Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Aardgasrijder

Aardgasrijders 1.4 TSI Powerbox - ervaringen

Recommended Posts

6 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Er zit in OBD11 ook ene optie om realtime statistieken te zien, maar tijdens het rijden wil ik er niet naar kijken, dan let ik op de weg 😉

Is aan gedacht  😉  Je kan er een SD kaartje inpluggen wat je dan achteraf kan uitlezen op PC.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 23/4/2018 om 17:39, littlebugger25 zei:

@Aardgasrijder😂 Na wat afstellen in de verschillende standen vind ik toch dat je wagen het beste presteert op Stand E2.

In stand D1 reed hij net gelijk zo een oude turbowagen tot 2000 toeren niks en dan patat ne turbo boost.

In A1 vond ik hem persoonlijk wat platjes. 

In E2 rijdt hij als er voor, alleen met meer koppel en meer power.

Als ik zo door de handleiding ga staan er voor de verschillende tuningstanden ook nog andere instellingen op.

Maar ik vind dus nergens enige uitleg aangaande deze instellingen.

Hierboven is sprake van E2 (bovenste stand tuning 3), D1 (bovenste stand tuning 2), A1 (3de stand tuning 1).

Maar wat met de andere standen?

Waarom A1 gekozen in tuning 1 als test en niet C1 of 31?

Ook nog, de fabriekswaarde is B1 wat de 3de stand is van tuning 2.

Wat doen de andere standen in tuning 2 tov de fabrieksinstelling?

Zo heb je in Tuning 1 de instelling C1 maar je hebt deze ook in Tuning 3.

Ik ga er dus vanuit dat deze hetzelfde zijn. Vermoedelijk zijn er dus maar 4 standen: B1 (fabriek), C1, D1 en E2

Echter, littleburger heeft A1 gebruikt uit de Tuning 1 stand, waarom?

Voor een Racechip Pro 2 is er sprake van verhoging van:

81 KW --> 98 KW

110 PK --> 131 PK

200 NM --> 251 NM

Vraag is dan: wat bereik je met welke instelling?

Want anders is het vooral trial en error en... gevoel tijdens het rijden en dat kan mijns insziens toch niet echte de bedoeling zijn om een motor in te stellen?

Tevens ga ik er dus vanuit dat in de stand B1 (de fabrieksinstelling) de bovenstaande waarden helemaal niet gehaald worden.

Racechip.png

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de racechip besteld krijg je er een papier bij met daarop voor jou motor de factory adjustment bij ons  type motor is dat de B1. En zo moet je dan de rij in principe afgaan.

Op de volgende pagina in de handleiding staat er een zelfde tabel maar met andere instellingen deze mag je echter in principe pas gebruiken als de wagen bokt of stil valt  of onregelmatig draait bij het gebruik van de racechip. 

En daar staan dan 4 instellingen bij B1 waaronder de A1 die Aardgasrijder gebruikt/gebruikte ? 

En ja het is echt een trail and error en op gevoel afstellen. En dat de racechip van fabriek af volledig open staat dat geloof ik niet en dat lees je ook in tests op het internet met een rollenbank. Maar dat er verschil is wel voelbaar in power.  In verbruik dat weet ik nog zo niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kan altijd maar dat kan je dan ook zeggen van "echte" tuners.

Wij hebben trouwens onze eerste Fabia zijne motor ook stuk gereden, zonder chip (of permanente tuning) en zonder er "wild" mee te rijden.

Plots was het over en out... Skoda (+ garage) kwamen wel voor 70% tussen in de kosten bij een 5 jaar oude wagen maar dan nog blijft het 30% eigen zak...

Blijft nog dat er met de racechip verschillende instellingen mogelijk zijn die toelaten van om het zachtjes aan te doen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Racechip ingebouwd: Racechip Pro 2

Niet echt duidelijk in de handleiding waar waar moest aangesloten worden. Youtube bracht uitsluitsel maar toch nog twijfels aangezien de bekabeling in de filmpjes wat andes uitgevoerd is dan bij mijn versie.

Begonnen met de standaard waarden (zonder de behuizing open te maken en te checken hoe die ingesteld staat).

Testrit: mmm, weinig verschil tov zonder chip.

Na enkele kms gestopt en, chip ontkoppeld en ineens E2 ingesteld op de schakelaartjes (handleiding had ik niet mee maar die waarde herrinerde ik me nog en ook littleburger zijn verhaal dat dit voor hem de beste instelling was.

Motor is direct veel agressiever, heeft echt veel meer jus.

Wegens niet veel tijd, ritje van 10km gemaakt en auto thuis gestald met de instelling E2.

Deze morgen vertrokken naar 't werk, verbruik in't begin bijna 40% hoger dan gewoonlijk.

Na 10km collega opgepikt op de carpoolparking en verder gereden maar dan na 500m alarm... fout rembekrachtiging!!!  :o

Gestopt, motor even af en weer op, fout weg maar naar 30m opnieuw fout rembekrachtiging (zeer zwaar rempedaal zo).

Opnieuw gestopt, motor af, racechip vervangen door bypassstekker, herstart en fout ook weg. Met bypass naar't werk gereden (50km).

Daar aangekomen, racechip opengemaakt en vastgesteld dat de instellingen niet op E2 staan (S2 op E en S1 op 2) maar andersom.

Ik ben er nochtans 200% zeker van dat ik die niet gewisseld heb gisteren, ik heb enkel diegene die op B stond op E gezet en die die op 1 stond op 2.

Handleiding bijgehaald en ze staan dus inderdaad verkeerd...? Zou dit de oorzaak van fout rembekrachtiging? Motor liep nochtans goed.

Chip ingesteld zoals het moest, S2 op B en S1 op 1.

Na 't werk, bypassstekker verwijderd en Racechip weer aangesloten.

Motor start zonder problemen maar loopt met serieuze schokken.

Gestopt, Racechip weer verwijdert en bypass weer gestoken.

Onderweg Racechip laten openmaken door collega en instellingen weer op 1B laten zetten (S2 1 en S1 B = omgekeerd van de handleiding dus).

Parking naast E19 (Peutie) even gestopt en bypass weggenomen en Racechip weer in de plaats. Wagen rijdt normaal en zoals tijdens eerste test.

Zo 30km gebold, dan Racechip op 1C gezet (Tuning 2 maar nog steeds omgekeerd tov handleiding).

Wagen heeft nu wel meer "jus", niet zoals voorheen op 2E (instelling Tuning 3) maar het is toch al voelbaar.

Voorlopig ga ik het even op deze stand laten staan.

De standaard fabrieksinstelling voor mijn type B1 (of 1B in mijn geval) is toch maar pover kwa resultaat. Ik kan moeilijk aannemen dat dit de optimale waarden zijn zoals Racechip dit graag naar voor schuift.

Ik heb ook foto genomen van het bewijs  dat de schakelaartjes een omgekeerde benaming hebben.

image.png.9f46973877379f3c70953c12648efd88.png

Zoals je kan zien staat S1 op B en S2 op 1 (omgekeerd van wat de handleiding zegt).

Ik heb (door een foutje) ook nog een tweede racechip besteld, voor een Golf 1.2 TSI 105 pk (eigenlijk voor een Beetle met dezelfde motor maar voor de Beetle bieden ze enkel Racechips aan voor dieselmotoren.)

image.png.1b2604afab25b7c0e69bbcf6a7698d3c.png

Ook deze heeft standaard de instellingscode DB1 (de D is van geen belang) en ook hier staat S1 op B en S2 op 1 daar waar de handleiding het heeft over S2=B en S1=1.

Beide racechips voor verschillende motoren hebben dezelfde bestelcode en dezelfde instelling. Enkel voor de 1.4 TGI staat er na de DB1 nog TB39 achter daar waar dit bij de chip voor de 1.2 TSI TB88 is.

Ik heb tot op heden geen idee wat deze extra codes willen zeggen....

Mijn gedacht dat ze maar 1 racechip hebben voor een benzine en 1 voor een diesel (omdat er op de Zuid-Afrikaanse website maar 2 handleidingen te vinden zijn) in 3 uitvoeringen (gewoon, Pro 2 en Ultimate) en wordt er per merk/type wat gespeeld met de instellingen. Dat deze voor de 1.4 TGI en 1.2 TSI dezelfde standaardinstellingen hebben en dezelfde tuningsinstellingen zegt genoeg.

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens dit filmpje heeft de S2 schakelaar (S1 in de handleiding) geen invloed op de instellingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15/5/2018 om 12:23, Lange_666 zei:

Racechip.png

Hier komt al een deel van de verwarring vandaan die ik nu pas opmerk.

Bovenstaande komt uit de online handleiding komende van littleburgers link (de Zuid-Afrikaanse) en die ik op voorhand geraadpleegd had en en tevens wat gememoriseerd

Onderstaande is een shot van de handleiding die bij mijn Racechip zit.

image.png.24c46f3757414c67e77118766b014bd1.png

Oefening: Markeer de verschillen...

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Neen, ik denk het niet, uw foto toont de finetuning, niet de gewone tuning. Bovenstaande heb ik ook.

Maar deze verschilt dus met diegene van de link van littleburger, daar staan de S1 en S2 omgekeerd.

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je mag de waardes niet vergelijken met die van de degene die ik hogerop gepost heb, dat zijn allemaal de normale tuningsinstellingen.

Dit zijn de finetunings en deze zijn gelijk met de uwe.

Edit: de screenshot wordt niet opgeladen...

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt, blijkt dat ik telkens die bladzijde over het hoofd heb gezien.
Straks eens kijken, dan zet ik m eens op E2 😁

Ik keek inderdaad altijd bij smoothness engine... 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier is een screenshot van mijn chipie !

IMG_20180517_1127501.jpg

aangepast door littlebugger25
Foto gedraaid zodat het makkelijker is om te vergelijken !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bevindingen na mijn rit van 10 km, E2 heeft minder last van turbogeluid.

In mijn geval dus een betere instelling dan A1.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen