Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
Sign in to follow this  
Aardgasrijder

Reizen met caravan en CNG

Recommended Posts

De afgelopen dagen rondgereden met de caravan... 230 km met een volle tank cng. Gemiddeld verbruik 6.5 kg op 100 km met mijn octavia tegen 100 km/u op de snelweg. Het rijbereik valt me dan ook tegen en mocht ik richting Frankrijk trekken gooi ik de bak benzine sowieso helemaal vol ;)

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

54 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

De afgelopen dagen rondgereden met de caravan... 230 km met een volle tank cng. Gemiddeld verbruik 6.5 kg op 100 km met mijn octavia tegen 100 km/u op de snelweg. Het rijbereik valt me dan ook tegen en mocht ik richting Frankrijk trekken gooi ik de bak benzine sowieso helemaal vol ;)

Indien je het rijbereik op aardgas wilt verbeteren dan kan je steeds extra flessen in je koffer laten plaatsen maar de vraag is dan ook of het dan nog veilig is want heeft het fabriek gastank extensies uitgeprobeerd? Overigens heb jij mij in het verleden een gouden tip gegeven om een Caddy Maxi aan te schaffen en het waren wijze woorden :D ( zolang de boordcomputer niet defect gaat want in dit geval blijft mijn oldtimer ( zonder computer ) rij vaardig terwijl al de rest van het wagenpark met BC stil staat..) Electro magnetic pulse ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

1 uur terug, Aardgasrijder zei:

De afgelopen dagen rondgereden met de caravan... 230 km met een volle tank cng. Gemiddeld verbruik 6.5 kg op 100 km met mijn octavia tegen 100 km/u op de snelweg. Het rijbereik valt me dan ook tegen en mocht ik richting Frankrijk trekken gooi ik de bak benzine sowieso helemaal vol 

Je hebt cruise control en aanduiding van het "momentaan" verbruik van de  CNG ?

Test eens (met caravan) op een vlakke snelweg uit wat het verschil is in "momentaan" verbruik tegen 98 of 96 km / uur.

Zoveel trager is het niet en mogelijk zakt je verbruik naar 6.0 kg op 100 km.

Toch enkele kilometers extra rijbereik, amper later op je bestemming en net iets veiliger met zo'n sleurhut achter je.

Met de Roomster was het verschil tussen 100 of 98 km per uur (met caravan)  in "momentaan" verbruik (benzine) een volle liter !

• Bedankt 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

2 uren geleden, Koen C zei:

Je hebt cruise control en aanduiding van het "momentaan" verbruik van de  CNG ?

Test eens (met caravan) op een vlakke snelweg uit wat het verschil is in "momentaan" verbruik tegen 98 of 96 km / uur.

Zoveel trager is het niet en mogelijk zakt je verbruik naar 6.0 kg op 100 km.

Toch enkele kilometers extra rijbereik, amper later op je bestemming en net iets veiliger met zo'n sleurhut achter je.

Met de Roomster was het verschil tussen 100 of 98 km per uur (met caravan)  in "momentaan" verbruik (benzine) een volle liter !

Dat is veel, een volle liter verschil. Dat moet ik dan ook es uitproberen met mijn geremde dubbelas-aanhangwagen als die geladen is.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Dat zal ik morgen eens uittesten. Feit is wel dat ik eerst wilde tanken in kallo maar door de rumoerige kids en serieuze vertraging op de grootste autosnelwegparking van België  heb beslist door te rijden... ik ben net in Zeeland geraakt en in dit deel regio Groede / Breskens is er geen cng. Ga je hoger richting Vlissingen of Den Haag dan kom je wel een pomp tegen. Ik ben voor de zekerheid maar benzine gaan tanken voor de terugweg want dan de wagen wel eens makkelijk 8-9 liter kunnen verbruiken per 100 km... zo zie je maar dat een goede planning belangrijk is :D

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

In Frankrijk zou ik met een caravan gewoon op benzine rijden. Wanneer je elke 200 km moet gaan tanken is de pret er snel af.

17 uren geleden, Brembos zei:

In Frankrijk zou ik met een caravan gewoon op benzine rijden. Wanneer je elke 200 km moet gaan tanken is de pret er snel af.

wij stoppen sowieso ongeveer elke 200km, om te rusten, en als je dan kan tanken is mooi meegenomen...

• Vind ik leuk 2

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Heb op onze heen- en terugweg naar Spanje ook zoveel mogelijk proberen CNG te tanken. En al bij al is het meegevallen. Maar je moet telkens op zoek gaan naar de pompen, die dan van geen kanten staan aangegeven. Ik heb meerdere malen moeten kijken op google naar foto' s van het tankstation om uit te vlooien waar het station ligt. Bvb die in Dijon ligt in een zijtak van de straat maar dat staat dus nergens aangegeven, dus de straat 4 keer gemaakt.

Oftewel ligt het aan het GPS-systeem in mijn Octavia.

Als je dan tankt is de druk meestal niet optimaal en een volle tank is meestal een utopie.

En in Spanje aan de costa' s moet je al helemaal geen gas verwachten. 

Maar ach ja, da's een beetje het avontuur wat er bij hoort. 

Ben eens benieuwd of het volgend jaar anders is als we richting Italië/Kroatië gaan !

3 uren geleden, littlebugger25 zei:

Heb op onze heen- en terugweg naar Spanje ook zoveel mogelijk proberen CNG te tanken. En al bij al is het meegevallen. Maar je moet telkens op zoek gaan naar de pompen, die dan van geen kanten staan aangegeven. Ik heb meerdere malen moeten kijken op google naar foto' s van het tankstation om uit te vlooien waar het station ligt. Bvb die in Dijon ligt in een zijtak van de straat maar dat staat dus nergens aangegeven, dus de straat 4 keer gemaakt.

Oftewel ligt het aan het GPS-systeem in mijn Octavia.

Als je dan tankt is de druk meestal niet optimaal en een volle tank is meestal een utopie.

En in Spanje aan de costa' s moet je al helemaal geen gas verwachten. 

Maar ach ja, da's een beetje het avontuur wat er bij hoort. 

Ben eens benieuwd of het volgend jaar anders is als we richting Italië/Kroatië gaan !

Ja, als je richting Kroatië/Italië gaat, dat is een wereld van verschil ! In Duitsland, Oostenrijk en Italië is er immers keus genoeg aan CNG-tankstations, en de CNG is er ook veel goedkoper dan in Frankrijk.

Alle CNG-tankstations in Duitsland en Oostenrijk zijn gemakkelijk te vinden en liggen binnen een straal van 5 km, van de autosnelweg af.

De enigste CNG-pomp, die ik in Duitsland moeilijk kon vinden, was in Deggendorf (zie onderstaande foto). Ik had die speciaal uitgekozen omdat ze daar 20% biogas verkopen. Na drie keer rondgereden te hebben had ik ze dan toch gevonden. Het was er toen donker, en waar die pomp staat, is geen verlichting. De GPS stuurde mij naar rechts de straat in op het busplein, terwijl de pomp links staat van de plek waar je naar rechts de straat inrijdt. Daarnaast heb je het feit dat je daar enkel kan tanken met een "EC-Karte" van Duitsland zelf, dus niet met Maestro wat meestal wel het geval is als er EC-Karte staat.

Ik had nog wel wat aardgas in mijn tanks en toen ik verder doorgereden was op de Autobahn en de gas bijna op was, liet ik mijn BC naar het dichtsbijzijnde CNG-station zoeken. Dat was niet zo overdreven ver meer van de Oostenrijkse grens. Het CNG-station, dat mijn BC gekozen had, ligt namelijk in Oostenrijk: in Sankt Florian (Am Inn). In een ander topic heb ik het al geschreven: er naartoe rijden was geen enkel probleem, maar terugkomen, dat was een ander paar mouwen door het feit dat er juist wegenwerken waren op de terugweg. Zelfs met een GPS is het dan soms moeilijk om terug op de Autobahn te komen maar het is mij uiteindelijk dan toch gelukt. Met de rechterknop van je BC kan je namelijk in- en uitzoomen voor je navigatie door naar links of naar rechts te draaien.

Ik verwijs naar mijn antwoord in het andere topic Antwerpen - Kroatië voor de CNG-stations waar je eventueel kan tanken, gebaseerd op tanken na elke 300 km:

Deggendorf_CNG_Tankstelle.jpg

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Ik ben gaan tanken bij de terugreis in Kallo H+gas.

In het heengaan een verbruik van 6.5 kg, terugrit 6.2 kg (op BC).

De wagen verbruikt 11.9 liter benzine op 100 km :$ (gemeten via BC)

2 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ik ben gaan tanken bij de terugreis in Kallo H+gas.

In het heengaan een verbruik van 6.5 kg, terugrit 6.2 kg (op BC).

De wagen verbruikt 11.9 liter benzine op 100 km :$ (gemeten via BC)

Hoe heb je getankt, in 1 keer of kwartiertje gewacht en tweede keer getankt?

Was het nog steeds een spookstation of kreeg je bezoek van een andere CNG rijder?

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Ik kreeg mijn tank vol hoor, iets meer dan 16.5 kg.

• Hahaha 1