Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Je benzinetank vol houden of tussen 5-10 l

aidmen

Aanbevolen berichten

Ik vind er hier niet meteen iets van terug maar daarstraks zei me iemand (die wel op lpg rijdt) dat het beter is om je benzinetank zo vol mogelijk te houden zodat er geen condens kan ontstaan omdat dit slecht is voor de injectoren.
Nu ik rijd meestal rond met een tank met een bereik tussen 80-160 km zodat de benzine sneller kan worden opgerbruikt en er geen volle tank moet worden leeggereden maar hoe doen jullie het en klopt het verhaal van de condens?

Skoda octavia 05/17

Gemiddeld verbruik : 3.7 kg H-gas / 100 km   

Link naar reactie
Delen op andere sites

er wordt inderdaad condens gevormd bij een niet volle tank. Uiteindelijk ga je een laagje water in je tank krijgen, dat kan (denk ik) afgetapt worden in de garage.

Bij mijn werkgever (Defensie) is het de regel om altijd de tank vol te doen na gebruik van een voertuig net voor deze reden. Ikzelf trek mij er weinig van aan eerlijk gezegd.

dit was ineens mijn 300ste bericht ;)

aangepast door Dr Nick

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook een gelijkaardig onderwerp op het forum over de houdbaarheid van benzine in je tank. Benzine zou 1 jaar goed blijven in de tank, dit antwoord ontving ik na mijn vraag over de houdbaarheid van de nieuwe E10 benzine. 

Het klopt ook dat er condens kan gevormd worden indien er weinig benzine in je tank aanwezig is.  Ik probeer de 10-15 liter die ik in mijn tank heb zitten regelmatig iets verder op te rijden om dan na een 3tal maanden terug wat bij te tanken. Met mijn caravan spreek ik nu mijn benzinevoorraad sneller aan dan voorheen.

Super 98 heeft een langere houdbaarheid dan de E10 benzine EN is minder gevoelig aan condensvorming. Dit door het lagere ethanol gehalte :)

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien water zwaarder is dan benzine zou zich dit altijd onderaan in de tank moeten bevinden.

Vraag is waar het aftappunt voor benzine naar de motor dan zit want anders heb je bij de minste condens altijd even water door jouw injectiesysteem.

Als je nu jouw tank volledig zou vullen is het probleem nog niet opgelost want het water blijft onderaan zitten...

Of ben ik verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Lange_666 zei:

Dus eens water (via condens) in de tank blijft dit erin zitten...?

In de Auto 5 hebben ze een product dat het water bindt en dan mee verbrandt met de benzine.

Het is al een tijd geleden dat ik zoiets in de brandstoftank heb gekieperd.

Of het werkt ?  Geen idee... :D

Baat het niet, dan schaadt het (hopelijk) niet... :/

Prijs van zo'n flacon : geen idee (zal morgen eens enkele gaan kopen).

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de website vond ik dit:

https://www.auto5.be/nl/product/waterverwijderaar-diesel-benzine-bardahl-300ml_556891.html?CatalogID=48599&CatalogCategoryName=48603

Er is een link naar een productfiche maar zoals zo dikwijls staat er dan de ballen...

Op de Bardahl website vond ik dit (maar ook hier hadden de gebruiksaanwijzingen mogen bijstaan):

http://www.bardahl.nl/product/1082-fuel-water-remover-nl/

Water verwijderaar

Deze brandstoftoevoeging verwijdert vocht uit het brandstofsysteem.

Deze waterverwijderaar neemt het water uit de brandstoftank op en zorgt ervoor dat het zonder problemen verbrandt in de verbrandingskamer van de motor. Door het water uit de brandstoftank, het filter en de leidingen te halen voorkomt het corrosievorming, vermindert het “pingelen” en verbetert het de prestaties en het brandstofverbruik van de motor. Lees altijd de gebruiksaanwijzing op het etiket voordat u het product gaat toevoegen. Voeg niet meer toe dan voorgeschreven, dit kan een nadelig effect hebben.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eerst vaststellen of er water in je benzinetank is. Dit kom je te weten wanneer de acceleratie in benzine stand schokkerig verloopt, met andere woorden: geen vloeiende rijbeweging. Wanneer je deze prestatievermindering opmerkt dan kan je het additief toevoegen, is er echter meer water in je tank dan benzine, dan kan je beter je tank leegmaken en nieuwe benzine tanken dan het additief te gaan gebruiken. Bron: https://www.goldeagle.com/tips-tools/symptoms-water-cars-gas-tank-and-how-fix-it/

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je natuurlijk de vraag gaan stellen of je ook condensatie in je gastanks kan krijgen en dat zal ongetwijfeld wel gebeuren, hoe ga je dit dan verwijderen of kuist het product deze condensatie uit de aardgas tanks ook op bij gebruik van de benzinemotor met additief?

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Je kan je natuurlijk de vraag gaan stellen of je ook condensatie in je gastanks kan krijgen en dat zal ongetwijfeld wel gebeuren, hoe ga je dit dan verwijderen of kuist het product deze condensatie uit de aardgas tanks ook op bij gebruik van de benzinemotor met additief?

Zeer goede vraag/opmerking -_-

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Nee, want het product doe je in de benzinetank.

De CNG tank(s) en de benzinetank hebben geen verbinding met elkaar.

Gelukkig maar :D

is er echter meer water in je tank dan benzine, dan kan je beter je tank leegmaken en nieuwe benzine tanken dan het additief te gaan gebruiken.

Uiteraard.

Maar als er heel veel water in je benzinetank is, wil dit zeggen dat je auto al heel lang heeft stilgestaan ("barnfind") (en dan nog) of je hebt een gat in je benzinetank waar het binnenregent xD .

Ik denk niet dat dit al het geval is met een recente wagen.

Je moet eerst vaststellen of er water in je benzinetank is. Dit kom je te weten wanneer de acceleratie in benzine stand schokkerig verloopt, met andere woorden: geen vloeiende rijbeweging.

Een schokkerige beweging kan ook de cilinderkoppakking zijn die niet meer goed afdicht.

Slechte injectoren.  Slechte bobine.  Slechte bougiekabels.  En nog zoveel meer.

Dat zal eerder de oorzaak zijn dan (veel) water in de benzinetank.

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je natuurlijk de vraag gaan stellen of je ook condensatie in je gastanks kan krijgen en dat zal ongetwijfeld wel gebeuren, hoe ga je dit dan verwijderen

Om de 20 jaar nieuwe gastanks....  xD;)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Koen C zei:

Om de 20 jaar nieuwe gastanks....  xD;)

Dat is normaal voor stalen tanks ( corrosie ) dat je ze eens vervangt en voor composiet tanks die geen last hebben van roestvorming zullen ze vervangen dienen te worden wegens vervorming want immers: alles is gemaakt om de economie draaiende te houden, anders maakten ze de gascilinders direct uit RVS ( RoestVrijStaal) dan zijn ze geschikt voor de levensduur van de wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Ik denk niet dat er veel water in deze tanks komt aangezien het een gesloten systeem is om te tanken.

Een vulpistool voor benzine/diesel heeft altijd een opening tov van de tankmond. Bij gas is dat niet het geval, dat is een gekoppeld systeem.

Als er al vochtige lucht mee in de tanks raakt zal het langs daar toch miniem zijn.

Ook wordt aardgas nog eens gedroogd als ik me niet vergis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lange_666 zei:

Ook wordt aardgas nog eens gedroogd als ik me niet vergis.

Je bent me voor.

Dacht ik ook.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-11-2017 om 11:16, Lage Emissie Zone zei:

Dat is normaal voor stalen tanks ( corrosie ) dat je ze eens vervangt en voor composiet tanks die geen last hebben van roestvorming zullen ze vervangen dienen te worden wegens vervorming want immers: alles is gemaakt om de economie draaiende te houden, anders maakten ze de gascilinders direct uit RVS ( RoestVrijStaal) dan zijn ze geschikt voor de levensduur van de wagen.

Roestvrijstaal is ook geen heiligmaker

roestvrij betekent nog niet corrosievrij. Veel RVS soorten kunnen heel slecht tegen hoge concentratie chloriden. en wie kent nog de chemische samenstelling van strooizout?

...juist: natriumchloride

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/11/2017 om 12:09, David zei:

Roestvrijstaal is ook geen heiligmaker

roestvrij betekent nog niet corrosievrij. Veel RVS soorten kunnen heel slecht tegen hoge concentratie chloriden. en wie kent nog de chemische samenstelling van strooizout?

...juist: natriumchloride

De tanks komen normaal gezien nooit in contact met strooizout want er zit toch een bodemplaat onder de tanks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lage Emissie Zone zei:

De tanks komen normaal gezien nooit in contact met strooizout want er zit toch een bodemplaat onder de tanks?

Ja, dat klopt, maar ik ga de volgende keer toch es tegoei kijken of dat de bodemplaat uit één geheel is. Ik herinner mij namelijk dat ik, toen ik de allereerste gekeken heb, de kleur van de aardgastanks kon zien. Dus is er toch een smalle opening, alleszins bij de Octavia.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...