Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

500L valt stil


Karmichi

Aanbevolen berichten

Hej, 

mijn 500l is nog geen jaar oud en de laatste week ben ik al 2 keer, in de eerste km na het starten, stilgevallen bij het lossen van het gaspedaal. Met moeite krijg ik de motor terug aan de praat na 10 tallen keren starten. Laatste keer zelfs pechverhelping moeten bellen. Zijn er mensen die dit al hetzelfde ervaren hebben? Lijkt dit een probleem bij overschakelen van benzine op gas? 

Binnen het jaar al haperingen... als dat maar goed komt! Garage heeft volgende week pas plaats... dus hoop dat hij het nog een week uitzingt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit probleem ben ik nog niet tegengekomen bij overschakelen van benzine naar CNG tijdens het rijden, wel dat de koudstart moeilijk kan verlopen.

Krijg je een storing op je dashbord? Een lampje dat aangaat? 

Dit probleem 'lijkt' een beetje op volgend probleem, echter is daar het probleem dat de wagen niet start bij koudstart

 

Bij Mercedes heeft iemand ook een startprobleem gelijkaardig aan dit van de Fiat Doblo, echter is dit ook met koude motor en niet tijdens het rijden.

Belangrijkste is dus de vraag als je een foutmelding krijgt, zodat we verder kunnen zoeken.

 

Bij een probleem dient je garage wel bereikbaar te zijn, een wagen die stilvalt is een serieus gevaar voor jezelf en andere op de baan, hier dien je de dag zelf voor op controle te kunnen gaan, zodat ze de foutcodes kunnen uitlezen en je verder helpen !


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van dit probleem heb ik ook al gehoord.


Eén keer werd als oplossing vermeld dat een ontstekingsbobijn werd vervangen.

 

Bij het pechverhaal dat ik persoonlijk ken zijn ze verschillende keren naar de garage (Buga Geel) moeten gaan en hebben ze het vertrouwen in de betrouwbaarheid van de 500L verloren.

 

Volgens mij is een tweecilinder toch wat gevoeliger aan storingen. 
Als er eentje even wat minder mee wil . . .


VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 

Verbruik: spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk starten van de 2-cilinder bij koud weer hebben we ook gehad.

Dat was de Uni-air module  (bij een 4-cilinder is dat de Multi-air module).

 

Google maar eens ...  >:(

 

Maar stilvallen na een aantal kilometers : nee, nog niet voorgehad.

 

Minder dan 1 jaar oud = nog in de garantie van 2 jaar (tenzij je de uitgebreide garantie hebt genomen tot 5 jaar).

 

En dan een garage tegenkomen die geen tijd heeft ?

Goe bezig, Fiat !  >:(

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

de onze viel ook regelmatig stil, vooral als het wat kouder was of langer niet gereden. Onze truc is vooral geduld: starten zonder de koppelingspedaal in te drukken en even zijn toeren laten zoeken. Dan rustig vertrekken ... :)

 

Dat is voor de omschakeling naar cng :).

 

gr en succes,

Ive

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Dit probleem ben ik nog niet tegengekomen bij overschakelen van benzine naar CNG tijdens het rijden, wel dat de koudstart moeilijk kan verlopen.

Krijg je een storing op je dashbord? Een lampje dat aangaat? 

Dit probleem 'lijkt' een beetje op volgend probleem, echter is daar het probleem dat de wagen niet start bij koudstart

 

Dat is het gekke... geen enkele foutmelding of storing.

Starten doet hij tot nu toe altijd, behalve als hij echt stilvalt, het lijkt dan alsof je door je gaspedaal trapt. Er gaan meestal ook enkele 'haperingen' aan vooraf. Alsof er geen brandstoftoevoer meer is. Als ik dan de gas moet lossen dan valt de motor uit. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de vele reacties, 

 

Vandaag terug in de garage geweest en een gelijkaardig probleem was blijkbaar al eens voorgevallen. Toen hebben ze bij de cng specialist de gasleidingen moeten laten vervangen... het kan dus nog even duren... gelukkig heb ik ondertussen een vervangwagen meegekregen (Een Doblo, ook cng)

Hopen dat het goed komt! 

 

Groetjes! 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dit is alvast een stap in de goede richting, je wordt serieus genomen bij de garage.

Zo'n jonge wagen en gasleidingen vervangen is wel vreemd. Hou ons zeker op de hoogte, want dit is een vervelend probleem.

 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Karmichi zei:

gelukkig heb ik ondertussen een vervangwagen meegekregen

 

Zo hoort het bij een wagen die nog in garantie is !


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 2-10-2017 om 23:09, Aardgasrijder zei:

@Karmichi Ondertussen al meer nieuws?

 

Ja hoor, 

 

hij doet het ondertussen terug zonder problemen! 

Blijkbaar is de twinair turbomotor nogal heel gevoelig aan te weinig olie. Daardoor ging de motor in een soort van veiligheidsmodus waardoor hij niet meer aansloeg. Wel vreemd dat er dan niet eerst een waarschuwingslampje gaat branden... moet dus goed het oliepeil in de gaten houden want hij kwam net niet aan zijn eerste jaarlijkse controle. 

Gelukkig geen aardgasprobleem dus.

 

Bedankt voor de interesse en de tips! 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Karmichi zei:

 

Ja hoor, 

 

hij doet het ondertussen terug zonder problemen! 

Blijkbaar is de twinair turbomotor nogal heel gevoelig aan te weinig olie. Daardoor ging de motor in een soort van veiligheidsmodus waardoor hij niet meer aansloeg. Wel vreemd dat er dan niet eerst een waarschuwingslampje gaat branden... moet dus goed het oliepeil in de gaten houden want hij kwam net niet aan zijn eerste jaarlijkse controle. 

Gelukkig geen aardgasprobleem dus.

 

Bedankt voor de interesse en de tips! 

 

 

Ja, daar heb je gelijk in! Ik zou ook graag hebben dat dan een waarschuwingslampje gaat branden. Dit zou standaard moeten zijn. Dit is nog een punt waaraan Fiat moet werken.

Bij het minste dat er scheelt aan mijn auto gaat het desbetreffende icoontje van het onderdeel branden en verschijnt er een waarschuwingstekst op het kleine, digitale scherm tussen de twee wijzerplaten (toerentalmeter en snelheidsmeter).


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, muscles zei:

Ja, daar heb je gelijk in! Ik zou ook graag hebben dat dan een waarschuwingslampje gaat branden. Dit zou standaard moeten zijn. Dit is nog een punt waaraan Fiat moet werken.

Bij het minste dat er scheelt aan mijn auto gaat het desbetreffende icoontje van het onderdeel branden en verschijnt er een waarschuwingstekst op het kleine, digitale scherm tussen de twee wijzerplaten (toerentalmeter en snelheidsmeter).

 

Het enige wat erop kwam was de servicebehoefte binnen 28 dagen... maar daar was ik dus niet veel mee... 

 

Ach, ben al blij dat ik de oorzaak nu weet... hopelijk heeft hij ni te veel verassingen meer in petto voor mij! Naast het motorprobleem bleken mijn achterschokdempers ook al te lekken en met de aandrijfriem van de alternator was ook iets mis, dus die hebben ze in garantie ook moeten vervangen... 

Mijn vorige wagen was een VW lupo van bijna 13 jaar... die heeft me nooit in de steek gelaten en nooit echt grote kosten aan gehad, maar moest wegens gezinsuitbreiding weg... Maar een Fiat is duidelijk geen VW... Maar het kan ook toeval zijn... als dat bestaat tenminste... 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...