Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Joost

H-gas Hoboken en Kiel 2018

Recommended Posts

Hier in Sint-Truiden heb ik een brief van de firma die het onderhoud doet van mijn aardgasketel ontvangen om te controleren of mijn aardgasketel de omschakeling aankan, of daarvoor geschikt is.

Maar er stond ook een datum bij: Infrax doet de omschakeling van L- naar H-gas in juni 2018.

Of dat bij jullie ook in de maand juni gebeurt, weet ik niet. Er moeten toch ook inwoners zijn die een persoonlijke brief van Infrax gekregen hebben waarop een omschakeldatum staat.

Je zal het rap genoeg weten als je met 15 kg CNG van Esso/Pitpoint 360 tot 380 km kan afleggen i.p.v. de 240 km nu.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

2 uren geleden, muscles zei:

Je zal het rap genoeg weten als je met 15 kg CNG van Esso/Pitpoint 360 tot 380 km kan afleggen i.p.v. de 240 km nu.

Het calorisch verschil tussen L-gas en H-gas bedraagt gemiddeld 16%. Als je nu maar 240km met L-gas doet dan zal je met H-gas zeker geen 360km doen. 100% zeker weten.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

1 uur geleden, Lange_666 zei:

Het calorisch verschil tussen L-gas en H-gas bedraagt gemiddeld 16%. Als je nu maar 240km met L-gas doet dan zal je met H-gas zeker geen 360km doen. 100% zeker weten.

Dan vraag ik mij toch af hoeveel kilometers je kan doen met 15 kg H+ gas van Total.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

275 km met L gas deze keer en bij vergelijkbare omstandigheden (woon/werk verkeer) 375 km met H+ gas.

• Vind ik leuk 1

9 minuten geleden, Brembos zei:

275 km met L gas deze keer en bij vergelijkbare omstandigheden (woon/werk verkeer) 375 km met H+ gas.

Dus dan is het CNG van Dats24 in Tongeren zo goed als gelijk aan het H+ gas van Total.

Hieronder wat gegevens: steeds +/- zelfde rijstijl en afgelegd traject

L-gas getankt bij DATS te Lier: (altijd 90% kwaliteit behalve 1 keer 80% en 6 keer 100%, calorische waarde voor die maand was boven de 11)

- Gemiddelde calorische waarde: 10.3

- Gemiddeld getankt: 15,12 kg

- Aantal keer getankt: 47

- Totale gereden afstand: 15814 kms

- Gemiddeld aantal kms met L-gas: 336 kms

- Verbruik boordcomputer: 4.0 kg/100km

- Verbruik echt: 4,49 kg/100km

overgeschakeld op H+gas

H+ gas Total Hoboken:

- Gemiddelde calorische waarde:  onbekend maar volgens het forumlid dat soms post voor Total is dit + 29% tov L-gas. 10,3 + 29% = 13  

- Gemiddeld getankt: 16,21 kg (of 1,09kg meer per tankbeurt dan bij DATS, dit heeft ook een effect op het aantal gereden kms)

- Aantal keer getankt: 25

- Totaal aantal afstand: 11259 kms

- Gemiddeld aantal kms met H+gas: 450 kms  (het verschil is hier groter dan de 29% maar er wordt ook iets meer dan 1kg extra getankt per tankbeurt!!!)

- Verbruik boordcomputer: 3.3 kg/100km

- Verbruik echt: 3,64 kg/100km

Edited by Lange_666
  • Bedankt 2

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png