Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Elektriciteit thuis, elektrische auto en zonnepanelen


Aanbevolen berichten

Op 8/20/2017 om 18:03, Lange_666 zei:

 

Deze slowfil is niet voor thuis, aansluiting is 3x400V en dat hebben de meeste tegenwoordig niet meer, en diegenen die nog een 3-fasige voeding hebben thuis is meestal 3x230V.

Dat heb jij goed opgemerkt,  standaard krijg je tegenwoordig een 40A aansluiting op 3x230V, echter: wie geld heeft ( de gemeente :ph34r:  of een liefhebber :x ) kan een aansluiting op 3x400V+N aanschaffen. Je wilt bij optie 2 absoluut NIET dat de N (nulgeleider) loskomt want dan heb je 400V op je huishoudtoestellen i.p.v 230V..

Het is logisch dat we deze klus aan het tankstation overlaten, goed voor je veiligheid en de economie.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Dat heb jij goed opgemerkt,  standaard krijg je tegenwoordig een 40A aansluiting op 3x230V,

 

Hier bij ons krijg je geen 3 fasig net meer binnen, het is 1x380V + N (40A). De fasen werden (worden nog steeds dacht ik) verdeeld over de aparte huizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben destijds 3x400v+N binnen gekregen, nu zo'n kleine 10 jaar geleden, omdat we een bouwkraan voor de deur hadden staan. Er stond wel in het groot op dat die op 230V werkte, maar ze hebben ons toch maar voor de zekerheid wat zwaarder gegeven. Naderhand uiteindelijk toch een keertje nodig gehad voor de gipsmachine :)


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

3x230V of 3x400V+N kies je niet. Dat is afhankelijk van wat er in de straat passeert.

Nieuwe verkavelingen leggen ze aan met 3x400V+N (wortel 3 keer hogere spanning = 3 keer  minder netverliezen). Als je er expliciet om vraagt en betaalt, ga je zonder problemen 3x 400V+N binnenkrijgen in je huis als die in de straat ligt.

Als er 3x230 in de straat loopt en je wil absoluut 3x400V (vb om zware motoren te draaien. Vanaf 7.5kW is de standaard 400V per fase dacht ik) gaan ze je vriendelijk vragen om aan te sluiten op de hoogspanning en een cabine zetten. En dan tikt het aardig aan (10000-40000eur).

Als het vermogen beschikbaar is met 3x230V en het is maar bvb 1 verbruiker zou je nog kunnen kiezen voor een individuele transfo.

 

Als mensen/ondernemers/instellingen binnenkort allemaal elektrisch gaan rijden en 's nachts hun wagens/wagenpark moeten opladen (met kernenergie?) gaan ze bij eandis binnenkort hopen geld scheppen. Het laden van een e-wagen verbruikt toch ietsiepietsie meer als je wekkerradio9_9

  • Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geld scheppen doen ze bij die maatschappijen al sinds mensenheugenis 9_9
Daar blijft veel geld plakken hoor...

Bij mij ligt enkel een eenfasige aansluiting... Met mijn zonnepanelen geeft dit regelmatig miserie, want dan zit er te veel stroom op die ene kabel :(


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/21/2017 om 22:24, Aardgasrijder zei:

Geld scheppen doen ze bij die maatschappijen al sinds mensenheugenis 9_9
Daar blijft veel geld plakken hoor...

Bij mij ligt enkel een eenfasige aansluiting... Met mijn zonnepanelen geeft dit regelmatig miserie, want dan zit er te veel stroom op die ene kabel :(

De hybride wagen op aardgas ( bestaat deze ? ) dit zou iets voor jou zijn, dan kan je via je zonnepanelen dat kleine batterijtje opladen om enkele 10-tallen kilometers op elektriciteit te rijden, het duurt dan langer voordat je de aardgas gaat aanspreken.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou perfect gemaakt kunnen worden B|

Combinatie van een elektromotor met aardgas en benzine zelfs.
Neem bv. de Honda Insight of Toyota Prius, deze kan je perfect ombouwen naar een LPG of aardgasmotor.

Er zijn verhalen in NL waar mensen hun Prius op LPG hebben gelegd, dit is heel voordelig rijden dan :D


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een bericht van november 2015 (straks 2 jaar geleden... :( )

 

Bij de reacties staat ook een reactie van Aardgasrijder :

Dit artikel werd aangepast wegens foutieve berichtgeving van Toyota.
Iedere lezer ging er van uit dat Toyota affabriek een wagen op CNG zou afleveren, echter gaat het over een naplaatsing, wat in feite nagenoeg bij ieder merk en model mogelijk is!

Zie reacties 27/01/2016 at 09:02

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/21/2017 om 21:07, David zei:

3x230V of 3x400V+N kies je niet. Dat is afhankelijk van wat er in de straat passeert.

Nieuwe verkavelingen leggen ze aan met 3x400V+N (wortel 3 keer hogere spanning = 3 keer  minder netverliezen). Als je er expliciet om vraagt en betaalt, ga je zonder problemen 3x 400V+N binnenkrijgen in je huis als die in de straat ligt.

Als er 3x230 in de straat loopt en je wil absoluut 3x400V (vb om zware motoren te draaien. Vanaf 7.5kW is de standaard 400V per fase dacht ik) gaan ze je vriendelijk vragen om aan te sluiten op de hoogspanning en een cabine zetten. En dan tikt het aardig aan (10000-40000eur).

 

Ik heb dit thuis ook liggen en is heel goed om je systeem niet te veel te belasten, maar tegen 2020 ga je daar enorm veel op betalen qua aansluiting ( abonnement ).

 

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2016/11/22/erger-dan-de-turteltaks-het-capaciteitstarief-komt-eraan

 

dus ze vinden altijd wel iets ... pff ....

gr Ive

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, muscles zei:

een huis te kopen in Hongarije om dan op termijn naar daar te verhuizen.

 

Hongarije : te koud in de winter, te warm in de zomer.   :D

 

 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Koen C zei:

 

Hongarije : te koud in de winter, te warm in de zomer.   :D

 

 

Gaat deze stelling over geheel Hongarije of is het erg plaats afhankelijk?

In de VS bijvoorbeeld heb je ook dit fenomeen van warme en koude steden en als je de goede locatie kent dan kan het klimaat erg goed meevallen denk ik.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-8-2017 om 22:24, Aardgasrijder zei:

 Met mijn zonnepanelen geeft dit regelmatig miserie, want dan zit er te veel stroom op die ene kabel :(

 

je bedoelt dat de spanning te hoog wordt (>253V dacht ik). sporadisch zou dit eens kunnen voorvallen. maar als je het teveel hebt moet je hierover uw distributienetbeheerder (maffia) over aanspreken

 

zij zijn verantwoordelijk voor het leveren van een welbepaalde kwaliteit op het aansluitingspunt (230V ±10% dacht ik met een zekere power quality --> mooie sinusgolf, en een constante frequentie van 50Hz)

je betaalt ze ervoor op de elektriciteitsfactuur via de distributietarieven, prosumententarief en de turteltaks. je hebt dus het recht om een goed product te krijgen. meestal is het opgelost met de spanning aan de transfo iets te verlagen. tenzij het probleem zich situeert door spanningsval op de kabel tussen uw teller en de straat, dan ga je er zelf voor moeten opdraaien. (doch daar laten ze max 1% spanningsval toe bij het aanleggen ervan)

 

het is ook niet zo gezond voor je andere electrotoestellen, zo'n hoge spanning

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft te maken met 3 huizen met zonnepanelen naast elkaar, gevolgd door het feit dat ik de 3de in straat ben en hierdoor niet altijd mijn energie kwijt kan.

Het is deze zomer 3 dagen voorgevallen dat hierdoor de omvormer 10 minuten afschakelde (dit 2-3 per dag). Ik maak me er niet druk over, met deze downtime kan ik leven xD

Er komen dit en komend jaar enkele nieuwe huizen in de straat, die zullen ook wel wat energie nodig hebben, komt wel goed ;)


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als die nieuwe huizen ook pv-panelen hebben (wat bijna een zekerheid is aangezien hernieuwbare technieken verplicht zijn bij nieuwbouw) ga je het probleem alleen maar vergroten (tenzij ze natuurlijk op de andere 2 fases zitten).

Ik zou toch aan de alarmbel gaan trekken.

 

edit: je zou even met een multimeter de spanning in een stopcontact moeten meten. bvb 1 uur na zonsondergang, en bij maximaal vermogen van de omvormer (bij aftopping).

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Koen C zei:

 

Hongarije : te koud in de winter, te warm in de zomer.   :D

 

 

Dat valt nogal mee. Vorig jaar tussen kerstmis en nieuwjaar lag er alleszins geen sneeuw. Ik heb echter wel gemerkt dat het de afgelopen twee jaar altijd veel kouder was in Oostenrijk in december en januari dan in Hongarije waar wij zitten. Daar (in Oostenrijk) sneeuwde het immers.

Te warm in de zomer? Dat vind ik niet erg. Daar heb je tenminste een echte zomer! En de aangename temperaturen starten al begin maart.

  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een zee-klimaat krijg je alles wat afgevlakt, in de zomer wat koeling , in de winter wat opwarming.

Als je de Belgische grens kruist hoor je je portefeuille een zucht van verluchting geven, alles is goedkoper dan hier en als je 4 uur vliegt is de prijs ook gedeeld door 4.

Bij ons in de straat ligt er 3x230v , ik kreeg die sowieso omdat er een lift in mijn huis staat en ik heb ook nog een zware 3f dieptepomp staan op +- 40m voor mijn watervoorziening.

  • Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Bob zei:

....en ik heb ook nog een zware 3f dieptepomp staan op +- 40m voor mijn watervoorziening.

oei, ik wou dat ook gaan laten installeren, maar had geen idee dat deze 3fasig zijn. Een geluk dan dat ik al 3fases in huis heb.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...