Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Recommended Posts

Op 20/12/2018 om 07:06, Dr Nick zei:

Dus dat is maar deels electrisch, en niet volledig, als ik goed lees

Ik lees dat ook zo :) .

De eerste volledig elektrische Skoda, zou een Citigo zijn ("afgeleid" van de Up). 

Maar ik dacht dat Skoda en Seat gingen stoppen met die kleintjes ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Plotse snelle groei van aandeel vol elektrische wagens in Vlaanderen

Gepubliceerd op 10 januari 2019 om 22:56 - Bron: FluxEnergie - Foto: Pixabay

Vlaanderen telt momenteel meer dan 33.000 elektrische wagens en een zeer groot aantal elektrische motorfietsen en bromfietsen. Daarmee is milieuvriendelijke mobiliteit aan een opmars bezig, mét de laatste vier maanden een opvallend sterke groei voor het marktaandeel zuiver elektrische wagens. Dat meldt de kersverse Vlaamse energieminister Lydia Peeters (VLD).

Waar het marktaandeel ‘zuiver elektrische wagens’ van januari 2017 tot augustus 2018 gemiddeld rond 0,6% schommelde, tekent er zich sinds september 2018 een forse groei af, met een marktaandeel van 1,94% in december 2018. Een hele stap vooruit, meent Peeters. “Al is er nog een kloof te dichten met de beoogde doelstelling van 7,5% volledig elektrische wagens tegen 2020.”

Het Vlaamse marktaandeel ‘milieuvriendelijke’ wagens –met inbegrip van de plug-in hybride elektrische wagens en die op aardgas en waterstof– komt vandaag overeen met 4%. In totaal telt Vlaanderen volgens het overheidsdepartement Omgeving 42.954 ‘groene’ wagens, waarvan 7.934 volledig elektrisch, 9.644 op aardgas en 25.376 plug-in hybride. Nog tot eind 2019 kent de Vlaamse overheid ook een premie toe bij de aankoop van elektrische wagens, motorfietsen en bromfietsen. Daarnaast is er de vrijstelling van belasting op de inverkeerstelling en van de jaarlijkse verkeersbelasting.”

“Het aanbod van onder meer de autoconstructeurs zal nog moeten groeien, maar de omschakeling naar elektrische voertuigen zet zich steeds meer door,” stelt de minister. “Daarnaast zit de uitrol van de laadinfrastructuur op schema met vandaag meer dan 2.600 publieke laadpunten; tegen 2020 willen we de kaap van 5.000 ronden.”

Vlaanderen sleurt België mee

Eind 2017 voerde Zweden de top tien aan binnen de Europese Unie, met het hoogste marktaandeel elektrische voertuigen. Vooral door de Vlaamse cijfers –het Waalse aandeel is erg klein– volgde België op de tweede plaats, dankzij het succes van plug-in hybride voertuigen. Finland, Oostenrijk en Luxemburg vervolledigen de top vijf. “Daarmee doet België het algemeen gezien beter dan Nederland en Frankrijk, al scoren deze buurlanden dan weer beter voor het aandeel zuiver elektrische voertuigen,” geeft Peeters toe. “Voor 2018 zal de vergelijking er vermoedelijk anders uitzien, ook al omdat zeker in Vlaanderen de verhouding tussen volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides stilaan meer in balans geraakt.”

Bijna tegelijkertijd maakte Total bekend dat het op de Belgische markt Easycharging introduceert, een geïntegreerde laadoplossing voor elektrische bedrijfsvoertuigen. In september 2018 nam Total in dit kader G2mobility over, één van de belangrijkste Franse aanbieders van slimme laadoplossingen. “Met een enkele kaart kunnen werknemers hun elektrische wagen voortaan opladen aan 70.000 laadpalen in Europa, waarvan vierduizend in België, én gewone brandstof tanken als ze een hybride voertuig hebben,” vertelt Fabrice Carême, cards manager bij Total België. “Al deze uitgaven worden vervolgens in het beheersysteem van de klant samengebracht, ongeacht de toepassing of de gebruikte energie.”

bmw-i8-roadster-battery-charging_1920.jpg

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11/1/2019 om 13:40, muscles zei:

Bijna tegelijkertijd maakte Total bekend dat het op de Belgische markt Easycharging introduceert, een geïntegreerde laadoplossing voor elektrische bedrijfsvoertuigen. In september 2018 nam Total in dit kader G2mobility over, één van de belangrijkste Franse aanbieders van slimme laadoplossingen. “Met een enkele kaart kunnen werknemers hun elektrische wagen voortaan opladen aan 70.000 laadpalen in Europa, waarvan vierduizend in België, én gewone brandstof tanken als ze een hybride voertuig hebben,”

Lap, de particulier heeft weer pech :(

• Triest 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 19/4/2018 om 20:30, wimdc zei:

Inderdaad, het is geen micro-WKK, maar een brandstofcel net zoals in een waterstofauto. Om waterstof te produceren wordt veelal aardgas als basis gebruikt.

Na wat gegoogle, zie ik dat zo'n huishoudelijke "fuel-cells" in Japan en Australië opgang maken.

Ik ga er volgende maand een installeren om wat kennis op te doen en uit te testen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, marki zei:

Ik ga er volgende maand een installeren om wat kennis op te doen en uit te testen :)

welk merk/type ga je installeren? 

Ik ben eigenlijk ook wel geinteresseerd als hier moet gerenoveerd worden, om zoiets te zetten

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Dr Nick zei:

welk merk/type ga je installeren? 

Ik ben eigenlijk ook wel geinteresseerd als hier moet gerenoveerd worden, om zoiets te zetten

Viessmann Vitocalor ...is wel de moment nog, tot eind maart krijg je een subsidie van Europa's 'Pace' project van €8000 en van de Vlaamse overheid nog €1500 wat maakt dat het rond de € 12000 zal kosten. 

Wat ik me bespaar aan elektriciteit is ongeveer een 6000 kw op jaarbasis. Rekening houden dat het toestel ook een nieuwe CV-ketel en boiler bevat, dus betaal je ongeveer een € 6000 voor de brandstofcel en die betaalt zijn eigen terug dus door het uitsparen van elektriciteit. Het is vooral een keuze die ik wil maken als installateur dat ik mijn eigen energie kan voorzien, aangezien ik al aan 3800 kw zonnepanelen liggen heb wordt ik onafhankelijk van het veel te dure net. Snel zijn is de boodschap :) ...nu nog een elektrische wagen ? 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, marki zei:

Viessmann Vitocalor ...is wel de moment nog, tot eind maart krijg je een subsidie van Europa's 'Pace' project van €8000 en van de Vlaamse overheid nog €1500 wat maakt dat het rond de € 12000 zal kosten. 

Wat ik me bespaar aan elektriciteit is ongeveer een 6000 kw op jaarbasis. Rekening houden dat het toestel ook een nieuwe CV-ketel en boiler bevat, dus betaal je ongeveer een € 6000 voor de brandstofcel en die betaalt zijn eigen terug dus door het uitsparen van elektriciteit. Het is vooral een keuze die ik wil maken als installateur dat ik mijn eigen energie kan voorzien, aangezien ik al aan 3800 kw zonnepanelen liggen heb wordt ik onafhankelijk van het veel te dure net. Snel zijn is de boodschap :) ...nu nog een elektrische wagen ? 

Als je in een nieuwe verkaveling woont/bouwt kan je dit al op je buik schrijven. Daar leggen ze geen aardgas meer. Hebt misschien wel glasvezel, maar daar verwarm je natuurlijk niet mee.

• Triest 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, pluxy zei:

Als je in een nieuwe verkaveling woont/bouwt kan je dit al op je buik schrijven. Daar leggen ze geen aardgas meer. Hebt misschien wel glasvezel, maar daar verwarm je natuurlijk niet mee.

Dat klopt inderdaad, het is denk ik meer bedoeld voor oudere type van woningen waar aardgas nog niet weg te denken is, het toestel verbruikt wel 50% minder CO2 ......dus dat is toch wel een winst voor het milieu  ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, marki zei:

is momenteel nog niet aan de orde. Ik zit al goedkoop met een PV-installatie en goed geisoleerd huis, en niet te vergeten, een wagen op CNG 🙂

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, marki zei:

Ik ben eveneens installateur. Viessmann heeft de "Vitovalor PT2" en lijkt heel interessant: verwarming, warm water én elektrische stroom.  Enkel in de zomer is er minder stroomopbrengst, dat je dan best met PV panelen compenseert. Het systeem neemt weinig plaats in. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, wimdc zei:

Ik ben eveneens installateur. Viessmann heeft de "Vitovalor PT2" en lijkt heel interessant: verwarming, warm water én elektrische stroom.  Enkel in de zomer is er minder stroomopbrengst, dat je dan best met PV panelen compenseert. Het systeem neemt weinig plaats in. 

klopt ; maar heb een warmtewisselaar om zwembad op te warmen waardoor het in de zomer ook interessant blijft ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over het rijbereik van electrische auto's bij koude en warme buitentemperaturen :

Uit onderzoek van de Amerikaanse Automobiel Associatie (AAA) is gebleken dat de actieradius van elektrische auto’s bij koude weersomstandigheden sterk daalt.

Deze conclusie is gebaseerd op een test van de BMW i3 S, de Chevrolet Bolt (onze Opel Ampera-e), de Nissan Leaf, de Tesla Model S 75D en de Volkswagen e-Golf.

Een buitentemperatuur van -7 graden doet de reële actieradius met gemiddeld 41 % dalen.

Dus in plaats van 250 kilometer kom je dan nog maar 147,5 km ver.

Ook bij erg warm weer neemt het rijbereik af, maar minder sterk: bij 35 graden zorgt het koelen van het interieur voor een reductie van gemiddeld 17 %.

De onderzoekers van de AAA hebben ook tests gedaan zonder de airconditioning in te schakelen.

Dan daalt de actieradius van een elektrische auto bij -7 graden met gemiddeld 12 % en bij 35 graden met 4 %.

De gehanteerde referentietemperatuur was 24 graden.

Van de 5 door de AAA geteste auto’s scoorde de Nissan Leaf het best.

Zijn rijbereik lijdt het minst onder zowel koude als warme weersomstandigheden.

De BMW i3 S heeft het meeste last van wisselende temperaturen.

Bij 35 graden verloor deze elektrisch auto meer dan 20 % van zijn actieradius en bij -7 graden zelfs meer dan 50 %.

De AAA wijst er op dat dit grote gevolgen heeft voor de verbruikskosten en de ecologische effecten.

Als de actieradius met meer dan 50 % daalt, wil dat zeggen dat het stroomverbruik per kilometer met quasi hetzelfde percentage toeneemt.

Dit betekent dat de kostprijs per kilometer van de BMW i3 S dan aanzienlijk hoger ligt.

Misschien wel voldoende om ervoor te zorgen dat jouw elektrische auto dan economisch erg oninteressant wordt.

Wordt daar mee rekening gehouden bij alle "hoera-verhalen" van sommige politieke partijen ?

Elektrische energie die voor 35 % uit aardgas en 55 % uit kernenergie bestaat.  (sommige landen bruinkool of steenkool voor een groot percentage)

25 tot 50 % meer energie verbruiken dan vermeld "op de folder" / in de testen ?

Zelfs de NEDC testen waren niet zo flagrant fout.

https://www.autointernationaal.nl/2019/02/nieuwstelex-515/

• Bedankt 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk : een berekenaar hoever je geraakt met een elektrische auto (wel in het Duits) :

https://efahrer.chip.de/reichweitenrechner

Mmmh, soms sta ik stil op 5 km van mijn deur....  :)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Audi Q4 e-tron

Audi is met de grote e-tron begonnen aan zijn elektrische offensief. Het merk met de vier ringen heeft nog meer elektrische modellen beloofd, zoals de sportieve e-tron GT en de luxueuze e-tron Sportback. Deze Q4 e-tron moet een compactere en betaalbaardere elektrische SUV worden.

Schetsen hoe hij er moet uizien:

image.png.29ac265abc25a9f5ff9990e25a06ec36.png

aangepast door Lange_666

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Lange_666 zei:

Audi Q4 e-tron

Audi is met de grote e-tron begonnen aan zijn elektrische offensief. Het merk met de vier ringen heeft nog meer elektrische modellen beloofd, zoals de sportieve e-tron GT en de luxueuze e-tron Sportback. Deze Q4 e-tron moet een compactere en betaalbaardere elektrische SUV worden.

Schetsen hoe hij er moet uizien:

Ik ben benieuwd wat Audi verstaat onder betaalbaar.

• Hahaha 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er staat "betaalbaardere", dat is nog iets anders dan betaalbaar.

Aangezien het een Q4 is valt het in het A4 bereik en dat is al duur genoeg.

En de Q modellen zijn duurder dan de A modellen (vertrekkend van de basis) en dan nog eens elektrisch...

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...