Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Rijtest Seat Leon 1.4 TGI


Aardgasrijder

Aanbevolen berichten

Je wilt milieuvriendelijk rijden maar bent verknocht aan het gemak van een klassieke verbrandingsmotor?Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)
Dan ben je bij de Seat Leon TGI aan het juiste adres.

Auto’s op Compressed Natural Gas (CNG) of aardgas om precies te zijn, zijn ondanks hun relatieve onbekendheid lang geen curiositeit meer. Heel wat constructeurs waaronder Audi, Fiat, Lancia, Mercedes, Skoda, Volvo, Opel of VW hebben intussen al één of meerdere modellen in de aanbieding. Bij Seat neemt de Leon de milieuvriendelijke honneurs waar, en dat uit zich een 1.4 -liter turbobenzine met 110 pk / 200 Nm koppel en een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 96 g/km. Puike cijfers die te verklaren zijn door de tweede tank die de plaats van het reservewiel inneemt. Het lijkt op het eerste zicht allemaal complexer dan het is, want op een kleine CNG-stickertje na, valt de TGI nauwelijks of niet te onderscheiden van zijn TSI en TDI broertjes. Instappen, sleutel omdraaien, starten en rijden maar!

 

Met twee volle tanks en een theoretisch rijbereik van bijna 1.200 km is er van range anxiety geen sprake. De CNG-tank is goed voor een kleine 500 km, terwijl de benzinetank de resterende kilometers voor zijn rekening neemt. Ons land telt momenteel een 80-tal CNG-tankstations maar dat aantal zou tegen eind dit jaar moeten oplopen tot 95. Daardoor is er in de nabije omgeving, en vooral in Vlaanderen, steeds een geschikt tankstation voor handen – zo niet rij je gewoon klassiek op benzine. Simple come bonjour. 

 

 

Wanneer we na enkele honderden kilometers het metertje van de CNG-tank in het rood zien gaan, is het wachten op de melding dat de tank leeg is. Zonder enige hapering schakelt de boordcomputer vervolgens over op benzine en rij je verder tot het dichtstbijzijnde CNG-tankstation. De procedure verloopt steeds volautomatisch waardoor het gebruiksgemak hoog ligt. Bovendien hoef je qua veiligheid niets te vrezen aangezien CNG erg vluchtig is (lost op in lucht), is de tank sterker dan de klassieke benzinetank, vergt het een hogere ontbrandingstemperatuur en mag je in tegenstelling tot LPG ook overal ondergronds parkeren. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn?

 

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)   Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

 

 

En dat is het… niet. Want ook het tanken van CNG verloopt volautomatisch en quasi even snel als de klassieke tankbeurt met benzine of diesel. Toegegeven, het leeuwendeel van de CNG-tankplaatsen bevinden zich in Vlaanderen of tegen de Vlaamse grens. Maar in het buitenland waar rijden op aardgas al langer bekendheid en steun geniet, loop je vaker een CNG-pomp tegen het lijf. Na een weekje CNG-rijden vroegen we ons eerlijk gezegd af waarom aardgas als brandstof voor auto’s bij ons nog geen grotere populariteit kent. Het is niet alleen milieuvriendelijk, maar ook veilig en gebruiksvriendelijk, mede dankzij de benzinetank die als volwaardige back-up dient. En ook de Vlaamse overheid is enthousiast en stelt daarom CNG-rijders vrij van de jaarlijkse verkeersbelasting, en dit tot en met 2020.

Dat auto’s op CNG nog vaak scheef bekeken worden heeft in veel gevallen te maken met misperceptie en de negatieve bijklank van neef LPG. Zo hebben we tijdens onze testweek meerdere malen duiding moeten geven. Los van de vele voordelen zouden we de voornaamste bijna vergeten en dat is dat je deze milieuvriendelijke Seat gewoon bij de dealer om de hoek kunt kopen mét begeerlijke bedrijfsgarantie. En ook dat is een niet te versmaden voordeel. Kostprijs van dat alles? Minstens 25.030 euro voor de versie met handgeschakelde zesbak of 26.370 euro voor de versie met 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. Respectievelijk 2.770 euro en 2.330 euro meer dan de modellen met dezelfde transmissies en een 1.2 benzine van 110 pk.

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusie
Wie met andere woorden veel kilometers rijdt moet in staat zijn die meerprijs te compenseren. De Leon TGI lijkt daarmee geknipt als lease/bedrijfswagen, ware het niet dat er in heel wat bedrijven nog steeds een anti-diesel policy heerst. De particuliere markt zal eventueel feller overtuigd moeten worden. Maar veel heeft zoals reeds gezegd te maken met vooroordelen tegenover LPG. Beetje bij beetje wint CNG aan populariteit. Vooral in onze buurlanden staan ze daarmee verder. Maar auto’s zoals deze Leon TGI helpen het tij te keren. Deze Leon rijdt niet alleen als iedere andere Leon – Cupra buiten beschouwing gelaten, het systeem is tevens netjes ingebouwd met een gelijkwaardige kofferruimte, presteert feilloos en is bovenal een volwaardig ecologisch verantwoord alternatief voor de vele (plugin-in) hybride’s.

Overzicht:
+ Algemeen gebruiksgemak
+ Milieuvriendelijk
+ Totaalautonomie
+ Comfort

– Initiële meerprijs
– Relatief beperkte tankinfrastructuur

Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TGI 110 (CNG)

 

Bron: groenlicht.be

Tekst: Pieter Ameye


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Heel wat constructeurs waaronder Audi, Lancia, Mercedes, Skoda, Volvo, Opel of VW hebben intussen al één of meerdere modellen in de aanbieding.

 

Jaja, Fiat "toevallig" vergeten ? >:(

 

Enne, Pieter Ameye van groenlicht, doe je werk eens goed : Lancia wordt enkel nog aangeboden op de Italiaanse markt.

 

9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

De Leon TGI lijkt daarmee geknipt als lease/bedrijfswagen, ware het niet dat er in heel wat bedrijven nog steeds een anti-diesel policy heerst.

 

Daar lijken me enkele typefouten in te staan ??

In bedrijven is er net wel de voorkeur voor diesel wegens fiscale redenen.

Een bedrijf zit "gevangen" door de regels ivm CO2 uitstoot (die bij een diesel minder is dan bij een benzine).


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Brembos zei:

Ook geen woord over de verschillen tussen L , H en H+ Gas. Een actieradius van een kleine 500 km ? Met L-gas kom je amper aan 60% van 500 km.....

Dat artikel zal hoogstwaarschijnlijk ook een vertaling uit het Duits zijn net zoals dat artikel van de VW Caddy TGI van Autowereld, dat Aardgasrijder op ongeveer hetzelfde moment gepubliceerd heeft.

En al die journalisten rijden volgens mij zelf niet op CNG zodat ze niet weten dat er ook verschillende soorten aardgas in hun land te koop zijn. Meestal gebeurt het dan ook dat ze de persinformatie, die ze van Seat en VW kregen, gewoon kopiëren. 


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

De rijtesten zijn copy/paste van de beschreven bronnen.

Ik wil ze hier verzamelen EN hoop(te) inderdaad op reacties 9_9

 

Het gaat hier over de autojournalisten van Autowereld, Groenlicht, enz. die gewoon copy/paste doen van de perstekst en persfoto's die ze gekregen hebben van Volkswagen, Seat, etc.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het artikel is in elk geval al iets informatiever dan hetgeen in Gazet Van Antwerpen (door Guido Cloostermans) en dergelijke verschijnt. Die 'journalist' beperkt zich doorgaans tot enkele algemeenheden en vergezochte woordspelingen over de auto's die hij zogezegd getest heeft. In een artikel over de nieuwe Polo werd de aardgasversie slechts helemaal op het einde terloops vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...