JGU Geplaatst: 25 oktober 2017 Delen Geplaatst: 25 oktober 2017 Beste Mede Aardgasrijders, Ik heb recent een firmawagen gekregen, VW golf variant op CNG, mooie machine. Ik koos vanwege milieuredenen voor CNG, minder fijn stof, betere verbranding etc. Ik zat nog met enkele vraagjes waar Google me niet direct een antwoord op geeft. -Ten eerste, vaak wordt bij een Golf (of ook de polo, zo las ik) een volwaardige benzinetank vermeld. Het totale rijbereik van mijn golf variant (bouwjaar 2017) is 300 km op CNG en 600 km op benzine. Zeker geen 1000+ km. Is dit normaal? Ik denk niet dat in de golf TGI een volwaardige benzinetank zit? -Verschilt de calorische waarde van aardgas van station tot station? Heeft dit een impact op de prijs van de CNG-brandstof op dit station? Geeft het tanken van andere calorische waarden verschillen in geproduceerd vermogen door de motor? -Aan de firmawagen is ook een tankkaart verbonden. Nu vindt men dit een beetje "raar" hier op bureau, dat "aardgasgedoe". Ik vraag me dus af of iemand tips heeft wat betreft tankkaarten met inbegrepen CNG-optie? Is DATS24 sowieso de beste? Men heeft op het bedrijf waar ik werk kaarten bij Esso en Total. Ik werk in Antwerpen, maar voor het Total-station moet ik ofwel door de liefkenshoektunnel, of gans de antwerpse ring afrijden naar Hoboken (niet bepaald milieuvriendelijk). DATS 24 is hier vlak naast de deur, maar onze firma is hier geen klant. Kan je een DATS 24 CNG + Benzine aanvragen? Verder ben ik heel tevreden van het rijden op aardgas. mvg, JGU Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 25 oktober 2017 Delen Geplaatst: 25 oktober 2017 Welkom hier op het aardgasrijderforum, JGU ! Proficiat dat je voor een CNG-wagen gekozen hebt. Wat betreft jouw eerste vraag: het rijbereik op CNG van 300 km is ongeveer het totale rijbereik wanneer je L-gas getankt hebt, bijv. van Dats24 in Antwerpen. Als je nu toch eens een keer bij Total in Hoboken bij gelegenheid kan tanken, dan neemt dat rijbereik enorm toe, nl. met 150 km, dus 450 km. 450 km plus 600 km (op benzine) bedraagt in het totaal dan wel meer dan 1000 km, afhankelijk van je rijstijl en of je wel of niet veel achter elkaar moet stoppen aan verkeerslichten of veel door de stad zelf moet rijden. Ter informatie: met gewoon H-gas van Q8, Dats24, Imog, Shell, Esso, enz. kan je over het algemeen 360 tot 380 km rijden. Ik spreek dan altijd over een volle aardgastank van 15 kg. Betreffende je tweede vraag: er zijn wat verschillen van calorische waarde van station tot station maar Dats24 hanteert slechts één en dezelfde prijs voor L-gas voor gans België (nu is dat € 0.890/kg), alsook één en dezelfde prijs voor H-gas in heel België (momenteel € 0.990/kg). Kwestie van dat vermogen: ik heb toch twee maal vastgesteld dat ik met het CNG van Dats24 van Hasselt (H-gas) veel minder kilometers kan afleggen - en gemiddeld meer verbruik, nl. 4,5 kg / 100 km - dan met het CNG van Dats24 van Tongeren (H-gas). Maar een andere klant, die ik gesproken heb aan de Dats24 in Tongeren, had Dats24 om uitleg gevraagd en Dats24 had geantwoord dat het CNG van Tongeren, afkomstig is van Rusland. Dat Russische aardgas is van een betere kwaliteit. Met een tankkaart van Dats24 - ik heb er zelfs twee - kan je probleemloos zowel CNG als Super98, diesel en Euro95 E10 tanken. Ik raad je wel aan om Super98 te tanken want Euro95 E10 bevat ethanol en dat mag niet gedurende lange tijd in je benzinetank blijven. Ik heb ook diesel vermeld want stel dat je bijv. door omstandigheden een dieselwagen krijgt als vervangwagen dan kan je met de Dats24-tankkaart eveneens diesel tanken. Maar je hebt dus slechts één Dats24-tankkaart nodig. Ik ben ook na twee jaar rijden op CNG nog altijd tevreden van het rijden op aardgas. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 25 oktober 2017 Delen Geplaatst: 25 oktober 2017 @JGU welkom ook vanwege mij bij aardgas moet je denken richting netwerken. Zo zit een groot deel van Vlaanderen voorlopig nog op L-gas (gaat verandering in komen) het grootste deel van Limburg bv zit dan op het H-gas netwerk, Tongeren zit blijkbaar nog op een ander netwerk dan de rest van Limburg waardoor er daar Russisch gas binnenkomt met licht hogere calorische waardes. je hebt dan ook nog H+-gas, dit is een gas dat verwerkt is en afkomstig van LNG (voor meer details: ask Google ) H+ heeft logischerwijze meer calorische waarde dan de rest, en daar haal je dus het meeste km's per tankbeurt uit. ik weet niet juist hoeveel liter benzine de golf variant kan tanken, maar als dat hetzelfde zou zijn als bij mijn Octavia, gaat het bereik op een ganse tank toch iets hoger zijn als de aangegeven 600 km. Ik haal er ongeveer 750 km uit, en op H-gas nog eens 380 km. Dus 1100+km ik hoop hiermee nog iets te helpen autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 25 oktober 2017 Delen Geplaatst: 25 oktober 2017 3 uren geleden, JGU zei: -Verschilt de calorische waarde van aardgas van station tot station? Heeft dit een impact op de prijs van de CNG-brandstof op dit station? Geeft het tanken van andere calorische waarden verschillen in geproduceerd vermogen door de motor? Ja, het verschilt van station tot station (zoals muscles al aangeeft). Op de DATS website kan je bij de stations die CNG aanbieden de gemiddelde calorische waarde van de maand voordien terug vinden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 25 oktober 2017 Delen Geplaatst: 25 oktober 2017 die gemiddelde waarde van afgelopen maand is te nuanceren, een station waar bijna niet getankt wordt zal de calorische waarde hebben van 'oud' gas. Eentje waar veel getankt wordt heeft recent gas afgehaald en dus een 'nieuwere' waarde. Uiteindelijk komt het allemaal van hetzelfde netwerk autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 25 oktober 2017 Delen Geplaatst: 25 oktober 2017 Je bent er inderdaad ook niet zoveel mee. Het gaat tenslotte over gemiddelden van de maand voordien. Da's dikwijls al lang gepasseerd... Soms steekt men H-gas op het L-gas netwerk gedurende een bepaalde periode. Ook dit heeft een invloed. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 28 oktober 2017 Delen Geplaatst: 28 oktober 2017 Op 10/25/2017 om 17:03, Lange_666 zei: Soms steekt men H-gas op het L-gas netwerk gedurende een bepaalde periode. Ook dit heeft een invloed. Hier heb ik toch zeer sterke twijfels bij. Dan moet je mij toch eens uitleggen waarom gasinstallateurs nu overal in Sint-Truiden, Gingelom, en een paar aangrenzende gemeenten de gastoestellen moeten gaan controleren om te zien of die het H-gas wel zullen aankunnen. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 28 oktober 2017 Delen Geplaatst: 28 oktober 2017 En toch is het zo (en ik stel mij ook de vraag waarom die controle moet). Ik heb ooit een gasrekening gekregen waarbij +/- 40% H-gas was en de rest L-gas. Ook bij DATS in Lier had ik vorig jaar in maart telkens 100% kwaliteit gas daar waar dit een L-gas station is. In april verscheen dan de calorische waarde van het geleverde gas p hun website en die bleek boven de 11 te zitten waar het normaal zo rond 10.30 schommelt. Dus... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 28 oktober 2017 Delen Geplaatst: 28 oktober 2017 Ik vind het (Lokers) vuibakje niet ? Kan dus de 'bijlage" niet verwijderen... Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 28 oktober 2017 Delen Geplaatst: 28 oktober 2017 53 minuten geleden, Lange_666 zei: Ook bij DATS in Lier had ik vorig jaar in maart telkens 100% kwaliteit gas daar waar dit een L-gas station is. Mmmh, ik geb even naar mijn Excel tabel gekeken. Het gemiddeld verbruik van mijn Ypsilon was toen niet echt lager dan anders. Eerder hoger ? Was het toen koud ? De afstand die ik kon afleggen met 1 volle tank, was wel verder dan anders. Met uitzondering van 1 tankbeurt : eerder minder. Wat ik nu wel opmerk : er ging echt wel meer CNG in de tank dan anders. Regelmatig meer dan 12.50 kg (tot zelfs iets over de 13.00 kg), terwijl het meestal zo rond de 11.75 schommelt bij een lege tank. Maar dit heeft dan eerder te maken met de druk die toen hoger was dan anders ? Mijn conclusie begint meer en meer te worden : het is natte-vnger-werk om een redelijk exact gemiddelde te berekenen bij CNG.... Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 28 oktober 2017 Delen Geplaatst: 28 oktober 2017 (aangepast) Bij mij een beetje (+/- 20km op een volle tank) maar de gaskwaliteit was wel telkens 100% ipv de gebruikelijke 90% en de gemiddelde waarde op de DATS website was toen echt 11,xx terwijl het anders 10,3x is. Ik heb toen speciaal naar de waarde gekeken op de DATS website om te weten waar die 100% vandaan kwam (de kwaliteitswaarde staat ook per tankbeurt in mijn excel tabel maar de calorische waarde hou ik niet bij). 28 oktober 2017 aangepast door Lange_666 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 28 oktober 2017 Delen Geplaatst: 28 oktober 2017 5 uren geleden, Koen C zei: Ik vind het (Lokers) vuibakje niet ? Kan dus de 'bijlage" niet verwijderen... Er is niet altijd een vuilbakje. In je recentste bericht was het tekst met een kader errond. Dan plaats ik m'n muisaanwijzer onder de tekst (op de volgende regel) en door op de grote pijl te blijven drukken op je toetsenbord (Bovenaan op je toetsenbord heb je !çà)- staan en dan die pijl) verwijder je die zogezegde bijlage. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
niko Geplaatst: 29 oktober 2017 Delen Geplaatst: 29 oktober 2017 21 uren geleden, muscles zei: Hier heb ik toch zeer sterke twijfels bij. Dan moet je mij toch eens uitleggen waarom gasinstallateurs nu overal in Sint-Truiden, Gingelom, en een paar aangrenzende gemeenten de gastoestellen moeten gaan controleren om te zien of die het H-gas wel zullen aankunnen. de omschakeling naar H-gas betekent 21mbar gasnetdruk t.o.v. 25mbar bij L-gas, dit gebeurt in de gascabines voor de meeste van ons die een standaardaansluiting hebben zonder drukregelaar bij de gasmeter. Maar bij aansluitingen op 100mbar armgas(L) net, steekt er altijd een drukregelaar van 25mbar juist voor de gasmeter. Die drukregelaars moeten worden vervangen naar ene van 21mbar, adres per adres en dit voor de omschakeling gaat gebeuren. Nog veel werk dus voor Infrax-Eandis. Maar de nieuwe gastoestellen kunnen dit aan zonder probleem. 1 VW GOLF VARIANT 1.4 TGI HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
niko Geplaatst: 29 oktober 2017 Delen Geplaatst: 29 oktober 2017 ik tank meestal bij Dats kontich en sinds mid september heb ik bij elke tankbeurt 80% kwaliteit.pff VW GOLF VARIANT 1.4 TGI HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 29 oktober 2017 Delen Geplaatst: 29 oktober 2017 Toch wel wat verschil in calorische waarde tussen Lier en Kontich. Ik vraag mij af waarom er verschillen zijn als de bron hetzelfde is (Slochteren). Kontich: Lier: Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 29 oktober 2017 Delen Geplaatst: 29 oktober 2017 Dat L-gas (flutgas) is een blijvende ergernis voor mij. Amper 280 km op een tankvulling is ondermaats. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
niko Geplaatst: 29 oktober 2017 Delen Geplaatst: 29 oktober 2017 bij mij ook +/-280km per tankbeurt 80% L gas. Ik ga eens dats Lier testen. VW GOLF VARIANT 1.4 TGI HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
littlebugger25 Geplaatst: 31 oktober 2017 Delen Geplaatst: 31 oktober 2017 Op 25-10-2017 om 14:00, Dr Nick zei: Tongeren zit blijkbaar nog op een ander netwerk dan de rest van Limburg waardoor er daar Russisch gas binnenkomt met licht hogere calorische waardes Dat wist ik dus niet ! Toch eens in de gaten houden dan en wat meer daar gaan tanken ! ik woon zo net tussen Bilzen en Tongeren in. Enkel ligt die van bilzen dikwijls op mijn weg. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 31 oktober 2017 Delen Geplaatst: 31 oktober 2017 Ik zou die van Maasmechelen (en Bree) er ook nog bij nemen, ter vergelijking, omdat ik de indruk heb dat die van Maasmechelen ook datzelfde Russische gas heeft. Hier zijn de URLs: Dats24 Bilzen : 11.4664 (sept 2017) Dats24 Bree : 11.4664 (sept 2017) Dats24 Maasmechelen: 11.4664 (sept 2017) Dats24 Tongeren : 11.4664 (sept 2017) Maar als je al die calorische waarden ziet, dan zijn die allemaal hetzelfde! Dat stemt niet overeen met de werkelijkheid zelfs al zijn dat gemiddelde waarden. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 31 oktober 2017 Delen Geplaatst: 31 oktober 2017 Op 29-10-2017 om 20:58, niko zei: bij mij ook +/-280km per tankbeurt 80% L gas. Ik ga eens dats Lier testen. Ik heb bij DATS Lier altijd al 90% gehad, behalve maart vorig jaar, gans de maand 100% (calorische waarde was toen boven de 11) en slechts 1x 80% (datum zal ik thuis moeten bekijken in de excel lijst) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen