Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
wimdc

Bussen op CNG (groen gas) en CNG-stickers

Recommended Posts

Amerikaanse stickers zijn in elk geval veel mooier. Deze zomer gespot in Washington DC.

IMG_1202.jpg

• Vind ik leuk 2

Hoeveel Lijn / Stib-MIVB / TEC -bussen rijden er op CNG... ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

0 bij De Lijn, daar loopt wel een proefproject met waterstof...

Ik heb al een brief gestuurd naar De Lijn, ze geloven daar in elektrische bussen.

Ik zit zelf in de bussector en er is een busbouwer die al 450-600 km kan afleggen met alle elektronica aan en airco. Met 1 batterijlading.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

11 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Ik heb al een brief gestuurd naar De Lijn, ze geloven daar in elektrische bussen.

CNG als overgangsbrandstof & schonere brandstof ipv diesel : daar denken ze niet aan ?

Nee, wachten en nog eens wachten totdat elektrisch mogelijk is :(.

Hun bussen worden om de 15 jaar vervangen (dacht ik).

M.a.w. : mogelijk elk jaar (of zeker iedere 5 jaar) worden er nieuwe bussen gekocht.

En ook : de niet-toegelaten dieselbussen in de LEZ van Antwerpen laten rondrijden mét boete (de pachters van de Lijn) of ze "exporteren" naar de Kempen (De Lijn zelf) >:(

Goe bezig...

Edited by Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Ik werk zelf bij een pachter en de maximale levensduur van een bus is 15 jaar volgens de contracten.

Echter rijden er oudere bussen bij De Lijn zelf, op mindere drukke routes en op het platte land.

Ze hebben niet ingezet op CNG omwille van de transitiebrandstof en dat het te duur zou zijn om de investering te doen om te kunnen rijden op CNG.

De compressors en dergelijke waren volgens hun bronnen te duur.

Tja... elektrisch is een optie. Ik ben naar de busbeurs in Kortrijk geweest met chique oplaadmogelijkheden.

CNG was trouwens ook vertegenwoordigd daar.

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

In Ljubljana wel massa's bussen op CNG.

Ik rij regelmatig achter een waterstofbus trouwens, die hebben ook een sticker achteraan, met H2 op.  Wel redelijk groot ;)

waterstofbus-_15_.jpg

2 uren geleden, wimdc zei:

En in Rijsel (Lille) hebben ze meer dan 400 !! stadsbussen op CNG!

7 uren geleden, stefanmiler zei:

In Ljubljana wel massa's bussen op CNG.

In Den Haag : 115 lijnbussen op CNG :  https://nl.wikipedia.org/wiki/HTMbuzz 

11 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ze hebben niet ingezet op CNG omwille van de transitiebrandstof en dat het te duur zou zijn om de investering te doen om te kunnen rijden op CNG.

Dus wachten op Godot... >:(

11 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ik ben naar de busbeurs in Kortrijk geweest met chique oplaadmogelijkheden.

En dat is dan niet "te duur" ?

Misschien moet De Lijn eens beseffen dat zelfs de laatste "state of the art" elektrische bus, verouderd is op het moment van aankoop ?

De technologie gaat razendsnel.

Maar we tuffen verder met diesels, no problem >:(  (we exporteren die wel naar het platteland aka de Kempen)

Edited by Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Zo ziet dat er dan uit:

tosa2013-3.jpg

vdl-citea-slf-120-electric-fast-charging

• Bedankt 1

In Göteborg (Zweden) heb ik vorig jaar ook een elektrische bus gezien met zijn eigen gesloten oplaadstation.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

In Brustem (Sint-Truiden) is er een paar jaar geleden een nieuwe stelplaats van De Lijn gebouwd. Ik heb toen in alle geval gezien dat de geparkeerde lijnbussen daar aan de stroomkabels verbonden waren om op te laden van die zonnepanelen. http://www.hbvl.be/cnt/bljcr_01720388/de-lijn-neemt-ultra-moderne-stelplaats-op-industriepark-brustem-in-gebruik

DeLijn-Stelplaats-Brustem-2015-06-07de.jpg

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

3 uren geleden, muscles zei:

Ik heb toen in alle geval gezien dat de geparkeerde lijnbussen daar aan de stroomkabels verbonden waren om op te laden van die zonnepanelen.

Ben je daar zeker van ?

In het artikel vind ik daarover niets van terug. 

De stroom wordt gebruikt voor de kantoren, personeels-- en vergaderruimten.

Tenminste toch voor 25 % van de noden.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Zoals eerder vermeld werk ik bij een pachter van De Lijn en momenteel zijn wij aan het bekijken hoe we onze voorzieningen moeten treffen om mee te gaan in het elektrische verhaal.

17 uren geleden, Koen C zei:

Ben je daar zeker van ?

Ja, want ik heb het van kortbij gezien.

• Vind ik leuk 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Ik vrees dat de impact van elektrisch laden op het elektriciteitsnet te zwaar onderschat wordt. En dan spreek ik niet zozeer over de energievoorziening maar over de capaciteit van het net.

Snellaadpalen gaan nu al tot 50 kVA en er wordt al gewerkt aan 150 kVA. Een distributiekabine op het platteland heeft amper meer vermogen. In stedelijke omgevingen ga je distributietransformatoren vinden die maximaal 8 of 10 keer dergelijke capaciteit hebben...

Als je dan op elke hoek van de straat of bij elke stelplaats voor bus, bestelwagen of vrachtwagen een laadstation zal moeten hebben gaat er nog veel mogen geïnvesteerd worden in de kabels onder de grond bij manier van spreken.

Ik weet niet wat het batterijpakket wordt van een bus met 600 km bereik, maar zelfs met 150 kVA, zal die nog enkele uren aan 'den (dikke) draad' hangen, vermoed ik.

Even schetsen wat de situatie is met diesel (ok, je hebt veel meer thermsiche verliezen in de motor. Je moet elektrisch nooit zoveel energie tanken). Als je 1L diesel tankt in 1 seconde (met het extra knopje voor de vrachtwagens lukt het wel :ph34r:) dan heeft je tankstation een vermogen van pakweg 36 MW (chemische energie). Dit is van een compleet andere grootte orde als de bovenstaande elektrische vermogens (megaWatt vs kiloWatt...)

Zelfs al vinden ze morgen de superbatterij uit die in een knip kan opgeladen worden, dan nog ga je elektrisch nooit overal dergelijke laadpalen van dit vermogen gespreid zien staan als op vandaag de tankstations. Naast de superbatterij gaan ze dan nog de supergeleidende kabel mogen uitvinden die elektrische energie transporteert met (bijna) nulverliezen.

Mijn opinie: elektrisch bijna even snel laden als fossiele brandstoffen tanken --> vergeet het maar (in de eerste 100 jaar).

• Vind ik leuk 1

zware uitspraken om te zeggen 'de eerste 100 jaar'

we evolueren ongelooflijk snel op technologisch gebied, dus zeg nooit nooit denk ik.

Ik ben meestal een optimist, maar van het elektrische verhaal ben ik ook niet overtuigd.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Hier sè, ik heb juist een foto van een Amerikaanse CNG-bus gevonden tussen de afgekeurde foto's op Pixabay.

Dat deze foto afgekeurd werd, is waarschijnlijk omdat de foto niet scherp is (focus).

De CNG-sticker is niet zichtbaar maar uiteraard wel de tekst "Compressed Natural Gas".

usa-bus-powered-by-cng-3266169_1280.jpg

• Vind ik leuk 2