool is. Zal er eens op letten komende tankbeurten.

Bij mij komt de geur dus vanonder de wagen [emoji14]

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Stevenvdg zei:

Bij mij komt de geur dus vanonder de wagen emoji14.png

Als ik gas zou ruiken onder de wagen bij het tanken dan zouden bij mij een paar alarmlichten op zijn minst gaan knipperen. Ik ben technisch niet onderlegd in de materie maar ik denk nu even luidop na:  aangezien de gasgeur zich voordoet bij het tanken met lege tanks op het niveau van de tanks zelf is het dan niet mogelijk dat het probleem zich situeert bij het overdrukventiel zelf. Ik neem aan dat bij het tanken de druk in de tank onstabiel is en een slecht functionerend overdrukventiel gas "lost" bij al dat geweld tijdens het tanken maar zich na het tanken koest houdt omdat de druk in de tanks dan stabiel blijft. Heeft de garage dit nagezien bij de herstelling ?

Ik ruik soms gas wanneer ik het gaspistool ontkoppel van mijn wagen, inderdaad enkel bij een bepaald type van vulpistolen, met name het type dat na het tanken hardnekkig aan de vulnippel blijft vasthangen en slechts met veel moeite wil loskomen. Dan ruik ik soms gas en verlaat mijn vrouw dan altijd met tientallen meters de plaats des onheils.

Mijn garage heeft aangeraden geen zotte kosten te doen en te tanken met super 95. Wel werd mij de raad gegeven af en toe de benzinetank leeg te rijden. Ik kan alleen maar besluiten zoveel garagehoofden zoveel meningen :/.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, STHO zei:
Als ik gas zou ruiken onder de wagen bij het tanken dan zouden bij mij een paar alarmlichten op zijn minst gaan knipperen. Ik ben technisch niet onderlegd in de materie maar ik denk nu even luidop na:  aangezien de gasgeur zich voordoet bij het tanken met lege tanks op het niveau van de tanks zelf is het dan niet mogelijk dat het probleem zich situeert bij het overdrukventiel zelf. Ik neem aan dat bij het tanken de druk in de tank onstabiel is en een slecht functionerend overdrukventiel gas "lost" bij al dat geweld tijdens het tanken maar zich na het tanken koest houdt omdat de druk in de tanks dan stabiel blijft. Heeft de garage dit nagezien bij de herstelling ?
Ik ruik soms gas wanneer ik het gaspistool ontkoppel van mijn wagen, inderdaad enkel bij een bepaald type van vulpistolen, met name het type dat na het tanken hardnekkig aan de vulnippel blijft vasthangen en slechts met veel moeite wil loskomen. Dan ruik is soms gas en verlaat mijn vrouw dan altijd met tientallen meters de plaats des onheils.
Mijn garage heeft aangeraden geen zotte kosten te doen en te tanken met super 95. Wel werd mij de raad gegeven af en toe de benzinetank leeg te rijden. Ik kan alleen maar besluiten zoveel garagehoofden zoveel meningen [emoji32].

Ja inderdaad bij mij begonnen ook alle alarmbellen te rinkelen. En bij de garage ook. Ik moest onmiddellijk mijn wagen binnen doen. Ze hebben alle terugslagkleppen vervangen. Ik mocht om mijn wagen komen en ze verzekerden mij dat ik geen gas meer zou ruiken.... Maar de geur was er nog. Toen kreeg ik het volgende antwoord: meneer, gezien we alle kleppen vervangen hebben zouden we niet meer weten waar er een lek zou kunnen zijn. Dus we vermoeden dat elke wagen dit wel zal doen. Je moet je geen zorgen meer maken....
Je kan wel raden dat dit geen antwoord was dat ik verwachtte.... Daarom eens de vraag hier online gezet of er mensen waren die ook eens onder hun wagen wilden gaan liggen tijdens het tanken bij lege tanken. Wie weet is het ook zo dat elke wagen altijd een beetje gas lost.... Maar ik kan het moeilijk geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Stevenvdg zei:

Maar niet als het lek enkel tijdens het tanken is. Dan heb je al het "duwend" geluid door het vullen van de tanken....

Als je een lek aan 200 bar laat blazen, ga je van het "duwen" niet veel meer horen. Eigenlijk ga je niets anders horen dan dat l

In 2011 was er in Wilsele een leiding van Fluxis gescheurd. 60 bar was toen kilometers ver te horen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stevenvdg wanneer is het exact? Niet dat ik 5 minuten onder de wagen ga liggen in Bree :D

Dadelijk in het begin bij het tanken? Of na bv. een minuutje?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/5/2018 om 20:25, Stevenvdg zei:

Niet de garage, die de herstelling deed, maar mijn eigen garage (waar ik nu niet meer naar toe ga) wist me te vertellen dat die keuringen niet veel voorstelden.

Dat is mooi van jouw garage ...

Die installateur, die iets aan je cng-installatie heeft vervangen, moet een  attest afleveren.

Bij mij was dit 4 pagina's.

De installateur doet na de werken een druktest.

Bij mij heeft de garagist onder garantie naar Drive Systems in Tienen gereden. Sit was voor een vulklep.

Binnen de 30 dagen moet men met dat attest  naar een gewone keuring gaan..

Fiat 500L => 755818_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Danny268 zei:

Dat is mooi van jouw garage ...

Die installateur, die iets aan je cng-installatie heeft vervangen, moet een  attest afleveren.

Bij mij was dit 4 pagina's.

De installateur doet na de werken een druktest.

Bij mij heeft de garagist onder garantie naar Drive Systems in Tienen gereden. Sit was voor een vulklep.

Binnen de 30 dagen moet men met dat attest  naar een gewone keuring gaan..

Ik zal eens vragen naar dit attest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:
juist telefoon gehad van D'Ieteren. Zij vinden het toch niet normaal dat ik gas kan ruiken onder de wagen. Ze zullen dit ook terug koppelen naar mijn garage.

Ook heb ik laten weten dat er bepaalde mensen via een Forum ook eens zullen onder de wagen ruiken bij het tanken van een lege tank om te zien of zij gas ruiken.

Ik had het hen laten weten dat ik eens mijn vraag op een forum gesteld heb gezien ik op deze manier een groot publiek kon aanspreken om er zeker van te zijn dat iedereen deze gasgeur kon ruiken.

D'Ieteren zou het raar vinden als jullie dit ook zouden ruiken maar zijn wel benieuwd naar jullie ervaring. Bij deze nogmaals de vraag of jullie eens de moeite willen doen om te ruiken onder de wagen en dit te laten weten wat jullie ervaren.

Mag ik dit dan ook informeren naar D'Ieteren? Ook wil ik hier duidelijk zijn dat ik dit Forum zeker niet wil gebruiken om te klagen of dergelijke, het is op vraag van D'Ieteren dat ik jullie ervaring zou doorgeven.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zo !

Waar een "dreiging" al dan niet toe leidt :)

3 uren geleden, Stevenvdg zei:

Mag ik dit dan ook informeren naar D'Ieteren? Ook wil ik hier duidelijk zijn dat ik dit Forum zeker niet wil gebruiken om te klagen of dergelijke, het is op vraag van D'Ieteren dat ik jullie ervaring zou doorgeven.

Ik denk niet dat je je moet verontschuldigen naar de forumgebruikers.

Waarvoor dient het forum anders dan ervaringen (goede en slechte) uit te wisselen ?

• Vind ik leuk 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, tot op heden heb ik slechts 1 maal moeten ingrijpen, dit omwille van laster tegen een garage / installateur.
Het forum is inderdaad om zowel positieve als kritische berichten te posten.

Ik ga pas tegen het weekend onder de wagen kunnen kruipen, mijn reistrajecten zijn wat anders geworden.

Maar ik ga zeker onder de wagen kruipen om je mijn bevinding laten te weten.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Ik ga proberen dit op een moment te doen wanneer er niet al te veel volk is ;) 08.30 bv. B|

Hoe? Schaam jij je dan misschien daarvoor? :ph34r:;)

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zouden er toch van overtuigd zijn dat de gasgeur komt via de terugslagklep.

Deze werkt namelijk in 2 richtingen. 1 richting om gas tegen te houden en 1 richting om lucht in te laten. De lucht moet er in kunnen zoals eerder vermeld tegen vacuüm trekken. Als je een lege tank zou tanken kan het zijn dat de klep open staat om lucht in te laten. Vanaf het moment dat deze klep druk voelt slaat ze dicht. De tijd dat de klep nodig heeft om dicht te slaan kan er gas ontsnappen. Gezien gas zo sterk ruikt kan je zelfs de kleinste hoeveelheid ruiken....

Dit is hun voorlopige verklaring. Ook hebben ze dit doorgegeven aan de technische dienst van volkswagen om hun redenering te bevestigen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...