Aardgasrijder

Skoda slachtoffer van eigen succes: “Auto’s worden wellicht duurder”

Recommended Posts

Ze hebben sinds enkele jaren eindelijk het Oostblok-imago van zich afgeschud en hebben met hun Octavia zelfs de bestverkochte break in België. Het gaat dus uitstekend met het automerk Skoda. Toch zou het moederbedrijf Volkswagen AG nu drastisch willen ingrijpen, omdat het andere huismerk Volkswagen steeds meer begint te lijden onder het succes van zijn Tsjechische broer.

ad2e5cce-ada8-11e7-ba3c-cf864079ff37_web_scale_0.0901133_0.0901133__.jpg?maxheight=460&maxwidth=638

Skoda maakt al sinds 26 jaar deel uit van Volkswagen AG, het moederbedrijf dat ook merken als Volkswagen, Audi, Seat en Porsche onder zijn vleugels heeft. Het voormalige Oostblokmerk kon daardoor de afgelopen jaren profiteren van Duitse knowhow en technologie, terwijl het steeds zijn wagens tegen lage uurlonen kon blijven maken in Tsjechië.

“Skoda heeft destijds nog lang zitten worstelen met zijn goedkope Tsjechisch imago. Maar de meeste mensen weten intussen dat Skoda technisch gezien een Volkswagen is. Maar dan met ander design én bovendien een flink stuk goedkoper. En zustermerk Volkswagen begint dat steeds harder te voelen”, zegt Tony Verhelle van Autogids aan Nieuwsblad.be.

Verhuizing naar Duitsland

Zo sleept Volkswagen niet alleen de imagoschade na het dieselschandaal met zich mee, ook de verkoop van de modellen is minder populair dan vroeger. De vakbond bij de Duitse autobouwer trekt nu aan de alarmbel en wil graag een deel van de Skoda-productie naar Duitsland verhuisd zien, om de overcapaciteit in de Volkswagen-fabrieken op te vangen. Een verhuizing naar Duitsland heeft dan wellicht als gevolg dat Skoda-modellen aan een hoger uurloon zullen gemaakt worden. Bovendien willen de ingenieurs bij Volkswagen dat Skoda hen meer betaalt voor de knowhow en technologie die het gebruikt in zijn modellen, om verdere oneerlijke concurrentie te vermijden.

Duurder

“Die vragen hebben als gevolg dat Skoda zijn modellen duurder zal moeten verkopen. Als de fabrikant het logisch aanpakt, zal die prijsstijging betrekking hebben op alle modellen. Ze kunnen de prijsverhoging natuurlijk ook enkel toepassen op de bestverkochte modellen, en zo in de fabrieken wat druk van de ketel halen. Die draaien namelijk momenteel op honderd procent capaciteit, de bestellingen zijn amper bij te houden.”, zegt Verhelle. Volgens hem zal de prijsstijging per voertuig vermoedelijk enkele honderden euro’s bedragen.

Zal Volkswagen door de prijsstijging van Skoda opnieuw meer klanten verwelkomen? “Dat valt nog af te wachten. Maar als het succes van Skoda blijft duren, kunnen ze bij Volkswagen AG binnenkort natuurlijk meer geld verdienen per exemplaar. En da’s mooi meegenomen, gezien de hoge boetes van het dieselschandaal waar het moederbedrijf tegenop kijkt”, besluit Verhelle.

Bron: Nieuwsblad.be

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik las dit artikel enkele dagen geleden op een Nederlandse blog, nu staat het online bij het Nieuwsblad.
Skoda heeft inderdaad een heel goed imago opgebouwd, de wagens zijn de laatste jaren ook al duurder geworden.

Je krijgt veel wagen en ruimte voor een schakkelijke(re) prijs dan een Volkswagen.

Als ik kijk naar mijn zoektocht voor een CNG-wagen, viel de Golf af wegens zijn kleinere koffer en kleinere achterbank. Dit laatste zou in de nieuwste Golf bijna teniet gedaan zijn, die is groter dan zijn voorganger.

De technologie in Skoda is doorgaans een jaartje ouder dan die in een VW. bij VW wordt alles ontwikkeld en getest, zodra de kinderziektes er uit zijn, dan wordt het doorgaans in een Skoda geplaatst (net zoals bij Seat trouwens).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

en op het moment dat ik het artikel lees krijg ik reclame op de radio te horen voor de Skoda Octavia Break

Ben ik al blij dat die van mij al gekocht is

• Bedankt 1
  • Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Allemaal "mooie" redenen om een prijsverhoging (zogezegd) te verrechtvaardigen.

Maar komt het er finaal niet op neer dat de aandeelhouders gewoon méér willen hebben ?

Of ook : naar 6 % winst.

Wat ook de doelstelling is van bijvoorbeeld Renault sinds enkele jaren.

Lukt het niet met efficiënter werken / aankopen en besparingen / ontslagen, dan maar door een prijsverhoging.

En als je dan als Skoda-verkoper kan zeggen : "'t zijn die van VW die ons extra kosten opleggen (snif, snif).  Dáárom is de Skoda enkele Euro's opgeslagen".

Klinkt toch beter dan dat de winst hoger moet ? 

Zeg nu zelf : hogere vergoeding van Skoda aan VW (knowhow en technologie) : dat is toch gewoon een vestzak-broekzakoperatie ?

Verhuis van Skoda-modellen naar Duitsland :

- eerst zien en dan geloven

- misschien de beperkte series (coupé ?)

- of de dure modellen (Superb, grote SUV)

- het kan zelfs een besparing opleveren (zelfde onderstel / motoren als een zelfde type VW)

- ik denk niet dat de productie van de Up en de Citigo zal verhuizen naar Duitsland  :)

Doet me denken aan Opel en GM. 

Met dit verschil dat GM Opel gewoon leegzoog : wel geld vragen voor R&D etc aan Opel, maar zij kregen amper geld voor hun R&D die daarna (wereldwijd !) als Buick werd verkocht.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan ook anders reageren tegenover de Belgische verkoper. De Octavia wordt duurder in België? Spijtig voor jou maar dan koop ik hem in het buitenland. Daar zal de prijs ook wel stijgen maar je zit nog altijd een paar duizend euro onder de Belgische prijzen. De goedkoopste Octavia Active +/- 14.000 euro ginder t.o.v. 19.820 euro catalogusprijs hier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Brembos zei:

Je kan ook anders reageren tegenover de Belgische verkoper. De Octavia wordt duurder in België? Spijtig voor jou maar dan koop ik hem in het buitenland. Daar zal de prijs ook wel stijgen maar je zit nog altijd een paar duizend euro onder de Belgische prijzen. De goedkoopste Octavia Active +/- 14.000 euro ginder t.o.v. 19.820 euro catalogusprijs hier.

Maar dit is voor een reden, hier is ooit een reportage over geweest.

Als je in België een auto koopt krijg je een waslijst aan kortingen die je hebt. In het buitenland is dit niet (zo fel).

Uiteindelijk scheelt de factuurprijs niet zo veel.

"Belgen, kortingskampioenen" was de titel (ongeveer).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welke Belgische dealer geeft dan 30% korting op een Skoda Octavia Active 1.2? Daar kan je overigens ook gunstig geprijsde accessoirespaketten bij bestellen net zoals 'speciale reeksen'. Ik kwam indertijd ondanks de zogenaamde buitengewone saloncondities nog altijd aan een prijsvoordeel van +/- 5.000 euro op een Golf Variant TGI. Enig nadeel is dat ik geen oude wagen kon inleveren maar die verkoop je sowieso beter particulier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik heb destijds ongeveer 7500€ voordeel gehad op een catalogusprijs van 30000€, het is geen 30% maar toch wel veel.

ik ken de catalogusprijs niet van dezelfde wagen in een ander land. Maar lijkt me straf dat die onder de 20000€ zou zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, Brembos zei:

Overnamepremies en recyclagepremies kan je uiteraard niet als kortingen beschouwen.

De overnamepremie en de recyclagepremie, dat is één premie.

En als die overnamepremie aan de hoge kant is bij een bepaalde dealer, dan ga ik voor die dealer. Daarbovenop krijg ik sowieso nog een extra korting, die men aan alle klanten geeft (die bij die dealer een auto kopen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die recyclagepremie  (1500 euro of zo) krijg je toch alleen als je een auto binnen levert die uit het verkeer wordt gehaald dacht ik dus daar heb je niets aan als je een relatief goede recente wagen  wil laten overnemen. Ik verkocht mijn vorige auto ( een Golf 5 TDI van 10 jaar oud/100.000 km) voor 5.500 euro particulier. Het beste bod van een VW dealer was toen 4.000 euro.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb voor mijn Skoda Superb Combi die vijf jaar oud was, zevenduizend euro overnamepremie gekregen !!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

7000 euro bovenop de normale overnameprijs dus ? Bij Skoda zijn ze over het algemeen royaler met kortingen dan bij VW denk ik. Toen gaven ze bij VW 1.000 euro salonpremie en daar bovenop nog eens 7% korting. Een peulschil eigenlijk.

aangepast door Brembos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik jou zeg dat de totale prijs voor mijn huidige Skoda Octavia Combi G-Tec, met de verschillende opties die ik daar bij genomen had, normaal gezien 31.240 Euro bedroeg, en ik nadat alle premies en kortingen er vanaf getrokken waren, slechts een totaal bedrag van 18.000 Euro heb moeten betalen, dan weet je het wel.

Er heerst gewoon veel concurrentie en er zijn bepaalde dealers die zeer veel auto's verkopen, en die de wagens, die ze overnemen, zelf verkopen. Dat maakt allemaal een verschil.

Bij Willems in Genk kreeg ik slechts 5000 Euro voor mijn "oude" Superb maar die persoon van Willems zei zelf dat hij met een handelaar werkte die die auto zou opkopen. Waarschijnlijk komt een Skoda van 5 jaar oud niet meer in aanmerking als een My Way-auto.

Het loont dus dikwijls de moeite om naar verschillende dealers te rijden, zelfs al is dat dan in een andere provincie. Ik heb zelf niet naar een andere provincie hoeven te rijden. Maar als je 50 of 60 km verderop tweeduizend euro meer krijgt voor je oude wagen, waarom daar dan niet heen gaan en daar kopen? Je bent dan trouwens niet verplicht om daar het onderhoud van je wagen te laten doen.

Voor dat ik die Skoda Superb had, had ik een Peugeot Partner gekocht bij Peugeot in Sint-Truiden, en voor het eerste onderhoud en daarna ben ik altijd bij Peugeot in Genk geweest. Dus het gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

5.000 euro voor een slechts 5 jaar oude auto van die grootte/klasse is inderdaad lachwekkend weinig. Met die 7.000 euro extra premie kom je inderdaad aan een mooie overnameprijs van 12.000 euro en dat is zeker niet slecht. Ik heb de mijne uiteindelijk 17.700 euro betaald. (Belgische catalogusprijs was toen +/-33.600 euro) : nettoprijs Duitsland 25.200 - aardgaspremie 2.000 - verkoop Golf 5 van 2005 - 5.500 = 17.700)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een aardgaspremie heb ik echter nooit gekregen alhoewel ik de aanvraag ingediend had.

Misschien had mijn lage aankoopfactuur daar mee te maken. Maar toch blijf ik het raar vinden dat ik die aardgaspremie niet gekregen heb en anderen wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
31 minuten geleden, muscles zei:

Een aardgaspremie heb ik echter nooit gekregen alhoewel ik de aanvraag ingediend had.

Misschien had mijn lage aankoopfactuur daar mee te maken. Maar toch blijf ik het raar vinden dat ik die aardgaspremie niet gekregen heb en anderen wel.

Je moest er vlug bij zijn om die aardgaspremie te kunnen ontvangen.

In een bepaald jaar was dat bijvoorbeeld de eerste 500 aangekochte voertuigen.

Factuur / bestelbon of levering ?  Geen idee.

In 2014 was de "pot" minstens in april al op (toen we de Ypsilon bestelden).

In 2015 was er geen premie (als ik me niet vergis).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mijn aardgaspremie in februari 2014 aangevraagd en ze is in februari 2015 uitbetaald. Toen was dat nog 2000 euro.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Koen C zei:

Je moest er vlug bij 

In 2015 was er geen premie (als ik me niet vergis).

Jawel in 2015 heb ik een premie aangevraagd bij de gasfederatie in juli of september. Uitbetaling was al in oktober :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen