Ga naar inhoud
Lage Emissie Zone

Elektriciteit thuis, elektrische auto en zonnepanelen

Recommended Posts

12 uren geleden, Koen C zei:

Voor zij die interesse hebben in een elektrische wagen.

Test elektrische wagens Nov 2018

De Hyundai Kona Electric heeft de grootste ACTIERADIUS .

Dat blijkt uit een Britse praktijktest van elektrische auto’s door het tijdschrift ‘What Car?’.

Door het magazine werden 13 modellen onder de loep genomen.

De test werd uitgevoerd met ingeschakelde verlichting, bij een buitentemperatuur van 10 tot 15 graden, en met de verwarming op 22 graden.

de Hyundai Kona Electric (64 kWh, 417 km),

de Kia e-Niro (64 kWh, 407 km),

de Jaguar I-Pace (90 kWh, 407 km),

de Tesla Model S 75D (75 kWh, 328 km),

de Hyundai Kona Electric (39,2 kWh, 254 km),

de Renault Zoé R110 (41 kWh, 235 km),

de Nissan Leaf (40 kWh, 206 km),

de BMW i3 94 Ah (33 kWh, 195 km),

de Volkswagen e-Golf (35,8 kWh, 195 km),

de Hyundai Ioniq Electric (28 kWh, 188 km),

de Volkswagen e-Up (18,7 kWh, 106 km),

de Smart ForTwo EQ Cabrio (17,6 kWh, 95 km),

de Smart ForFour EQ (17,6 kWh, 92 km).

De Europese versie van de Tesla Model 3 was nog niet beschikbaar voor de test.

Zeer interessant! Dank u voor deze post

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Let wel : een aantal merken bieden bij hetzelfde type verschillende motoren aan.

Bijvoorbeeld de Renault Zoe, de BMW i3 en de Nissan Leaf.

Enkel van de Hyundai Kona zijn er twee verschillende getest.

Ook : nu al of binnenkort worden er sterkere motoren aangeboden in o.a. de BMW i3 en de Zoe.

Uiteraard met een ander prijskaartje...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Buiten deze geteste elektrische voertuigen zijn er ook nog andere elektrische voertuigen nieuw te koop (in België) die voor personenvervoer kunnen dienen : Peugeot Ion / Citroen C-Zero / Mitsubish i-MiEV, Partner Tepee Electric / Citroen E-Berlingo, Citroen E-Mehari, Renault Kangoo ZE, Renault Twizy, Kia Soul EV, Opel Ampera-e, Nissan e-NV200 Evalia, Tesla Model X.

Vanaf 2019 : o.a. Audi E-tron en vele andere en vanaf 2020 nog een heleboel meer.

't Zal er niet gemakkelijker op worden om een doordachte keuze te maken, rekening houdend met rijbereik (kW van de motor / batterij) en de bijhorende prijs.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Koen C zei:

Let wel : een aantal merken bieden bij hetzelfde type verschillende motoren aan.

Bijvoorbeeld de Renault Zoe, de BMW i3 en de Nissan Leaf.

Enkel van de Hyundai Kona zijn er twee verschillende getest.

Ook : nu al of binnenkort worden er sterkere motoren aangeboden in o.a. de BMW i3 en de Zoe.

Uiteraard met een ander prijskaartje...

het is niet de motor die verandert bij de Kona, het is de batterij die meer capaciteit heeft. Kleine nuance, maar toch vrij belangrijk verschil. Het verschil is uitgedrukt in kWh en niet kW....

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Dr Nick zei:

het is niet de motor die verandert bij de Kona, het is de batterij die meer capaciteit heeft. Kleine nuance, maar toch vrij belangrijk verschil.

Zeer zeker een belangrijk verschil !

Daarom dat ik schreef "motor / batterij" omdat ik het niet exact wist... :$ :)

Bij de Zoe bieden ze sinds een tijd geleden al (vorig jaar ? nu nog ?) wel 2 types motoren aan en bijhorende soort batterijpakketten / sterktes. 

Het is moeilijk kiezen en goed afwegen waarvoor je kiest.

Daarmee wil ik zeggen dat er (o.a. voor mij :) ) een andere "mindset" nodig is om een keuze te maken, vergeleken met het aanbod van (bijvoorbeeld) verschillende benzine- en/of dieselmotoren in hetzelfde type van auto.

Voorbeeld van de keuze die ik had bij aankoop van de Lancia Ypsilon :

- 1.2 benzine

- 1.2 benzine + LPG

- 1.3 diesel

- 0.9 benzine

- 0.9 benzine + CNG

"Eenvoudige" keuze voor iemand die al een tijdje rondrijdt, met verschillende auto's (privé + werk) heeft gereden en de kostprijs van BIV + verkeerstaks + brandstofprijs mee verrekent.

Maar de kWh pakketten, motoren, prijs elektriciteit, oplaadpunten (en de verschillende aanbieders / app's abonnementen /oplaadkaarten) : dat wordt een beetje veel voor Corneel :D (op het ogenblik) .

4 uren geleden, Dr Nick zei:

Het verschil is uitgedrukt in kWh en niet kW....

'k Wist dat er ergens een kleine letter in zat....  Zo mijn best gedaan.... xD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Koen C zei:

Zeer zeker een belangrijk verschil !

Daarom dat ik schreef "motor / batterij" omdat ik het niet exact wist... :$ :)

Bij de Zoe bieden ze sinds een tijd geleden al (vorig jaar ? nu nog ?) wel 2 types motoren aan en bijhorende soort batterijpakketten / sterktes. 

Het is moeilijk kiezen en goed afwegen waarvoor je kiest.

Daarmee wil ik zeggen dat er (o.a. voor mij :) ) een andere "mindset" nodig is om een keuze te maken, vergeleken met het aanbod van (bijvoorbeeld) verschillende benzine- en/of dieselmotoren in hetzelfde type van auto.

Voorbeeld van de keuze die ik had bij aankoop van de Lancia Ypsilon :

- 1.2 benzine

- 1.2 benzine + LPG

- 1.3 diesel

- 0.9 benzine

- 0.9 benzine + CNG

"Eenvoudige" keuze voor iemand die al een tijdje rondrijdt, met verschillende auto's (privé + werk) heeft gereden en de kostprijs van BIV + verkeerstaks + brandstofprijs mee verrekent.

Maar de kWh pakketten, motoren, prijs elektriciteit, oplaadpunten (en de verschillende aanbieders / app's abonnementen /oplaadkaarten) : dat wordt een beetje veel voor Corneel :D (op het ogenblik) .

'k Wist dat er ergens een kleine letter in zat....  Zo mijn best gedaan.... xD

Als je goed wilt kunnen vergelijken kan je best kijken naar pk's en koppel (Nm). Voor een diesel liggen de Nm's vaak hoger bij een zelfde motor inhoud als bij een benzineversie.

Een electrisch voertuig heeft dan meestal nog hoger koppel omdat dit net een karakteristiek is van de electromotor.

Alles rond de 100pk en 200-250Nm is al zeer comfortabel om te rijden. Meestal gaan ze zelfs hoger tegenwoordig. Zeker als je meer als een 1.5 hebt als motorinhoud. 

Het belangrijkste item tegenwoordig is autonomie, en net daar zijn veel misvattingen rond. Mensen blijven hun wagen kiezen om "minstens" X-aantal km te kunnen rijden, terwijl ze meestal nog niet eens de helft per dag rijden. En een electrisch voertuig kan men thuis elke dag insteken, zodat je nooit aan een snellaadstation zou moeten gaan staan wachten. Maar het is die handeling die ze dan te veel vinden....

Net zoals mensen niet naar CNG willen omdat ze "maar" 400km kunnen rijden per tankbeurt. (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Ik was voor dat ik deze wagen had ook zo, maar nu dat ik elke 400km moet gaan tanken, is dat niet meer als normaal voor mij. 

Vroeger toen de benzinewagens nog 10-12L/100km dronken moest je zelfs nog sneller gaan tanken, maar daar hoorde je niemand over klagen.... 

de maatschappij van tegenwoordig heeft soms bizarre opvattingen.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Diesel en benzine - koppel en vermogen - verbruik en  beschikbaarheid brandstof - prijs brandstof en prijs onderhoud (mmh, tja) : ja dat begrijp ik allemaal.

Maar bij een elektrische wagen houdt dit een andere manier van denken en handelen in.

En daar ben ik nog niet volledig met mee.

Zoals : 110 km per dag en niet kunnen opladen op het werk : ga ik stilvallen op de snelweg ?

Rijbereik van 235 km voor de Zoe (de enige betaalbare op het ogenblik met batterijhuur) : ook in de winter ?  Kleine lettertjes lezen...

Of is het dan elke dag opladen ?  Of onderweg bijladen ?  Elke dag ? Hoeveel kost het om thuis op te laden ? Hoeveel aan een laadpaal ?  Past de kabel wel in die laadpaal ?  Prijs voor zo'n tankbeurt ?

Bijvoorbeeld vakantie van één week (of week-end) Ardennen / kust = waar laden ?  Kan dit aan de chalet / vakantiehuis / appartement dat je huurt ?  Past de stekker wel in de laadpaal ?  Zie artikel van G-007 op de bladzijde hiervoor...

(vakantie naar Spanje wil ik niet over beginnen : dat is 1x per jaar)

Rijkwaliteiten : belangrijkste voor mij : niet overhellen in bochten (ronde punten), lawaai en comfort op kasseiwegen en de fameuze betonstroken in Vlaanderen.  Vlot meekomen met het verkeer : dat doen ze bijna allemaal goed tegenwoordig.

Dus op die gebieden is een elektrische auto niet in het nadeel t.o.v. een "fossiele".

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Koen C zei:

Diesel en benzine - koppel en vermogen - verbruik en  beschikbaarheid brandstof - prijs brandstof en prijs onderhoud (mmh, tja) : ja dat begrijp ik allemaal.

Maar bij een elektrische wagen houdt dit een andere manier van denken en handelen in.

En daar ben ik nog niet volledig met mee.

Zoals : 110 km per dag en niet kunnen opladen op het werk : ga ik stilvallen op de snelweg ?

Rijbereik van 235 km voor de Zoe (de enige betaalbare op het ogenblik met batterijhuur) : ook in de winter ?  Kleine lettertjes lezen...

Of is het dan elke dag opladen ?  Of onderweg bijladen ?  Elke dag ? Hoeveel kost het om thuis op te laden ? Hoeveel aan een laadpaal ?  Past de kabel wel in die laadpaal ?  Prijs voor zo'n tankbeurt ?

Bijvoorbeeld vakantie van één week (of week-end) Ardennen / kust = waar laden ?  Kan dit aan de chalet / vakantiehuis / appartement dat je huurt ?  Past de stekker wel in de laadpaal ?  Zie artikel van G-007 op de bladzijde hiervoor...

(vakantie naar Spanje wil ik niet over beginnen : dat is 1x per jaar)

Rijkwaliteiten : belangrijkste voor mij : niet overhellen in bochten (ronde punten), lawaai en comfort op kasseiwegen en de fameuze betonstroken in Vlaanderen.  Vlot meekomen met het verkeer : dat doen ze bijna allemaal goed tegenwoordig.

Dus op die gebieden is een elektrische auto niet in het nadeel t.o.v. een "fossiele".

Ja, op die vragen een antwoord vinden... Ik denk dat er wel heel veel mensen met die vragen zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Dr Nick zei:

Ik denk dat er wel heel veel mensen met die vragen zitten.

Ik voel me niet geroepen om pionier te zijn...

Met een CNG wagen is dat iets anders : daar is er altijd een reserve brandstof (benzine).

Mocht het hebben "tegen gestoken" om iedere 2 dagen CNG te tanken, kan je de hele benzine tank leegrijden en beide brandstoffen gaan tanken op 1 moment.

In mijn geval zou dat dan om de 800 km zijn ofzo = 7x heen en terug naar het werk.

Maximaal op enkel CNG = 2 x heen en terug.

De handeling "CNG tanken" is volgens mij gebruiksvriendelijker dan iedere 2 dagen die kabel aansluiten + afkoppelen + wegbergen (met bijvoorbeeld een Zoe die iedere 2 dagen aan de stroom moet in mijn geval).

Wachten op inductie-laden ... ?  :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 uren geleden, Koen C zei:

Ik voel me niet geroepen om pionier te zijn...

Met een CNG wagen is dat iets anders : daar is er altijd een reserve brandstof (benzine).

Mocht het hebben "tegen gestoken" om iedere 2 dagen CNG te tanken, kan je de hele benzine tank leegrijden en beide brandstoffen gaan tanken op 1 moment.

In mijn geval zou dat dan om de 800 km zijn ofzo = 7x heen en terug naar het werk.

Maximaal op enkel CNG = 2 x heen en terug.

De handeling "CNG tanken" is volgens mij gebruiksvriendelijker dan iedere 2 dagen die kabel aansluiten + afkoppelen + wegbergen (met bijvoorbeeld een Zoe die iedere 2 dagen aan de stroom moet in mijn geval).

Wachten op inductie-laden ... ?  :)

Ik zou persoonlijk weinig problemen hebben met de laadkabel. Mijn grootste vraagteken hangt rond de prijs per km voor zo'n dure wagen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

https://eco-mobiel.be/nl/item/1665-china-start-productie-van-revolutionaire-batterij?fbclid=IwAR28lYQ2J8wF18r-XNV1gREgXq56yp82vPumqd38Pm0R3EuShw7x1NnqnGo

China start productie van “revolutionaire” batterij

donderdag, 22 november 2018 16:44

Sinds een paar jaar horen we dat de doorbraak van de elektrische auto er zal komen dankzij “solid state”-batterijen, die komaf maken met bijna alle gebreken van lithiumbatterijen. In China worden dit soort accu’s met vaste elektrolyt nu voor het eerst in productie genomen.

Het Chinese staatsmedium China.org.cn meldt dat in de stad Kunshan in het oosten van het land de eerste productielijn ter wereld voor “solid state”-batterijen (met een vaste in plaats van een vloeibare of gelvormige elektrolyt) is opgestart. De Chinese startup Qing Tao Energy Development Co. Ltd. heeft 1 miljard yuan (ongeveer 126,3 miljoen euro) in het project gepompt. Tesla-baas Elon Musk moet nog niet in paniek naar Mars vluchten, want in eerste instantie gaan de Chinezen alleen maar batterijen maken voor “speciale uitrusting en dure digitale producten”. Bovendien kan de fabriek vandaag 100 MWh aan opslagcapaciteit per jaar produceren, of 350 keer minder dan Tesla’s Gigafactory 1. Tegen 2020 moet de productie echter omhoog naar 700 MWh per jaar en dan wil Qing Tao ook met de auto-industrie gaan samenwerken. President Nan Cewen van de startup zegt al gesprekken te voeren met Volkswagen, Toyota en Dyson.

Solid state

Maar wat maakt deze batterijen dan zo veel beter dan lithiumaccu’s? In de eerste plaats hun energiedichtheid: Qing Tao beweert in één kilo batterijgewicht 400 Wh aan stroom te kunnen opslaan. De jongste generatie Li-Ionbatterijen zit aan 250 à 300 Wh/kg. Bovendien zijn solid state-accu’s niet brandbaar, degraderen ze niet na een paar jaar gebruik en kunnen ze probleemloos hoge laadvermogens slikken zonder te gaan oververhitten. Daar staat tegenover dat hun vermogensoutput sterk afhankelijk is van de omgevingstemperatuur en dat ze nog heel duur zijn. Toyota, Fisker, Hyundai en BMW hebben in het verleden al aangegeven sterk in de technologie te geloven, maar gaan uit van massaproductie tegen 2030. Laat ons dus nog even afwachten of Qing Tao zijn beloftes kan waarmaken…

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, nonzerosumgame zei:

https://eco-mobiel.be/nl/item/1665-china-start-productie-van-revolutionaire-batterij?fbclid=IwAR28lYQ2J8wF18r-XNV1gREgXq56yp82vPumqd38Pm0R3EuShw7x1NnqnGo

donderdag, 22 november 2018 16:44

Het Chinese staatsmedium China.org.cn meldt dat in de stad Kunshan in het oosten van het land de eerste productielijn ter wereld voor “solid state”-batterijen (met een vaste in plaats van een vloeibare of gelvormige elektrolyt) is opgestart. De Chinese startup Qing Tao Energy Development Co. Ltd. heeft 1 miljard yuan (ongeveer 126,3 miljoen euro) in het project gepompt. Tesla-baas Elon Musk moet nog niet in paniek naar Mars vluchten, want in eerste instantie gaan de Chinezen alleen maar batterijen maken voor “speciale uitrusting en dure digitale producten”. Bovendien kan de fabriek vandaag 100 MWh aan opslagcapaciteit per jaar produceren, of 350 keer minder dan Tesla’s Gigafactory 1. Tegen 2020 moet de productie echter omhoog naar 700 MWh per jaar en dan wil Qing Tao ook met de auto-industrie gaan samenwerken. President Nan Cewen van de startup zegt al gesprekken te voeren met Volkswagen, Toyota en Dyson.

Ik denk niet dat degene die dit artikel heeft geschreven weet wat Elon eigenlijk als doel heeft....Hij gaat hoogstwaarschijnlijk alleen maar blij zijn dat dit in productie gaat. Ongeacht dat hij veel geld heeft, draait het hem daar niet om, het gaat om de wereld te doen nadenken dat hij al zijn bedrijven opricht. Hij wil laten zien dat het ook anders kan. En laat de solid state batterij nu net ook zoiets zijn. Hij zou nog durven van zelf solid state batterijen te produceren als hij wist hoe dit moest in zijn Gigafactory. Je wint er alleen maar bij

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

https://autofans.be/nieuws/officieel/42635-eindelijk-dit-kost-de-tesla-model-3-belgie-2018

Wat een grap.

EINDELIJK: DIT KOST DE TESLA MODEL 3 IN BELGIË (2018)

Tesla Model 3 Belgische prijs

Vijf jaar geleden beloofde Tesla het automotive landschap voorgoed te veranderen met een elektrische sedan voor 35.000 euro die kon wedijveren met een BMW 3 Reeks. De sedan is in België geland, net zoals de uiteindelijke prijs. Hoe betaalbaar de Model 3 nu echt is? Nou...

Moeten we IT'ers en kleine zelfstandigen geloven, dan is de hype rond de Model 3 van Tesla nog steeds real. Gelukkig kunnen we nu ook eindelijk een prijs kleven op de kleinste sedan van het merk. Een auto waarvan Tesla vijf jaar geleden wist te zeggen dat hij in 2016 zou verschijnen met een basisprijs van 35.000 euro. Wat de eerste Belgische klanten - minimaal - zullen betalen voor hun Model 3?

58.800 euro.

Ter verduidelijking; die eerste klanten leggen geld neer voor een Model 3 Long Range, een Model 3 met een accupakket van 74 kWh en twee elektromotoren (AWD). Daarboven staat trouwens nog een Performance-versie met een prijskaartje van 69.700 euro. Die neemt grotendeels de tech over van de Long Range maar weet met zijn vierwielaandrijving in 3,5 seconden naar de honderd te zoeven. De range van de performante versie zit volgens de WLTP-test op 530 km, de Long Range doet het marginaal beter met 544 kilometer.

WAS DIT NIET DE BETAALBARE TESLA?

Een smak geld natuurlijk voor een auto die de laatste vijf jaar de revue passeerde als "Tesla voor het volk", al zal er op termijn natuurlijk nog een basisversie komen. De vraag is echter hoeveel Tesla nog van de prijs zal af weten te prutsen. Eén elektromotor en een kleinere batterij zal die prijs kunnen drukken maar erg ver onder de 50.000 euro zal deze Model 3 niet glijden.

Anderzijds kan je natuurlijk de vraag stellen of Tesla baat heeft bij een auto van onder de 40.000 euro. In dat segment opereren tegenwoordig merken zoals Nissan (Leaf), Hyundai (Kona Electric) en Kia (e-Niro). Waardoor Tesla dus haar eigen segment poogt te creëren met deze Model 3.

• Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minuten geleden, muscles zei:

Wacht maar totdat de Skoda Superb als elektrische wagen te krijgen is.

staat dat in de planning dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit wordt de belangrijkste auto voor Volkswagen sinds de Golf.

Hij klinkt als een ruimteschip, oogt zeer alledaags en moet ervoor zorgen dat ook de accu-auto een echte "volks-wagen" wordt. In Zuid-Afdrika zijn de eerste testmodellen van de Volkswagen ID gespot.

Volkswagen had al eerder elektrische modellen in huis, maar dat waren varianten van de Up en Golf met een beperkte actieradius. Nu moet de ID zorgen voor de elektrische ommekeer. Het nieuwe model, dat vanaf de tekentafel is ontworpen als elektrische auto, wordt betaalbaar, praktisch en ongecompliceerd. Begin volgend jaar start de productie in het Duitse Zwickau en tegen het voorjaar van 2020 zal de ID op de markt komen.

Volkswagen is laat in deze klasse: Kia heeft al de E-Niro, Hyundai de Kona en Opel de Ampera-E. Toch lijkt het erop dat VW de grootste en meest ambitieuze plannen heeft met deze auto in de zogeheten Golf-klasse. Want net als de Golf biedt de ID geen spectaculaire, maar wel een positieve alledaagse, normale rijervaring. Hij accelereert snel bij het stoplicht, voelt zich prima thuis op de snelweg en inhalen is gemakkelijk, aldus VW.

In tegenstelling tot Tesla benadrukt VW echter niet de sprintcijfers van de ID. Dat gevecht moet worden uitgevochten door groepsmerken als Audi of Porsche. Volkswagen wil alleen maar de angst voor een lege accu wegnemen en de overgang van verbrandingsmotor naar elektrisch zo gemakkelijk mogelijk maken. De ID is anders dan de modellen van de concurrentie. Want terwijl Hyundai, Audi, Tesla, Jaguar en Mercedes beginnen met een elektrische SUV, kiest Volkswagen voor een meer alledaagse vorm én prijs.

De ID moet bovendien direct geld in het laatje brengen en geen groen vijgenblad zijn om de sjoemeldiesel-affaire mee te bedekken. En dus hangt veel af van dit model, dat - saillant genoeg - ongeveer tegelijkertijd met de nieuwe VW Golf wordt geïntroduceerd. Na de officiële wereldpremière in het najaar van volgend jaar en de internationale marktlancering in het voorjaar van 2020, zal dit model het startschot vormen voor een hele familie van zo’n 10 elektrische voertuigen. 

De compacte hatchback ID lijkt veel op de concept car Nexo, die eerder dit jaar werd onthuld. De auto heeft korte overhangen, wat moet leiden tot veel binnenruimte en staat op een nieuw, speciaal ontwikkeld platform voor elektrische modellen met de motor op de achteras. De basisversie krijgt 150 pk, de tweede variant 204 pk en beide auto’s hebben een trekkracht van 300 Newtonmeter. De basisversie gaat ongeveer net zoveel kosten ‘als een rijk uitgeruste Golf diesel’ (dus ergens rond de 30.000 euro) en de actieradius is 330 kilometer volgens de WLTP-cyclus.

Optioneel levert VW de ID met een batterij-pack waarmee je 550 kilometer ver komt. Later zal er een derde, krachtiger GTI-achtige variant worden voorgesteld. De ID heeft nog een onbedoeld retro-trekje, want het wordt de eerste Volkswagen sinds de Kever waarbij de motor weer achterin ligt.

Bron: https://www.hln.be/auto/dit-wordt-de-belangrijkste-auto-voor-volkswagen-sinds-de-golf~a6db5964/

757.jpg

758.jpg

759.jpg

760.jpg

761.jpg

762.jpg

763.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen