Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Log in om dit te volgen  
Arnold

Groengas of LNG ?

Recommended Posts

Zit er verschil in de kwaliteit van groengas ten opzichte van LNG. En waar heb je de hoogste calorische waarde mee ? En dus grotere actieradius ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
46 minuten geleden, Arnold zei:

Zit er verschil in de kwaliteit van groengas ten opzichte van LNG. En waar heb je de hoogste calorische waarde mee ? En dus grotere actieradius ?

Groengas is voor voertuigen die uitgerust zijn met aardgastanks en waarbij het groengas gasvormig blijft door middel van compressie. LNG daarentegen is de vloeibare vorm van CNG en wordt enkel bij vrachtwagens en schepen gebruikt.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, Arnold zei:

Maar zit er verschil in groengas dus biogas en aardgas qua actieradius bedoelde ik eigenlijk?

Dat weet ik eerlijk gezegd eigenlijk niet omdat er in België nog geen biogas verkocht wordt. Ik heb wel al eens biogas proberen te tanken in Duitsland maar aan dat onbemande tankstation kon je enkel betalen met een klantenkaart.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Biogas is iets anders dan groen gas: biogas kan je niet rechtstreeks gebruiken in een CNG-auto, groen gas wel. Zie hier voor de details.

We hebben hier in Nijmegen een tankstation met groen gas om de hoek en daar is de kwaliteit (als in actieradius) hetzelfde als ander Nederlands CNG: L-gas (boordcomputer geeft 90% aan).

Rolande is bezig met Bio-LNG dat een hogere calorische waarde heeft dan L-gas (dus eerder naar H+ op). Aangezien dat niet via het aardgasnet verspreid wordt (als ik het goed begrijp) kan het ook tot hoogcalorisch CNG omgevormd worden in Nederlandse tankstations. Geen idee of er ook in België iets mee gedaan wordt.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

tijdens onze vakantie,  had ik getankt bij Aral in Luxembourg(Merl). Hun CNG zou biomethaan moeten zijn. Maar is  biomethaan eigenlijk  groengas afkomstig uit biogas? volgens mijn bc was het  een cng van 100%. Ik heb bijna even veel kms kunnen rijden met een volle tank Aral-biomethaan als met een volle tank H+ gas van Total in Hoboken , dat is 430 autosnelweg kms. 

• Vind ik leuk 1

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...