Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

West-Vlaamse CNG Fiat Qubo rijder

QuboBE

Aanbevolen berichten

Hoi,

Na toch wat treuzelen mij dus een Fiat Qubo 1.4 CNG besteld, deze zou ik tegen eind januari moeten hebben.

Waarom getreuzeld ? Wel eigenlijk hoor je niet veel meer over CNG  in de media, precies is alles stilgevallen daarrond. In 2015 was er nog de actie van de aardgasbeheerders die 1000€ gaven als je een CNG-wagen op het autosalon kocht, maar nu is het vreselijk stil ....tot ik eigenlijk reclame zag op de pagina van mijn bank, en het zinnetje geen BIV en wegentaks zag. Het milieu-aspect is dus dan eigenlijk mooi meegenomen, alhoewel  een paar vrienden mij het afraadden om met CNG te gaan rijden wegens vermogensverlies, traag tanken, problemen met motor, duurder dan LPG  enz enz ....

Gelukkig vond ik dit forum dat mij toch wel een beetje heeft geholpen mij over de streep te trekken ....

Wel spijtig dat in de Ardennen nog nergens kan getankt worden precies , hopelijk komt daar verbetering in .

Hopelijk kan ik wat info uitwisselen hier en het één en het ander leren van jullie want dit zal dus voor mij een volledig nieuwe rijervaring zijn .

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi QuboBE, van harte welkom hier op het aardgasrijderforum!

Ja, het is heel spijtig dat er tegenwoordig zo weinig over CNG geschreven wordt in de media, en al helemaal niks daarover op TV. Zelfs de dealers van automerken die CNG-modellen hebben, zwijgen erover. Het is zo precies alsof ze eerst van hun grote stock aan benzinewagens willen af geraken.

Of de aardgasfederatie nog een premie zal uitreiken op het komende autosalon van 2018 moeten we nog afwachten. Misschien doen ze dat alleen maar voor Wallonië om het daar bekender te maken.

Allee, je hebt dan toch een goeie bank dat die er reclame voor gemaakt hebben.

Al die zogezegde nadelen van rijden op CNG zoals vermogensverlies, traag tanken, enz. dat is allemaal dikke zever. Ten eerste, in België, mag je sowieso al niet hard rijden en al zeker niet in de omgeving van scholen en in de bebouwde kom. Er zijn gemeenten die er een gewoonte van maken om net in die bebouwde kommen regelmatig een anoniem politievoertuig te plaatsen om er te flitsen.

Traag tanken: dat lijkt zo maar ik tank veel liever zogezegd trager en betaal daarbovenop nog eens een pak minder voor mijn CNG-brandstof dan voor benzine of diesel. Want zelfs met de hoogste korting betaal je nog altijd € 1,199 per liter voor diesel en € 1,239 voor een liter Euro95 E10. € 1,301 is in West-Vlaanderen momenteel de laagste prijs voor een liter Super98.

Problemen met motor: ik heb sedert 2 september 2015 nog geen enkel probleem gehad met de motor van mijn CNG-auto.

Duurder dan LPG: LPG is dan ook iets totaal anders. LPG is een mengeling van butaan- en propaangas, en een auto op LPG verbruikt een pak meer dan een auto op CNG, tot 10 liter per 100 km, heeft een voormalige LPG-rijder mij verteld!

Ja, goed dat dit forum bestaat :D

In de provincie Luik, in Beyne-Heusay, is de CNG-installatie volledig klaar, maar de installatie moet nog op het aardgasnet aangesloten worden. Dit hebben mensen, die daar in de omgeving wonen, en die bij Dats in Tongeren CNG kwamen tanken, mij verteld.

Ik kan je zeggen dat het in alle geval een zeer aangename rijervaring is om op aardgas te rijden B|. Ik wil niks anders meer!

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi @QuboBE

zoals muscles al mooi heeft gezegd, veel van die verhalen zijn zever.

en voor de vergelijking met LPG te maken moet je kijken op jaarbasis.

Als je echt veel km's maakt, dan kan LPG goedkoper uitkomen, maar LPG is wel degelijk stilaan aan het verdwijnen, er zijn effectief tankstations die gestopt zijn met LPG.

ik rijd bv voor 3.5-4€/100km, beetje afhankelijk van waar ik tank natuurlijk.

daar komt dan bij dat we geen wegentaks betalen tot 2020 en geen BIV hebben betaald.

Je hebt geen garantieproblemen en kan zo affabriek de aankoop doen. Wat vaak goedkoper uitkomt dan aftermarket LPG installatie.

Het principe is denk ik nog een beetje: ongekend is onbemind.

Maar we moet jou niet meer overhalen aangezien je de aankoop al hebt gedaan ;)

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...