Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Aardgasrijder

Test Volkswagen Caddy 1.4 TGI (2017)

Recommended Posts

Overmorgen allemaal elektrisch? Misschien. In afwachting kunnen we ook al eens aardgas “proberen”. AutoWereld deed het letterlijk, met de Volkswagen Caddy TGI op CNG.

Wat is dit?

Volkswagen is zijn Dieselgate nog aan het verteren, het doet dat onder meer met een heel ambitieus plan voor elektrische auto’s. Als tussenstap is er ook het CNG- of aardgasverhaal. Al jaren populair in Italië (waar er al zo’n 900.000 CNG-auto’s werden verkocht) en ook al een beetje ingeburgerd in Duitsland (ca. 100.000 wagens), groeit de belangstelling nu ook wel in België. Tenminste toch in Vlaanderen, waar er dankzij Colruyt-dochter DATS 24 en stilaan ook Total en Q8 al een 80-tal tankstations zijn en waar de overheid het gas ook financieel aanmoedigt.

Verschillende merken hebben al modellen op CNG in hun Belgische catalogus: Fiat, Opel, Audi, Seat, Skoda, Volkswagen… Bij dat laatste merk gaat het onder meer om de Up, de Golf, de Touran en dus ook de handige Caddy en Caddy Maxi, die kan je krijgen met een 1,4 liter op aardgas van 110 pk en 200 Nm. Kwestie van verwarring te vermijden: CNG en aardgas zijn hetzelfde, maar wel iets helemaal anders dan LPG (zie ook verder).

Om je te prikkelen om verder te lezen...

  • Aardgas of CNG als alternatief voor benzine en diesel
  • Minder CO2 dan benzine
  • Lagere verbruikskost
  • Wel hogere aankoopkost
  • Geen verlies aan laadruimte
  • Geen parkeerbeperkingen (zoals voor LPG)

volkswagen-caddy-tgi-dynamisch-achterkan

Wat zijn de voordelen?

Een stukje “jongens en wetenschap” is hier onvermijdelijk. Aardgas heeft een hoger energetisch rendement dan diesel en benzine: 1 kilo komt overeen met 1,3 liter diesel en 1,5 liter benzine. De energiedichtheid van een kilo aardgas bedraagt 11,69 kWh, voor eenzelfde hoeveelheid diesel en benzine is dat respectievelijk 9,86 kWh en 8,7 kWh.

Een variant is biomethaan of bio-aardgas, de industriële productie ervan kan gebeuren in het land waar het wordt gebruikt. Wat dan ook de afhankelijkheid van invoer uit andere landen (zoals voor petroleum) doet verdwijnen. Bij natuurlijk aardgas wordt al 24% minder CO2 uitgestoten dan door benzinemotoren, bij dat biomethaan zakt die uitstoot nog verder. Met zuiver biomethaan zelfs tot 97%! Quasi vergelijkbaar met een elektrische auto dus, waarbij je je bij die laatste altijd nog moet afvragen hoe de elektriciteit wordt opgewekt.

Nog wat cijfertjes?

In 2009 werd de wereldwijde aardgasreserve geschat op 525.000 miljard kubieke meter, zowat de helft ervan bevindt zich in Rusland, Qatar en Iran. België wordt onder meer bediend door Nederland, Noorwegen en Algerije.

Het jaarlijkse verbruik bedraagt wel al zo’n 3.000 miljard kubieke meter, dus het gaat hier zeker niet om een onuitputtelijke bron. Voor de productie van biomethaan, dat in Duitsland nu al in heel wat tankstations aan aardgas wordt toegevoegd, zijn er diverse methoden. Het kan met mest, bio-afval, stro…

Een volgende stap is het e-gas, waarbij via elektrolyse stroom (bijvoorbeeld opgewekt door windmolens of zonnecelinstallaties) in waterstof en in een tweede fase ook methaan wordt omgevormd. Wat dan wel een onbeperkte bron is. Nog een troef: die waterstof wordt “gemengd” met CO2, dat op die manier niet meer als broeikasgas in de atmosfeer terechtkomt.

volkswagen-caddy-tgi-dynamisch-profiel.j

Zijn er ook nadelen?

Dat er in België nog altijd maar een beperkt aantal plaatsen zijn waar je CNG kan tanken, dan is toch wel de grootste handicap. Waarvan slechts een handvol in Wallonië, trouwens. En bij ons weten zo goed als geen in (bijvoorbeeld) Frankrijk. Het beperkt de inzetbaarheid van zo’n auto dus voorlopig wel nog enigszins. Dat de motor ook benzine drinkt, is maar een halve oplossing. Want die tank is met 13 liter (in de Caddy) wel heel klein.

De fiscale voordelen, die er in Wallonië overigens weer niet of nauwelijks zijn, zullen natuurlijk ook niet eeuwig blijven duren. Als er “straks” plots wel veel CNG-auto’s worden verkocht, zal de overheid haar strategie ter zake logischerwijze moeten bijsturen. Vanaf 1 juni 2017 wordt de vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting trouwens al beperkt tot auto’s met maximaal 11 fiscale pk, de vermindering van de inschrijvingstaks blijft wel voor alle wagens geldig.

En zijn er ook vooroordelen?

We gaven het al even aan, CNG is niet hetzelfde als LPG. Dat laatste komt niet in de natuur voor, het is een nevenproduct dat ontstaat bij de raffinage van aardolie. Op wat installaties in grote Amerikaanse pick-ups na, is er in België niet zoveel belangstelling meer voor. Probleem is dat veel mensen het onderscheid niet maken.

Bij CNG zitten de tanks onder de auto, nemen dus geen laadruimte in en zijn bestand tegen de zwaarste schokken. Minstens even veilig als een klassieke benzinewagen, beweren de constructeurs. Al krijgen ze die boodschap nog altijd niet makkelijk verkocht aan potentiële klanten. Zo merken ze ook elk jaar weer op het Brusselse autosalon bij de merken van de Volkswagen-groep, waar ze tijdens die hoogmis van de Belgische autohandel extra inspanningen doen om CNG te promoten.

Mensen denken bij auto’s op gas nog altijd aan explosiegevaar, wat natuurlijk zowat alles heeft te maken met het toegangsverbod voor heel wat ondergrondse parkings. Terwijl dat er alleen is voor LPG, niet voor het nauwelijks of zelfs geen risico’s inhoudende CNG.

volkswagen-caddy-tgi-tanken.jpg

En rijdt zo’n Caddy op aardas anders dan eentje op benzine of diesel?

Nee hoor, het rijgevoel is perfect vergelijkbaar met dat van een benzinemotor met hetzelfde vermogen. Als het gas helemaal op is, draait de motor trouwens gewoon verder op benzine. Je mist was koppel bij lage toerentallen, de Caddy op CNG is dan ook minder soepel dan een qua vermogen vergelijkbare TDI. Maar er valt met zo’n aardgasauto dus heel goed te leven.

Hoe ver raak je met een gevulde gastank?

De Caddy heeft er vier (goed voor 25 kilo), de langere Maxi zelfs vijf (32 kilo). Het levert een theoretisch rijbereik van respectievelijk 610 en 710 kilometer op. Daar komt dan nog de afstand bij die je met de 13 liter grote benzinetank kan afleggen, die brandstof heb je sowieso ook nodig als je de motor wil starten bij min 10 graden of kouder.

volkswagen-caddy-tgi-dashboard.jpg

En wat verbruikt zo’n Caddy op CNG dan?

Nu wordt het even ingewikkeld. Het verbruik wordt niet in liters, maar in kilo’s uitgedrukt. In dit geval 4 kilo per 100 kilometer, dat laat zich omgerekend vergelijken met zo’n 4,5 liter. Toch niet zo moeilijk dus.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Over de Caddy? Het is zeker niet de mooiste, laat staan meest sexy auto uit het grote VW-aanbod. Maar het is, gezien zijn vrij compacte buitenafmetingen, wel een van de handigste. Dat is inmiddels bekend, ook dat de auto in 2015 een facelift onderging. En dat je hem nog altijd als korte (of “normale”) Caddy en als langere Caddy Maxi kan krijgen. In beide gevallen ook met gas dus.

Doen? Het is het overwegen zeker waard, als je behoorlijk wat kilometers aflegt en de enkele duizenden euro hogere aankoopprijs dankzij het lagere verbruik kan compenseren. En als je zeker bent dat je nooit te ver moet “omrijden” om CNG te kunnen tanken. Maar zoals gezegd, de motor draait ook op benzine.

volkswagen-caddy-tgi-logo.jpg

Heeft de VW Caddy TGI ook al concurrenten?

De Caddy heeft die natuurlijk wel. Maar hier hebben we het specifiek over de versie op aardgas. Wel ja, ook Opel gelooft in die brandstof en biedt hem onder meer aan in de qua concept perfect met de Caddy vergelijkbare Combo. De Tour-variant (voor personenvervoer) is er ook als 1.4 CNG van 88 kW of 120 pk. Hij is daarmee iets krachtiger dan de VW, terwijl zijn prijs op wat euro’s na dezelfde is. De VW kan echter ook met een DSG-automaat (wel 1.950 euro extra), de Opel is er alleen met een manuele zesbak. Verder hebben al die CNG-auto’s natuurlijk zowat dezelfde voor- en nadelen als de Caddy.

 

Bron: Autowereld.be

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Wel ja, ook Opel gelooft in die brandstof en biedt hem onder meer aan in de qua concept perfect met de Caddy vergelijkbare Combo.

 

FIAT DOBLO VERGETEN ZEKER ????!!!!?????  >:(>:(>:(

 

De Opel is een cloon van de Doblo !

 

Oh wat HAAT ik die autoboekskes die klakkeloos alles vertalen uit het Duits  (Autowoche).  >:(>:(

 

Zum kotsen !

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Iemand op dit forum die met een CNG-versie van de VW Caddy rijdt? Gebruikservaring? Werkelijk verbruik? Alvast bedankt!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

moi,

 

korte caddy.

 

zie onderstaande sprintmonitor link.

Er staan misschien wel foutjes in in het begin.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Caddy Maxi. Gemengd verbruik ongeveer 5,6 kg/100km. Zeer tevreden. 

Echter toch een vraag naar ervaringen...

Zo'n Caddy Maxi is vrij zwaar, zeker gevuld met passagiers en (Voor de vakantie) en goede portie bagage. Op vakantie in Oostenrijk hebben we bergop halt moeten houden voor een verkeerslicht voor afwisselende doorgang. Bij het willen vertrekken vielen we steeds stil. Uiteindelijk handrem getrokken en verkwistend gas gegeven. 

Pppppp in een parkeergarage in Luik op een smalle doorgang naar een hoger verdiep moeten remmen en stil gevallen bij vertrek. Ook nu weer handrem en gas geven zodat de auto er vanbinnen naar rook. Heeft iemand ervaringen over hoe je op een steilere helling probleemloos vertrekt?

  • Verward 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, JJR zei:

Heeft iemand ervaringen over hoe je op een steilere helling probleemloos vertrekt?

 

Niet met een Caddy. 

Wel met een auto (met normale versnellingsbak en koppeling  - geen DSG of automatique) + caravan.

 

1. Laat je niet opjagen door iemand achter je en laat genoeg ruimte t.o.v. de auto voor je.

2. Handrem op - koppeling volledig intrappen - wat gas geven (constant)

3. Handrem los en tegelijkertijd snel de koppeling lossen + nog wat gas bijgeven (bijna "planché" - bijna tot op de bodem - "pedal to the metal")

4. Desnoods met doorslippende banden vertrekken (ASR uitzetten indien mogelijk) (ARS = Anti-slipregeling of tractiecontrole. Mogelijk andere benamingen : TCS, ASC, ETC, ETS)

5. Beter wat rubber van de banden weg, dan de koppelingsplaat weg.

6. Laatste mogelijkheid : schuin wegrijden.  Dit verkleint de hellingsgraad. 

(Uiteraard indien mogelijk : in een parkeergarage of op een smalle bergweg zal het moeilijk zijn)

 

 

NOOIT met koppeling en gaspedaal "spelen" = "blijven hangen" op helling door met koppelingspedaal en gedoseerd gas te geven met gaspedaal.  Dat is nefast / dodelijk voor je koppelingsplaat.

aangepast door Koen C
  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 5/9/2018 om 08:24, JJR zei:

Caddy Maxi. Gemengd verbruik ongeveer 5,6 kg/100km. Zeer tevreden. 

Echter toch een vraag naar ervaringen...

Zo'n Caddy Maxi is vrij zwaar, zeker gevuld met passagiers en (Voor de vakantie) en goede portie bagage. Op vakantie in Oostenrijk hebben we bergop halt moeten houden voor een verkeerslicht voor afwisselende doorgang. Bij het willen vertrekken vielen we steeds stil. Uiteindelijk handrem getrokken en verkwistend gas gegeven. 

Pppppp in een parkeergarage in Luik op een smalle doorgang naar een hoger verdiep moeten remmen en stil gevallen bij vertrek. Ook nu weer handrem en gas geven zodat de auto er vanbinnen naar rook. Heeft iemand ervaringen over hoe je op een steilere helling probleemloos vertrekt?

Ik weet niet welke uitvoering je hebt, zelf heb ik de Caddy maxi ‘Dark & Cool’ model 2016 en die kwam standaard uitgerust met ‘Hill Climb’ of een soort bergweg rijhulpsysteem.

Je activeert het door, als je bergop stilstaat, de rem eens diep in te duwen. De remmen houden de auto dan een aantal seconden (3 tot 5 denk ik) vast, zodat je eenvoudig kan vertrekken zonder het rempedaal of de handrem te moeten gebruiken. 

Je moet het gaspedaal iets dieper induwen om te vertrekken, omdat je bergop staat natuurlijk, maar ook om de remmen te laten lossen.

En het is iets wat na een paar keer gebruiken heel natuurlijk aanvoelt om te doen. Maar zoals reeds geschreven, ik weet niet of het op elke uitvoering standaard aanwezig is.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelfde model, zelfde jaar. 

Heel erg bedankt voor deze tip. Nu eens een helling uitzoeken zonder volk achter mij om het eens te proberen. 

Als dit zou lukken... you make my day.

aangepast door JJR

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27/8/2018 om 13:13, Ivo17 zei:

Iemand op dit forum die met een CNG-versie van de VW Caddy rijdt? Gebruikservaring? Werkelijk verbruik? Alvast bedankt!

Het werkelijk verbruik is afhankelijk van de seizoenen, bij koud vriesweer zit je rond de 5kg/100km en bij zomerweer rond de 4kg.

Mijn boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik weer van 4kg maar in werkelijkheid mag je dat rond de 4,7kg plaatsen.

 

Met het H+ gas van Total haal ik minstens 800km in de zomer, in de winter iets rond de 730km.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 5/9/2018 om 07:24, JJR zei:

Caddy Maxi. Gemengd verbruik ongeveer 5,6 kg/100km. Zeer tevreden. 

Echter toch een vraag naar ervaringen...

Zo'n Caddy Maxi is vrij zwaar, zeker gevuld met passagiers en (Voor de vakantie) en goede portie bagage. Op vakantie in Oostenrijk hebben we bergop halt moeten houden voor een verkeerslicht voor afwisselende doorgang. Bij het willen vertrekken vielen we steeds stil. Uiteindelijk handrem getrokken en verkwistend gas gegeven. 

Pppppp in een parkeergarage in Luik op een smalle doorgang naar een hoger verdiep moeten remmen en stil gevallen bij vertrek. Ook nu weer handrem en gas geven zodat de auto er vanbinnen naar rook. Heeft iemand ervaringen over hoe je op een steilere helling probleemloos vertrekt?

Misschien moet je eens een powerbox overwegen, Aardgasrijder heeft daar ervaring mee.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is voor mij nu de eerste keer dat ik reageer op een forum. Ik ga ook ineens melden dat voor LPG, het al lang toegestaan is om ondergronds te parkeren. :)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, MaxAGS zei:

Ik ga ook ineens melden dat voor LPG, het al lang toegestaan is om ondergronds te parkeren.

 

Tenzij er een sticker hangt "Verboden voor LPG" .

 

Ergens op het forum is er al over geschreven.

De (bouw)normen voor nieuwe parkeergarages zijn zo dat LPG er inderdaad mag parkeren.

De oude garages zouden echter dure aanpassingen moeten doen om aan de veiligheidsnormen (voor ondergronds parkeren van LPG voertuigen) te voldoen.

Zij hebben de keuze om het niet te doen -> verbod voor LPG voertuigen blijft daar wel gelden.

  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor openbare garages zou het moeten zijn dat elk LPG-voertuig er mag parkeren. Bijvoorbeeld de ondergrondse parking onder de Groenplaats in Antwerpen (bestaat al wel een tijdje), hier mag gewoon geparkeerd worden.

Private parkingen bepalen hun eigen regels en kunnen zeggen wat ze willen. Iemand die zijn eigen ondergrondse parking uitbaat mag zoveel stickers en bordjes in zijn garage hangen en dan zullen zijn klanten hier rekening mee moeten houden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×