Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Welke modellen wil jij af-fabriek op CNG?

muscles
 Delen

Aanbevolen berichten

Welke specifieke automodellen zou jij graag hebben die af-fabriek met CNG-tanks geleverd worden?

Ik persoonlijk zou graag zien dat de Skoda Kodiaq, de Skoda Karoq en de Skoda Superb allemaal te bestellen zijn met CNG-tanks.

En van de Volkswagen-modellen zou ik graag hebben dat de VW Caravelle af-fabriek met CNG-tanks geleverd wordt.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er een tamelijk grote markt is voor breaks op CNG.

Mercedes C- en E-klasse formaten maar dan de equivalente modellen bij andere merken...

Belangrijk ook is dat het motorvermogen ook niet enkel voor pk-monsters is. Betaalbare 150 pk modellen zijn meer als voldoende, vind ik!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk vind ik alle uitvoeringen met minstens 7 zitplaatsen.

• Vind ik leuk 2

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bij zei:

Bij VW de Transporter en de Tiguan

bij Skoda de Yeti

Alhoewel de Skoda Yeti nog altijd verkrijgbaar is, is de kans zeer klein (eigenlijk zo goed als onbestaande) dat dit model in cng-uitvoering er ooit zal komen omdat de splinternieuwe Skoda Karoq nu reeds aangeduid wordt als zijn opvolger.

Der Škoda Karoq ist ein Kompakt-SUV der tschechischen Marke Škoda. Das Fahrzeug löst Ende 2017 den seit 2009 gebauten Škoda Yeti ab. Der Karoq basiert wie der seit 2016 gebaute Seat Ateca und der ebenfalls 2017 debütierende VW T-Roc auf dem MQB A1. Der Name des SUV leitet sich wie schon beim Škoda Kodiaq von den Ureinwohnern der Kodiak-Insel vor der Südküste Alaskas ab. "Karoq" ist eine Kombination aus den Begriffen "Kaa'raq" (Auto) und "Ruq" (Pfeil).

Gebaut wird der Karoq gemeinsam mit dem Kodiaq und dem Ateca seit Ende Juli 2017 im tschechischen Kvasiny. Die Weltpremiere des SUV fand am 18. Mai 2017 in Stockholm statt, zu den Händlern kommt er ab Ende Oktober 2017. Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Škoda_Karoq

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Belangrijk vind ik alle uitvoeringen met minstens 7 zitplaatsen.

Hier hetzelfde als wens, wat je allemaal moet laten vallen om op cng te rijden houdt velen tegen volgens mij. ( een beetje naar analogie met lpg ... )

gr,

aangepast door Ivivke
taalfout ;)
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lijstje bevat inderdaad SUV's of crossovers, want die mis ik in de rij.

Een aantal zijn goedverkopende wagens, dus daar zit wel een mogelijkheid in voor verdere ontwikkeling.

• Peugeot 3008 (vind ik een toffe wagen)
  • Mitsubishi Outlander
  • Mazda CX-3
  • Huyndai Tucson
  • Vw Tiguan
  • Skoda Kodiaq (7z-zit) / Karoq
  • Seat Ateca
  • Ford C-max / S-max (7-zit)
  • Renault Mégane
  • DACIA DUSTER !!!
  • Dacia Lodgy (7-zit)
  • Citroën (Berlingo)

Sowieso ook een model zoals de Skoda Fabia , maar Seat Ibiza is bijna verkrijgbaar, net zoals de VW Polo, dus dit segment is al voorzien van CNG.

Ik hoop stiekem dat meer constructeurs op de kar springen :x

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine auto (type Fiat 500, Lancia Ypsilon, Fiat Qubo, Renault Kangoo Express (de korte), Mazda 2, kleine Subaru (bestaat niet meer) ) die 500 km op aardgas kan rijden én nog eens 500 km op benzine én die een caravan mag trekken van ongeveer 900 à 1000 kg (zodat er nog wat "overschot" is met mijn 750 kg caravan).

O ja : en gemeten met L-gas volgens de laatste normen zodat de officiële verbruikscijfers wat in de buurt komen van de werkelijkheid...

Zal ik verder dromen ? :)

(een Opel Astra komt dicht in de buurt, Zafira en Fiat 500 L zijn te groot, SUV's zijn op voorhand al afgevallen)

(en in een Polo / Golf wil ik niet... :$xD )

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, David zei:

in het algemeen gesproken: enkele modellen van de PSA en renault group

dit zou denk ik de markt ook wat openbreken...

Ja, het verbaast mij dat de PSA-groep nog altijd geen CNG-model heeft, vooral nadat zij recentelijk Opel overgenomen hebben. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om hun auto's aan te passen zodat er ook plaats voorzien wordt voor de composietaardgastanks.

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, muscles zei:

Ja, het verbaast mij dat de PSA-groep nog altijd geen CNG-model heeft, vooral nadat zij recentelijk Opel overgenomen hebben. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om hun auto's aan te passen zodat er ook plaats voorzien wordt voor de composietaardgastanks.

Ik denk toch dat het "iets" meer is dan zomaar wat "aanpassen" en "plaats voorzien".

Je moet de plaats van de CNG-tanks bijna vanaf het ontwerp voorzien, eventueel verhoogde grondspeling, andere schokdempers, zwaardere banden, etc.

Als PSA ook modellen op CNG zal voorzien, zal dit pas vanaf hun nieuwe / volgende modellen gebeuren.

Misschien wachten ze nog op meer CNG-tankstations in Frankrijk ?  De kip en het ei verhaal.

De aankoop van Opel door PSA kan een goede zaak zijn voor nog een fabrikant met CNG modellen (PSA dus).

Of 1 CNG aanbieder / fabrikant minder... (Opel) indien PSA er geen brood in ziet.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Koen C zei:

Misschien wachten ze nog op meer CNG-tankstations in Frankrijk ?  De kip en het ei verhaal.

Ja, dat klopt allemaal wat je geschreven hebt.

Echter, de PSA-groep verkoopt niet enkel en alleen auto's in Frankrijk, maar ook in Spanje, Portugal, Italië, België, Duitsland, enzovoort en dus ook in landen waar er wel al voldoende CNG-tankstations zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, muscles zei:

Echter, de PSA-groep verkoopt niet enkel en alleen auto's in Frankrijk, maar ook in Spanje, Portugal, Italië, België, Duitsland, enzovoort en dus ook in landen waar er wel al voldoende CNG-tankstations zijn.

Een aantal Europese landen hebben inderdaad een voldoende groot uitgebouwd CNG-netwerk.

Maar of PSA daar voldoende marktaandeel heeft ? 

En van dat (lokale) marktaandeel moeten ze dan ook nog eens een aantal voertuigen op CNG afleveren. 

Ik denk dat ze, voorlopig, er niet aan beginnen omdat ze op hun hoofdmarkt (Frankrijk) maar een minimaal aantal CNG voertuigen kunnen verkocht krijgen.

VW groep = Duitsland als hoofdmarkt,  Fiat groep = Italië als hoofdmarkt.

Dus voor hen is het gewoon uitbreiding van een bestaande productie / ontwikkeling en die "exporteren" naar andere markten om net een beetje meer van de koek te hebben.

Een mogelijke versneller voor PSA en Renault, zou ondersteuning (subsidie) kunnen zijn vanuit de Franse staat.

Zoals ze met elektrische auto's doen / hebben gedaan.  Dàn gaan autoproducenten plots hun best doen.

PSA zal dan een voorsprong hebben op Renault, dankzij Opel.

Business-case (ofzoiets heet dat) moet kloppen / zo goedkoop mogelijk zijn voor de producent .

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Koen C zei:

Een mogelijke versneller voor PSA en Renault, zou ondersteuning (subsidie) kunnen zijn vanuit de Franse staat.

Zoals ze met elektrische auto's doen / hebben gedaan.  Dàn gaan autoproducenten plots hun best doen.

PSA zal dan een voorsprong hebben op Renault, dankzij Opel.

Tja, voor zover ik weet, biedt de Franse staat geen ondersteuning of subsidie aan voor mensen die een aardgasauto kopen in Frankrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Voor de passat kan je best in Duitsland kijken, echter zijn dit modellen die al enkele jaren oud zijn.
VW is gestopt met de passat op CNG, jammer, maar wellicht vielen de verkoopresultaten tegen.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...