Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

Recommended Posts

Wij rijden hier thuis met elektriciteit en op cng:

Een vw up op cng 60 pk (zuinigste cng wagen denk ik: ongeveer 3,4 kg/100 km (zuinige rijstijl) = 3,5€

Een mercedes b klasse electric drive 179 pk (18'5 kw/100 km gemiddeld, niet zuinigste rijstijl) = 4,6€

Een vergelijkbare wagen: diesel mercedes b-klasse, verbruik 5 l/100 km : 7,7€  (Vorige wagen was 8,1 l/100 km diesel!)

De vw up is dus de goedkoopste, maar: slechts 4 zitplaatsen en een stuk kleiner qua laadruimte (toch nog wel verassend ruim).

Als ik alles meereken dan is de elektriche variant ten opzichte van de goedkoopste benzinevariant van de b-klasse op 100000 km terug verdiend, als je een benzinevariant koopt met evenveel pk neemt, is het goedkoper vanaf km 1  !!

Met de stroom is geen rekening gehouden met de zonnepanelen (waarvan de stroom trouwens ook niet gratis is, je moet deze panelen namelijk aankopen!) wel aankoopprijs van groene stroom van Ecopower.

Persoonlijk is mijn volgende wagen terug één op stroom: het rijdt véél comfortabeler, accelereert geweldig en het is stil, geen lawaai in de wagen, weinig tot geen onderhoud, gemak.

ps. Bij de aankoop van een GTI ga je ook niet vergelijken met de goepkoopste versie!

1 uur geleden, wim3600 zei:

Een mercedes b klasse electric drive 179 pk (18'5 kw/100 km gemiddeld, niet zuinigste rijstijl) = 4,6€

Er klopt iets niet met de omrekening naar kilowatt: 179 pk of horsepower = 133,5 kW.

omrekening-179-pk-naar-kilowatt.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Toch niet, het is het aangegeven elektrisch verbruik per 100 km, niet het vermogen van de wagen.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

34 minuten geleden, Lange_666 zei:

Toch niet, het is het aangegeven elektrisch verbruik per 100 km, niet het vermogen van de wagen.

Ja, je hebt gelijk. Het gaat om het verbruik.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

2 uren geleden, muscles zei:

Er klopt iets niet met de omrekening naar kilowatt: 179 pk of horsepower = 133,5 kW.

Dit zijn engelse paardjes dan wel.

Continentale paardjes geven maar 131 kW  (1kW = 1,361 pk)

Bedoeld werd niet 18,5 kW vermogen maar wel 18.5 kWh /100km (de hoeveelheid verbruikte energie).

Het is inderdaad het stroomverbruik inclusief laadverliezen wat ik bedoelde, kWh /100 km. (in de batterij kan 28 kw maar op de stroommeter van de auto gaat men uit van 32 kw).

14 uren geleden, wim3600 zei:

Het is inderdaad het stroomverbruik inclusief laadverliezen wat ik bedoelde, kWh /100 km. (in de batterij kan 28 kw maar op de stroommeter van de auto gaat men uit van 32 kw).

32 kWh batterij en een verbruik van 18.5kWh/100km, dus je komt zelfs niet aan 200km met 1 laadbeurt als ik het goed begrijp? 

Voor mij is 200km bereik toch wel echt een minimum.

Wel leuk om te lezen hoe dat jij het ervaart. Mijn volgende 2de wagen gaat hier waarschijnlijk ook elektrisch worden. Dus alle ervaringen die ik meekrijg zijn superhandig. Bedankt

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

1 uur terug, Dr Nick zei:

32 kWh batterij en een verbruik van 18.5kWh/100km, dus je komt zelfs niet aan 200km met 1 laadbeurt als ik het goed begrijp?

In ideale omstandigheden dan nog, dwz, ideale temperatuur, geen radio, geen ruitenwissers, geen airco, zo weinig mogelijk verlichting, remenergie brengt weinig op aangezien het verbruikt wordt door de remlichten enz...:ph34r:.

Doe van afstand dan nog maar 30 tot 40% af.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

1 uur geleden, Lange_666 zei:

In ideale omstandigheden dan nog, dwz, ideale temperatuur, geen radio, geen ruitenwissers, geen airco, zo weinig mogelijk verlichting, remenergie brengt weinig op aangezien het verbruikt wordt door de remlichten enz...:ph34r:.

Doe van afstand dan nog maar 30 tot 40% af.

Dat zijn zeer mooie vooruitzichten !

Misschien moet je achteraan (en rechts vooraan) wat trappers bij zetten om extra energie op te wekken voor radio, ruitenwissers, airco, enz. ? Denk aan de Flintstones ?

• Hahaha 1

Alle stroomverbruikers van de wagen zijn verwaarloosbaar (lichten, radio, navigatie, zetelverwarming,...) enkel de verwarming scheelt een 10 procent.

De verbruiken, die ik opgeef zijn de realistische verbruiken, niet die van het boekje, want dan verbruikt een VW Up ook maar 2,9 kg cng. Dit is een gemengd verbruik wat op het display staat na een tijd rijden (duizenden km). Heb uiteraard al zuiniger gereden vb 12,5 kwh/100 km op een rit.

De batterij is inderdaad 32 kw maar er wordt maar 28 kw van gebruikt om de batterij niet helemaal plat te kunnen trekken en om de batterij niet tot 100 procent vol te kunnen laden (dit verlengt de levensduur van de batterij (is bij alle EV's zo).

Mijn verste rit ooit is op en af naar Düsseldorf (245 km) met 1 lading over de autostrade.

Warmte is gunstiger voor de reikweidte.

Voor ons is 200 km ruim voldoende als bereik; we rijden zelden meer dan 200 km per dag ( we doen een 19000 km per jaar, hebben nu 67000 km met de wagen). 's Nachts slapen we en kan deze opladen, volautomatisch: je moet zelfs het pistool niet vasthouden ;)

Op vakantie gaan we met de bus (skiën) en in de zomer met een kampeerbusje of trein.

Uitstappen naar zee of ardennen zijn geen probleem.

Er zijn nu wagens met meer range (toen was dit de verst rijdende wagen uitgez. een Tesla die een meervoud kost), zoals de Kia en Hyundai.

CNG rijden is in aankoop goedkoper en in verbruik niet veel duurder, maar elektrisch rijden is voor mij veel aangenamer, geweldige acceleratie, gemak, niet schakelen en eindelijk stilte! Ook onderhoud is een lachertje.

Ik hoor nooit iemand zeggen dat een Porsche minder ver rijdt dan een Skoda Octavia en dat deze duurder is in verbruik en dat deze ook nog meer kost ook en dat de tax ongelofelijk meer is en over de verzekering gaan we maar zwijgen!

Als ik een wagen vergelijk die evenveel pk heeft dan mijn elektrische wagen kost deze minstens evenveel (zelfde merk en model, vb Mercedes b250 benzine).

• Bedankt 1

Allego haalt concessie van Fluvius binnen

Woensdag 22 januari 2020 - Bron: Service Station Magazine

Allego heeft de concessie van netbeheerder Fluvius gewonnen om de komende jaren in Vlaanderen 1.300 extra laadpunten te installeren. Dankzij deze investering van Allego krijgt Vlaanderen een dekkend netwerk van openbare laadpunten in meer dan 300 deelnemende gemeenten. Netbeheerder Fluvius schreef de laadpalenconcessie uit in opdracht van de Vlaamse overheid. Het is de vierde en laatste laadpalenconcessie in het kader van het CPT-plan (Clean Power for Transport) dat Vlaanderen tegen eind 2020 van basislaadinfrastructuur wil voorzien. Daarvoor zullen 5.000 openbare laadpunten gespreid over heel Vlaanderen en 400 private laadpalen bij mensen aan huis worden geplaatst. Allego won ook de drie eerdere laadpalenconcessies van de Vlaamse overheid in het kader van het CPT-plan en het heeft inmiddels al ruim 3.000 openbare laadpunten geplaatst. Allego is de grootste aanbieder van openbare laadinfrastructuur in België.

Harold Langenberg, Managing Director Benelux Allego: "We zijn er trots op dat we, net als de afgelopen jaren, kunnen bijdragen aan de versterking van de elektrische mobiliteit in Vlaanderen. Een dekkend netwerk van oplaadpunten is een vereiste van e-rijders om over te schakelen naar een elektrische auto. Daarnaast zijn een toegankelijke aankoopprijs van het voertuig en lagere totale mobiliteitskosten ook essentieel voor de e-rijder. Terwijl veel omringende landen nu hun ambities opschalen om zowel de EV-laadinfrastructuur te plannen als de aankooppremies voor voertuigen te bouwen, lijken Vlaanderen en Brussel hier minder actief in. Dat vinden wij een gemiste kans. Wij roepen Vlaamse politici op om zo snel mogelijk een follow-up van het CPT-programma te definiëren, samen met de sector".

1 uur geleden, Brembos zei:

Jammer dat ik niet de hele rit heb meegemaakt maar kan met de opbrengst ettelijke jaren gratis op CNG rijden :-)

Het is je in de eerste plaats van harte gegund. Maar gratis, dus kosteloos op CNG rijden? Moet je niet meer betalen aan de pomp als je aandelen van Tesla hebt verhandeld - knipoog? (Excuses, taalpolitiemodus: uit.)

Gelukkig is de meerwaarde belasting op aandelen van Kris Peeters enkele jaren geleden afgeschaft wegens negatieve opbrengstB|.

• Hahaha 1

22 februari, begin Krokusvakantie (ook voor de Nederlanders).

Als 3 % van de bezitters van een electrische auto op ski-verlof gaat die dag, zullen de laadpalen minder snel laden dan voorzien.

Ipv een 20-tal minuten voor een laadbeurt, zou dit kunnen oplopen tot zo'n 75 minuten tussen 12.00 en 16.00 uur.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/zaterdag-22-februari-wordt-zwarte-zaterdag-voor-ev-s-in-duitsland-22876

Dan sta je daar met je Tesla 3.... :$ iedere 300 à 350 km op te laden.

https://www.hln.be/auto/zo-ver-komt-de-elektrische-tesla-model-3-in-de-praktijk~a38c169b/

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

In Nederland gaan er stemmen op om het laden van electrische auto's in ondergrondse garages te verbieden.

Of toch minstens te beperken / aan banden te leggen.

Reden : brandgevaar en de onmogelijkheid om die te blussen door de brandweer (onbereikbare plaats, geen sprinklers, geen afvoer van giftige gassen).

https://www.autointernationaal.nl/2020/02/grote-zorgen-over-ondergronds-opladen-van-elektrische-autos-vanwege-brandgevaar/

Een brand kan ontstaan door :

De lithium branden kunnen ontstaan tijdens het laden door het gebruik van verkeerde kabels, of doordat het laden wegens een technisch defect doorgaat, terwijl de accu vol zit.

Er kan ook brand ontstaan door een productiefout, interne kortsluiting of een mechanische beschadiging.

Dit risico neemt toe naarmate er langer elektrische auto’s op de weg rijden die bijvoorbeeld een aanrijding hebben meegemaakt.

En dat laatste is toch ook "de toekomst" ?

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Koen C het is geleden van die beruchte VRT studie dat ik nog iets positiefs gelezen heb over elektrische auto's.  Allemaal miserie https://www.ad.nl/auto/tesla-s-op-wintersport-in-de-laadpaalfile~a9da51e6/

Miserie, je zal maar een elektrische wagen gekocht hebben op het autosalon.  https://www.autogids.be/autonieuws/industrie-en-economie/jaguar-stopt-i-pace-tijdens-een-week.html , 

https://www.autogids.be/autonieuws/industrie-en-economie/audi-vorst-moet-zijn-productie-verminderen.html.

Toppunt van elektrische koppigheid: 

Een powerbank op wielen van de Franse firma EP Tender.

Karretje met reserve-acu bedacht door een Frans bedrijf. Ik die dacht dat veel elektrische wagens geen trekhaak konden plaatsen (uitzondering Tesla, Audi E-tron, Mercedes EQC en de polestar 2). Frans bedrijf had in karretje beter 3 of 4 CNG flessen geplaatst dan konden we zonder veel problemen door Frankrijk rijden. https://www.ad.nl/auto/powerbank-aanhanger-is-de-oplossing-voor-laadpaalfiles~aa646760/