Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Dico

Diesel&CNG mogelijk?

Recommended Posts

Ik heb gehoord dat er vrachtwagens in Finland op diesel en cng rijden, of cng alleen, dat weet ik niet meer juist. Maar is het mogelijk om een dieselmotor op cng te laten rijden?

2 uren geleden, Dico zei:

Ik heb gehoord dat er vrachtwagens in Finland op diesel en cng rijden, of cng alleen, dat weet ik niet meer juist. Maar is het mogelijk om een dieselmotor op cng te laten rijden?

Dit is mogelijk maar om een lagere emissie te kunnen presenteren ( qua roet uitstoot ) maakt men de combinatie CNG en benzine.

Ik moet wel toegeven dat een diesel voordelen heeft tegenover benzine, het feit alleen al dat een diesel blijft rijden als je door een diepe plas water gaat rijden waarbij een benzine motor resoluut stilvalt.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Ik denk dat het eerder over LNG gaat. 

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

1 uur terug, Dr Nick zei:

Ik denk dat het eerder over LNG gaat. 

Nee, toch niet. Als je een beetje zoekt, dan kan je op YouTube inderdaad video's vinden van vrachtwagens die zowel op diesel als op CNG rijden, met als bedoeling om zo vaak mogelijk op CNG te rijden en de diesel als reserve.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

waarom springt niemand op die kar dan om al de huidige diesels om te bouwen naar CNG, dan mogen ze toch wel allemaal de LEZ binnen in Antwerpen en binnenkort Brussel

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

39 minuten geleden, Dr Nick zei:

waarom springt niemand op die kar dan om al de huidige diesels om te bouwen naar CNG, dan mogen ze toch wel allemaal de LEZ binnen in Antwerpen en binnenkort Brussel

Ik heb zo een tijdje de berichten van de site Carbu.com zitten volgen rond de periode dat men diesel meer en meer in prijs ging laten stijgen en de reden daarvoor was dat de oliemaatschappijen met een te grote stock aan benzine bleven zitten, die ze niet verkocht kregen. Dat is hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat onze huidige CNG-wagens over een reservebenzinetank beschikken.

De manier van ontbranding/ontsteking is ook anders als je diesel en CNG in één en dezelfde motor hebt. Ik ken niet genoeg van autotechniek om dat te verklaren maar ik denk dat dit bij vrachtwagens gemakkelijker gaat dan bij personenwagens, maar ik kan verkeerd zijn. Misschien krijgt men de emissiewaarden niet genoeg naar beneden bij zulk een personenwagen.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

1 uur geleden, Dr Nick zei:

Wanneer je een dieselwagen laat ombouwen naar een CNG wagen dan komt er nog 3000 a 3500 EURO bij voor de homologatie van de wagen ( uitgebreide rollenbanktest met een inspecteur erbij ) voor het vaststellen van de EURO norm. De verleiding is dan groot om je bestaande wagen in te leveren voor een korting op de aankoop van een nieuwe wagen.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Helaas zeer weinig concreets over Diesel en cng, kan elke diesel op cng? Kan elke tweedehands diesel/cng ook van BIV. en verkeersbelasting vrijgesteld worden? Vrachtwagens rijden al (gedeeltelijk) op cng, daar is al wel wat van bekend...

Eric

Mechelen

23 uren geleden, eric zei:

Helaas zeer weinig concreets over Diesel en cng, kan elke diesel op cng? Kan elke tweedehands diesel/cng ook van BIV. en verkeersbelasting vrijgesteld worden? Vrachtwagens rijden al (gedeeltelijk) op cng, daar is al wel wat van bekend...

Eric

Mechelen

Welkom hier op het aardgasrijderforum, Eric.

Het beste wat je kan doen om dit te weten te komen, is contact opnemen met 1 of meerdere erkende installateurs van CNG: https://www.aardgasrijder.be/erkende -cng-installateurs/

Normaal gezien komt je voertuig dan ook in aanmerking voor de vrijstelling van BIV: https://belastingen.vlaanderen.be/vrijstelling-voor-bepaalde-brandstoftypes-vanaf-aanslagjaar-2016

Vrijstelling voor bepaalde brandstoftypes (vanaf aanslagjaar 2016)

Personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen zijn vanaf aanslagjaar 2016 vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling bij volgende brandstoftypes:

• Puur elektrisch
  • Puur waterstof
  • Aardgas (CNG/ LNG) (tijdelijk tot 31/12/2020) - Ook al wordt de motor slechts maar gedeeltelijk of tijdelijk op aardgas aangedreven

Voor de jaarlijkse verkeersbelasting gaat die link naar exact dezelfde pagina.

Het is toch WEL mogelijk om een CNG-installatie te installeren op een personenwagen met een dieselmotor, volgens Vanmeenen in Eeklo:

Wij bouwen ook dieselmotoren om naar CNG. Dit kan zowel voor gewone personenwagens, lichte vrachtauto’s als voor grote vrachtwagens. Bij een motor met benzine kan je 100% op CNG rijden (alleen het starten is op benzine). Bij een dieselmotor verbruik je minimaal 30% diesel en dus maximaal 70% CNG. Er wordt dus gewerkt met een mix. De verhouding diesel/CNG hangt af van waar en hoe u rijdt. Het meeste rendement haalt u bij een deelbelasting van de motor. In de praktijk zal je dus niet aan 70% komen, veel hangt af van de chauffeur.

Het percentage dat verbruikt wordt aan gas hangt sterk af van de belasting van de motor. Bij een zeer lichte belasting of een zeer zware belasting zal u weinig gas verbruiken en vooral diesel. Bij een gemiddelde belasting haal je het meeste rendement.

Bij een diesel-mix tank je dus zowel gas (CNG of LPG, afhankelijk van het systeem die we monteren) als diesel.

Het onderhoud kan u laten uitvoeren bij uw normale garage. Alleen voor het onderhoud van de gasinstallatie (elke 20.000 km) kom je langs bij ons.

Fiscaal voordeel: het systeem met dieselmix geniet helaas geen fiscale voordelen, er is dus geen vrijstelling van de BIV of van de verkeersbelasting.

Voor de lage emissiezone wordt een voertuig met een dieselmix aanzien als een voertuig op diesel, hier maakt dit dus ook geen verschil.

Belangrijk voordeel voor vrachtwagens: met diesel-CNG-mix betaal je in Duitland geen maut tot einde 2020.

• Vind ik leuk 2