Ga naar inhoud

Welke brandblusser bij CNG?

CH4
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij mijn nieuwe Nederlandse Octavia G-tec is geen brandblusser geleverd, ik vermoed omdat die niet verplicht is en omdat ze daar extra geld voor kunnen rekenen. Wat voor brandblussers hebben de collega CNG-rijders hier op het forum? Wat ik op het internet kan vinden is dat schuim veiliger is voor elektronica en lak, maar dat poeder ook gasbranden kan blussen. De vraag is natuurlijk ook in hoeverre je het moet overwegen om een gasbrand te blussen met een klein blussertje uit je auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, CH4 zei:

ik vermoed omdat die niet verplicht is en omdat ze daar extra geld voor kunnen rekenen.

In Nederland niet verplicht, wel in België.

Sommige automerken hier in België rekenen enkele extra Euro's voor de brandblusser, EHBO-kit, fluo-hesje en gevaarsdriehoek.

Dat zijn allemaal zaken die in België verplicht aanwezig moeten zijn in een auto (met Belgisch kenteken).

Deze prijspolitiek heeft zijn voor- en nadelen.

De brandblusser die in België wordt meegeleverd met een auto, is een poederblusser van 1 kg.

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-12-2017 om 22:29, Guidoh zei:

Maar als hij ooit moest branden, ga dan maar lopen als het nog gaat. Nooit zelf proberen te blussen wegens ontploffingsgevaar ?

Begin alvast met nooit in je wagen te roken. ( en ook je passagiers niet )

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info! Ik ga dan maar een simpele poederblusser van 1 kg bestellen. Roken (in het algemeen en in de auto) gaan we zeker niet doen. Verder heb ik ook maar een CNG-sticker besteld zodat als het nodig is de brandweer weet met wat voor auto ze van doen hebben. Voordeel van dat die niet verplicht is voor auto's in Nederland is dat ik een iets elegantere versie dan de officiële Belgische kan kiezen :)

• Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Een poederblusser is geschikt voor brandklassen A,B en C (dus vaste stoffen, vloeistoffen en gassen). Een schuimblusser is enkel klasse A en B (en dus niet geschikt voor gassen). Het voordeel van een schuimblusser is dat het eenvoudig op te kuisen is, wat men niet kan zeggen van een poederblusser. Bij een schuimblusser zal je wel corrosie krijgen aangezien er 8 à 9% water in dat schuimmengsel zit.

Al deze info is echter overbodig want een auto moet in België voorzien zijn van een poederblusser 1 kg.

PS: thuis heb ik alleen schuimblussers staan om geen huis vol poeder te hebben in geval van beginnend brandje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...