Ga naar inhoud

Recommended Posts

Dag allemaal!

Laatst zag ik een advertentie over auto's op CNG. Gezien ik hier nog nooit van gehoord had ben ik hierover informatie gaan opzoeken. Tijdens het opzoeken kwam ik ook op deze website terecht.

Hier en daar gelezen en ik moet zeggen dat het mij wel enthousiast heeft gekregen. Al branden er wel nog wat vragen, kunnen jullie mij verder helpen?

Momenteel rij ik een diesel met 30.000km per jaar. Mijn verbruik ligt gemiddeld mooi op 1 op 21 (4,6l op 100km). 

Is een CNG wagen voordeliger bij 30.000km per jaar? Ik lees dat t verbruik vaak rond de 1 op 24 schommelt wat aanzienlijk beter is nog dan mijn 1 op 21. Je staat natuurlijk vaker aan de pomp en dan is er nog een verschil per pomp hoeveel km je kan halen met een tank CNG. 

Moet ik denken aan 300km of meer/minder? Hoe zit het verbruik op de snelweg met cruise control aan 120km/u? Want ik rij regelmatig snelweg!

Ook vraag ik mij af hoe het zit met de trekkracht van een CNG. De ene zegt dat het even sterk is als een diesel, de ander zegt dat het slapper is dan een diesel.

Al met al dus. Is een CNG auto interessant voor mij nu ik met 30.000km per jaar een diesel rij. (Ik heb trouwens oog op de Audi A3 g-tron, de CNG wagen van Audi)

alvast heel erg bedankt allemaal!

Seat Leon 1.5 TGI:         1077428_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Orcram,

Welkom hier op het aardgasrijderforum!

Het verbruik is inderdaad sterk afhankelijk van het soort aardgas dat je tankt. Met laagcalorisch CNG (L-Gas) kan je slechts 240 km afleggen als je 15 kg getankt hebt.

Met hoogcalorisch CNG (H-Gas) daarentegen kan je ongeveer 360 km afleggen als je 15 kg getankt hebt.

Tussen de H-Gastankstations zitten er inderdaad ook nog eens verschillen. Het beste CNG tank je bij Dats24 in Tongeren omdat dat Russisch aardgas is. Van het H-gas van Dats24 in Hasselt ben ik dan weer helemaal niet te spreken. In het begin toen daar nog niet zoveel auto's CNG kwamen tanken - in 2015 en 2016 - was dat nog goed maar blijkbaar gaan daar redelijk veel CNG-wagens tanken en is de druk van het aardgas lager dan 200 bar, waardoor het lijkt of je L-gas getankt hebt. Daarom ga ik liever bij Q8 in Houthalen tanken. Dat is veel beter en nog es goedkoper ook.

Ik heb al op verschillende plaatsen getankt sinds september 2015:

• Dats24 Bree
  • Dats24 Bilzen
  • Dats24 Maasmechelen
  • Dats24 Tongeren
  • Dats24 Roeselare (Mandel)
  • Dats24 Melle
  • Dats24 Opwijk
  • Dats24 Tielt (Pittem)
  • Bruno Genk-Noord
  • Total Hoboken
  • Q8 Houthalen

Vermits ik ook al regelmatig België doorkruist heb via de snelweg kan ik zeggen dat het verbruik zo rond de 4,3 kg zit op 100 km.

Ik denk wel dat een CNG-wagen even sterk is als een diesel want ik ben alleszins zeer tevreden van de trekkracht: ik trek een grote aanhangwagen, dubbelasser (met opbouw, met dekzeil en met oprijplaat) en zelfs geladen met enkele meubelen gaat het zeer goed. Ik zit dan wel aan een verbruik van ongeveer 6 tot 7 kg per 100 km.

Ik rij overigens 50.000 km per jaar (in België alleen) en ik zit nu al aan 144.000 km.

Het is trouwens ook belangrijk om rond te rijden met degelijke autobanden en ik raad iedereen aan om vanaf eind november over te schakelen op winterbanden.

Muscles-aanhangwagen-geremd.jpg

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag muscles!

heel erg bedankt voor je reactie! Met deze informatie ben ik weer een stuk verder in mijn enthousiasme over CNG wagens!

wanneer weet je trouwens of CNG hoog- of laagwaardig is? Als ik zo zie op de website van Dats24, staat er zo'n waarde bij van 11,xxxx. Vanaf wanneer wordt dat gezien als hoog, en wanneer als lage waarde?

nogmaals heel erg bedankt!

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, muscles zei:

Het is trouwens ook belangrijk om rond te rijden met degelijke autobanden en ik raad iedereen aan om vanaf eind november over te schakelen op winterbanden.

Wat kost een echte winterbandenset want ik heb zelf ook #winterbanden# maar er zit verschil in tussen winterbanden of sneeuwbanden.

De groef van mijn winterband zit direct vol met sneeuw, op een helling zijn ze goed maar op ijs schuif je evengoed als bij een zomerband.

Sneeuwkettingen of spijkerbanden zijn verboden dus dan haal je niet al de voordelen uit de winterband, ook het verbruik valt dik tegen bij het gebruik van winterbanden.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat hem vooral over de wrijvingscoefficient met het wegdek zeker? Het rubber is een stuk zachter (of wordt minder hard bij koude temperaturen) waardoor er meer grip is en je remafstand korter zou moeten zijn (of minder gemakkelijk uit de bocht vliegt). Ook zou de profieldiepte een stuk dieper zijn wat de waterafvoer bevordert.

De kleine zichtbare zaagtandjes zouden een klein voordeel geven in grip op (verse) sneeuw. Op ijs of ijzel ben je even hard gezien als met een zomerband.

O ja, sneeuwkettingen zijn niet verboden dacht ik. alleen te gebruiken wanneer de omstandigheden het toelaten met een maximum snelheid van 50 km/h

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Orcram ,

ikzelf rijd met een AUDI A3 G -Tron;

mijn verbruik op autostrade, 120 km/u cruise control (niet geladen, zonder passagiers) : 3,7 - 3,8 kg/100 (of 1 op 26)

standaardmotorisatie heeft in de lage toeren veel trekkracht maar tusssen 3 à 3500 rpm zakt de motor in elkaar (om dit op te lossen heb ik de motor laten chiptunen).

wel rekening houden dat de wagen elke 15000 km op onderhoud MOET ! (heb nagevraagd bij AUDI of het mogelijk was om de intervallen te verlengen = onmogelijk).

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden, fre zei:

standaardmotorisatie heeft in de lage toeren veel trekkracht maar tusssen 3 à 3500 rpm zakt de motor in elkaar (om dit op te lossen heb ik de motor laten chiptunen).

Bij mij hebben ze juist afgeraden om de motor te laten chiptunen omdat als je 'm wel laat chiptunen de kans groter wordt dat je de motor gaat forceren.

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, Orcram zei:

Dag muscles!

heel erg bedankt voor je reactie! Met deze informatie ben ik weer een stuk verder in mijn enthousiasme over CNG wagens!

wanneer weet je trouwens of CNG hoog- of laagwaardig is? Als ik zo zie op de website van Dats24, staat er zo'n waarde bij van 11,xxxx. Vanaf wanneer wordt dat gezien als hoog, en wanneer als lage waarde?

nogmaals heel erg bedankt!

Je kan onder andere op mijn eigen website CNG Tankstations kijken om te zien waar het hoog- of laagcalorisch CNG is. Kort samengevat zijn de provincies Antwerpen (met uitzondering van Total Hoboken), Vlaams-Brabant (met uitzondering van Opwijk), Waals-Brabant, en het westelijk deel van Limburg (Heusden-Zolder, Beringen, en nog enkele gemeenten) laagcalorisch. Al de andere provincies zoals Oost- en West-Vlaanderen en het overgrote deel van Limburg zijn allemaal hoogcalorisch evenals de provincies Luik, Namen, Henegouwen en waarschijnlijk ook de provincie Luxemburg.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, muscles zei:

Bij mij hebben ze juist afgeraden om de motor te laten chiptunen omdat als je 'm wel laat chiptunen de kans groter wordt dat je de motor gaat forceren.

rij nu bijna een jaar met die chiptuning en (tot nu toe) geen problemen. vorige auto's waren ook "gechiptuned" ... ook geen problemen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

@fre @muscles

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Aan de website heb ik tenminste wat! In mijn gebied zie ik dat het allemaal hoge waarde heeft. Goed nieuws voor moest ik overschakelen!

en een verbruik van 1 op 26? Dat is fantastisch hoog! Dat verslaat mijn diesel op alle velden! Nu ben ik toch sterk in twijfel geslagen om een CNG wagen aan te schaffen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Orcram volgens verschillende berekeningen zou CNG de goedkoopste brandstof zijn om momenteel mee rond te rijden. Het enige kleine minpuntje voor sommigen is het 'beperkte' rijbereik per tankbeurt. Maar bij een Caddy bv valt da heel goed. En in mijn Octavia is dat ook zeer aanvaardbaar

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Orcram zei:

@fre @muscles

en een verbruik van 1 op 26? Dat is fantastisch hoog! Dat verslaat mijn diesel op alle velden! Nu ben ik toch sterk in twijfel geslagen om een CNG wagen aan te schaffen!

Graag gedaan, @Orcram . Heb je nog meer overtuigende elementen nodig? Als je een CNG-wagen aanschaft moet je geen BIV (Belasting op inverkeersstelling) en ook geen jaarlijkse autobelasting tot en met het jaar 2020 betalen. Daarenboven is de prijs van het hoogcalorisch CNG aan de pomp ook stukken goedkoper dan diesel en benzine. Dan vind ik het helemaal niet erg om om de twee dagen te gaan tanken. Dat wordt je immers gewoon. Je hoeft je ook niet meer druk te maken over een roetfilter.

En dan heb ik nog niet gesproken van het rijplezier met zo'n stille wagen. Ik geniet er elke dag van.

• Vind ik leuk 1

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een nadeel : de CNG tanks moeten iedere 4 jaar gekeurd / gecontroleerd worden door een erkende firma.

Kostprijs : zo'n 50 € per tank ? 

Met dat "attest" moet je binnen de maand naar de Technische Keuring (TC).

Of de TC ook nog eens een extra toeslag aanrekent, weet ik niet.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen C zei:

Een nadeel : de CNG tanks moeten iedere 4 jaar gekeurd / gecontroleerd worden door een erkende firma.

Kostprijs : zo'n 50 € per tank ? 

Met dat "attest" moet je binnen de maand naar de Technische Keuring (TC).

Of de TC ook nog eens een extra toeslag aanrekent, weet ik niet.

Ik dacht hier op het forum gelezen te hebben dat het € 60 was per tank.

En uiteraard moet je op de Technische Keuring oftewel Autoveiligheid nog es geld betalen want die mannen en vrouwen werken daar niet gratis. Gij toch ook niet, hè?

Maar dat alles samen is nog altijd goedkoper dan een roetfilter. En vergeet niet: in een aardgasmotor zit geen dieselfilter, die moet dus ook al niet vervangen worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, muscles zei:

Ik dacht hier op het forum gelezen te hebben dat het € 60 was per tank.

Daarom dat er achter de zin met 50 € een "?" staat.

Er zijn op het forum al verschillende prijzen genoemd.

Best eerst een offerte vragen bij enkele van de firma's en dan een keuze maken.

7 uren geleden, muscles zei:

En uiteraard moet je op de Technische Keuring oftewel Autoveiligheid nog es geld betalen want die mannen en vrouwen werken daar niet gratis. Gij toch ook niet, hè?

Ik bedoel niet het gewone tarief voor een gewone keuring, maar wel een extra aantal Euro's daar bovenop omdat het een CNG-auto is (de "snuffeltest").

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Afgelopen zaterdag eens een proefrit gemaakt in de A3 G-tron. Wat een stille auto en wat een Audi luxe!

binnenkort nog eens langs bij de dealer om eens te babbelen. Zeker nu met de mooie saloncondities!

• Vind ik leuk 2

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Orcram zei:

Afgelopen zaterdag eens een proefrit gemaakt in de A3 G-tron. Wat een stille auto en wat een Audi luxe!

binnenkort nog eens langs bij de dealer om eens te babbelen. Zeker nu met de mooie saloncondities!

Dit is ook zo bij de Caddy, aan de degelijkheid van een Audi S6 ( jij hebt een andere versie ) heb ik mijn twijfels, een kennis van mij heeft een defect aan zijn scharnierpunt van de achter ruitenwisser door het gewicht van de sneeuwbui van een tijdje geleden.

Hopelijk zijn de Audi voertuigen nu degelijker want je betaal er ook een mooi bedrag voor.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Dit is ook zo bij de Caddy, aan de degelijkheid van een Audi S6 ( jij hebt een andere versie ) heb ik mijn twijfels, een kennis van mij heeft een defect aan zijn scharnierpunt van de achter ruitenwisser door het gewicht van de sneeuwbui van een tijdje geleden.

Hopelijk zijn de Audi voertuigen nu degelijker want je betaal er ook een mooi bedrag voor.

bij een Caddy zou ik niet spreken van Audi luxe eerlijk gezegd.

Ik heb daar bij mijn zoektocht naar een CNG-wagen ook ingezeten, en het blijft meer naar een bestelwagen neigen dan naar een luxe-wagen.

Wat niet wegneemt dat het een degelijke wagen is natuurlijk. Maar qua comfort zijn er toch betere opties (de Octavia bv)

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...