Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
GuyL

Ervaringen en verbruik A4 G-Tron – A5 G-Tron

Recommended Posts

Dats Kontich is L-gas en dan nog een van de meest laagcalorische (altijd een beetje lager dan de andere DATS stations in de buurt).

H+gas bij Total is OK (en kost evenveel als het L-gas in Kontich) maar tegenwoordig is de vuldruk er belabberd, allé de vuldruk is OK maar de pompen stoppen veel sneller dan vroeger. Hierdoor gaat er ook weer minder gas in de tanks maar aan het verbruik zul je het zeker merken (L-gas bij mij: 4,5 kg/100km, H+ gas, zo rond de 3.6 kg/100km).

Aan de overkant bij den Esso Kielsbroek (sorry PitPoint) is er wel druk en worden je tanks mooi afgetopt. Het is daar ook H gas (geen H+), mijn verbruik hier ligt ook wat hoger. Nadeel is de prijs... 1.180 €/kg.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik heb het tegenovergestelde gevoel over consumptie. Als ik rijd ecologisch en met H-gas op de snelweg, kom ik heel dicht bij het verbruik van de merk. En ik heb die belofte nooit bereikt met andere brandstoffen. ik heb 18 inch velgen.

aangepast door victor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Probeer dan een andere keer de Esso tegenover Hoboken. Naar mijn ervaring heeft die goede druk en haal je de 19 kg misschien. Heeft ook H-gas. Hoboken heeft echter nog wat beter gas maar minder druk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik rijd met een a4 17inch velgen, automaat  op eco stand

Ik merk een groot verschil in bereik tussen h-gas en l-gas. Meer dan de 10% die je zou verwachten.

Met H-gas zit ik rond de 4.4kg verbruik en kom ik aan 400km bereik.

Met l-gas kom ik met veel moeite aan 300km.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, probits zei:

Hallo,

ik ben sinds een aantal maanden ook de trotse bezitter van een audi A5 G-tron. Eerst en vooral wil toch wel melden dat de wagen supergoed rijdt en dat ik ook niks op de performantie en de baanligging e.d. kan opmerken. Het is gewoonweg een topwagen. Het enige min-puntje vind ik de actieradius van deze wagen.

Volgens de verkoper en de brochure kan er 19kg getankt worden en kan je hiermee 500km halen. Nu weet ik ook wel dat dit in ideale omstandigheden is en dat hetgeen ze je beloven altijd met een korrel zout moet genomen worden. Maar nu had ik eerlijk gezegd toch wel gehoopt van een actieradius van rond de 400km te halen... niet dus... ik kan gemiddeld zo'n 270km rijden en dan moet ik terug naar het tankstation.  Ik heb dit ook al gemeld aan de garage , maar zij gaven als reden op dat de wagen nog moest worden ingereden en dat het ook kwam door het extreme warme weer (zomer 2018!)... intussen heb ik al 7500 km op de teller staan... soms lukt het mij om iets verder te rijden, maar de 400 km is nog ver af 🙂   Ik moet wel opmerken dat ik 19" velgen geplaatst heb op de auto, dus ik weet ook wel dat dat geen goed doet... maar er zijn tankbeurten waar ik maar net 250km mee haal, dat is 50% minder dan hetgeen beloofd werd en dat vind ik toch wel veel. Dus ofwel is er iets mis ofwel is dit normaal en voel ik mij toch een beetje bedrogen. Verder moet ik ook nog melden dat  bij de wagen een DATS tankkaart zat van 400€ dus voorlopig heb ik enkel daar getankt en ik heb hier al gelezen dat dat niet de beste gas is... maar kan dit zoveel verschillen?

Laatste opmerking... ik heb nog nooit 19kg kunnen tanken, meestal 16à 17 kg... dus dat scheelt natuurlijk ook al in mijn aantal km's...  

Graag jullie bevindingen...

Alvast bedankt.

Heb ook een A5 en met 18 inch velgen haal ik normaal toch 420 km bij gemengd gebruik autostrade, gewestwegen en files... wel met H-gas uiteraard. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kom makkelijk aan de 400km. Als ik bij dats ga is dat wel soms minder. Want daar is je tank nooit vol. En heb ook zo'n dats kaart van 400€. Maar ga toch soms elders.

Rijd op 16 inch met michelin energy saver wat zeer lage rol weerstand heeft. Als ik op snelweg rustig rij kom ik makkelijk aan 4,2kg op gewest wegen 3,6kg. Rij ook met stronic altijd op auto. Dan schakelt hij makkelijker als je eens moet inhalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

L gas in combinatie met een 85% vulling veroorzaakt dit probleem. Gewoon H gas tanken of H+gas in Hoboken en je zal je rijbereik zien "exploderen"... 😆

Je kan zeker 400-440 km halen met een volle tank cng

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

A4 / A5 rijders met s-tronic transmissie, merkt u ook een onregelmatige power in de motor wanneer starten op CNG en na een lange stop, tussen de eerste versnelling?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik merk na het achteruitrijden uit de garage  soms een schok bij het vertrekken in eerste versnelling.

Als het dat is wat je bedoelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, LGI zei:

Ik merk na het achteruitrijden uit de garage  soms een schok bij het vertrekken in eerste versnelling.

Als het dat is wat je bedoelt.

Heb er gisteren eens op gelet en ik snap wat je bedoelt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja het is de zelfde voor mij.

ik heb nooit gezegd aan de garage omdat deze kleine probleem nooit gebeurt in andere conditie. Als allemaal heeft het, mischien is het normaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik snap ook wat je bedoelt.. zo'n klein 'hikje' bij het vertrek ...

Ter info : Gisteren gaan tanken in de Total van Hoboken... 16,9 kg kunnen tanken... ik reed al een 30km op benzine dus cng-tank was zeker leeg... 

Is al iets beter als bij de DATS24, maar toch nog 2 kg te weinig eigenlijk... nu is het afwachten hoe ver ik ermee geraak... 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo

Na 13,5 maand en 36.500 km verder geeft de BC van mijn A4 G-Tron, manuele schakeling,  een gemiddeld verbruik aan van 4,6 kg / 100 km. ( 96 % H-Gas getankt ) 

Vooral fileverkeer en korte afstanden zijn ongunstig voor het verbruik dan kom ik soms tot 5,2 kg / 100 km daar waar rijden aan constante snelheid soms het verbruik doet dalen tot zo 'n 3,7 à 3,8 kg / 100 km. Maar goed dus een gemiddelde van 4,6 kg / 100 km. 

Het verbruik bij L-Gas ligt zo 'n 15 % 20% boven dat van H-Gas.

Ik kan bevestigen dat je bij warmer en zonniger weer minder kg tankt.

Al bij al is dat normaal want één van de hoofdwetten van de thermodynamica zegt 

hoe hoger de temperatuur van het gas, hoe hoger de druk bij eenzelfde volume

of nog

hoe hoger de temperatuur van het gas, hoe lager het volume ( kg ) bij eenzelfde druk

Dus als de compressoren zijn afgesteld op een bepaalde maximale druk - bv 200 bar - dan tank je minder bij warmer en zonniger weer.

De winter komt eraan ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, GuyL zei:

De winter komt eraan ...

Ah ja ?  Wanneer ?

:D

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen