Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
pluxy

Zouden jullie nog een Caddy op CNG kopen?

Recommended Posts

de mijne 8 weken te vroeg?.

ik heb ondertussen gemaild met vagcom-bedrijf maar zonder reactie voorlopig.

In Nederland zou ne goeie zitten naar het schijnt ,is alleen wa ver.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Dr Nick zei:

ik ben ook nog steeds op zoek naar een methode om de spiegels van een caddy te laten inklappen bij afsluiten...

inderdaad spiegels dichtklappen en verdomde START STOP bij inschakelen niet ingeschakeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, pluxy zei:

inderdaad spiegels dichtklappen en verdomde START STOP bij inschakelen niet ingeschakeld.

Spiegels inklappen kan maar dan moet de eeprom in de deur worden geprogrammeerd. In de UK zijn er enkelen die het gedaan hebben, maar dan moet je een vag com hebben. Geen idee of iemand dat hier heeft. Kijk eens op caddy2k.com

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, muscles zei:

En ben je nu kwaad daarvoor? ?

Ja, want ik had hem besteld bij Lagrou in Ieper, wegens een goede band met de garagist. In het weekend was ik er nog op bezoek. En maandag, toen ik terug in Leuven zat, kreeg ik te horen dat hij was geleverd. Ik moest dan nog een week wachten....grmbl....

• Hahaha 1

Met vriendelijke groeten,

Steven

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, svermoere zei:

Ja, want ik had hem besteld bij Lagrou in Ieper, wegens een goede band met de garagist. In het weekend was ik er nog op bezoek. En maandag, toen ik terug in Leuven zat, kreeg ik te horen dat hij was geleverd. Ik moest dan nog een week wachten....grmbl....

Een verstandige garagist zal je pas dan bellen en zeggen wanneer je je nieuwe wagen mag komen afhalen, dus wanneer je wagen volledig klaar is.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden, muscles zei:

Een verstandige garagist zal je pas dan bellen en zeggen wanneer je je nieuwe wagen mag komen afhalen, dus wanneer je wagen volledig klaar is.

Hij was dan klaar, dat bedoelde ik :-).

• Vind ik leuk 2
  • Triest 1

Met vriendelijke groeten,

Steven

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

voor de caddy rijders: hebben jullie een bodembeschermplaat onder de motor, was verrast dat dit er niet onder hing?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geen motorbeschermplaat, noch beschermplaat achterste gastanks. 

Vorige week op onderhoud geweest bij Lagrou, Ieper => is volgens de hoofdtechnieker normaal. Sommige caddy's hebben deze wel, andere dan weer niet... ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik ga er toch eens achter horen wat dit kost, zo kaal vind ik gevaarlijk.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi,

misschien eerst even antwoord voor Aardgasexpert: de beschermplaat voor motor en versnellingsbak is bij aanschaf van de maxi een optie van zo'n 330€. Geen idee wat dat kost als je dat nadien aanschaft, maar deel gerust want ben benieuwd.

Even voorstellen: ik ben Didier, ben nieuw hier, beschik nog niet over een aardgaswagen maar sta op het punt van eentje aan te schaffen.

ik ben vandaag met het gezin gaan proefrijden met een Caddy Maxi TGI DSG6. We zijn op zoek naar een ruime gezinswagen / allrounder met het ecologische aspect in het achterhoofd en zijn wat sceptisch qua toekomstbeeld voor benzine en diesel. We denken dus dat we met de Caddy Maxi TGI een goede oplossing hebben.

We hebben offerte laten maken voor de Caddy Maxi TGI handgeschakeld, in Dark & Cool editie. Daarbij hebben we als optie de Comfort Pack, App connect, regelbare armsteun en kunstlederen stoelbekleding gekozen. Daarmee hebben we een voor ons erg goed uitgeruste auto zonder te veel toeters en bellen die we niet nodig hebben.

Ik heb vroeger nog VW gereden dus het is ergens "thuiskomen" als ik met de Caddy reed. Ik ben op zich erg te spreken over de proefrit en de kans is zeer groot dat we'm gaan bestellen. Toch nog een paar vragen / bedenkingen.

De proefrit was met de automaat, want ze hebben geen handgeschakelde TGI in demo beschikbaar. Ik zou liever handgeschakeld blijven rijden: ben dat zo gewoon en ik zie geen rechtvaardigbare reden voor de meerkost voor ons. Maar ik kan het verschil dus niet inschatten. Ik vond dat de automaat vrij traag reageerde, en erg makkelijk er voor koos om hoog in toeren te gaan. Ik weet echter niet of die trage reactietijd aan de TGI motor ligt, of aan de DSG. Heeft iemand hier ervaring met handgeschakeld, en hoe ervaart hij/zij dat?

De kunstlederen stoelbekleding is met het idee van kinderen die al wel eens morsen / wagenziek worden, dat dit makkelijker te kuisen valt dan stoffen bekleding. De meerprijs voor "echt" leder vinden we te duur daarvoor, maar ik heb wat bedenkingen bij de duurzaamheid van dat kunstleder. Iemand daar ervaring mee?

De stoelen zitten op zich wel goed (genoeg), maar ik ben beter gewoon. Er is een optie lendensteunregeling beschikbaar, die kost zo'n 180€. Maakt dit een groot verschil, of blijft het toch een mindere stoel met gewoon dat klein extraatje?

Het gebrek aan een beschermplaat onderin vind ik toch ook wat vreemd. Maakt dat de motor en versnellingsbak niet extra kwetsbaar voor strooizout en dergelijke?

We verkiezen persoonlijk de Maxi omwille van de grotere autonomie (vakantie) en de ruimte (hobby's). Vijf zitplaatsen volstaan ruimschoots, al komen 7 plaatsen soms ook al wel eens van pas. Maar een trekhaak zou ook al wel eens van pas komen (maar dus ook niet echt noodzakelijk), en de combinatie 7 plaatsen én een trekhaak is dus niet mogelijk. Onze garagist zegt dat als je 7 plaatsen kiest je de trekhaak normaal achteraf kan laten bijplaatsen, maar volgens mij klopt dat niet. Als je die combinatie niet kan kiezen bij aanschaf, dan zal je bij de keuring daarmee toch tegen de lamp lopen met een (elders) achteraf geplaatste trekhaak?

We twijfelen dus nog over 7 plaatsen of trekhaak. Het nadeel voor ons aan 7 plaatsen is dat de koffer dan kleiner is dan gewenst (en met die bank er uit heb je slechts gedeeltelijk een kofferafdekking). En als je dan de trekhaak kiest en dus af fabriek maar 5 plaatsen hebt, dan heb je zelfs helemaal geen kofferafdekking meer. Dat is voor ons persoonlijk dus nog een moeilijke knoop om door te hakken.

Maar verder zijn we er dus wel helemaal uit hoor :-)

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Groeten,

Didier

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog al gelezen & gemerkt dat de DSG nogal "sloom" reageert bij het overschakelen (en dan vooral bij het terugschakelen), vooral bij auto's met een lichtere motor. De handbak is dan natuurlijk iets "vinniger", maar de versnellingen in de 5-speed handbak zijn ook behoorlijk lang, dus je blijft vrij lang in eerste rijden alvorens naar tweede over te schakelen, wat de vinnigheid voor een deel teniet doet.

Kunstleder: het ziet er mooi uit, en is inderdaad een dankbaar materiaal om te reinigen, maar het vergt wel behoorlijk wat onderhoud en wordt lelijk oud, daar waar stof en in mindere mate leder wat meer vergevingsgezind zijn. En het plakt (bij mij toch) als lijm vanaf het ook maar een beetje warm is, net zoals leder. Ik ben er persoonlijk geen fan van. Misschien een losse zetelhoes voor op de achterbank?

Lendensteun: als je niet vaak in de auto zit, of vaak rechtdoor rijdt is het niet zo nodig, maar ik vind het persoonlijk wel handig om te hebben, teneinde degelijk in je stoel gehouden te worden bij het nemen van bochten aan een redelijke snelheid (op & afritten van de snelweg bvb), in plaats van je buik- & rugspieren te moeten opspannen om de middelpuntvliedende kracht tegen te werken. Het is geen sportstoel, en gaat er ook geen worden, maar voor 180€ is dat voor mij een no-brainer om toch te nemen hoor.

Beschermplaat werkt langs twee kanten. Ja het schermt de motor(ruimte) af tegen steenslag & vuiligheid, maar het beperkt ook de luchtstroom, dus het vocht dat (onvermijdelijk) toch de motorruimte binnen komt kan dan ook moeilijker weg door verdamping of door weggeblazen te worden. En stilstaand/langdurig vocht is nefast voor metaal. 

Een trekhaak achteraf plaatsen kàn hoor. De trekhaak van fabriekshalve is zo'n afneembare/wegklikbare die in het chassis geïntegreerd is. Een haak die achteraf geplaatst wordt zal zeer waarschijnlijk een vast exemplaar zijn, dat met een soort van stelling aan het chassis verankerd zal worden. Qua keuring: je moet sowieso met een (nieuwe) auto met trekhaak naar de keuring, of die nu fabriekshalve of achteraf geplaatst is. Er wordt dan een gedeeltelijke keuring uitgevoerd louter mbt de trekhaak (montage, stekker,...). Je moet voor jezelf de afweging maken hoe vaak je die haak gaat gebruiken, en waarvoor. Want als het louter is om fietsen te vervoeren, is zo'n opgespbare fietssteun die met bandjes & steunrubbers op de kofferklep gegespt wordt òòk een oplossing. 

Geen kofferafdekking vind ik persoonlijk ook een moeilijke. Ik ben nu niet iemand die veel in de koffer laat slingeren, maar het komt toch wel eens voor dat er iets in de auto moet achterblijven. Een afdekking die al te benieuwde ogen het zicht ontneemt is dan natuurlijk wel handig. Anderzijds: "als ze binnen willen zitten, zitten ze toch binnen hoor". Is er geen aftermarket (3rd party) oplossing voor zo'n afdekking?

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Didierb zei:

Hoi,

misschien eerst even antwoord voor Aardgasexpert: de beschermplaat voor motor en versnellingsbak is bij aanschaf van de maxi een optie van zo'n 330€. Geen idee wat dat kost als je dat nadien aanschaft, maar deel gerust want ben benieuwd.

Even voorstellen: ik ben Didier, ben nieuw hier, beschik nog niet over een aardgaswagen maar sta op het punt van eentje aan te schaffen.

ik ben vandaag met het gezin gaan proefrijden met een Caddy Maxi TGI DSG6. We zijn op zoek naar een ruime gezinswagen / allrounder met het ecologische aspect in het achterhoofd en zijn wat sceptisch qua toekomstbeeld voor benzine en diesel. We denken dus dat we met de Caddy Maxi TGI een goede oplossing hebben.

We hebben offerte laten maken voor de Caddy Maxi TGI handgeschakeld, in Dark & Cool editie. Daarbij hebben we als optie de Comfort Pack, App connect, regelbare armsteun en kunstlederen stoelbekleding gekozen. Daarmee hebben we een voor ons erg goed uitgeruste auto zonder te veel toeters en bellen die we niet nodig hebben. Automaat is zalig.

Ik heb vroeger nog VW gereden dus het is ergens "thuiskomen" als ik met de Caddy reed. Ik ben op zich erg te spreken over de proefrit en de kans is zeer groot dat we'm gaan bestellen. Toch nog een paar vragen / bedenkingen.

De proefrit was met de automaat, want ze hebben geen handgeschakelde TGI in demo beschikbaar. Ik zou liever handgeschakeld blijven rijden: ben dat zo gewoon en ik zie geen rechtvaardigbare reden voor de meerkost voor ons. Maar ik kan het verschil dus niet inschatten. Ik vond dat de automaat vrij traag reageerde, en erg makkelijk er voor koos om hoog in toeren te gaan. Ik weet echter niet of die trage reactietijd aan de TGI motor ligt, of aan de DSG. Heeft iemand hier ervaring met handgeschakeld, en hoe ervaart hij/zij dat? in DRIVE en op CNG is hij inderdaad slommer, maar voor ons meer dan voldoende, er is ook een S(port) stand waarbij deze hoger in toeren gaat. Op benzine is hij wel een stuk sneller , ook in D.

De kunstlederen stoelbekleding is met het idee van kinderen die al wel eens morsen / wagenziek worden, dat dit makkelijker te kuisen valt dan stoffen bekleding. De meerprijs voor "echt" leder vinden we te duur daarvoor, maar ik heb wat bedenkingen bij de duurzaamheid van dat kunstleder. Iemand daar ervaring mee? We hebben een op maat zetelovertrek gekocht bij Vw , op maat of wat je wil  merk:(SAFAR), 250euro voor de voorste zetels.

De stoelen zitten op zich wel goed (genoeg), maar ik ben beter gewoon. Er is een optie lendensteunregeling beschikbaar, die kost zo'n 180€. Maakt dit een groot verschil, of blijft het toch een mindere stoel met gewoon dat klein extraatje?

Lendensteun zeker nemen, is niet veel maar vrouw is klein en ik ben groot,dus moest erop.

Het gebrek aan een beschermplaat onderin vind ik toch ook wat vreemd. Maakt dat de motor en versnellingsbak niet extra kwetsbaar voor strooizout en dergelijke? Heb dit ook gezien, ik denk in aftermarket ½ prijs.

We verkiezen persoonlijk de Maxi omwille van de grotere autonomie (vakantie) en de ruimte (hobby's). Vijf zitplaatsen volstaan ruimschoots, al komen 7 plaatsen soms ook al wel eens van pas. Maar een trekhaak zou ook al wel eens van pas komen (maar dus ook niet echt noodzakelijk), en de combinatie 7 plaatsen én een trekhaak is dus niet mogelijk. Onze garagist zegt dat als je 7 plaatsen kiest je de trekhaak normaal achteraf kan laten bijplaatsen, maar volgens mij klopt dat niet. Als je die combinatie niet kan kiezen bij aanschaf, dan zal je bij de keuring daarmee toch tegen de lamp lopen met een (elders) achteraf geplaatste trekhaak?

We twijfelen dus nog over 7 plaatsen of trekhaak. Het nadeel voor ons aan 7 plaatsen is dat de koffer dan kleiner is dan gewenst (en met die bank er uit heb je slechts gedeeltelijk een kofferafdekking). En als je dan de trekhaak kiest en dus af fabriek maar 5 plaatsen hebt, dan heb je zelfs helemaal geen kofferafdekking meer. Dat is voor ons persoonlijk dus nog een moeilijke knoop om door te hakken.

Maar verder zijn we er dus wel helemaal uit hoor ?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Groeten,

Didier

Extra's die volgende keer wel neem:    

1.parkeersensoren vooraan(zelf parkeren niet, maar zit erin)

2. BIxenon

3. Warmtewerende of isolerende voorruit 

aangepast door pluxy
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, deverhelst zei:

Ik rijd voor het eerst met een automaat en dat is lekker hoor ! Automatic for ever !?

Als je automaat goed is afgesteld dan ben je goed af, ik ben ooit in een wagen meegereden waar dit niet het geval is, de wagen schreeuwt dan en dat is nefast voor het verbruik en gezond voor je motor is het ook niet.

Het manueel schakelen mag dan wel niet zo eenvoudig zijn als een automaat maar het geeft toch wel voordelen, zeker als je een rijbewijs gaat halen dan kan je best voor het manueel schakelen gaan.

Wie manueel kan rijden geraakt met elk voertuig weg, als je enkel de automaat kent en je komt de situatie tegen dat je manueel moet schakelen dan ben je mogelijk een avontuur gestart.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@MrFingers: de handgeschakelde bak bij de Caddy TGI is momenteel een 6v net zoals de automaat, dus ik ga er van uit dat de verhoudingen identiek zijn. De 5v zoals bij de 102pk vind ik ook niet ok.

Wat ik bedoel ivm de trekhaak, want dat heb ik misschien niet zo heel duidelijk uitgelegd. Aangezien VW geen combinatie aanbiedt 7p + trekhaak is dat dus niet gehomologeerd. En mijn vrees is dat, ook al kan je dan wel mechanisch een trekhaak laten monteren, als je dan bij de keuring komt ze aan de code van je voertuig zien dat je voertuig niet gehomologeerd is voor een trekhaak, en dat dan daar het schoentje begint te wringen.

Trekhaak zou bij ons wel degelijk zijn voor occasioneel een aanhanger te slepen. Bijvoorbeeld: we gaan de oprit aanleggen en gaan wat stabilisé laden... Of: ik sta in panne met de motor en het vrouwtje mag me komen ophalen ? We hebben nu geen aanhangwagen maar dat is ook heel eenvoudig omdat we nu geen trekhaak hebben... Nadeel is dan weer blijkbaar een duurdere verzekering als je een trekhaak hebt (I checked), maar misschien is de verzekering voor 5p dan weer goedkoper dan voor 7p (to be checked)? Fietsen nemen we dan wel op het dak mee: ik heb al jaar en dag een uitstekende dakdrager van Thule daarvoor. Toegegeven: het is hoog heffen bij de Caddy, maar dat is weer een extra pluspunt aan die superlichte fiets gekocht te hebben ?

@pluxy: de warmtewerende voorruit zit erbij, standaard in de dark&cool uitvoering ("voorruit van warmtewerend en gelaagd glas" heet het letterlijk). De andere extra opties die je aanhaalt vinden we persoonlijk te duur voor de meerwaarde die wij daarmee zouden ervaren. Maar da's persoonlijk natuurlijk.

Ik heb wat moeite met aftermarket kanalen te vinden die accessoires aanbieden voor de Caddy Maxi. Voorral de kofferruimte zouden we willen finetunen in geval dat we voor 5p kiezen. Tips qua websites / verkoopkanalen zijn altijd welkom!

Grtz

D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuke waardes, maar niet reëel.

IMG_1911.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, pluxy zei:

Ik vind het toch zeer eigenaardig dat er gewoonweg niet over de 1500 TGI motor gesproken wordt in dat artikel. Is die journalist wel 100% op de hoogte?

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zou het niet weten. Komt van een hollandse site, dus??????

op vw.be staat deze nog gewoon configureerbaar, of ze doen geen moeite meer voor de huidige en houden zich bezig met de volgende generatie.

aangepast door pluxy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op de Nederlandse VW website staat de Caddy enkel nog op zoals beschreven in het artikel, nl enkel als Trendline.

Op de NL configurator is de Caddy niet te configureren (op dit moment). Op de BE wel.

In de downloadbare brochure is er nog wel sprake van de TGI maar nog over de 1.4L, ik vermoed dat dit dus nog de oude brochure is.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...