Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Lage Emissie Zone

Opnieuw CNG tanken wanneer de tanks zijn afgekoeld?

Recommended Posts

Hoe aardgas (CNG) tanken in zijn werk gaat kan je buiten de eigen ervaring o.a. ook hier vinden: https://www.youtube.com/results?search_query=cng+tanken . Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk wanneer tanks die 37 kg kunnen bevatten bijvoorbeeld 33,29 kg krijgen en de tankinstallatie stopt, moet men dan na het wachten ( +- 15 minuten om de voordien warme tanks te laten afkoelen) het pistool terug ontkoppelen, opnieuw de betaalterminal bedienen en dan het pistool de tweede maal plaatsen? Of kan je het pistool gewoon gekoppeld laten en op de startknop drukken in dezelfde betaalverrichting? Zelf ben ik aan het denken dat optie 2 gaat maar dat je dan in een veel korter tijdbestek moet herstarten met tanken?

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik zeggen vol is vol, al is er toch wel wat verschil in tankstations i.v.m. laag-en hoogrenderend gas. De druk bij lage ligt hoger dan bij hoog. Tank eens bij beide en vergelijk. Ikzelf kies hoogrendementsgas ? en geef mij ook de manier van vullen in Italië maar, veel rustiger en beter vol.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik persoonlijk trek er me weinig van aan. Ik ga tanken, als het stoplampje gaat branden is hij vol voor mij. Ik merk dan wel bv als ik in Bree bij Dats24 tank dat ik bijna 17 kg erin krijg t.o.v. ongeveer 15 bij Q8 HH, en doe er evenveel km's mee. Daarbij komen nog de prijsverschillen per kg, en als je dan de rekening maakt kom je een pak goedkoper uit bij de Q8.

Het enige station waar ik effectief een barometer zie om aan te geven hoeveel bar erop wordt gezet is Bruno's Esso in Winterslag. En ik ben 1 keer in Hoboken gaan tanken, daar stond er ook zo'n barometer op, die gooide er even 250 bar in, terwijl Bruno's nooit boven de 110 gaat. Vond ik toch wel opmerkelijk.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, Guidoh zei:

Persoonlijk zou ik zeggen vol is vol, al is er toch wel wat verschil in tankstations i.v.m. laag-en hoogrenderend gas. De druk bij lage ligt hoger dan bij hoog. Tank eens bij beide en vergelijk. Ikzelf kies hoogrendementsgas ? en geef mij ook de manier van vullen in Italië maar, veel rustiger en beter vol.

Op zich maakt het niet zoveel uit maar ik heb het H+ gas ( gewonnen uit LNG ) in gedachten. Wanneer ik de tanks op 37 kg zou krijgen dan heb ik een rijbereik dat minstens 80 km hoger ligt. Ik heb hier ooit ergens gelezen dat de kaap van meer dan 800 km op aardgas is bereikt bij een VW Caddy Maxi model.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Dr Nick zei:

ik persoonlijk trek er me weinig van aan. Ik ga tanken, als het stoplampje gaat branden is hij vol voor mij. Ik merk dan wel bv als ik in Bree bij Dats24 tank dat ik bijna 17 kg erin krijg t.o.v. ongeveer 15 bij Q8 HH, en doe er evenveel km's mee. Daarbij komen nog de prijsverschillen per kg, en als je dan de rekening maakt kom je een pak goedkoper uit bij de Q8.

Het enige station waar ik effectief een barometer zie om aan te geven hoeveel bar erop wordt gezet is Bruno's Esso in Winterslag. En ik ben 1 keer in Hoboken gaan tanken, daar stond er ook zo'n barometer op, die gooide er even 250 bar in, terwijl Bruno's nooit boven de 110 gaat. Vond ik toch wel opmerkelijk.

De fabrikant van de VW Caddy Maxi zegt dat er 37 kg in die tanks kan en ik wil dit ervaren. Wat ik al gemerkt heb is dat wanneer mijn gastanks goed gevuld zijn, de motor veel krachtiger reageert dan wanneer er nog voor een kleine 100 km gas aanwezig is. De compressor van Bruno is minder krachtig dan die van Hoboken denk ik, in ieder geval ligt die 250 bar nog steeds in een veilige marge want de tanks worden veel zwaarder gemaakt om onze veiligheid te garanderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

De fabrikant van de VW Caddy Maxi zegt dat er 37 kg in die tanks kan en ik wil dit ervaren. Wat ik al gemerkt heb is dat wanneer mijn gastanks goed gevuld zijn, de motor veel krachtiger reageert dan wanneer er nog voor een kleine 100 km gas aanwezig is. De compressor van Bruno is minder krachtig dan die van Hoboken denk ik, in ieder geval ligt die 250 bar nog steeds in een veilige marge want de tanks worden veel zwaarder gemaakt om onze veiligheid te garanderen.

ja, ik kom ook wel altijd in de buurt van de voorgeschreven 15 kg, maar als ik er dan ineens 17 kg in krijg, dan is er iets wat niet klopt, zeker als ik dezelfde km's kan doen.

Het feit van krachtiger als er meer druk op zit zou volgens mij niet mogen. Er zit een ontspanner tussen de tanks en de motor en die zou ervoor moeten zorgen dat de geleverde druk aan de motor bijna constant is.

En het verschil in compressor had ik ook al gedacht, de tanks worden normaal tot 300 bar gekeurd,  om dan steeds rond de 200 bar te werken, maar 250 bar kan net evengoed. In werkelijkheid zou 300 bar ook geen probleem mogen zijn, maar om die extra 50 bar erin te krijgen moet je een sterkere compressor hebben, en uiteindelijk is er weinig verschil in het aantal kg's.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik voel met mijn zafira tourer geen verschil tussen vol of bijna leeg. Hij rijdt wel vlotter op gas dan benzine, in tegenstelling tot wagens van de vw-groep (ervaringen op het forum).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, stefanmiler zei:

Ik voel met mijn zafira tourer geen verschil tussen vol of bijna leeg. Hij rijdt wel vlotter op gas dan benzine, in tegenstelling tot wagens van de vw-groep (ervaringen op het forum).

Ik voel met mijn skoda octavia ook geen verschil tussen vol of bijna leeg. Ik voel echter weinig verschil tussen rijden op gas of benzine, hij rijdt even vlot op gas als op benzine. Dat is dus een pluim op de hoed van de vw-groep! Dat mag ik toch schrijven, hè?

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook geen verschil tussen vol en bijna leeg (Octavia), wel een klein verschil tussen gas en benzine, iets meer punch op benzine. 

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wanneer niemand een verschil voelt dan zal het wel aan het CNG rijk gas liggen..trouwens, ik heb nog steeds geen antwoord op de eerste post van dit topic, dit doet vermoeden dat ik feedback kan geven na het zelf uit te zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, muscles zei:

Ik voel met mijn skoda octavia ook geen verschil tussen vol of bijna leeg. Ik voel echter weinig verschil tussen rijden op gas of benzine, hij rijdt even vlot op gas als op benzine. Dat is dus een pluim op de hoed van de vw-groep! Dat mag ik toch schrijven, hè?

Ik merk wel degelijk een verschil tussen CNG en benzine.

Wanneer ik rij op benzine, reageert de motor vlotter, zeker in de lagere toeren. Dit merk ik op, dus voor mij is het toch wel een verschil dat serieus merkbaar is.

Ik merk wel geen verschil in een halve, bijna-lege of volledig volle tank.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 9/2/2017 om 22:01, Lage Emissie Zone zei:

Wanneer niemand een verschil voelt dan zal het wel aan het CNG rijk gas liggen... 

Bij mij toch niet. Of ik nu met L-gas of H+ gas rij, er is geen verschil merkbaar, enkel het meerverbruik van L-gas tov H+ gas is heel duidelijk.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uren geleden, Lange_666 zei:

Bij mij toch niet. Of ik nu met L-gas of H+ gas rij, er is geen verschil merkbaar, enkel het meerverbruik van L-gas tov H+ gas is heel duidelijk.

Voel je ook geen verschil bij het oprijden van hellingen in kracht wanneer je met volle CNG-tanks rondrijdt t.o.v. bijna lege tanks?

Ik merk op dat de wagen sloom optrekt de laatste tijd (nog 20 km aardgas volgens de BC ondertussen) wanneer ik een nieuwe lading H+ gas heb ga ik het eens opnieuw testen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...