Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Sign in to follow this  
Arnold

Kogeldruk octavia cng

Recommended Posts

Ik overweeg een octavia cng aan te schaffen in plaats van mijn diesel. 

Vraag mij echter af hoe het met de kogeldruk zit. Ik zie hier op het forum verschillende leden die achter deze octavia een caravan trekken. 

De max. kogeldruk is echter op 56 kg vastgesteld. Dat is voor een gemiddelde caravan niet haalbaar. Ik heb nu een max kogeldruk van 75 welke ik ook regelmatig op 85 heb zitten maar hoe is dit bij een cng-uitvoering? Zijn er hier mensen met ervaring op dit gebied ?

Echt waar? Dan moet ik het boekje eens raadplegen, ik kom er morgen op terug.

Zelf rij ik rond met een kogeldruk van rond de 75 kg, het zal iets meer geweest de laatste trip, omdat ik toen fietsen op de dissel heb geplaatst.

Staat die kogeldruk in het boekje?

https://www.skoda.nl/modellen/octavia-combi/technische-gegevens

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

ja, ik had het ook al opgemerkt toen ik met mijn karretje (vouwwagen) ging vertrekken. Het is zelfs met zoiets enorm moeilijk om aan die kogeldruk te geraken.

Mijn ouders rijden met een caravan en daarvan weet ik dat het bijna onmogelijk is. Ik denk dat dit te maken heeft met het toegevoegde gewicht van de tanks op de achteras, en de beperking is dus die achteras.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Ik heb dit gemerkt bij de aankoop van een fietsrek. De verkoper had me er op gewezen. De kogeldruk is de verticale druk, zoals bij een fietsdrager, en zou geen belang hebben bij trekken. Dat was toch de uitleg van de verkoper.

dat klopt, maar nog... je moet maar eens een stok onder je koppeling van de dissel steken en daar de weegschaal onder. Je verschrikt er van...

794532_5.png

Je kan altijd hulpveren monteren lees ik op NL fora van caravanrijders. Ik rij met een hogere kogeldruk rond en mijn wagen hangt helemaal niet te laag op de weg.

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

De Skoda Roomster had ook een lage toegelaten kogeldruk.

Maar met een caravan van 750 kg was het eigenlijk geen probleem.

Ik dacht ook altijd dat een hoge kogeldruk noodzakelijk was.

Totdat je wat gaat rondkijken / navragen op het internet.

Hieronder vind je wat gewichten en dan blijkt dat je met 56 kg kogeldruk, toch een caravan kan aanhangen van 1200 kg (kolom minimaal & maximaal, onderste grens).

Eentje van 1400 zal (theoretisch) niet kunnen, maar een kogeldruk van (stilstaand / statisch) 60 kg zal niet resulteren dat je trekhaak "eraf valt" (ook kolom minimaal & maximaal, onderste grens).

Zo'n trekhaak is aan heel wat sterkere krachten onderhevig tijdens het rijden.

Je belading aanpassen zal, vermoed ik, wel noodzakelijk zijn tov je huidige gewoonte.

https://www.caravantrekker.nl/info/belading_kogeldruk.php

Beladen gewicht van de caravan

Aanbevolen kogeldruk

Minimaal & Maximaal

< 1000 kg
1000 - 1200 kg
1200 - 1400 kg
1400 - 1600 kg
> 1600 kg

50 kg
60 kg
70 kg
80 kg
90 kg

40 - 60 kg
50 - 80 kg
60 - 100 kg
70 - 110 kg
80 - 125 kg

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

@Arnold ik zie het inderdaad in de handleiding staan.

Ik kan enkel aangeven dat ik geen problemen heb ervaren (tot op heden) door mijn caravan van 1300 kg te trekken met een kogeldruk van 75 kg.

toen de fietsen nog niet gemonteerd waren zat ik rond de 35 kg kogeldruk, maar ondertussen heb ik wat bagage zitten te verschuiven, waardoor er meer druk op de kogel is gekomen.

Ik was me niet bewust van deze kogeldruk op de G-tec uitvoering. Ik ging er gewoon van uit dat het ook 75 kg was zoals een standaard octavia.

image.png.e2b1201302d225239b36766d022e9168.png

ik denk nog altijd dat het de belading op je achterste as is die voor die beperking zorgt, hierbij wordt ook rekening gehouden met het feit dat bv je koffer tot zijn max is volgeladen. Er is altijd een verschil tussen theorie en praktijk.

• Bedankt 1

794532_5.png

1 uur terug, Dr Nick zei:

ik denk nog altijd dat het de belading op je achterste as is die voor die beperking zorgt, hierbij wordt ook rekening gehouden met het feit dat bv je koffer tot zijn max is volgeladen.

Daar heb je zeer waarschijnlijk gelijk in.

(het is geen Peugeot met al hun onmogelijke variaties in toegelaten gewichten...  9_9)

Meergewicht van de CNG versie tov de gewone versie (zelfde motor).

Wat me te binnen schiet aan meergewicht : CNG tanks + inhoud + leidingen

Mindergewicht : kleinere brandstoftank + minder inhoud

Dit gewicht / massa drukt vooral, maar niet helemaal, op de achteras.  Een deel wordt ook "gedragen" door de vooras.

Misschien kan je eens kijken in het instructieboekje hoeveel het leeggewicht en het "rijklaar" gewicht is van de CNG-versie tov de gewone versie ?

Mogelijk is het verschil bijna / ongeveer die 19 kg die de CNG-versie minder mag hebben op de trekhaak ?

Hou er rekening mee dat het meergewicht van de CNG-versie over alle assen wordt verdeeld  (iets meer op de achteras dan op de vooras).

Het ideale zou zijn dat je de bevestiging van de trekhaak bij beide versies (CNG <-> puur benzine) zou kunnen bekijken.

Blijft het "probleem" bij controle indien je (ruim) meer dan die 56 kg kogeldruk zou toepassen (75 kg dus).

Hoe gaat de politie daar mee om ?  Weten zij het verschil ?  Controleren zij dat ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mijn zafira mag 75 kg op de trekhaak hebben, het totaal gewicht mag 3900 kg bedragen.

Zonder hoger rijbewijs, BE, is dit natuurlijk beperkt tot 3500 kg.

Die 75 kg is dan nog in rust, moest je de gewichten tijdens het rijden meten, dan zou je nog goed kunnen verschieten .

Bij geremde aanhangers krijg je het gewicht van de geremde aanhanger verticaal op je trekhaak.

Sommige slecht onderhouden aanhangers hebben de neiging om niet direct te reageren op een vertraging en als ze het dan toch doen is dit met nog grotere kracht dan normaal, in de USA zijn de aanhangers daarom met elektrische remmen uitgerust, in de EU is dit nog steeds mechanisch.

Bij ongeremde krijg je nog een horizontale schop onder je achterste bij.

Het gewicht op je trekhaak beperkt ook het gevaar om tijdens een paniekstop in schaar te gaan .

Je trekhaak zal nooit breken want die kunnen gemakkelijk het volledige gewicht van je wagen heffen.

Het is zo dat de koppeling van de aanhanger steeds de zwakste schakel is, ik spreek van ondervinding.

• Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

23 uren geleden, Aardgasrijder zei:
Arnold, ik zie het inderdaad in de handleiding staan.
Ik kan enkel aangeven dat ik geen problemen heb ervaren (tot op heden) door mijn caravan van 1300 kg te trekken met een kogeldruk van 75 kg.
toen de fietsen nog niet gemonteerd waren zat ik rond de 35 kg kogeldruk, maar ondertussen heb ik wat bagage zitten te verschuiven, waardoor er meer druk op de kogel is gekomen.
Ik was me niet bewust van deze kogeldruk op de G-tec uitvoering. Ik ging er gewoon van uit dat het ook 75 kg was zoals een standaard octavia.
image.png.e2b1201302d225239b36766d022e9168.png

Wat is je ervaring met de caravan er achter? Ik heb ook een caravan van 1300 kg en vroeg mij af of de cng dit goed trekt. Met name het koppel van 200 NM heb ik mijn vraagtekens bij. Maar hoe rijdt de combinatie ?

@ArnoldMijn ervaring is enkel gebaseerd op deze caravan.

Ik heb voorheen nooit met een caravan gereden, zelfs nog nooit met een aanhanger.

De 110Pk motor trekt naar mijn aanvoelen voldoende, echter heb ik recentelijk wel een powerbox geïnstalleerd om meer vermogen en koppel te krijgen.

In eerste en 2de versnelling vind ik de caravan eigenlijk heel goed trekken, daarna vind ik dat het vermogen wat stokt, echter het is wel 1300 kg, dus dat is een serieuze last die de wagen moet sleuren.

Ik heb tot op heden enkel vlakke baan gereden, met uitzondering van een brug, tunnel of viaduct, dus prestaties in de bergen of heuvels kan ik nog niet meedelen.

Het verbruik van de wagen is zonder caravan in mijn geval 3.8-4.2kg met een vlotte rijstijl. Mét caravan en tegen 100 km/u op cruisecontrol zit ik tussen 7 en 8 kg/ 100km.

Ik denk dat Kris81 meer ervaringen kan delen over zijn caravan.

@Kris81 vul jij aub aan met je Caddy aub? Jij bent een meer ervaren caravanrijder dan mij :D Kris heeft een VW Caddy.

Kogeldruk het blijft een wikken en wegen , mijn burstner caravan heeft snel een te hoge druk. De caddy mag 75kg hebben.

Zelf ben ik er ook mee bezig geweest en voor advies ga ik meestal te luister bij onze noorderburen de experts op dit gebied wat mij betreft.

Zie volgend gesprek :  https://www.caravantrekker.nl/vragen/vraag_antwoord.php?id=101676

Betreft mijn trekervaring met de caddy kan ik stellen dat het goed te doen is , iets meer koppel was welkom in de bergen. Voor de rest laagverbruik en in combi met de DSG6 automaat rijdt het heel comfortabel.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1