Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
wimdc

Bussen op CNG (groen gas) en CNG-stickers

Recommended Posts

Op 15-11-2017 om 21:06, Aardgasrijder zei:

Zoals eerder vermeld werk ik bij een pachter van De Lijn en momenteel zijn wij aan het bekijken hoe we onze voorzieningen moeten treffen om mee te gaan in het elektrische verhaal.

Als chauffeur of als medewerker?

Ik heb 5 jaar als chauffeur gewerkt bij pachter De Hauwere / Autocars 't Ros Beiaard uit Lebbeke.

Ik reed daar 95% lijndiensten (belbus, 12-meter en gelede bus) en viel voor de overige 5% in op de touringcars.

Inmiddels carrièreswitch gedaan naar de FOD Justitie :ph34r:

Knipsel.JPG.5f00e32586493e9e88e16a99c5d1bee0.JPG

Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018)

Volkswagen Polo 1.0 (2017)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als medewerker ;)

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

29 maart, 2018 08.30 uur

PSPA: busrevolutie

3,5 duizend nieuwe bussen voor alternatieve brandstoffen gaan in de komende 10 jaar naar de straten van Poolse steden. Momenteel zijn er ongeveer 90 elektrische bussen in gebruik in het land en ongeveer 350 CNG-gasbussen, en nog eens ongeveer 180 alternatieve voertuigen zijn besteld - volgens het rapport "Alternatieve brandstoffen in openbaar vervoer", gepresenteerd tijdens op het 20 maart geopende Poolse congres van alternatieve brandstoffen. Het evenement stond onder het beschermheerschap van BiznesAlert.pl.

Gas is de winnaar

- De populairste alternatieve brandstof in het openbaar vervoer is nog steeds gecomprimeerd aardgas. Ongeveer 420 bussen met CNG-aandrijving zijn in bedrijf of zullen binnenkort in grote Poolse steden in gebruik worden genomen, of 3,5 procent van alle openbaarvervoerbussen die in Polen zijn geregistreerd. Ongeveer 190 worden gebruikt of worden binnenkort opgenomen in de werking van elektrische bussen. Dat is 1,5 procent van alle stadsbussen die in Polen zijn geregistreerd - zegt Dorota Kacprzyk, President van IGKM.

- De potentiële vraag naar bussen met alternatieve brandstoffen in de komende 10 jaar wordt geschat op zelfs 3,5 duizend voertuigen - zegt Maciej Mazur, Managing Director van PSPA. - Elektrische bussen zullen het grootste belang hebben in de markt, waarvan het aantal in de periode van 2018 tot 2023 kan toenemen met ongeveer 1000-1500 eenheden. De vraag naar e-bussen bevindt zich nu al op een zeer hoog niveau, ook in vergelijking met andere Europese landen. Polen behoort tot de strikte groep van Europese leiders op het gebied van elektromobiliteit op het gebied van openbaar vervoer, waarbij Noorwegen, of Duitsland, landen die het voortouw nemen in de registratie van persoonlijke elektrische voertuigen, achter zich laat. Collectieve communicatie met nulemissie wordt onze specialiteit, ook omdat we een zeer goed ontwikkelde productiesector hebben, met één van de wereldleiders op kop, namelijk Solaris. De grootste tenders worden ook aangekondigd en marktontwikkeling wordt extra gestimuleerd door overheidsinstellingen, bijvoorbeeld onder NCBiR-programma's, wat een kans is voor bedrijven als Autosan.

CNG is goedkoper dan elektriciteit

Hoewel de aannames van de wet inzake elektromobiliteit en alternatieve brandstoffen de aanschaf van elektrische bussen de voorkeur geven, vanwege hun nog steeds hoge kosten, kan worden verwacht dat een aanzienlijk deel van de gemeenten de voorkeur zal geven aan de aankoop van bussen die worden aangedreven door CNG. De vraag naar dit type voertuigen van 2018 tot 2023 werd geschat in een rapport op ongeveer 800 tot 1000 bussen op CNG.

- CNG-aangedreven bussen zullen naar alle waarschijnlijkheid worden behandeld als een goedkoper, emissiearm alternatief voor elektrische bussen of diversificatie van het rollend materieel. De CNG-busmarkt heeft het grootste ontwikkelingspotentieel in kleinere gemeenten en langere routes, bijvoorbeeld in de voorsteden. Het bereik van de bus op CNG is 350-400 km, in vergelijking met de tegenhangers (aangedreven door diesel) die 600-900 km afleggen. Het bereik van e-bussen bedraagt momenteel 120-230 km - zegt Dorota Kacprzyk, President van IGKM.

In het geval van de bouw van CNG-tankinfrastructuur, is het voor het bereiken van een synergie-effect ook mogelijk om het te voorzien voor andere wagenparken van gemeentelijke voertuigen zoals vuilniswagens. Dit is ook een kans voor CNG.

- Op dit gebied toont de MPO van Warschau goede gewoonten - in de vloot van 90 bedrijfsvoertuigen worden 33 vuilniswagens aangedreven door CNG. Volgens het bedrijf zijn de kosten voor het kopen van brandstof 40 procent lager dan voor dieselvoertuigen. Dit soort voertuigen heeft invloed op de vermindering van smog, en stiller motorwerk op CNG is vriendelijker in stedelijke ontwikkeling - zegt Maciej Mazur van PSPA.

Het ondersteuningssysteem voor andere alternatieve brandstoffen, waaronder CNG, wordt momenteel minder gepromoot dan elektromobiliteit, maar volgens deskundigen zal deze markt vanwege de potentiële kosten en operationele voordelen ook groeien, zij het in een lager tempo dan elektrische bussen. Dit zal gebeuren, onder andere dankzij de aangekondigde verlaging van de accijnzen op gasvormige brandstoffen. Daarom moet het doel voor Poolse lokale overheden zijn om emissiearme oplossingen te bevorderen die de synergie tussen elektromobiliteit en gasmobiliteit benutten.

Bron: Biznes Alert

CNG-autbbus-in-Polen.jpg

Autobus-hybrydowy-Volvo.jpg

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 242.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zie dit topic nu pas,  maar zijn de 'kabels' waaraan de bussen verbonden zijn geen persluchtleidingen? Op die manier worden de luchtketels op druk gehouden en moeten de bussen 's morgens voor vertek geen 'druk maken'. Een andere maar wel onwaarschijnlijke optie is motorverwarming.

Ik heb alleszins in Sint-Truiden nog geen elektrische bussen gezien. In Tienen heeft pachter Multiobus (de vroegere Van Mullem) wel een elektrische bus rijden, in hun eigen huisstijl weliswaar (grijs gewrapt) en ik dacht met NL nummerplaat, maar dat kan intussen wel veranderd zijn. Navenant ik al gehoord heb zijn ze bij Multiobus wel gewonnen voor elektrische bussen... Geen wonder natuurlijk want in Tienen is ook nergens een CNG tankstation.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Mylan1999 de toekomst voor bussen is elektrisch. Ik ben afgelopen jaar naar Busworld geweest in Kortrijk, een beurs over alles wat met de bussector te maken heeft en daar waren al bussen die 500 km op elektriciteit konden rijden. Er was ook een model dat al 800 km aankon, met alle apparatuur aan boord aan, dus airco, laadpunten voor gsm's, lampen,...

De Lijn heeft aangegeven niet te willen investeren in CNG en houdt in feite ook waterstof af. Ze hebben in het Antwerpse wel een paar bussen op waterstof (Pitpoint heeft daar een pomp als ik me niet vergis), maar ook bij De Lijn gaan ze voor elektrische bussen kiezen. Ik werk zelf bij een pachter van De Lijn en het is moeilijk inschatten wanneer dit een verplichting gaat worden bij de nieuwe aanbestedigingen. Wij rijden vooral in landelijk gebied, maar daar willen ze in eerste instantie de oude diesels 'dumpen'. De vergroeining willen ze vooral in de stad zien :P Hoe dan ook, die investeringen in elektrische bussen zijn enorm hoog, om naar te zwijgen over de infrastructuur die je moet gaan bijplaatsen, de verzwaring van je elektrische aansluiting enzovoort. Ik zie het al voor me als al die 20 bussen aan het elektriciteitsnet moetten hangen 's avonds :D

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad @Aardgasrijder, elektrische auto's zal niet meteen een probleem zijn voor het netwerk, maar elektrische vrachtwagens en bussen daarentegen...
Het feit dat ze vooral vergroening in de stad willen is dat het net daar is dat het volk dat daar achter vraagt woont, op den buiten liggen we daar ewa minder van wakker.

Wat ik me afvraag, hoeveel km maakt de gemiddelde lijnbus op een dag? Dan heb ik het over de bus zelf, en niet over de chauffeur. Want er zullen -vermoed ik- toch zo'n 2 chauffeurs op een dag met een bus rijden, eentje vroege shift en eentje late shift?

aangepast door Mylan1999

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Mylan1999 zei:

@Aardgasrijder elektrische auto's zal niet meteen een probleem zijn voor het netwerk.

Op dit moment niet, maar er rijden dan ook amper elektrische auto's rond. Mocht echter iedereen van vandaag op morgen elektrisch rijden... de infrastructuur is er gewoonweg niet en dan heb ik het niet over de laadpalen, maar over het netwerk om die laadpalen te voeden.

• Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze kunnen de piekmomenten ook individueel bepalen met zo'n meter. Extra betalen ga je met dit systeem altijd doen.

• Triest 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uren geleden, Koen C zei:

En daarom wil Tommelein de slimme meter invoeren : veel betalen op piekmomenten en minder op dalmomenten.

Maar als iedereen 's nachts zijn elektrische auto laadt, is het dan nog een dalmoment ????

Het zijn nog geen slimme meters hé. Het zijn 'domme' digitale meters. Misschien als er een software-update komt dat ze slimmer worden, maar het zijn zeker basismodellen.

De media heeft voorlopig een hoop paniek gezaaid op niets.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...