Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Kosten/verbruik aardgas

Ellis

Aanbevolen berichten

Goedendag,

Mijn naam is Ellis en heb afgelopen zaterdag een Megane gekocht welke op aardgas rijdt. Ik was eigenlijk van plan om een diesel te kopen omdat ik ongeveer 500 kilometer per week rijd. De autoverkoper wees me op deze auto en ik ben overstag gegaan door het milieu voordeel en ook vanwege het goedkopere rijden. De verkoper vertelde me dat ik voor 20 euro mijn tank volgooi en dan ongeveer 300 kilometer kan rijden. Maar....is dat wel zo, want bij ons in Nederland is de prijs van cng maar 20 ct goedkoper dan diesel. Of tank je minder volume gas en rijd je wat langer op cng? Wie kan me duidelijkheid geven want ik voel me nu nog een beetje bekocht ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hangt af van je verbruik natuurlijk. Ik weet persoonlijk niet wat een Megane verbruikt, maar mijn octavia verbruikt net iets meer dan 4kg per 100km, in Euro's vertaalt zich dat als 4-4.5€/100km aan de prijzen die jij vermeldt. Bij een diesel moet je toch iets meer rekenen denk ik.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ellis

Welkom op het forum.

Jij bent van NL, daar is de aardgas duurder en van mindere kwaliteit (L-gas), ik maak even een snelle berekening om je hopelijk een 'goed gevoel / beter gevoel' te kunnen geven.

Weet je hoeveel kg je in je tanks krijgt? Ik vermoed +/- 16 -17 kg, als ik het uitreken, 17 kg x 1.12-1.15 € / kg (voor NL gas) = +/- 20 €.

Wanneer ik uitga van een normaal aardgasverbruik van 5 - 5.2 kg / 100 kg op L-gas ga je dus inderdaad minimaal 300 km kunnen rijden met een volle tank.

Voor België spreken we vaak van H-gas of H+gas, dit gas is energierijker, de calorische waarde is hoger, waardoor je meer km uit 1 kg aardgas haalt.We hebben in bepaalde regio's ook L-gas.

De prijzen liggen in België lager dan in NL, gemiddeld en 20 cent voor L-gas, dit omwille van verschillende redenen, waaronder de toevoeging van biogas en de taksen die worden geheven in het buitenland.

Ik heb al enkele keren in NL getankt en de kwaliteit van het gas is het jammere daar. Hou er wel rekening mee dat de prijs stukken voordeliger is dan diesel en dat je verbruik van L-gas vergelijkbaar is als 1 liter diesel.

Verbruikt de megane 5.5 liter diesel per 100 km, dan haal je dit ook ongeveer met een CNG/groengas wagen. Je doet er dus steeds voordeel mee ^_^

Van welke regio in NL ben je? Kom je al eens een keer in België? Indien je van de grensregio bent kan je al eens een uitstapje maken naar Belgenland en meedoen aan het tanktoerisme :D

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Aardgasrijder zei:

Voor België spreken we van H-gas of H+gas

Behalve de (bijna helemaal) provincie Antwerpen, groot deel van Vlaams- en Waals Brabant, Brussel en een stuk Henegouwen : die hebben L-gas.

@Ellis zal maar in Noord-Brabant wonen en over de grens willen komen tanken, op zoek naar H-gas in Essen / Kalmthout / Turnhout...  :(

Maar wat ik interessanter vind : een Renault op CNG !

Wie en waar heeft dat ingebouwd ?

Kostprijs ?

Hoe is het met de garantie van Renault geregeld ?

aangepast door Koen C
  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Koen C zei:

@Ellis zal maar in Noord-Brabant wonen en over de grens willen komen tanken, op zoek naar H-gas in Essen / Kalmthout / Turnhout...  :(

Blijft nog altijd een verschil van 20 cent per kg. Ook voor L-gas. Als het vlak over de grens kan getankt worden en hij er niet te ver moet voor omrijden kan het nog altijd interessant zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lange_666 zei:

Blijft nog altijd een verschil van 20 cent per kg. Ook voor L-gas. Als het vlak over de grens kan getankt worden en hij er niet te ver moet voor omrijden kan het nog altijd interessant zijn.

Uiteraard !

Maar ik reageerde vooral op de "uitspraak" van onze goeroe : ""Voor België spreken we vaak van H-gas of H+gas"" .

Wat natuurlijk niet overal verkrijgbaar is. 

Pas tegen 2030 ongeveer...

(en de stiekemerd heeft er nu rap ""We hebben in bepaalde regio's ook L-gas. "" aan toegevoegd)  :D

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb de tekst aangepast, want hoe ik het schreef bedoelde ik het niet.

Ik wilde eigenlijk zeggen, dat we naast L-gas ook H-gas hadden ^_^

• Hahaha 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 5jr geleden een Zafira TDI 2L gewisseld met een Zafira CNG 16.

De reden was dat ik aan 110 000 Km aan mijn derde EGR+ tweede Turbo wissel zat. Mijn garagist, plaatselijke hoofdverdeler, stuurde me wandelen met de uitleg van : dit is normale slijtage???

Met mijn huidige wagen heb ik tot hiertoe nog nooit een "zware" kost gehad, mijn onderhoud kost me niets meer dan een benzine en het rijden is veel beter dan mijn vorige met diesel.

Ik doe nu mijn onderhoud bij een plaatselijke garage die me bij aankoop zei dat hij niet meer op de hoogte was van CNG dan ikzelf, maar dat hij zo vlug mogelijk een bijscholing ging doen voor CNG, ik ben nu een beetje zijn proefkonijn op cng-gebied en mijn wagen krijg oha wat meer aandacht dan ik zelf vraag wanneer ik de garage bezoek.

Op alle gebied een toffe ervaring achteraf bezien en tegen alle negatieve vooroordelen in.

• Vind ik leuk 2

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Ellis zei:

Dank voor al jullie reacties!

Ik heb voor de megane uit 2011 met 140000 op de teller ongeveer 8500 betaald, met half jaar garantie. Zoals ik het hier een beetje lees zijn jullie wel tevreden over jullie aardgas auto? Ik woon in Noordwijk, dat ligt aan de kust, dus ik kan helaas niet aan tanktoerisme doen, zou waarschijnlijk nog geeneens thuiskomen hahaha!

Ik ben in elk geval zeer tevreden over mijn aardgasauto maar ik heb altijd al H-gas en H+ gas (CNG gemaakt van LNG) kunnen tanken. Alleen had ik graag meer aardgastanks onder mijn auto gewild van in totaal 37 kg.

Maar wat ze je vergeten te vertellen zijn is dat er een Total-tankstation gelegen is in Kallo, gemeente Beveren, waar je H+ gas kan tanken. De afstand van daar tot in Noordwijk-aan-Zee bedraagt 145 km (zie screenshot). Dus thuis geraken met dat CNG lukt wel maar dan zijn je tanks al voor iets minder dan de helft leeg. Dat is dus enkel goed als je op doorreis bent.

Afstand-Total-Kallo-en-Noordwijk.png

• Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...