Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
GuyL

Ervaringen en verbruik A4 G-Tron – A5 G-Tron

Recommended Posts

Het was een franstalig artikel in Trends-Le Vif, maar ik kan het niet meer vinden. Maar ik heb slecht gelezen. 

Het is afhankelijk van je belastingdossier.

De stijging is momenteel voor freelance-aarbeiders die het professionele percentage rapporteren voor hun wagen in hun belastingen. Voor hen zal het mischien interessant zijn om een VAA te rapporteren.

Voor mensen, die een VAA (voordeel van alle aard) rapporteren, is er voor het moment geen verandering.

Voor meer info kan je hier het VAA berekenen : https://www.bdo.be/nl-be/microsites/tools/tools/voordeel-alle-aard-bedrijfswagen

Ik heb 233€ per maand voor mijn A5 g-tron. En jullie ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

de A5/A4 cng motor heeft 11 fiscale PK (geen idee waar Victor 16 haalt ? ) 

Alle bedrijfswagens (zowel nieuwe en tweedehandsmarkt als rijdend park) worden  vanaf 2020 onderworpen aan dit regime van aftrekbaarheid: 120% – (0,5% X coëfficiënt x CO2/km)
Voor diesel (en de hybride varianten daarvan) is de coëfficiënt 1.
Voor CNG (aardgas) is die coëfficiënt 0,90 (zolang de voertuigen niet meer dan 11 fiscale pk hebben.
Voor alle andere brandstoffen en motorisaties is de coëfficiënt 0,95.

Met de A5/A4 cng vallen we dus met de nieuwe regeling nog net op de minst nadelige CNG-coëfficient van 0.9.
Ik zie hiervoor dus geen verschil met kleinere CNG wagens ? 

Met mijn versie van de A5CNG met 110 co2 kom ik dus uit op 70,5% fiscale aftrekbaarheid ipv. 80% (80% komt vanuit mijn bestelbon).

Op zich dus wel minder goed, maar wel nog altijd beter dan de andere diesel-, hybride en benzinewagens.

Op dat vlak is de CNG-wagen dus wel nog altijd meer fiscaal aftrekbaar dan de andere motorisaties (zowel de coëfficient is dus beter als de CO2-uitstoot) al is het dus wel minder dan nu het geval is. Maar da's voor alle type motoren, vermoed ik.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, ik heb mijn contract slecht gelezen. Het is inderdaad 11 fiscale PK. Hoe dan ook, het verschil met normale benzine is te klein, het verschil met elektrisch is nog steeds erg groot, wat mensen niet echt zal doen overschakelen. Met de nieuwe berekening zal de aftrekbaarheid van mijn auto (102 g) dalen van 90% naar 74,1%.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb wel gemerkt dat mijn CO2 waarde anders is op de bestelbon dan op het inschrijvingsbewijs. 108 tov 110. Die laatste is diegene die fiscaal zal gebruikt worden. Verschil heeft te maken met mijn 19 duimsvelgen vermoed ik ? Of min max waarde ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, Cnga5 zei:

Ik heb wel gemerkt dat mijn CO2 waarde anders is op de bestelbon dan op het inschrijvingsbewijs. 108 tov 110. Die laatste is diegene die fiscaal zal gebruikt worden. Verschil heeft te maken met mijn 19-duimsvelgen vermoed ik ? Of min max waarde ? 

Voor mij het was 104 g op de bestelbon en 102 op het inschrijvingsbewijs.

De grootste impact op de co2 bij de a4/a5 zijn de velgen en het sportdesign in de cockpit.

Ik heb 17-duimsvelgen besteld en ook nog 18-duims gekocht.

110 g met 19-duimsvelgen is echt indrukwekkend!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo

Even melden dat het gemiddelde verbruik met winterbanden iets hoger lijkt te liggen. De BC geeft nu 4,6 kg / 100 km aan.

Overigens ben ik nog steeds zeer tevreden over de A4 G-Tron.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 9/22/2017 om 08:44, Prosper zei:

Gisteren opnieuw gaan tanken en ook al 20 tal km op benzine aan het rijden. Resultaat deze keer nog minder: slechts 17,16 kg CNG (A4 - Sint-Niklaas).

Hallo

Weliswaar off topic, misschien even melden dat ook ik - tot voor kort - aanvankelijk vaststelde dat je telkens minder kg tankt bij Dats te Sint Niklaas. Dit is nu duidelijk veranderd, bij de laatste 2 tankbeurten aldaar kreeg ik telkens meer dan 18 kg erin en de tank was dan nog niets eens leeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, GuyL zei:

Hallo

Even melden dat het gemiddelde verbruik met winterbanden iets hoger lijkt te liggen. De BC geeft nu 4,6 kg / 100 km aan.

Overigens ben ik nog steeds zeer tevreden over de A4 G-Tron.

Maar het hangt ook af van de bandenmaat van je winterbanden. Ik heb bijvoorbeeld zomerbanden van 17 inch (met de mooie velgen) en mijn winterbanden zijn slechts 16 inch omdat die op gewone, goedkope, zwarte velgen staan. Daardoor is voor mijn Skoda Octavia Combi het verbruik ongeveer gelijk in de winter/lente en in de zomer/herfst.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, GuyL zei:

Hallo

Weliswaar off topic, misschien even melden dat ook ik - tot voor kort - aanvankelijk vaststelde dat je telkens minder kg tankt bij Dats te Sint Niklaas. Dit is nu duidelijk veranderd, bij de laatste 2 tankbeurten aldaar kreeg ik telkens meer dan 18 kg erin en de tank was dan nog niets eens leeg.

Het zou kunnen dat er daar kort na mekaar verschillende auto's CNG getankt hebben waardoor de CNG-installatie niet de tijd krijgt om helemaal terug op druk te komen (zie antwoord hieronder).

Nochtans hoor je bij Dats heel goed dat de CNG-installatie aanslaat nadat je ongeveer 6 of 7 kg getankt hebt. Dat is volgens mij toch om die druk van 200 bar te behouden.

Ik heb hier een antwoord van Dats24 (van 10 oktober 2017) op mijn vraag betreffende die aardgasinstallatie in Hasselt:

Geachte heer,

Ik heb de calorische waarde nagekeken, waarvan hiernaast het resultaat. INTERENERGA - DILSEN LOMMEL;11,5035;
Het gas dat we verkopen te DATS 24 Hasselt wordt ons aangeleverd. DATS 24 heeft zelf geen vat op de calorische waarde. Is trouwens hetzelfde gas voor de inwoners van stad Hasselt en omstreken.

Aan de calorische waarde ligt het dus niet. Deze ligt boven het gemiddelde van de calorische waarde van het H-gas.

Ik vermoed dat u op een moment bent gaan tanken waar de compressie van het gas, in onze installatie, minder was (of gezakt door voorafgaande tankbeurten).

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik had ook wat problemen met het tanken bij Dats. met tanks helemaal leeg, kon ik in Hasselt slechts 15 kg H-gas tanken en een week later 19,5 kg L-gas in Overijse.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ondertussen al 2x Cng gaan tanken. Eerste maal niet veel, enkel om eens te testen 14kg in dats Menen.

Moet zeggen duurde een eindje.

Vandaag in GOW ieper geweest en 18kg getankt. Ik moet zeggen in de gow ging dit toch vlotter. Toen de pomp vertraagde greep de compressor direct in. Waardoor  het direct weer vlot liep. Iets wat niet zo was in de dats.

Intussen zegt de computer dat ik al 410km op cng alleen kan rijden.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo

Even melden dat na 26.000 km de boordcomputer een gemiddeld verbruik weergeeft van 4,6 kg, op het einde van de zomerperiode zie ik dit dalen naar 4,5 kg.

Vorig jaar in begin oktober gaf de BC even een gemiddeld verbruik aan van 4,3 kg tegen het einde van de winter was dit 4,7 kg.

Ik heb tot dusver slechts 4 maal L-gas getankt en een 70 tal keren H-gas. 

Zoals bij alle wagens wordt het verbruik beinvloed door buitentemperatuur, windrichting, al dan niet fileverkeer ( zeker ), rijafstand, bandenspanning, rijstijl, al dan niet stadsverkeer, ... Helaas in mijn geval is er heel wat fileverkeer mee verwerkt in de cijfers.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo,

ik ben sinds een aantal maanden ook de trotse bezitter van een audi A5 G-tron. Eerst en vooral wil toch wel melden dat de wagen supergoed rijdt en dat ik ook niks op de performantie en de baanligging e.d. kan opmerken. Het is gewoonweg een topwagen. Het enige min-puntje vind ik de actieradius van deze wagen.

Volgens de verkoper en de brochure kan er 19kg getankt worden en kan je hiermee 500km halen. Nu weet ik ook wel dat dit in ideale omstandigheden is en dat hetgeen ze je beloven altijd met een korrel zout moet genomen worden. Maar nu had ik eerlijk gezegd toch wel gehoopt van een actieradius van rond de 400km te halen... niet dus... ik kan gemiddeld zo'n 270km rijden en dan moet ik terug naar het tankstation.  Ik heb dit ook al gemeld aan de garage , maar zij gaven als reden op dat de wagen nog moest worden ingereden en dat het ook kwam door het extreme warme weer (zomer 2018!)... intussen heb ik al 7500 km op de teller staan... soms lukt het mij om iets verder te rijden, maar de 400 km is nog ver af ?   Ik moet wel opmerken dat ik 19" velgen geplaatst heb op de auto, dus ik weet ook wel dat dat geen goed doet... maar er zijn tankbeurten waar ik maar net 250km mee haal, dat is 50% minder dan hetgeen beloofd werd en dat vind ik toch wel veel. Dus ofwel is er iets mis ofwel is dit normaal en voel ik mij toch een beetje bedrogen. Verder moet ik ook nog melden dat  bij de wagen een DATS tankkaart zat van 400€ dus voorlopig heb ik enkel daar getankt en ik heb hier al gelezen dat dat niet de beste gas is... maar kan dit zoveel verschillen?

Laatste opmerking... ik heb nog nooit 19kg kunnen tanken, meestal 16à 17 kg... dus dat scheelt natuurlijk ook al in mijn aantal km's...  

Graag jullie bevindingen...

Alvast bedankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

L-gas (zal de grootste boosdoener zijn) en wat zware voet in combo met druk verkeer en 19" duims velgen.

Indien je effectief H-gas tankt is 250km wel héél weining. Of rij je constant in druk verkeer met zware voet.

Aantal getankte KG is afhankelijke van of de tanks leeg zijn (logisch) ja dan nee, buitentemp (kan tussen heel warm in de zomer en heel koud in de winter makkelijk 3kg schelen) en de aangeboden vuldruk uiteraard.

Wat dat inrijden verhaal betreft: bullshit.

Wat het warme weer verhaal betreft: klopt niet als ze spreken over het aantal gereden kms, in de zomer is het verbruik wat minder dan in de winter, klopt wel als ze het hebben over de hoeveelheid die in de tanks kan.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
39 minuten geleden, probits zei:

Hallo,

ik ben sinds een aantal maanden ook de trotse bezitter van een audi A5 G-tron. Eerst en vooral wil toch wel melden dat de wagen supergoed rijdt en dat ik ook niks op de performantie en de baanligging e.d. kan opmerken. Het is gewoonweg een topwagen. Het enige min-puntje vind ik de actieradius van deze wagen.

Volgens de verkoper en de brochure kan er 19kg getankt worden en kan je hiermee 500km halen. Nu weet ik ook wel dat dit in ideale omstandigheden is en dat hetgeen ze je beloven altijd met een korrel zout moet genomen worden. Maar nu had ik eerlijk gezegd toch wel gehoopt van een actieradius van rond de 400km te halen... niet dus... ik kan gemiddeld zo'n 270km rijden en dan moet ik terug naar het tankstation.

Welkom op het forum.

Bij welke Dats24-tankstations ga je gewoonlijk CNG tanken?

Je zou - als je in de buurt bent - eens CNG kunnen gaan tanken bij Dats24 in Tongeren. Dat is namelijk het H-gas van de beste kwaliteit, waar je het meeste kilometers mee kan afleggen.

De provincies Vlaams-Brabant - uitgezonderd Esso Express in Asse (Zellik) en Sint-Joris-Winge - en Antwerpen (uitgezonderd Total Hoboken en den Esso daartegenover) hebben allemaal L-gas waardoor je dus veel minder kilometers kan afleggen. De provincies Limburg met uitzondering van Beringen en Heusden-Zolder, Oost- en West-Vlaanderen daarentegen hebben allemaal H-gas.

Waals-Brabant is net hetzelfde als Vlaams-Brabant: L-gas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik ga tanken in het dats24 station van Kontich en ik vind nu niet dat ik zo'n zware voet heb (kom zelden boven de 3000 toeren).

Maar als ik het goed begrijp kan de plaats van tanken echt wel een verschil maken... ik  zal eens in de total van Hoboken gaan tanken en eens kijken hoeveel verschil dat dat maakt.

wordt vervolgd...

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...