Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Lange_666

Prijs CNG aan de pomp

Recommended Posts

Voor benzine en diesel is er een max prijs vastgelegd. Maar wat met CNG?

Wat/wie bepaald de maximum prijs van CNG en hoe kun je controleren dat je krijgt waarvoor je hebt betaald?

Op de DATS website staat de calorische waarde van vorige maand maar de actuele waarde is nergens te vinden. Voor andere stations buiten DATS moet ik dat nog tegenkomen.

Hoe verhoud zich de prijs van CNG ten opzichte van de calorische waarde? Als voorbeeld neem ik even het DATS station in Lier. Er hangt een sticker op dat het om L-gas gaat. De vorige maanden draaide de calorische waarde rond +/- 10,40 voor 0,790 euro/kg. Voor februari staat er echter 11,43 als calorische waarde (de gemeten gaskwaliteit in mijn auto was toen 100%) en dit ook voor 0,790 euro/km. Maandag echter gaan tanken en nu geeft mijn boordcomputer 90% gaskwaliteit aan, mijn verbruik ligt wat hoger en mijn tank loopt duidelijk vlugger leeg. Hoe weet ik wat ik effectief tank en of de prijs "juist" is? Rijden op gas heeft voor mij op dit moment een grotere onbekende factor in zijn kostprijs per kilometer dan rijden op benzine/diesel. Tevens wordt vergelijken moeilijker daar ieder DATS station een (iets) andere calorische waarde aanbied maar wel steeds voor dezelfde prijs?

Wanneer spreekt men van L-gas (van / tot welke calorische waarde), van wanneer is het H-gas en vanaf wanneer H+?   


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bijkomend heb ik even verder gerekend:

 

CNG met calorische waarde 10,35 wordt door DATS aangeboden aan 0,790 euro/kg. CNG met calorische waarde 11,43 wordt door DATS verkocht aan 0,940 euro/kg

Dit is een verschil in prijs van zo goed als 19%,  maw je zou met H-gas voor een prijs van 0,940 euro ongeveer 19% verder moeten kunnen rijden (of 19% minder verbruiken) dan met het gemiddelde L-gas. Echter, de calorische waarde verschilt maar 10,50% en uit mijn eerste bevindingen ligt mijn verbruik met H-gas zeker geen 19% lager dan met L-gas.

Maw, H-gas is te duur tov L-gas, of zie ik dat verkeerd?


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Rijbereik met L gas van Dats24 : 280 , maximum 300 km.

Rijbereik met H+ gas Kallo (0.90 euro/kg) : 390 km en probleemloos meer dan 400 km. Met de huidige tankvulling staat de wijzer van de CNG meter net op half. Het verschil is bij mij zeker 40% minder verbruik.

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hey Lange

Ik heb hierover een tijd geleden een kort artikel geschreven. http://www.aardgasrijder.be/blog/cng-h-gas-of-cng-l-gas/
Het is moeilijk om exact het prijsverschil van L en H gas tov de te rijden afstand te bepalen, dit kan je alleen als je vele kilometers maakt en dan een vergelijk maakt. Wellicht dat gebruikers die regelmatig wisselen tussen L en H gas hun bevindingen hier publiceren, dit kan je helpen om een berekening te maken.

Wat betreft de calorische waarde kan ik je een antwoord geven, waarom dit altijd van de maand voordien wordt weergegeven op de website van DATS. De aanvoer van gas en de calorische waarde kan licht schommelen, de distributienetbeheerders publiceren iedere maand de gemiddelde waarde van het gas van je regio. Je ziet dus heel kleine verschillen maand na maand. Het gas dat je tankt in bv. Lier of enkele kilometers verderop zal hetzelfde gas zijn, met dezelfde waarde, omdat je in dezelfde regio blijft.

@Brembos, ik haal 400+ km met gewoon H-gas van DATS, H+gas heb ik nog niet getankt.


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
46 minuten geleden, Brembos zei:

Rijbereik met L gas van Dats24 : 280 , maximum 300 km.

Rijbereik met H+ gas Kallo (0.90 euro/kg) : 390 km en probleemloos meer dan 400 km. Het verschil is bij mij zeker 40% minder verbruik.

In uw geval gaat het dus blijkbaar om H+ gas dat dan nog eens goedkoper is dan gewoon H-gas bij DATS. Ik kan echter nergens een prijsoverzicht vinden van het tankstation in Kallo, noch van de calorische waarde van dit gas wat een vergelijk dan weer moeilijk maakt. Ook heeft niet iedereen dezelfde rijstijl en legt ook niet iedereen hetzelfde traject af (en indien toch, dan meestal nog op een ander tijdstip). Dus vergelijken met iemand anders is al niet makkelijk en nog minder als dan niet alle gegevens direct weer te vinden zijn.

Waar kan jij zien dat je effectief H+gas getankt hebt en welke calorische waarde dit heeft?

 


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De waarden die ik opgeef zijn uiteraard bij vergelijkbare rijstijl en trajecten. Woon/werk verkeer +/- 15 km enkel en korte trajecten tot 30 km. Met deze tank denk ik +/- 440 km ver te komen (momenteel 250 km gedaan en resterende reikwijdte 210 km). Met L stond de meter al bijna op 0...... De cng pomp in Hoboken waar ze hetzelfde H+ gas verkopen is trouwens nog altijd niet open....De info over het H+ Gas heb ik overigens van de zaakvoerder van Drive Systems die samen met Total het station Kallo (en Hoboken) uitbaat.

aangepast door Brembos

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zonet gaan tanken: 17,38kg voor 371,1 km geeft een verbruik van 4,7 kg/100km (L-gas aan 90% kwaliteit) daar waar de boordcomputer afklokt op 4.1kg/100km. Nog een aantal metingen en dan naar de garage voor een aanpassing aan de verbruiksmeter(s). Die 371,1 km voor 17,38kg L-gas komt van een rustige rijstijl, 70% autoweg aan 115-120km uur en voor de rest hou ik overal aan de snelheidbeperkingen met een afwijking van +/- 4 à 5km naar boven om net onder de grens van de snelheidscamera's te vallen (cruise control is een mooie uitvinding voor zoiets). 50% van mijn kms vallen volledig buiten de spits, de andere 50 er voor of erna. Trips zijn meestal rond de 60km enkel.

Ik stel ook een verschil vast in verbruiksafwijking (zelf gemeten en wat de boordcomputer aangeeft) tussen benzine en gas. Bij benzine is die afwijking veel constanter, gaande van 6,8% tot 10,6% met een gemiddelde van (afgerond) 9% bij benzine en van 6,9 tot 20,1% bij gas met een gemiddelde van 11% (wat ik persoonlijk al sjoemelend veel vindt voor de huidige technische mogelijkheden). De verschillen in afwijking tussen benzine (gemid. 9%) en gas (gemid. 11%) zijn niet zo groot maar de min en max waarden liggen bij gas duidelijk verder uit elkaar. L-gas of H-gas afhankelijk...?


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

H-gas in Maasmechelen kost vandaag 1.02 euro

Algemene prijsverhoging voor H-gas bij DATS dus. Bree kost nu ook 1.02


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De prijs van L-gas is ook met 3 cent opgetrokken tot 0,920 euro.

  • Triest 2

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Aardgasrijder zei:

H-gas in Maasmechelen kost vandaag 1.02 euro

Algemene prijsverhoging voor H-gas bij DATS dus. Bree kost nu ook 1.02

Ik had gisteren al een gevoel dat de aardgasprijs omhoog zou gaan omdat de benzineprijzen nu reeds voor de tweede maal kort na elkaar stijgen.

Gisterenavond ben ik dan ook gaan tanken in Tongeren en toen was het nog 0,990 euro.

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bruno's Esso Winterslag nog steeds 1.04€/kg


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minuten geleden, Dr Nick zei:

Bruno's Esso Winterslag nog steeds 1.04€/kg

Nog steeds? 1,040 is veel te duur!

 

En binnenkort zal de CNG bij Q8 in Houthalen ook opslaan tot € 0,920/kg.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

hoe weet je dat van de Q8?

deze is nog niet zo lang geleden van 0.85 naar 0.89 gegaan. Waarom zou die nu weer verhogen?


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is toch niet moeilijk. Elke keer als Dats24 de prijs verhoogt van zijn L-gas, dan volgt Q8 Houthalen na een tijdje. Da's altijd al zo geweest.

 


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zucht !

https://www.hln.be/geld/consument/groene-taxshift-op-komst-stookolie-en-gas-duurder-stroom-goedkoper~aa97da96/

Ons land moet werk maken van een groene taxshift. Daar raken de vier energieministers het stilaan over eens. Om de omslag naar hernieuwbare energie te versnellen, zullen de lasten op elektriciteit dalen en die op gas en stookolie stijgen.

Het langverwachte energiepact waarover de federale en regionale overheden nu al 3 jaar onderhandelen, komt eindelijk in zicht. Tegen eind dit jaar zullen we weten hoe België, Vlaanderen, Brussel en Wallonië denken de energiedoelstellingen van 2030 te halen en of er nog een plaats is voor kernenergie in dit land. Wat zeker in het pact komt, is de intentie om de komende jaren een groene taxshift door te voeren, verklapt Vlaams minsiter Bart Tommelein (Open Vld) tijdens een energiemissie in Litouwen. Het opzet is om de belastingdruk geleidelijk aan te verschuiven van (groene) elektriciteit naar fossiele brandstoffen als aardgas en stookolie. 

“In ons land is jaren geleden de keuze gemaakt om allerlei heffingen en kosten voor de premies, openbare dienstverplichtingen en regulator in de elektriciteitsfactuur te steken en niet in de gasfactuur”, vertelt Tommelein. “Met als gevolg gehad dat elektriciteit vandaag duur is en gas spotgoedkoop. En dat staat de omslag naar groene stroom in de weg. Warmtepompen bijvoorbeeld vormen een uitstekende technologie voor de verwarming van gezinswoningen, maar ze komen niet van de grond vanwege het grote prijsverschil tussen elektriciteit en gas.” 

De taxshift zal uitgespreid worden over meerdere jaren. “We moeten de mensen tijd geven om zich voor te bereiden. We willen niemand voor voldongen feiten stellen”, aldus de minister. 

 

 

 

Doet me denken aan het belasten van verwarmen op elektriciteit voor mensen die een warmtepomp in huis hebben... :$

  • Triest 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, muscles zei:

Dat is toch niet moeilijk. Elke keer als Dats24 de prijs verhoogt van zijn L-gas, dan volgt Q8 Houthalen na een tijdje. Da's altijd al zo geweest.

 

ben ik niet mee akkoord...

Q8 HH heeft ooit op 0.65, gestaan, ook al ooit op 0.79, dan vrij lang op 0.85, nu 0.89. Om dan nu naar 0.92 te gaan? das bijna 30cent extra op iets meer dan 60 cent, oftewel bijna de helft erbij.

Dats24 heeft altijd rond de 1€ gestaan.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Zucht !

https://www.hln.be/geld/consument/groene-taxshift-op-komst-stookolie-en-gas-duurder-stroom-goedkoper~aa97da96/

Ons land moet werk maken van een groene taxshift. Daar raken de vier energieministers het stilaan over eens. Om de omslag naar hernieuwbare energie te versnellen, zullen de lasten op elektriciteit dalen en die op gas en stookolie stijgen.

Het langverwachte energiepact waarover de federale en regionale overheden nu al 3 jaar onderhandelen, komt eindelijk in zicht. Tegen eind dit jaar zullen we weten hoe België, Vlaanderen, Brussel en Wallonië denken de energiedoelstellingen van 2030 te halen en of er nog een plaats is voor kernenergie in dit land. Wat zeker in het pact komt, is de intentie om de komende jaren een groene taxshift door te voeren, verklapt Vlaams minsiter Bart Tommelein (Open Vld) tijdens een energiemissie in Litouwen. Het opzet is om de belastingdruk geleidelijk aan te verschuiven van (groene) elektriciteit naar fossiele brandstoffen als aardgas en stookolie. 

“In ons land is jaren geleden de keuze gemaakt om allerlei heffingen en kosten voor de premies, openbare dienstverplichtingen en regulator in de elektriciteitsfactuur te steken en niet in de gasfactuur”, vertelt Tommelein. “Met als gevolg gehad dat elektriciteit vandaag duur is en gas spotgoedkoop. En dat staat de omslag naar groene stroom in de weg. Warmtepompen bijvoorbeeld vormen een uitstekende technologie voor de verwarming van gezinswoningen, maar ze komen niet van de grond vanwege het grote prijsverschil tussen elektriciteit en gas.” 

De taxshift zal uitgespreid worden over meerdere jaren. “We moeten de mensen tijd geven om zich voor te bereiden. We willen niemand voor voldongen feiten stellen”, aldus de minister. 

 

 

 

Doet me denken aan het belasten van verwarmen op elektriciteit voor mensen die een warmtepomp in huis hebben... :$

had het ook al gelezen,

het eerste dat ik dacht was: CNG gaat duurder worden.

Tweede dat ik dacht: warmtepompen gaan de deur uit vliegen binnen enkele jaren, maar dat zal ook moeten aangezien vanaf 2020 geen stookketels op fossiele brandstof meer mogen geïnstalleerd worden bij nieuwbouw (volgens de onderhoudstechnieker van mjin aardgasketel hier).


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Romac Fuels, Welvaartstraat 7, B 8630 Veurne, 0.985€/kg met CNG uit LNG , +- 90% methaan, pas open (sedert eergisteren) curieus wat het geeft ...  

alle kredietkaarten ok, ook DKV en eigen Romac Fuels kaart...

vrgr

Eric Mattheeuws

          

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, eric@mattheeuws.com zei:

Romac Fuels, Welvaartstraat 7, B 8630 Veurne, 0.985€/kg met CNG uit LNG , +- 90% methaan, pas open (sedert eergisteren) curieus wat het geeft ...  

alle kredietkaarten ok, ook DKV en eigen Romac Fuels kaart...

vrgr

Eric Mattheeuws

          

Ben je zeker dat ze hun CNG uit LNG halen? Ik weet dat ze ook LNG verdelen maar het kan natuurlijk altijd dat ze de CNG gewoon uit de gasleiding halen, dat is waarschijnlijk nog net iets makkelijker dan een LNG vergassingsinstallatie...

Als het echt CNG uit LNG is dan zal ik er binnenkort zeker eens gaan tanken om zelf het verschil te kunnen ervaren. Ook al moet ik er 50km voor omrijden...:(

 

Overigens vanavond getankt bij DATS24 Wevelgem: 1,02€

 

EDIT:

Ondertussen gelezen op de website :

Quote

Bij Romac Fuels zullen we werken als volgt; het gas komt niet van het net, maar van onze reeds bestaande LNG installatie. LNG, het vloeibaar aardgas wordt dan verpompt en op de gewenste druk verdampt.

Maar er staat ook te lezen:

Quote

Vergeet niet dat u ons moet informeren dat u graag CNG wilt tanken alsook dat u van uw autoverdeler de correcte informatie hebt gekregen omtrent het CNG tanken.

Meen je dat nu? En hoelang op voorhand moet ik dan verwittigen? 

aangepast door Gastanker

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...